Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.03.2020, 16:50
Sampertti Sampertti ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.03.20
Sijainti: Muurame
Viestit: 10
Perusasetus

J120 ravistaa ja nakuttaa kylmänä


Land cruiser J120 vuosimallia 2006 ja kilsat 255000km.
Kun kierrokset kylmänä noin 1500-2300 välillä niin kone päästää aika terävää nakutusta. Tyhjäkäynnillä, kovemmilla kierroksilla ja lämpöisellä koneella ääntä ei esiinny. Pari kertaa ylämäessä matalilla kierroksilla kun olen ajellut niin on tuntunut pieniä nykäyksiä. Välillä puolilämpöinen kone tuntuu ravistavan ja hytkyttävän. Laitoin suuttimen putsaus ainetta tankkiin mutta ei siitä ollut apua. Olisko suutin vikaa? Kannattaako varata aika korjaamolle että vaihtavat kerralla kaikki? Osaisin kait itse vaihtaa mutta en tiiä onko noissa "uudemmissa" diisseleissä jotai jippoja ja jekkuja kun kaikenlaisella sitä on peloteltu. Varaosat tilaisin netistä kun ovat siellä halvempia mutta aina kun jotain tilaan niin väärä tulee. Osaako joku kokenut kertoa että minkä merkkkiset suuttimet olisivat hyvät/parhaat?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.03.2020, 19:38
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.104
Perusasetus

Voiskohan vuotaa suuttimen pohjan tiiviste? Eli ei välillä käy kunnolla kaikilla pytyillä.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.03.2020, 20:17
Sampertti Sampertti ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.03.20
Sijainti: Muurame
Viestit: 10
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Voiskohan vuotaa suuttimen pohjan tiiviste? Eli ei välillä käy kunnolla kaikilla pytyillä.
Kuullostaa ihan mahdolliselta. Tulisi ainakin edullisemmaksi korjaus.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.03.2020, 22:11
kenni_ kenni_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.06.04
Sijainti: Suur-kangasalan kaupunki >=(
Viestit: 481
Perusasetus

Hyvin suurella todennäköisyydellä suutinvika. Älä ainakaan enää aja sillä. Meillä oli ihan samat oireet kun suutin alkovuotamaan. Lopputuloksena mäntä halki ja 10000e koneremontti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.03.2020, 08:43
Sampertti Sampertti ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.03.20
Sijainti: Muurame
Viestit: 10
Perusasetus

On noita varmaan joku vaihtanu itekkin kotona mutta ei taida mulla itellä aika riittää. Kalvainkin pitäis hommata. Täytyy tulevana maanantaina soitella Jyväskylän korjaamoja läpi että kuka huolis vastaan.

Osaako kukaan suositella jotain tiettyä suutin merkkiä?
Kyllä mä ne vaihatan kaikki samalla vaikka siellä vaan yks oireilis. Mistä sitä tietäää että millon seuraava alkaa temppuilemaan.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.03.2020, 16:27
JMO JMO ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.20
Sijainti: Savukoski
Viestit: 11
Perusasetus

Itellä oli juuri samaa vaivaa.. - 07 ruiseri ja 2000rpm molemmin puolin kevyessä vedätyksessä terävä tikitys kuulu...
Erityisesti "viileällä" koneella..
Korjaantu suuttimien vaiholla.
Puolivuotta eteenpäin alkoi taas..
Eipä ikinä selvinny että miksi, toyota liikkeen kanta asiaan oli että ne on semmosia
Tikittää vielä tänäpäivänäki (kai ei vielä yhtä pahana kuitenkaan) tutussa talossa jo neljättä vuotta
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.03.2020, 16:42
kenni_ kenni_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.06.04
Sijainti: Suur-kangasalan kaupunki >=(
Viestit: 481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sampertti Näytä viesti
On noita varmaan joku vaihtanu itekkin kotona mutta ei taida mulla itellä aika riittää. Kalvainkin pitäis hommata. Täytyy tulevana maanantaina soitella Jyväskylän korjaamoja läpi että kuka huolis vastaan.

Osaako kukaan suositella jotain tiettyä suutin merkkiä?
Kyllä mä ne vaihatan kaikki samalla vaikka siellä vaan yks oireilis. Mistä sitä tietäää että millon seuraava alkaa temppuilemaan.
Alkuperäsiä uusia. Tai ainakin densoja, en tiiä saako edes muita.. Meillä ei ainakaan korjatut toiminu ollenkaan. Maksaa ihan v**usti, mutta en lähtis säästään. Työnä suht iso.
osasuora.fi voi ainakin kysellä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.03.2020, 17:52
Sampertti Sampertti ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.03.20
Sijainti: Muurame
Viestit: 10
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ Näytä viesti
Alkuperäsiä uusia. Tai ainakin densoja, en tiiä saako edes muita.. Meillä ei ainakaan korjatut toiminu ollenkaan. Maksaa ihan v**usti, mutta en lähtis säästään. Työnä suht iso.
osasuora.fi voi ainakin kysellä.
Mitä nyt netistä olen lukenut niin suutinvikoja on ollut näissä uudesta asti, niin en tiedä sitten että onko alkuperäisen suutinosan laittaminen järkevää jos laatu sama?

Vaihatan kaikki suuttimet kerralla, nyt kun vielä löytäisin jonkun merkin johonka voi luottaa. Kalliiksi tulee jokatapauksessa niin ei kiinnosta säästä markkaa ja teetättää samaa remppaa puolenvuoden päästä uudestaan...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.03.2020, 17:54
Sampertti Sampertti ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.03.20
Sijainti: Muurame
Viestit: 10
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JMO Näytä viesti
Itellä oli juuri samaa vaivaa.. - 07 ruiseri ja 2000rpm molemmin puolin kevyessä vedätyksessä terävä tikitys kuulu...
Erityisesti "viileällä" koneella..
Korjaantu suuttimien vaiholla.
Puolivuotta eteenpäin alkoi taas..
Eipä ikinä selvinny että miksi, toyota liikkeen kanta asiaan oli että ne on semmosia
Tikittää vielä tänäpäivänäki (kai ei vielä yhtä pahana kuitenkaan) tutussa talossa jo neljättä vuotta
Osaatko sanoa että onko tikittävä suutin se sama mikä vaihdettiin vai joku vanhoista joita ei vaihdettu?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.03.2020, 19:16
Swoop Swoop ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.08
Sijainti: Vihti
Viestit: 489
Perusasetus

Vois kuvitella ettei suuttimessa itsessään vikaa ole, suunnittelussa tai muussakaan mutta oisko polttoaine suodatin heikkoa suunnittelua. Siis että päästää paskaa läpitte. Itellä oli 3gen ramissa just niin että oli insinööri kuvitellu jotain ihan muuta. Tarkalleen en muista lukuja mutta jos olis pitäny olla 5 micronin suodattimet niin oli vaan kolmen jne. Sai siihenkin suuttimet vaihdattaa 2400€ hintaan...
__________________
"I hope that`s okay - if it isn`t, fuck it."
-Lemmy Kilmister R.I.P 1945 - 2015
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 08.03.2020, 20:55
kenni_ kenni_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.06.04
Sijainti: Suur-kangasalan kaupunki >=(
Viestit: 481
Perusasetus

Toyotalla väitti että suuttimiin olis tehty jotain muutoksia, mutta tiedä häntä. Tuskimpa löytyy muita ku densoja..
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 08.03.2020, 21:50
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Mielenkiintoinen toteamus merkkiliikkeeltä?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JMO Näytä viesti
Itellä oli juuri samaa vaivaa.. - 07 ruiseri ja 2000rpm molemmin puolin kevyessä vedätyksessä terävä tikitys kuulu...
Erityisesti "viileällä" koneella..
Korjaantu suuttimien vaiholla.
Puolivuotta eteenpäin alkoi taas..
Eipä ikinä selvinny että miksi, toyota liikkeen kanta asiaan oli että ne on semmosia
Tikittää vielä tänäpäivänäki (kai ei vielä yhtä pahana kuitenkaan) tutussa talossa jo neljättä vuotta
Onko auton historia ensimmäisen 10v aikana mikä? (jos on huollettu "monimerkki nyrkkipajassa" ja vielä epäsäännöllisesti, niin ei varmaan merkkikorjaamon "tärkein asiakas")

Vaihdettiinko suuttimet alkuperäisiin merkkiliikkeessä?

Topiikin aloittajalle:

Minä olen hoitanut ensiapuna noista omista, toki vanhemmista (Rivi-, jakaja- ja pumppusuuttimista) 2 tahti öljyllä; nykyään diesel on niin kuivaa, että varsinkin talvidieselillä nuo mekaaniset kärsii "kuivuudesta"

Noihin omiin olen kaatanut 2-t öljyä suoraan tankkiin, mutta noissa uudemmissa/ja kalliimmalla korjattavissa, minä sekoittaisin dieselin ja 2-T öljyn ensin kanisterissa, sillä varsinkin talvella; dsl-suodatin esim. 5 micron dsl suodatin menee helposti tukkoon 2-T öljystä.

Pahimmillaan olen käyttänyt todella paljon 2-t öljyä jakajapumpullisessa dieselissä, siis puolet.... (reilun 10v seisonnan jälkeen ei halunnut käynnistyä-, ja lähti vasta kun 12v startille syötettiin 24 volttia... kun oli syönyt tuota öljy/dsl Desin pari, kävi todella hyvin tyhjäkäyntiä)

-> minä kokeilisin käyttää tankin tyhjäksi; siis kun tankki on "melkein" tyhjä, siis mittari viimmeisen viivan alapuolella, Laita jatko paluuletkuun joka on esim. 20 litran puhtaassa moottoriöljykanisterissa (ei missään nimessä peräöljy-), johon olet kaatanut esim. 1-2 litraa 2-t öljyä. (minä olen käyttänyt teboilin halpaa 2t öljyä, olikohan 2t MIX? mutta kun kyseessä on common rail- diesel, niin käyttäisin parempaa, esim. minimissään outboard https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....bjectID=179292

Käytä konetta niin pitkään että, että alkaa imemään tyhjää, siis tyhjäkäynti aaltoilee voimakkaasti, tai jopa sammuu.
Sekoita ravistamalla kanisterissa olevaa seosta voimakkaasti, ja jos tuossa 20 litran kanisterissa on alle 15 litraa dieseliä ja 2-t öljyä, niin lisää dieseliä. Ja sekoita ravistamalla.
Sitten seos tankkiin, ja ilmaa, jos tarvetta; ja sitten kun käy kunnolla, niin kunnolla kenkää, siis kaasu pohjassa kiihdytyksiä tyhjäkänniltä vähintään suurimman tehon kierroksille. (älä riskeeraa ajokorttia)
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.03.2020, 22:37
JMO JMO ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.20
Sijainti: Savukoski
Viestit: 11
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Onko auton historia ensimmäisen 10v aikana mikä? (jos on huollettu "monimerkki nyrkkipajassa" ja vielä epäsäännöllisesti, niin ei varmaan merkkikorjaamon "tärkein asiakas")

Vaihdettiinko suuttimet alkuperäisiin merkkiliikkeessä?

Topiikin aloittajalle:

Minä olen hoitanut ensiapuna noista omista, toki vanhemmista (Rivi-, jakaja- ja pumppusuuttimista) 2 tahti öljyllä; nykyään diesel on niin kuivaa, että varsinkin talvidieselillä nuo mekaaniset kärsii "kuivuudesta"

Noihin omiin olen kaatanut 2-t öljyä suoraan tankkiin, mutta noissa uudemmissa/ja kalliimmalla korjattavissa, minä sekoittaisin dieselin ja 2-T öljyn ensin kanisterissa, sillä varsinkin talvella; dsl-suodatin esim. 5 micron dsl suodatin menee helposti tukkoon 2-T öljystä.

Pahimmillaan olen käyttänyt todella paljon 2-t öljyä jakajapumpullisessa dieselissä, siis puolet.... (reilun 10v seisonnan jälkeen ei halunnut käynnistyä-, ja lähti vasta kun 12v startille syötettiin 24 volttia... kun oli syönyt tuota öljy/dsl Desin pari, kävi todella hyvin tyhjäkäyntiä)

-> minä kokeilisin käyttää tankin tyhjäksi; siis kun tankki on "melkein" tyhjä, siis mittari viimmeisen viivan alapuolella, Laita jatko paluuletkuun joka on esim. 20 litran puhtaassa moottoriöljykanisterissa (ei missään nimessä peräöljy-), johon olet kaatanut esim. 1-2 litraa 2-t öljyä. (minä olen käyttänyt teboilin halpaa 2t öljyä, olikohan 2t MIX? mutta kun kyseessä on common rail- diesel, niin käyttäisin parempaa, esim. minimissään outboard https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....bjectID=179292

Käytä konetta niin pitkään että, että alkaa imemään tyhjää, siis tyhjäkäynti aaltoilee voimakkaasti, tai jopa sammuu.
Sekoita ravistamalla kanisterissa olevaa seosta voimakkaasti, ja jos tuossa 20 litran kanisterissa on alle 15 litraa dieseliä ja 2-t öljyä, niin lisää dieseliä. Ja sekoita ravistamalla.
Sitten seos tankkiin, ja ilmaa, jos tarvetta; ja sitten kun käy kunnolla, niin kunnolla kenkää, siis kaasu pohjassa kiihdytyksiä tyhjäkänniltä vähintään suurimman tehon kierroksille. (älä riskeeraa ajokorttia)
Kyllä muistaakseni tuosta pohjoisimmasta toyota liikkeestä oli uutena myyty ja siinä vieraillu huollot ja korjaukset... Sieltäpä niitä näki koneelta, millon mitäki pyöränlaakeria oli vaihettu.
Suuttimet vaihettiin n. 210tkm kohalla samasessa liikkeessä ja koko rivi kerralla.
Nyt ku alako miettimään niin kyseiseen yksilöön oli saatettu joskus nuorempana vaihtaa ne suuttimien tiivisteet.. Toyotan kamppiksena..
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.03.2020, 23:35
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.986
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Swoop Näytä viesti
Tarkalleen en muista lukuja mutta jos olis pitäny olla 5 micronin suodattimet niin oli vaan kolmen jne.
Kolmenhan on paremmat. Mitä pienempi, sen tiheempi seula.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 08.03.2020, 23:43
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JMO Näytä viesti
Kyllä muistaakseni tuosta pohjoisimmasta toyota liikkeestä oli uutena myyty ja siinä vieraillu huollot ja korjaukset... Sieltäpä niitä näki koneelta, millon mitäki pyöränlaakeria oli vaihettu.
Suuttimet vaihettiin n. 210tkm kohalla samasessa liikkeessä ja koko rivi kerralla.
Nyt ku alako miettimään niin kyseiseen yksilöön oli saatettu joskus nuorempana vaihtaa ne suuttimien tiivisteet.. Toyotan kamppiksena..
Jos uutena myöty pohjoseen, niin pitäs toimia pakkasessa?

Laita auton rekisteri numero, niin helepottaa tuota selevittelyä.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 09.03.2020, 07:00
Swoop Swoop ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.08
Sijainti: Vihti
Viestit: 489
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kolmenhan on paremmat. Mitä pienempi, sen tiheempi seula.
Niin saatto olla juu, ei muista enää tarkalleen miten päin meni. Mutta siis pointtina just se että ei ollut vakiona niin tiheä kun olis pitänyt olla. Tarvikkeena sai sitten parempia.
__________________
"I hope that`s okay - if it isn`t, fuck it."
-Lemmy Kilmister R.I.P 1945 - 2015
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 09.03.2020, 14:02
JMO JMO ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 12.01.20
Sijainti: Savukoski
Viestit: 11
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos uutena myöty pohjoseen, niin pitäs toimia pakkasessa?

Laita auton rekisteri numero, niin helepottaa tuota selevittelyä.
Joo en kai mie tarvi mittään tietoja enään, ole kyseistä kulkinettakaan omistanu vuosiin enään.. Kuhan omia kokemuksia runoilin..
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.03.2020, 13:49
Sampertti Sampertti ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.03.20
Sijainti: Muurame
Viestit: 10
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti

-> minä kokeilisin käyttää tankin tyhjäksi; siis kun tankki on "melkein" tyhjä, siis mittari viimmeisen viivan alapuolella, Laita jatko paluuletkuun joka on esim. 20 litran puhtaassa moottoriöljykanisterissa (ei missään nimessä peräöljy-), johon olet kaatanut esim. 1-2 litraa 2-t öljyä. (minä olen käyttänyt teboilin halpaa 2t öljyä, olikohan 2t MIX? mutta kun kyseessä on common rail- diesel, niin käyttäisin parempaa, esim. minimissään outboard https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....bjectID=179292

Käytä konetta niin pitkään että, että alkaa imemään tyhjää, siis tyhjäkäynti aaltoilee voimakkaasti, tai jopa sammuu.
Sekoita ravistamalla kanisterissa olevaa seosta voimakkaasti, ja jos tuossa 20 litran kanisterissa on alle 15 litraa dieseliä ja 2-t öljyä, niin lisää dieseliä. Ja sekoita ravistamalla.
Sitten seos tankkiin, ja ilmaa, jos tarvetta; ja sitten kun käy kunnolla, niin kunnolla kenkää, siis kaasu pohjassa kiihdytyksiä tyhjäkänniltä vähintään suurimman tehon kierroksille. (älä riskeeraa ajokorttia)
Siis 2t öljyä reilusti löpöön ja koneet käyntiin niin suuttimet putsaantuu/voiteloituu? sit kun hetki on ajeltu kovalla seoksella niin tankki täyteen tavallista diiseliä?
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 11.03.2020, 06:35
kenni_ kenni_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.06.04
Sijainti: Suur-kangasalan kaupunki >=(
Viestit: 481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sampertti Näytä viesti
Siis 2t öljyä reilusti löpöön ja koneet käyntiin niin suuttimet putsaantuu/voiteloituu? sit kun hetki on ajeltu kovalla seoksella niin tankki täyteen tavallista diiseliä?
En ite kyllä ehkä lähtis koittamaan. Toimii varmaan vanhemmissa diiseleissä, mutta tää on kuitenkin sen verran tuore kampe... Ite koittaisin kaataa forten advanced diesel conditioneria suoraan uuteen pa-suodattimeen.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 11.03.2020, 07:34
Sampertti Sampertti ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.03.20
Sijainti: Muurame
Viestit: 10
Perusasetus

Suuttimenputsaus lisäainetta polttoaineen sekaan oon kokeillu useempaa erilaista mutta ei niistä mitään apua ollut. Ensiviikolla kaikki suuttimet ja filtteri uusiks
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 17.03.2020, 11:40
Sampertti Sampertti ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.03.20
Sijainti: Muurame
Viestit: 10
Perusasetus

Kaikki suuttimet nyt vaihdetty. Kylmänä kun starttaa niin ei kuulu enää pahaa ääntä. Siellä jossain se vika oli
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 18.03.2020, 06:53
pööpöilijä:n Avatar
pööpöilijä pööpöilijä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 01.01.11
Sijainti: jyväskylä
Viestit: 480
Perusasetus

Jyväskylän ok auto myy alkuperäisiä kunnostettuja suuttimia. Olikohan 1200-1600e 4kpl.
__________________
toyotia ja mersuja vain huolletaan, pajeron tankkaaminenkin on korjaamista.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ alkoi ravistaa Reikä_eero Tekniikka & Jutustelu 17 07.10.2018 17:52
Hilux ravistaa ! jupasierra Tekniikka & Jutustelu 50 27.02.2016 21:08
-98 hilux ravistaa antton077 Tekniikka & Jutustelu 14 20.10.2011 20:53
hzj ravistaa Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 13.03.2010 12:07
Nelivedolla ravistaa dieselmoottori Tekniikka & Jutustelu 8 25.09.2006 17:18


Sivu luotu: 07:47 (GMT +2).