Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.03.2009, 14:46
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Onko palstalla sahtiharrastajia?


Tuli mieleen kysellä onko palstalla muita sahdin (taikka oluen) valmistajia?

Itse olen pannut kymmenkunta erää olutta ja muutaman sahdin. En ole käyttäny mitään uutteita vaan oon mäskännyt maltaat itse. Aina oppii jotain uutta, menetelmät kehittyy ja paras osuus on toki se juominen...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.03.2009, 15:24
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jnu Näytä viesti
Tuli mieleen kysellä onko palstalla muita sahdin (taikka oluen) valmistajia?

Itse olen pannut kymmenkunta erää olutta ja muutaman sahdin. En ole käyttäny mitään uutteita vaan oon mäskännyt maltaat itse. Aina oppii jotain uutta, menetelmät kehittyy ja paras osuus on toki se juominen...
Muutaman kerran yhen tutun kanssa tehny sahtia,hyvää tuli...
Olutta kerran mutta ei ole mun laji.

Tarvis duunata kamppeet niin sais tehä issessein sahtia,pata olis jo.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.03.2009, 15:57
vhanhisuanto vhanhisuanto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.02.07
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 130
Perusasetus

Joskus tuli nuorempana käyteltyä sahtia ja pari kertaa jotain lageria, viiniä myös. Pitäis oikeastaan laittaa pitkästä aikaa joku Mehukatti-turbohiiva-7kg sokeria -seos pulputtamaan...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.03.2009, 19:41
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.694
Perusasetus

Ankaran kokemuksen omaavalta henkilöltä olen kuullut, että sahdin juominen on ajoitettava aika tarkasti. Vähän etukäteen maisteltuna tai liian vanhana aiheuttaa rajuja vatsansisällön purkauksia alakautta. Pitäneekö paikkansa, vai onko kyseessä tuote, jonka sivuvaikutuksille kehittyy aikaa myötä immuniteettiä?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.03.2009, 19:45
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Wink

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Ankaran kokemuksen omaavalta henkilöltä olen kuullut, että sahdin juominen on ajoitettava aika tarkasti. Vähän etukäteen maisteltuna tai liian vanhana aiheuttaa rajuja vatsansisällön purkauksia alakautta. Pitäneekö paikkansa, vai onko kyseessä tuote, jonka sivuvaikutuksille kehittyy aikaa myötä immuniteettiä?
Pitää paikkansa etenkin liian tuoretta sahtia nautiskeltuaan.

Ainakin minulla sahti käy aina senverran vattanpäälle että pahaa henkeä tulee riittävästi.
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.03.2009, 20:15
HANE HANE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 30.03.08
Sijainti: Wehmersalmi, KUOPIO.
Viestit: 454
Talking

Kyllä on olut pulputtanut useampaan kertaan....
Nuista valmispakkauksista tehnyt hieman omalla reseptillä ja tosi hyvää on tullut.
Tarvittaessa saa promillejakin ihan kiitettävästi (tosin maku kärsii). Vatsa vaivoja en vielä ole huomannut.
Ja toki tukevaankin humalaan on noilla päässy

Viimeksi muokannut HANE : 18.03.2009 20:16 Perustelu: Tavoite unohtu
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.03.2009, 20:25
sami_k:n Avatar
sami_k sami_k ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.04.06
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 1.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Ankaran kokemuksen omaavalta henkilöltä olen kuullut, että sahdin juominen on ajoitettava aika tarkasti. Vähän etukäteen maisteltuna tai liian vanhana aiheuttaa rajuja vatsansisällön purkauksia alakautta. Pitäneekö paikkansa, vai onko kyseessä tuote, jonka sivuvaikutuksille kehittyy aikaa myötä immuniteettiä?

amatöörin vaivoja noi tommoset
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.03.2009, 21:36
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.256
Perusasetus

Lainaus:
Ankaran kokemuksen omaavalta henkilöltä olen kuullut, että sahdin juominen on ajoitettava aika tarkasti. Vähän etukäteen maisteltuna tai liian vanhana aiheuttaa rajuja vatsansisällön purkauksia alakautta. Pitäneekö paikkansa, vai onko kyseessä tuote, jonka sivuvaikutuksille kehittyy aikaa myötä immuniteettiä?
Ikänä en oo itte pannu (sahtia siis...), mutta juonut oon useasti. Koskaan ei ole tullut mitään dramaattisia vatsan purkauksia. Yleensä vaan reippaan kuuloisia pieruja seuraavana päivänä. Ne on ihan hauskoja, ja vaimoväki tykkää niistä myös. Erityisesti sängyssä.

Sahtia on yhtä montaa erilaista, kuin on tekijääkin. Kesken kasvuisesta tulee ruikuli, ja sameata on ikävä juoda. Jos sahti on tehty "pitkään veteen", niin sekään ei ole hyvä. Maltaita ei saisi pihdata.

Veljeni ostaa sahtia kesäisin aina kanisteri tolkulla, hän ei silloin pullokaljaa juo. Hänellä on ollut muutama hyvä tekijä, joiden sahtia juo mielellään.

Sanotaan että sahti menee ensin jalkoihin, ja sitten vasta päähän. Tämä pitää paikkansa. Olen itse todennut ilmiön joskus 15 vuotiaana, ja muitakin olen nähnyt pyörivän pitkin nurmikkoa. Hassua istua maassa, ja ihmetellä että mikä perkele nyt tuli kun ei jalat kanna. Tämä vaiva koskee yleensä ns amatöörejä.

Ja niille amatööreille vinkki. Älä haistele sahtia, se maistuu paremmalle kuin haisee. Eli hengittämättä kurkkuun.

Näin täällä Hämeenkyrön seutuvilla, sahtipitäjässä. Alkoi muuten tekemään sahtia mieli, näin kolmannen saunakaljan jälkeen...

PS. Tiedättekö mitä on tippakalja..?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.03.2009, 21:44
Käyttäjä:n Avatar
Käyttäjä Käyttäjä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 20.01.03
Sijainti: Rautajärvi, Finland.
Viestit: 4.855
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Ikänä en oo itte pannu (sahtia siis...), mutta juonut oon useasti. Koskaan ei ole tullut mitään dramaattisia vatsan purkauksia. Yleensä vaan reippaan kuuloisia pieruja seuraavana päivänä. Ne on ihan hauskoja, ja vaimoväki tykkää niistä myös. Erityisesti sängyssä.

Sahtia on yhtä montaa erilaista, kuin on tekijääkin. Kesken kasvuisesta tulee ruikuli, ja sameata on ikävä juoda. Jos sahti on tehty "pitkään veteen", niin sekään ei ole hyvä. Maltaita ei saisi pihdata.

Veljeni ostaa sahtia kesäisin aina kanisteri tolkulla, hän ei silloin pullokaljaa juo. Hänellä on ollut muutama hyvä tekijä, joiden sahtia juo mielellään.

Sanotaan että sahti menee ensin jalkoihin, ja sitten vasta päähän. Tämä pitää paikkansa. Olen itse todennut ilmiön joskus 15 vuotiaana, ja muitakin olen nähnyt pyörivän pitkin nurmikkoa. Hassua istua maassa, ja ihmetellä että mikä perkele nyt tuli kun ei jalat kanna. Tämä vaiva koskee yleensä ns amatöörejä.

Ja niille amatööreille vinkki. Älä haistele sahtia, se maistuu paremmalle kuin haisee. Eli hengittämättä kurkkuun.

Näin täällä Hämeenkyrön seutuvilla, sahtipitäjässä. Alkoi muuten tekemään sahtia mieli, näin kolmannen saunakaljan jälkeen...

PS. Tiedättekö mitä on tippakalja..?
Toi on tosi juttu toi jalkoihin meno[omakohtaista kokemusta]

Senverran sahdeista että liputan ns.päijänteen länsipuolisen sahdin nimeen eli tumman sahdin.

Joutsalaiset sanoo sahdiksi mitä minä sanon kiljuksi eli heitin sahti on keltasta väriltään ja hämäläinen tummanruskeaa lähes mustaa.

Kalja gurukin diggas sahdista.
http://www.viisitahtea.fi/content/view/2287/93/

Sahti wikissä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sahti
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko
SLCK#51
http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/
3Tower takaisin
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.03.2009, 22:00
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.256
Perusasetus

http://www.youtube.com/watch?v=KNzPMmnaOvM

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.03.2009, 22:27
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Voihan se joillakin suolen toimintaa vauhdittaa, ite oon varmaan jo sen verran kokenu kotioluen ottaja ettei hiivat vaikuta. Hiivaahan on siis aina suodattamattomassa oluessa, enemmän tai vähemmän. Sahti usein tehdään huolettomasti ja hiivaakin on mukana enemmän. Haitallista se ei ole, päinvastoin siitä saa paljon b-vitamiinia mutta kaipa se joillain voi pistää paskat housuun. Maku on yleensä parempi jos hiivaa ei ole paljoa eli on annettu hiivan laskeutua eikä sekoiteltu.

Huolettomasta valmistuksesta johtuen sahti myös vanhenee nopeasti (muutamassa viikossa), ns. maitohappobakteeri tekee juomasta pikkuhiljaa erittäin hapanta.

Sanonnan mukaan sahti säilyy kaksi viikkoa, sen jälkeen se on loppu.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Palokuntalaisia palstalla??? Käyttäjä Chit-Chat 111 24.01.2020 00:12
ongelmia palstalla? vepele Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 1 16.11.2008 21:56
Perämoottoritietäjiä palstalla ? Heguli Chit-Chat 12 13.05.2007 17:54
Onko palstalla yhtään DJ:tä SuurSyömäri Chit-Chat 4 08.10.2006 01:04


Sivu luotu: 14:43 (GMT +2).