Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.12.2008, 18:29
Markku_66 Markku_66 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.06.08
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 133
Perusasetus

Kumpi vinssi???


Olen tuossa miettinyt että kumpikohan vinssi olis parempi pätkä Patrollin keulalle, sähkönen vai mekaaninen(Patrollin omasta voimanulosotosta toimiva)? Mulla kun ei oikein ole kokoemusta autokäytössä kummastakaan, kertokaapa te mielipiteenne. Vähän jos viellä viitsisitte perustella, niin olis kiva. Kiitos etukäteen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.12.2008, 18:40
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

taitaa olla kahta leiriä. itte ainaki ennemmi sähköse kun ei kiinnosta rakennella niit kardaaneja.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.12.2008, 18:45
tapsa86 tapsa86 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: orimattila, Finland.
Viestit: 213
Perusasetus

vinttura


ei se kardaani kovinpaha ole tehdä. ei lopu virta eikä voima ihan heti mekaanisessa.
vaikee sanoo kunpi parenpi ei niin kokemusta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.12.2008, 19:49
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Kuten sanottu on kahta leiriä.

Mekaanisella ei vinssata jos mäessä katoaa öljynpaineet tai auto on nurin. Samoin on vaikea auttaa renkailla. Eikä kuulemma se sokan vaihtokaan ole kivaa silloin kun auto on konepeltiä myöten lervassa.

Sähkösestä voi karata väärällä käytöllä se toiminta savu ulos.

Mä itse en mekaanisiin koskis ennen kuin mulla on unimog tai isompi. Silloinkin harkitsen hydraulista.

-sami-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.12.2008, 20:16
keranha keranha ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 12.10.08
Sijainti: Muhos
Viestit: 254
Perusasetus

No mulla nyt ei mitään suuria kokemuksia ole. Mutta nyt on tossa omassa vehkeessä sähköinen testattu. En edes harkinnut mekaanista, vaikka autosta ulosotto löytyykin. Oli ihan tarpeeksi tekemistä jo siinä vinssipedissä. Sähköinen on kyllä tosi helppo käyttää, ja kun sen mitoittaa riittävän tehokkaaksi niin ei pitäisi toimintasavunkaan karata.
__________________
Lada Niva 4*4 1.6 -79

www.kerasenautomaalaamo.fi

Viimeksi muokannut keranha : 14.12.2008 22:19
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.12.2008, 21:51
SauliS SauliS ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 17.10.03
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.392
Perusasetus

Mekaaninen keulaan ja sähköinen perään sit joskus kun nälkä kasvaa syödessä. 6mm 8.8 pultti sokaksi niin mitään ei hajoa jos yhtään käyttää järkeä vinssailuissa.

Makuasioita, kuten sanottu.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.12.2008, 22:07
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.614
Wink

itse sanoisin että sähköinen omasta kokemuksesta.
virta laitteet kuntoon niin ei ole ongelmia sen kanssa.

viime lauantaina oli meindän kerhon ajelut ja meikäläisen patrolli kippas yhteen mäkeen kyljelteen,siihen vinssi auton tuominen ja ylös vinssaamiseen olisi mennyt ainakin 10min.mutta kun keulalla oli sähkövinssi niin auto saatiin muutamassa minuutissa takaisin pyörilleen.

jollakin varmaankin on tästä tapahtumasta videopätkääkin laittaa tänne.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.12.2008, 23:27
burton:n Avatar
burton burton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.05.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 1.314
Perusasetus

totta tuo mitä tapsa puhuu.
itse kaadoin hilun ku olin yksin vähän kokeilemas, sinne olis jäänyt jos ei ois ollu SÄHKÖ vatkainta keulilla.
__________________
-BJ-40
-hilux ln110 ex
-Land Cruiser HJ-45 ex
-hilux ln65 ex

http://www.pahama.com
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.12.2008, 23:30
Rausku4x4:n Avatar
Rausku4x4 Rausku4x4 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.08.06
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 611
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti

Samoin on vaikea auttaa renkailla.
-sami-
Mitäs vaikeaa siinä on? Laittaa vaihteen silmään, niin hyvin pyörii renkaat. Tokihan vinssi pyörii samaan tahtiin ulosoton mukaan, mutta mulla ei ole koskaan ollut ongelmaa sen kanssa.

Itse laittaisin mekaanisen. Mulla ainakin oli halvempi ratkaisu, ja on kyllä ollut ihan idiootti varma ja tehoa riittää! Eikä se 6mm pultti mene helposti poikki, jos osaa vähän järkeillä.

Helpommalla pääsee varmaan sähköisessä vinssissä? Kummassakin on hyvät ja huonot puolet, mutta itsellä on parempia kokemuksia noista mekaanisista vinsseistä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.12.2008, 00:30
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Auttaa renkailla ei tarkoita samaa kuin kaivattaa syvemmälle
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.12.2008, 07:21
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.159
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rausku4x4 Näytä viesti
Mitäs vaikeaa siinä on? Laittaa vaihteen silmään, niin hyvin pyörii renkaat.

Mutta siinä se vika onkin, että ne pyörii liian hyvin! Kela kun vetää kierroksen, niin renkaat on pyöriny monta kierrosta.
Senkun sais synkattua samaantahtiin pyörimään, niin sitten sitä vois ajatella.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.12.2008, 07:26
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jnu Näytä viesti
Auttaa renkailla ei tarkoita samaa kuin kaivattaa syvemmälle
Hyvin sanottu....

Musta ainut oikea tapa edetä suolla/pehmeällä mekaanisella on jättää veto pyöristä kokonaan pois.

Mutta maku asioita noi on. Onpahan vaan moni toyota mieskin vaihtamassa mekaanista pois tai vähintään laittanut sähköistä tilalle.

-sami-
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 15.12.2008, 11:25
Markku_66 Markku_66 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.06.08
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 133
Perusasetus

Kovastippa on eriäviä mielipiteitä... Tässä on takaa-ajatuksena se että minulla olisi Patrolliini käypä mekaaninen vinssi kaikkine tykötarpeineen. Tietysti joku sähköhytraulinen vinssi olisi varmaan paras mahdollinen, mutta maksaa vallan p...sti. Tässä tietysti tulee eteen se, että jos jokapaikkaan laittaa aina parasta, mitä rahalla saa, tulee autosta aika kallis lelu. Toisaalta taas tulee eteen se että missä kannattaa tinkiä? Missä se on tyhmää ja missä suotavaa? Tuskin kovinkaan moni rakentaa maasturiaan rahasta piittaamatta. No, täytynee tässä nyt katella kuinka paljon tuohon autoon rupeaa rahaa menemään. Paljonko maksaisi muuten oikein hyvä sähkö-, taikka sähköhytraulinen vinssi?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.12.2008, 11:46
joa joa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 15.02.06
Sijainti: Pirkanmaa
Viestit: 229
Perusasetus

vinssejä


pistä se mekaaninen keulaan ja osta sähkökela taakse ja homma toimii, kiinan sähkökelat mitä palstalla on myynnissä on 400-500e.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 15.12.2008, 13:50
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.944
Perusasetus

Niin tämähän on täysin mietittävissä sen mukaan mikä käyttötarkoitus tulee olemaan. Jos haluat olla pelastava enkeli ja se joka ei koskaan vinssiongelmien takia jää suohon ja lopuksi vinssaa kaikki muutkin ylös niin mekaaninen on silloin asiaa. Luotettavuus on patarautaa mutta kuten mainittu niin jos kone ei käy niin ei vinssikään pyöri. Samoin kuin renkailla auttaminen mekaanisella on lähinnä kaivatusta koska renkaat pyörii samaa tahtia kun vinssi vetää. Vinssi pitäisi saada vetämään nopeammin kuin mitä renkaat pyörii ja se kyllä onnistuu esim. lietekärrystä lainatulla kertojalla mutta taas joudutaan rakentamaan kardaanin väliin painavia kikottimia.

Sähkövinssi taas on helpompi asentaa ja vaihtoehtoja on runsaasti. Yleensä sähkövinssi on kevyempikin kuin mekaaninen ellei puhuta jostain räikästä tai 16.5k kokoluokan vinssistä. Sähköinen vetää niin kauan kun akussa on virtaa ja savu pysyy sähkömoottorin sisällä. Sähkövinssillä on helppo "nypyttää" eli vetää eritahtiin renkailla ja vinssillä. Kuten nyt esimerkiksi suolla vois vetää warpin tiukalla ja sitten aina vedolla vähän nypäyttää että saisi keulan nousemaan pintaan. Sähkövinssi omasta mielestäni pitää olla 24 volttinen että saadaan virrankulutus järkevöitettyä ja lisäksi pitää olla vähintään 2 kpl optima tms. syväpurkausakkuja ja tietysti kunnon laturi.

Tässä nyt näitä samoja joita muutkin ovat jo kertoneet. Itse olen ollut sitkeästi mekaanisen vinssin kannalla mutta nyt kun noita kisoja on tullut tahkottua niin sähköinen vinssi on pakko vaihtaa ettei tarvitse sen takia jättää rasteja hakematta. Kovasti nyt vaan pelottaa että kestävyys kärsii kun joutuu "muovivinssiin" luottamaan mutta saa nyt sitten nähdä. Jos pelkkää safaritoimintaa harrastelisi niin voisi olla että mekaaninen olisi pysynyt keulalla.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 15.12.2008, 14:15
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.494
Perusasetus

Sähkösellä vissiin paljo hankalampaa tuo vinssi päällä ajelu. Viime ajeluissa jäi vinssi päälle viimosesta vinssailusta koko kotimatkasiirtymän ajaksi, ja vähän ylikin. Syytin jo jakoaskivauriota äänistä ajon aikana. Oli väännellyt kaikki raudat ympäriltään, ennen kuin vaijeri laukesi. Sokka ehjä!
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 15.12.2008, 14:34
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.944
Perusasetus

Juu sähköisen kanssa ei kyllä jää ulosotto pälle mutta valitettavan yleinen on vika että solenoidi kyrvähtää niin että veto jää päälle. Monta narua on katkaistu puukolla ettei ole tullut pahempia vahinkoja kun vinssi vaan vetää ja vetää. Pääkatkaisija on tämmösissä tapauksissa poikaa. Vielä kun löytäs sellasen mallin joka kestäis vinssien virrat.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 15.12.2008, 15:14
4x4_88:n Avatar
4x4_88 4x4_88 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.12.06
Sijainti: SUOMI
Viestit: 286
Perusasetus

Mulla ei oo paljoa kokemusta vinssaamisesta, mutta omassa Bertassa on mekaaninen ja se on käyny minun tarpeisiin hyvin satunnaisessa offauksessa.
Ainut asia mihin pitää keskittyä vinssauksen jälkeen on se, ettei jää ulosotto päälle. Mutt kunhan on vaa tarkkana ja miettii ennen ajamaan lähtemistä, nii ei pitäs sit tulla vahinkoa.

Itsellä ainaki se vinssin "jarru" ei toimi, eli jos vapauttaa vinssin...haarukan nii kela purkautuu iloisesti. Siksi mulla se haarukka on kiinni aina. Vaaranahan on se, että ulosotto menis päälle kesken ajon, mutta mulla se vinssi vipu on irti vaihdelaatikon kyljestä = heiluu vapaana. Pittää aina kammeta lattiaa vasten, että saa vinssin päälle ja pois. Sen verta tunnoton kepukka, että kaverin pitää olla edessä kattomassa ettei vinssi pyöri.

Jos vain ois joku muu ratkaisu tohon ulosoton liikuttamiseen... hmm... hydrauliikkaa???
__________________
BJ40 ´75
http://www.offroadoulu.com/
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kumpi parempi hj 60 vai bj 40 badboy69 Tekniikka & Jutustelu 14 07.08.2005 04:14
Kumpi gepsi? Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 11 21.03.2005 07:38
Kumpi kone bj45lava Tekniikka & Jutustelu 4 22.06.2004 20:00
kumpi rengas? tapsa4x4 Tekniikka & Jutustelu 24 05.06.2004 11:33
Kumpi parempi? Pauli Tekniikka & Jutustelu 10 01.12.2003 20:40


Sivu luotu: 05:27 (GMT +2).