Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.04.2009, 20:37
Lenni Lenni ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 11.02.09
Sijainti: Turku
Viestit: 6
Perusasetus

automaatti vai manuaali?


olen aloittamassa auton rakentamista suunnistuskisoihin ja nyt haluisin kuulla käyttäjä kokemuksia ja mielipiteitä kumpi on parempi automaatti vai manuaali vaihteisto offi käytössä??, mielellään perusteluineen!
sekä miten "tiuha" pitäisi kokonais välityksen olla 35"-37" boggereilla et olis hyvä suunnistuskisoissa? kiitos

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.04.2009, 21:01
Ande:n Avatar
Ande Ande ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.03.06
Sijainti: HUSULA
Viestit: 275
Perusasetus

Kyl mää olen tykästynyt tuohon automaattiin jo pelkästään sen takia kun olen niin laiska että en viitsi vaihteita vaihdella. Ei ku asiaan. Mulla oli pätkä pajerossa automaattiloota ja kyllä oli hyvä, kestää ja on helvatan hyvä kun saa tasaisen vedon eikä tarvii kytkimellä lipsutella.
__________________
-Rautaa rajan takaa NIVA-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.04.2009, 21:08
Pafo:n Avatar
Pafo Pafo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.04.04
Sijainti: Forrest Hill, Vaasa, Finland.
Viestit: 1.521
Perusasetus

Aikoinaan kysyin näin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=8736
__________________
ex 4wdwannabe

-= In Lockers We trust! =-

LeijonaEmot RY supporter
http://www.noonansuomi.net/
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.04.2009, 17:54
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.159
Perusasetus

Mulla rangessa (aut.) kokonaisvälitys 69 ja 36" renkaat. Eikä ole näillä välityksillä ongelmia laatikon lämpöjen kans, eikä "hyppele" kantojen ym. mättäiden yli, vaan kiikkuu yli tasaisen varmasti lähes tyhjäkäynnillä. Varmaan joku ~60 riittäis automaatin kans.
Molemmissa vaihteistoissa on omat hyvät puolensa ja niistä on kyllä täälä väännetty, mutta yks juttu vielä... Manuaalin saa vinssillä vetämällä käyntiin startin rikkoutuessa. Automaatin kans täytyy olla varatstartti mukana.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.04.2009, 19:03
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Mä oon pitkään harkinnu laittasinko automaatin... Automaatin mukavuus ym houkuttelis mutta eniten pelottaa vedenkestävyys, ei niinkään laatikon lämmöt. Automaatilla ei matka jatku jos se ottaa vedet sisään, manuaali sensijaan tuo kotiin vaikka täynnä vettä.

Varastartti ei olis mikään ongelma, vastaavasti ei varakytkinkään...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.04.2009, 18:44
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

välitys


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moggirange Näytä viesti
Mulla rangessa (aut.) kokonaisvälitys 69 ja 36" renkaat. Eikä ole näillä välityksillä ongelmia laatikon lämpöjen kans, eikä "hyppele" kantojen ym. mättäiden yli, vaan kiikkuu yli tasaisen varmasti lähes tyhjäkäynnillä. Varmaan joku ~60 riittäis automaatin kans.
Molemmissa vaihteistoissa on omat hyvät puolensa ja niistä on kyllä täälä väännetty, mutta yks juttu vielä... Manuaalin saa vinssillä vetämällä käyntiin startin rikkoutuessa. Automaatin kans täytyy olla varatstartti mukana.
anteeks tyhmyyteni mut miten lasken kokonaisvälityksen? kun en ymmärrä miten siitä saa tulokseksi 69...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.04.2009, 19:20
jappe:n Avatar
jappe jappe ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.05
Sijainti: Helsini, Finland.
Viestit: 2.511
Perusasetus

Välitys


Mulla on 1:75 välitys ja manuaali. Kiipeää mäet tyhjäkäynnillä. Vinssatessa voi jättää tyhjäkäynnille jauhamaan.

Lasketaan

1 vaihteen välitys * jakolaatikon välitys * perävälitys
__________________
Just do it

Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997
Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000
Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.04.2009, 06:44
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

mun mielipide on (ja siis vain mielipide) että manuaali ja kok välitys 1:60 tai yli (liian kanssa pärjää aina).

perusteluiksi voisi laittaa että molempia olen kokeillut omissa. Ja automaagilla veto on sellaista "löysää" tai sitten tarvii olla todella rakennettu laatikko ja sit alkaa katoamaan automaagin mukavuuskin. Lisäksi automaagin veden kesto ja lämpö ongelmat alkoivat mua vituttamaan. Mun mielestä automaagilla tarvii olla enenmän tehoakin.

Kytkin pelillä kun kykä on ylhäällä sulla on vetoa aina. Ja saa kätsysti pompautettua kykällä jos tarvii.

Mut oikeesti nää on ihan sellaisia asioita että yks tykkää tyttärestä, toinen äidistä, kolmas molemmista, neljäs isästä....

-sami-
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.04.2009, 22:00
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Joo mielipiteitä monia ja omani on, että automaatti. Manuaalia ja automaatteja ollu ja molemmista löytyy huonot puolet ja hyvät, mutta mun ajotyyliin ja kisatouhuihin vaan automaatti on ollu paljon parempi.

Jokainenhan loppupelissä tekee omat valintansa kuitenki itse
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.04.2009, 22:06
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Jokainenhan loppupelissä tekee omat valintansa kuitenki itse
Mun tapauksessa sen valinnan tekee automaatti.
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.04.2009, 22:13
Lenni Lenni ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 11.02.09
Sijainti: Turku
Viestit: 6
Perusasetus

vaihteisto


nyt rupeaa vaaka kallistumaan automaatin puolelle kun on noin paljon tullu kannatusta automaatille!
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 23.04.2009, 22:22
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.954
Perusasetus

ei ole automaattia eikä inva pysäköintilupaa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.04.2009, 22:22
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.602
Perusasetus

Automaatti manuaalikoneistolla ja käänteisellä kaaviolla.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.04.2009, 22:26
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Äijät höpisee automaatin vedenkestävyydestä, moottoreihin ne rakentaa kaikenmaailman snorkkeleita ja akseleihin paineilmajuttuja, mutta mistäs sinne automaattiin muualta kuin huohotinreiästä pääsee vettä, vetää siitä letkun vaan tarpeeksi ylös.

Niin ja kokonaisvälitys mun lelussa on n. 1:22, renkaat 39,5 ja moottorissa woimaa hieman enemmän kuin keskiverto peleissä, laatikon lämmöt nousee vain silloin kun joutuu matelemaan muiden perässä, heti kun saa kierrokset kohdalleen niin lämmöt pysyy kurissa.

Ääni automaatille ja piste.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.04.2009, 22:42
Lenni Lenni ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 11.02.09
Sijainti: Turku
Viestit: 6
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Äijät höpisee automaatin vedenkestävyydestä, moottoreihin ne rakentaa kaikenmaailman snorkkeleita ja akseleihin paineilmajuttuja, mutta mistäs sinne automaattiin muualta kuin huohotinreiästä pääsee vettä, vetää siitä letkun vaan tarpeeksi ylös.

Niin ja kokonaisvälitys mun lelussa on n. 1:22, renkaat 39,5 ja moottorissa woimaa hieman enemmän kuin keskiverto peleissä, laatikon lämmöt nousee vain silloin kun joutuu matelemaan muiden perässä, heti kun saa kierrokset kohdalleen niin lämmöt pysyy kurissa.

Ääni automaatille ja piste.
mites toi kokonais välitys sulla 1:22 ku muut täs ketjussa puhuu jostain 60 luokkaa olevista luvuista?? vaikka niillä on pienemmät renkaat, vai ymmärränkö taas väärin...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.04.2009, 22:47
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.602
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lenni Näytä viesti
mites toi kokonais välitys sulla 1:22 ku muut täs ketjussa puhuu jostain 60 luokkaa olevista luvuista?? vaikka niillä on pienemmät renkaat, vai ymmärränkö taas väärin...
Paulin autosta en tiedä, mutta tossa mun keksinnössä tulee alkuun olemaan 3.06 x 1.96 x 4.56 = 27.3 kokonaisvälitys. Eli nuo on TH700 ykkönen, NP205 hidas puoli ja perän välitys. Ja rengaskoko ei vaikuta tuohon kokonaisvälitykseen.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.04.2009, 23:15
Lenni Lenni ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 11.02.09
Sijainti: Turku
Viestit: 6
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Paulin autosta en tiedä, mutta tossa mun keksinnössä tulee alkuun olemaan 3.06 x 1.96 x 4.56 = 27.3 kokonaisvälitys. Eli nuo on TH700 ykkönen, NP205 hidas puoli ja perän välitys. Ja rengaskoko ei vaikuta tuohon kokonaisvälitykseen.
toki sen ymmärrän ettei rengas koko vaikuta mutta ihmettelin kun osa sanoo kokonaisvälitykseksi 60-70 n.36" renkailla ja nyt 22-27 39,5" renkailla niin aika isolta erolta tuntuu.... mut maku asioita kai nämäkin
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 23.04.2009, 23:38
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Mulla ei ole alennusvaihdetta ollenkaan jakolaatikossa, th350 automaatin ykkönen muistaakseni 2,52 ja mogin akseleissa n. 8,8, tekee yhteensä n. 1:22 ja ei sovellu mihinkään hitaaseen hiipimiseen, turbiinin tartuntanopeus eli stallspeed on n. 3500rpm.
Kyllä se kokonaisvälitys saa olla lähempänä 1:50-60 (tai enemmänkin), varsinkin jos pitäis hitaasti kulkea pidempiä matkoja.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 23.04.2009, 23:44
Joske:n Avatar
Joske Joske ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.08.05
Sijainti: Kittilä
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lenni Näytä viesti
toki sen ymmärrän ettei rengas koko vaikuta mutta ihmettelin kun osa sanoo kokonaisvälitykseksi 60-70 n.36" renkailla ja nyt 22-27 39,5" renkailla niin aika isolta erolta tuntuu.... mut maku asioita kai nämäkin
Nii mutta tuon metusalemin viherpiipertäjä-mashpoksi ei ookkaan tehty kulkemaan hiljaa...

Eikä automaatti välttämättä tartte niin hitaita välityksiä ku manuaali.

Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
__________________
__________________


"Atheism: Not to do the shit that religious do to each other."

http://www.eroakirkosta.fi

"Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta, joutuu alentumaan niiden tasolle ja ne voittaa sut kokemuksella"
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 24.04.2009, 06:16
Mutamies:n Avatar
Mutamies Mutamies ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 15.07.04
Sijainti: Suur-Salo, Finland.
Viestit: 1.053
Perusasetus

Aikasemmin ajattelin, ettei automaagi ole mun juttu. Nykyään kun tuos Suzukis on toi automaagi, niin en kyllä manuaalilla tahtois ajella mettis...

Hyvällä laatikkoöljyn lauhduttimella soveltuu mukavasti hiipimiseen. Joten ehdottomasti ääni atomaattilaatikolle.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 24.04.2009, 06:42
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Nykyaan automaagi ja on nailla ajoilla huomattavasta parempi kuin manuaali
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 25.04.2009, 09:51
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.602
Perusasetus

Automaatissa vielä se hyvä puoli, että tyhjäkäynnillä edetessä turbiini toimii eräänlaisena alennusvaihteena (~2.6:1), joten tossa mun autossa kokonaisvälitys olis noin 71:1. Mutta mitä enemmän antaa koneeseen kierroksia, sitä pienempi turbiinin antama välityssuhteen muutos on.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään AMC 360 V8 + T-18 4v. manuaali GPV O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 04.03.2009 22:01
automaatti vs manuaali Tekniikka & Jutustelu 21 01.02.2008 19:19
BJ40 manuaali => automaatti Joukka Tekniikka & Jutustelu 10 24.09.2006 18:04
automaatti ja manuaali KG Tekniikka & Jutustelu 5 28.01.2006 09:56
manuaali vastaan automaatti. G280E Tekniikka & Jutustelu 0 27.09.2003 18:11


Sivu luotu: 15:58 (GMT +2).