Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.09.2016, 18:34
eka4wd eka4wd ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.16
Sijainti: eteläsuomi
Viestit: 48
Perusasetus

Takamurikan stefan vaihto hilux ln110


Minkälainen työ on vaihtaa takamurikan stefa hilux ln110 mallisessa. vaatiko jotain muuta kun mutteri auki laippa pois uusi stefa ja kaikki kiinni takaisin vai onko siinä jotain säätöjä väljyyksiä ym. mitä pitää huomioida. Pystyykö itse tekemään vai mikä on tuomio

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.09.2016, 21:02
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja eka4wd Näytä viesti
mutteri auki laippa pois uusi stefa ja kaikki kiinni takaisin
Voihan sen noinkin tehdä, mutta mutta ja vielä kerran mutta, laakereiden kireyden oikeellisuus on aika vaikea todeta, kun murikka on paikallaan, ns. metsäremonttina oon itsekin tehny samalla tavalla parikin kertaa ja autoilla ajettiin vielä pitkään stefojen vaihdon jälkeen.
Oikea tapa olisi purkaa perämurikka pois, vaihtaa stefa, laakereiden oikean kireyden tarkistus, hammaskosketuksen tarkistus/säätö ja sit vasta ajoon.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.09.2016, 21:09
PERSKUTTA:n Avatar
PERSKUTTA PERSKUTTA ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 09.11.09
Sijainti: Alahärmä, Finland
Viestit: 384
Perusasetus

Lyöt pistepuikolla merkit jotta tiedät mutterin asennon. Auki ja uus stefa. Mutteri kiinni samaan asentoon pisteet kohilleen.
__________________
www.pohojanmaanoffroad.fi
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.09.2016, 21:38
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

No onhan siinä se lukituskohta näkyvissä, josta se on lyöty kurttuun siihen akselin koloon. mutteri vaan auki, stefan vaihto ja takaisin samalle kohtaa kiinni. tai voihan sen laittaa ihan hivenen kireämmälle, jos se vapaaehtoisesti menee. Krymppiholkin puristumiseen tarttee yleensä parin metrin vääntövarren, joten ei se vahingossa puristu liian tiukalle.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.09.2016, 23:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Hyvä. vaiko helppo...


Lukasin koko ketjun läpi pikaisesti....

JOS tuossa LN 110 takaperässä on sama periaate pinjonin laakereiden säätöön, kuin esim, HDJ-80 etuperä, (ja .takaperä ja hj-61 ... bj-40.. hilux LN-65...)

Siis tuo stefahan lähtee pois, kun pinjonin päästä vääntää mutterin auki, tempasee yoken pois.
Ja sitten stefa pois, niin että paskaa ei pääse perään... (minä olen tukkinut stefan ja akselin välin märällä rätillä; ja hitsannut mig:llä M6 kierteisen pultin stefaan, ja nypännyt massavasaralla pois)
ja jos mahdollista, niin tuo etummainen laakeri hellästi hivuttaen pois.
(ja jos pitää tehdä viimmeisen tapin takaa, niin väkivalloin pois...)

Ja ennen tuota uuden stefan asennusta pitää päättää, että uusiiko krymppiholkin, vai yrittääkö vanhalla... (pinjonin ensimmäinen laakeri on pois paikaltaan, minä olen joskus syyllistynyt laittamaan noin 0,20 - 0,30mm shimmin krymppiholkin ja laakerin väliin)

Ja tuo säätäminen yllämainitulla tasolla: (renkaat ilmassa, käsijarru yms varmasti pois päältä)

Vedä pinjonin mutteri niin lujalle, että välys häviää (siis ei enää juurikaan liiku käsivoimin ylös/alas suunnassa)

Sitten mitataan se voima, millä takaperä alkaa pyöriä:

Siis pinjonin laippa käännetään semmoiseen asentoon, että laipan pultin reikä on suoraan sivulle, ja siitä sitten mitataan 90 asteen kulmassa voima, millä perä alkaa pyöriä...
Kalavaaka on hyvä, muutaman kerran olen tehnyt pakettinarulla ja pikkurillillä...

Ja sitten sitä Pinjonin mutteria kiritään niin paljon, että tuo edellinen mittaustulos kasvaa tuplaksi/triplaksi/...????

-> tuo pinjonin mutteri pitää kiertää aika tiukalle (ainakin yllämainituilla), siis ei onnistu suurimmalla osalla harrastajia 30 cm vääntimellä, vaikka jarruilla saa lukitsee perän.

->vm.-90 Hodarin etuperän krymppiholkki (tarvike) alkoi antaa periksi jo noin 300Nm, mutta piti vetää noin 450 Nm monenttiin, että sain tuon korjaamonkäsikirjan liikkeelle lähtö momentin aikaan.

Ja vielä kerran; minulla ei täsmätietoa topiikin aloittajan autosta


Ja tuo 450 Nm on aika paljon, varsinkin kun ei pääse kirimään optimiolosuhteissa...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Hilux ln110 -91 4wd vaihto mihin vain karza O/M/V Ajoneuvot 12 23.06.2012 19:44
ln110 hilux kampiakselin stefan vaihto fape Tekniikka & Jutustelu 5 20.03.2012 22:26
Myydään hilux 89 4wd ln110/(vaihto rajoituksin) tonnisata O/M/V Ajoneuvot 0 18.09.2011 12:30
Hilux perä stefan vaihto!!!! Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 10 17.09.2008 13:55
Takakardaanin stefan vaihto Tekniikka & Jutustelu 2 23.11.2003 21:22


Sivu luotu: 14:54 (GMT +2).