Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.03.2010, 21:14
jantteri jantteri ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 27.03.10
Sijainti: Hammaslahti
Viestit: 3
Question

Eri merkkiset avolavat - vertailua/tietoa


Hei!

Olen uusi tällä foorumilla, joten pahoittelen jos tällainen keskustelu on jo käynnissä (hakuakin tuli kokeiltua).

Elikkä itse asiaan. Tässä uutena kiinnostuksen kohteena jostain kumman syystä on tullut nuo avolavat. Eli kun olen uusi näissä tämän tasoisissa laitteissa/vehkeissä niin tietotaito olisi tarpeen. Kun nyt on vaan näitä niin sanottuja "vajaa vetoisia" pihassa niin edestä ruopivia ja takaa tuuppivia.

Eli ensimmäisenä olisi tuollaisen hankinta, niin tuossa selailin myynti-ilmoituksia niin luonnollisesti erimerkkejä tuli vastaan, eli mikä merkeistä on ns. "hyvä" jos vertaillaan esimerkiksi varaosien saatavuutta, huoltojen määrää, varaosien/huoltojen hintoja.

Olen tuossa nettiautossa katsellut tuollaista Nissan King -avolavaa (siinä -90 lukuisia, eli ei mitään hirmu uusia), eli onko tuollainen mistään kotoisin? Ja hakua kun käytin niin Toyotaa suurinosa suosisi. Ja ainiin bensa vaiko dieseli? Ja näiden kulutuksia hieman? Ja tekeekö tuollaisella perus Kingillä missä on 2.4 litrainen bensakone mitään? Tarpeet mihin tarviisi, että pääsisi eteen ja tarvittaessa taaksekkinpäin ja joskus käyttää nelivetoakin

Kiitos niille jotka haluavat jakaa kokemuksia ja tietoja hieman tällaiselle aloittelijalle.
T. Janne

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.03.2010, 21:32
jiikoo jiikoo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.01.08
Sijainti: vihtijärvi
Viestit: 99
Talking

tervetuloa joukkoon sekavaan


itel on mazda 2.2disel avolava 4x4. ostin kun halval sai.
mutta kyllä ainoa oikea on disel hilux .osia ja tietoa
saa hyvin. muut tulevat kaukaa peräs
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.03.2010, 21:46
jantteri jantteri ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 27.03.10
Sijainti: Hammaslahti
Viestit: 3
Perusasetus

Aivan. Hirmu kalliita näyttää olevan vaan nuo Hiluxit, tietystikkin hyvästä hyvä hinta Kiitos vain tiedosta.

Nuo kingit vaan just sen takia, kun näyttäävät olevan melkolailla halvempia kuin nuo Hiluxit. Mites muuten asiasta toiseen ja kolmanteen noiden korotuskakkaroista, saako niitä jokaseen malliin avolavoihin?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.03.2010, 21:48
Rytö:n Avatar
Rytö Rytö ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.01.08
Sijainti: Tohmajärvi, Finland.
Viestit: 580
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jantteri Näytä viesti
Hei!

Olen tuossa nettiautossa katsellut tuollaista Nissan King -avolavaa (siinä -90 lukuisia, eli ei mitään hirmu uusia), eli onko tuollainen mistään kotoisin? Ja hakua kun käytin niin Toyotaa suurinosa suosisi. Ja ainiin bensa vaiko dieseli? Ja näiden kulutuksia hieman? Ja tekeekö tuollaisella perus Kingillä missä on 2.4 litrainen bensakone mitään? Tarpeet mihin tarviisi, että pääsisi eteen ja tarvittaessa taaksekkinpäin ja joskus käyttää nelivetoakin
Bensaa kuluu aika reilusti noissa nissaneissa. Itselläni olleissa oli kulutus jotain 10-20l/100km. Ja ruostuminen on varsinkin rungon takapäässä ja lavassa aika yleistä. Automaattiset napalukot kummassakin oli toimimattomat, hitsillä kiinni ja johan toimii...

Oma mielipiteeni on että ihan jees vehkeitä jos ei tarvitse umpimehtään ja suohon mennä
__________________
*Cuisvis hominis est errare,nullius nisi insipientis in errore perseverare.*
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.03.2010, 09:10
kumhan:n Avatar
kumhan kumhan ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.12.06
Sijainti: kiuruvesi, Finland.
Viestit: 31
Perusasetus

Hilux tai se king, dieselinä. polttoaine näille maistuu kohtuu hyvin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.03.2010, 09:15
jantteri jantteri ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 27.03.10
Sijainti: Hammaslahti
Viestit: 3
Perusasetus

Kiitos kaikille vastanneille! Paljonka on muuten tuollaisessa avolava dieselissä käyttövoimavero? Ja vaikuttaako tämä uusi autovero uudistus miten myös näihinkin nousevalla tavalla?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.03.2010, 10:22
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.601
Perusasetus

Käyttövoimavero on siinä satasen nurkilla, ja Co2 vero menee kokonaismassan mukaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.01.2011, 12:10
Qulle Qulle ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 03.01.11
Sijainti: Salo, Suomi
Viestit: 3
Perusasetus

Uusi naama ilmoittautuu
Haulla löysin tämän ketjun ja se on aika lähellä omaa ongelmaani... Eli pitäisi tässä kevään aikana alkaa katselemaan seuraavaa projektia. Voi olla että menee muiden hommien takia tämän vuodella eteenpäin mutta kuitenkin.

Eli joku neliveto avolava olisi hakusessa, johon tulisi ehkä kevyt korotus ja kunnon läskit alle. Tämä tulisi lähinnä metsästyskäyttöön mutta kuitenkin tieliikenteeseen. Kulutuksella ei suoranaisesti niin kamalasti väliä, kunhan vakuutus yms. pakolliset maksut pysyisi jossain järkevässä mittakaavassa.

Diisseli tai bensa - aika sama kunhan on kestävä.

Pitäisi löytyä alennusvaihteisto, neliveto, varmatoiminen moottori + vaihteisto sekä mielellään ainakin toiselle akselille jonkinlainen lukko.

Yllä mainittiinkin että Hiluxi olisi paras vaihtoehto... näin varmaan onkin mutta ovat aika kalliita. Tässä tosiaan ollaan hakemassa pientä projektia, joten hitsaaminen ei ole mikään ongelma. Kattelin myös nissaneita ja mazdoja... mitäs muita vastaavia on vielä olemassa?
Tietäisi vähän mitä kaikkia merkkejä/malleja tässä kevään mittaan alkaisi seuraamaan nettiautosta. Luonnollisesti se Hiluxi on ykkösenä jos vain sattuisi sopiva löytymään (lue edes tekniikaltaan ehjä ja halpa).
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.01.2011, 14:05
veikkaaja veikkaaja ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.05.10
Sijainti: Perniö
Viestit: 186
Perusasetus

Itellä on tommonen mitsun L200 ja vuosmalli -91. Hyvin on auto toimininut eikä tunnu ruostuvan niin kovin ku hiluxit. Tosin sekin on paljon käytöstä kiinni. Ja hiluxiin verrattuna mun mielestä paremmat penkit ja muutenkaan penkit ei oo niin lattian tasossa, kuten hiluxissa.

Huonona puolena taas osia ei niin paljoa löydy, kuten esimerkiksi hiluxiin. Varsinkin jos enemmän aikoo metsä käyttöön jalostaa niin taitaa hiluxi olla se paras vaihtoehto.

Mutta kyl tol l200:sellaki pääsee yllättävän pahoihin paikkoihin, ja vielä jotenkuten ominvoimin poiskin

Ja sitte vielä toi vanhan l200:sen kabiini on kyllä aika pieni verrattuna ln110 hiluxin kabiiniin.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.01.2011, 17:45
maurichia:n Avatar
maurichia maurichia ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.08.10
Sijainti: lahti
Viestit: 197
Perusasetus

itellä oli vuos sitte kasiseiska vuoden 2,4diesel hiluxi ja oli kyllä varma peli, ikinä ei jättäny tien päälle ja lähti laakista käymään yli kahenkympin pakkasilla, eikä vienyt soppaakaan älyttömiä. mulla oli siinä 75mm korinkorotus ja 31'' renkulat. pirun mopohan se oli mutta niinpä nuo taitaa olla kaikki vanhat vaparidiisselit. itse ostasin sellasen hiluxin kyl jos tulis viel lava-autolle tarvetta, on hyvän näkönen pikkumodeilla ja varma peli kyllä
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.01.2011, 18:00
MakeG:n Avatar
MakeG MakeG ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.09
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 140
Perusasetus

King


Joo moni on Hiluxien kannalla täällä kyllä. Ja ihan kelpo pelejä ne on kyllä. Ja Mitsujen.
Ite oon sitä mieltä että vanhanakin ne tahtoo olla melko hinnakkaita kuntoon ja kilsoihin nähden. Löytöjä kyllä välillä näkee vielä.
Mulla on pari 90 luvun alun Nissania, KC ja DC bensana ja diisselinä. Nokivasara vie siinä kympin tuntumassa ja bensa vie näin talvisaikaan melko seka-ajossa sen 15 litraa sadalla. Mutta kulkupuolessa on tosin eroa sitten ihan hyvin. Bensa 2,4 on tosi rivakan tuntunen siihen TD 2,5 koneeseen nähden.
Lava on ihan paperia jos sille ei koskaan oo tehty mitään. Sama koskee takarunkoa. Mutta melkeinpä on suurinpaan osaan näistä liikennekelpoisista yksilöistä jo molempia elvytetty.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 03.01.2011, 18:23
Qulle Qulle ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 03.01.11
Sijainti: Salo, Suomi
Viestit: 3
Perusasetus

No aika hyvin on vastauksia tullut. Tarttee varmaan lähteä siitä että pääsee koeistumaan näitä mainittuja laitteita.
Olen 193cm pitkä kaveri riittävällä elopainolla, joten pitää nyt ensin varmistua että mahtuu autoon hyvin sisälle ja saa hyvän ajoasennon.

Tarttee pitää silmät ja korvat auki, jos ja kun joskus tänne suunnalle sattuu tulemaan jotain sopivaa myyntiin.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.01.2011, 19:20
rulez:n Avatar
rulez rulez ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.09
Sijainti: vimpeli
Viestit: 299
Perusasetus

tuossa muutamasta king cäpistä juttua mitä oon tuusaillu ja yhestä isuzun lavurista --> http://www.tokkyra.arkku.net/7462/

kingeihin oon ollu kyllä tyytyväinen etuna hiluxiin verrattuna tuo jakolaatikko korkeammalla eikä niin tärkyllä tökkäämässä joka kantoon ja kiveen etenemiskyvyssä tuskin hilun ja kingin välillä löytyy eroja ja koneetkin on turbottomana aivan yhtä laiskoja
33" renkailla kumminkin 2,5l dieselilläkin pärjää kohtuudella liikenteen seassa joskin yli 120km/h vauhteja on turha ilman monen kilsan suoraa odottaa.

dieseli kingeillä ei alle 10l pääse edes vakio pyörilläkään ja 33" pyörillä kulutus pyörinee 12-15l tuntumassa. Vakuutusmaksu moiseen ilman bonuksia on 295e dieselvero 93e ja käyttömaksu uuden käytännön eli painon mukaan on 318e.


jos tuo linkin hopeanvärinen kingi valmiiks jo hieman paranneltuna kiinnostaa vois olla myynnissäkin joten yv:llä tai puhelimitte saa lisää tietoa (on kilpien välissä ja leimassa)
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.01.2011, 23:19
Qulle Qulle ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 03.01.11
Sijainti: Salo, Suomi
Viestit: 3
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rulez Näytä viesti
tuossa muutamasta king cäpistä juttua mitä oon tuusaillu ja yhestä isuzun lavurista --> http://www.tokkyra.arkku.net/7462/

kingeihin oon ollu kyllä tyytyväinen etuna hiluxiin verrattuna tuo jakolaatikko korkeammalla eikä niin tärkyllä tökkäämässä joka kantoon ja kiveen etenemiskyvyssä tuskin hilun ja kingin välillä löytyy eroja ja koneetkin on turbottomana aivan yhtä laiskoja
33" renkailla kumminkin 2,5l dieselilläkin pärjää kohtuudella liikenteen seassa joskin yli 120km/h vauhteja on turha ilman monen kilsan suoraa odottaa.

dieseli kingeillä ei alle 10l pääse edes vakio pyörilläkään ja 33" pyörillä kulutus pyörinee 12-15l tuntumassa. Vakuutusmaksu moiseen ilman bonuksia on 295e dieselvero 93e ja käyttömaksu uuden käytännön eli painon mukaan on 318e.


jos tuo linkin hopeanvärinen kingi valmiiks jo hieman paranneltuna kiinnostaa vois olla myynnissäkin joten yv:llä tai puhelimitte saa lisää tietoa (on kilpien välissä ja leimassa)
Hienoja laitteita olet kyllä kasannut!
Tällä hetkellä olen vasta tutkimusvaiheessa joten suoraan en lähe mitään ostelemaan... tai siis ainakaan valmista autoa, koska ei varmasti sovi budjettiin

Hienoa että löytys lisä-ääniä Nissanillekin ja vielä ihan perustellusti.

Viimeksi muokannut Qulle : 03.01.2011 23:27 Perustelu: asiavirheen korjaus
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 07.01.2011, 00:52
Olsu:n Avatar
Olsu Olsu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.10.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 94
Perusasetus

Isuzusta


Yksi vaihtoehto 80-90 -lukujen taitteen avolavoista on tietysti Isuzu, mistä itsellä on kokemusta eniten. En edes yritä väittää että nämä ei ruostuisi, taatusti yhtä pahasti kui hiluxit ja muutkin, ellei pahemmin.
Omassa oli ostettaessa 2.3 bensakone; itse neuvoisin välttelemään moista. Ei ollut missään nimessä luotettava, ja vaikka miten nätisti ajoi, satasella meni vähintään 12-13 litraa.

Vaihdoin tilalle ikiluotettavan Isuzun 2.2 dieselin ja siitä ei ole pahaa sanottavaa. Mopohan se on, mutta kyllä sillä liikenteen mukana pysyy, ja kiiretön mies vetää sillä kärryäkin. Vuoden ollut dieselinä mulla eikä minkäännäköistä ongelmaa ole ollut. Aina on käymään lähtenyt jos vaan akussa on hönkää. Kesällä takavedolla ajettaessa kulutus ei paljon yli 8 litran ollut, nyt talvella jatkuvasti nelikolla menee kympin verran. Plussana manuaali napalukot. Ite kanssa +190/100 kerhossa ja hyvin on istumaan mahtunut, penkki perkele vaan on niin kulahtanut että raudat painaa persiiseen.

Enkä edes yritä väittää, että Sussukka olisi yhtään Hiluxia parempi vaihtoehto, vaan sitä että siitäkin voi saada luotettavan käyttöpelin, ja järjestään helkkaristi halvemmallla.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 07.01.2011, 05:20
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Isuzu oli työkäytössä aikoinaan,2,5l diesel.Plussana pieniruokainen,oikeasti ja ihan hyvä ajaa.Miinuspuolelle sitten kaksi hajonnutta konetta ja perä,eikä olleet ihan halvat varaosahinnat.Niin ja aika kylmä oli pakkasilla.

2,2D takatuuppari isuzu oli kaverilla ja oli suoraan sanoen järkyttävän luja kapistus.Huollot tehtiin kerran vuodessa jos sattui muistamaan ja käyttö oli surutonta,mm. venäjällä kelirikkoaikaan.Siellä hajosi helmat ja muuten meni kerran iskarit poikki,mitään muuta ei tainnut hajota ja auto oli sentään vuosia samalla käytöllä.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 07.01.2011, 08:04
rulez:n Avatar
rulez rulez ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.09
Sijainti: vimpeli
Viestit: 299
Perusasetus

Myös mulla on ollu isuzuja kuten tuollta ylemmästä linkin kuvasta selvinnee. Vaikkakin enempi ollu trooppereita niin mukaan on sopinu 2 lava isuzuakin.

Lujia ovat kyllä tekniikaltaan mutta enempi ajetuissa nelikoissa tahtoo välykset tuntua helpommin kun esim nissaneissa ja etupää vastustaa monasti menoa senverta jottei nelikko päällä ihan huvikseen ajele.

Kori paha ruostumaan korvakoiden kohalta lähes jokasessa lavurissa jota ei oo jo laitettu on hytin takakorvat tullu läpi hytin pohjasta enempi tai vähempi tämä kannattaa tarkistaa autoa ostaessa.

tämä ei myöskää oo mikään isoista renkaista ja maavarasta haaveilevan unelma 33" renkaat saa kyllä mahtumaan mutta hyttiä piti nostaa 13cm ja takoa vielä hieman etulokarin takaosaa kasaan. Edes 31" renkaat ei mahu pelkkiä sauvoja kirimällä edessä täytyy lintata tuota lokarin takaosaa tai nostaa hyttiä.

Kone(2,2d) on yhtä laiska ku hilun ja nissanin turbottomassa lavurissa mutta todellakin pienikulutuksisin noista kolmesta vakiopyörillä tosiaankin pääs alle kympin


maastossa ei pääse samankokosilla pyörillä ja lähes samat korotukset tehtynä nissanin tasolle vaikka tuossa mun mustassa oli kemppiläinen perässä ja nykysessä nismossa on tuskin mitään tai luistava kitka korkeintaan
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.01.2011, 18:23
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rulez Näytä viesti
maastossa ei pääse samankokosilla pyörillä ja lähes samat korotukset tehtynä nissanin tasolle vaikka tuossa mun mustassa oli kemppiläinen perässä ja nykysessä nismossa on tuskin mitään tai luistava kitka korkeintaan
Nyt ei ymmärrä.. Miten toinen samanlainen auto voi olla selvästi parempi menemään kuin toinen. Tosin yks possunreikä tuohon lauseeseesi sopii, eli "samankokoisilla" renkailla, ei siis samanlaisilla. Renkaat kun vaikuttaa menoon melkoisesti. Ei ole itellä tuon mallin isuzua eikä nissania. Kaks erimerkin lava-autoa kuitenkin on ja samallalailla ne menee samoilla varusteilla. Erilailla toki pitää toista autoa ajaa eri tilanteissa.

Oma mielipiteeni laviskoista. Tojoa en osta koska se on nykyaikana yliarvostettu ominaisuuksiin nähden - se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.. Ja tehoa ei ole koskaan liikaa, eli millään starttimoottorilla (vapari dieselit) en suostuis ajeleen.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 10.01.2011, 19:01
Ooppeli:n Avatar
Ooppeli Ooppeli ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.01.06
Sijainti: Kerimäki, Finland.
Viestit: 1.110
Perusasetus

Itse olen ollut suht tyytyväinen tohon Opel/isuzu campoon. 3.1td.
Varaosahinnat heittelee aika paljon ja niiden saatavuus.
Hytin takaa runko on mitä sattuu mutta hitsaamalla siitä selviää.
ja ne korikannakkeet ruostuu näköjään pois..

Mut yllätävän vähän toi on ikäisekseen ruostunu. vm93.

Mut tielle ei oo kertaakaan 5vuoden aikana jättäny. (koputtaa puuta)
__________________
"I love to drink beer, I need one bottle a beer a day"
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan AsuntoVaunu VM:90-05 Kaiken Merkkiset ja kokoiset huomioidaan ranto3 O/M/V Ajoneuvot 0 12.11.2009 11:23
Vertailua:Toyotan omat vai ARB:in lukot? Racingrabbit Tekniikka & Jutustelu 24 29.10.2007 14:53
Dieselit: hj ja patrol vertailua tikpe Tekniikka & Jutustelu 5 18.07.2007 00:16
160:n Patrollin korkeus!Vertailua tarvittaisiin.. makkus Tekniikka & Jutustelu 0 16.08.2006 11:44
"O" GAZ merkkiset iskarit hakusessa! Kimple O/M/V Muut 0 05.01.2004 13:01


Sivu luotu: 18:44 (GMT +2).