![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
||||
|
||||
![]()
Itseäni huvitti lähinnä se että 9 vuotta vanha viestiketju piti nostaa ylös... haudasta. Onko oikeassa maastoautossa napalukkoja?
|
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Ihan mielenkiinnosta. Miten eksyit tälle palstalle ja vetäsit heti herneen nokkaan kohtuu vanhan topicin keskusteluista vai oletko pantannut tätä avautumista loppuun 10 vuotta?
|
||||
|
||||
![]()
Kaikille Jeeppi miehille ja naisilekkin tiedoksi: Jeepistä saa oikean maastoauton:
http://www.4wheelparts.com/Drivetrai...&t_pn=ALY12194 - Joskus oon kuullu kuittailua että eihän tässä oo niitä lukkojakaan akseleissa...Oon tainnu vastata että se on alipaineella tuolla putken sisällä, vaikka ei kyllä ookkaan enää -92 mallissa
|
||||
|
||||
![]()
Yhtään vähättelemättä ketään ja haukkumatta ketään on kans yks hyvä tarina.
Meidän HJ oli silloin perheessä tuore tapaus ja emäntä oli sillä talvella liikenteessä. Oli ollut vauhtia hieman liikaa takaveto päällä ja spinnasi yhden mutkan, ei mennyt ojaan mut pelästy äkillistä 360 asteen pyörähdystä. No saman tien kepistä nelikko päälle ja kotiin päin. Kotona sitten kertoi miten oli hieman lähtenyt lapasesta, mut kun oli vetänyt nelikon päälle, niin meni kuin juna loppu matkan. Kysyin kanssa, et kytkitkö napalukot? Vastaus oli, että ei tarvinut lukkoja kytkeä, kun normi nelikolla eteni ihan hienosti, eikä sutinut enään ollenkaan... Pienen tekniikka esitelmän jälkeen, asia sitten selvisi rouvalle... Ja yhdessä naurettiin, eikä työnetty herneitä mihinkään aukkoon... Yhteen vetona siis, jo nelivedon kytkennän aiheuttama merkkivalon syttyminen parantaa pitona noin 50% ja napalukoilla loput... Entäs sitten kun nypitään lukkojen kahvat kattoon. Vain taivas on rajana... ![]() Niimpä niin, jos rengas ei ota pitoa, niin yksikään lukko auta etenemään...
NIIN OONKIN RYYPÄNNYT, MITÄ SITTE!!! ![]() EN SE MINÄ OLLUT, SE OLI PIRKKA... ![]() https://instagram.com/offroadteamruu...d=ZDdkNTZiNTM= http://www.slck.net http://www.mansenmaasturiclub.com http://forums.offipalsta.com/group.php?groupid=32 |
|
||||
|
||||
![]()
Höh, mitä te selitätte? Napalukot ja munalukot löytyy aikuistensivuilta. Sitten taas niskalenkki ja hevoslenkki on taas ihan erisarjaa, sekä tuumaset ja milliset lenkkisarjat. ps. luulen kanssa omistavani "maasturin" 4X4 sellaisen, vaikka minulla ja autossani ei ole napalukkoja;-) ovissa on lukot, keskitasauspyörästönlukko????? kardaanijarru on, Pylkmaisteri jarruttaa sillä maastossa kun on jo "isopoika" Porttaaliboksi on kanssa kiva niitä voi lainata tarvittaessa kaverille jos omaan on tullut pipi, ja taas meno jatkuu. Joskus jopa voitetaan. Kyllä minä sokee vielä metsässä ajan, laitan vaan joskus pienen puolen päälle jos appari ei huomaa laittaa tai kuskiksi alkaa, toteavat vaan, hyvihän sää tällä Volvolla vedät.
Viimeksi muokannut Volvoton : 15.04.2013 22:19 |
|
|||
|
|||
![]() On montaa tapaa....Lainaus:
Joissakin 4x4 autoissa on ollut napalukot, mekaaniset lukot molempiin periin ja vinssi vakiovarusteena, jos ei ole halunnut turbodieseliä, siis tuo reilu 100hv vaparidiesel on riittänyt ![]() Siis vois kysyä samalla fontilla: onko maastoautoja ilman mekaanisia lukkoja? ja siis kaikkien renkaiden välillä (tien laidassa pyörittele kaikkien renkaiden venttiilit ylöspäin, lukot kiinni, päivä rypemistä ja kun yksi venttiili on ylöspäin, niin kaikki muutkin on, taikka joku on rikki ![]() Ja noiden napalukkojen tarpeesta: etuperävaurio tuli jo, mutta ainakin Toyota hdj-80:ssä nuo kiinteät napalukon korvikkeet ovat herkkiä kulumaan, poorit kuluu, kun tuo vetoakselin poori on pieni (vajaa 3cm halkaisijaltaan) ja kun pyörän napa/vetoakseli eivät aina pyöri täysin linjassa, niin tuon kikkareen poorit on porsinut jopa suuruusluokkaa vain 500tkm ajetuista, omassa nuo kikkareet pääsi "ehyenä" kaappihoitoon reilu 600tkm ikäisenä, ja tilalle tuli muutaman vuoden vanhemmasta hj-61 napalukot ![]() ---> siis ainakin nuo kaikki minulle vastaan tulleet napalukot ovat olleet lähes välyksettömiä, ja nuo kiinteat kikkareet (j8 srj. ja runnnerit) ovat olleet kaikki enemmmän taikka vähemmän väljiä. Ja nuo toyotan napalukot kestää KIINNI OLLESSA sen verran voimaa, mitä sinne saadaan, jopa noilla alkueräistä lujemmilla vetonivelillä, tasauspyörästön lukothan on jo ilman mitään ruksimisia tms. Mutta kuten jo monesti olen todennut: Suomessa on vara valita.... Mutta en tunnustaudu napalukkouskovaiseksi ![]() Nimimerkki "Torttu" vois itse kysyä jotain epäselvää asiaa, itse olen yrittänyt pitää harraste 4wd omistamisen ja hd offrod:in erillään noissa vastauksissani/kommenteissa. Onko "Tortulla" toinen nimimerkki, mistä vois yrittää ymmärtää kommenttien sisältöä....?...... |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() http://www.youtube.com/watch?v=lS3b1EaTSwk Mut jos ihan asiaakin, niin Offipalstalla saa mun mielestä kysyä ihan mitä vaan. Jos vilkaisee tekniikka osion otsikoita, niin eipä ne mitään äärimmäisen visaisia kysymyksiä kaikki ole ja saattaisi löytyä googlen kautta melko helpostikkin. Puhumattakaan chit-chatti osiosta. Tapahtumiinkin uskaltaa mennä ilman ennakkoluuloja. Kukaan ei oo vielä purrut, vittuilua saattaa (lue: ihan varmasti saa) kuulla, mutta se on hyvällä mielellä heitettyä. Tervetuloa offaamaan, ei tää niin vakavaa ole! ![]() P.S. Käytä hakua!
|
||||
|
||||
![]()
Tossa yks sankari osti jonkun tollasen kiinan mönkiän. Siinä sitten rupes kahvilla selittää kuinka hyvät kaupat hän teki ja säästi 2500e kun osti takaveto mönkiän eikä 4x4 vetoista. Siinä takavetoisessa vetää 2 pyörää kuten myös monissa näissä kiinan 4x4 vetosissakin. Tää on kuulemma joku suuri huijaus juttu. Hän oli oikeen lakia selvittäny että MÖNKIJÖISSÄ saa laittaa tekstin 4x4 ja väittää nelivedoksi vaikka ei vetäisikään 4 pyörää kunhan vaan molemmissa päissä vetää yksi pyörä. Autoihin ei sit vastaavilla spekseillä sitä 4x4 merkintää saa kuulemma laittaa... Ja sit on kuulemma sellasii 3 vetosiakin missä on merkintä 4x4 mut ne on kuulemma harvinaisempia... Et jos rahat ei riitä näihin oikeisiin merkkeihin kuten polaris, honda jne joissa vetää kaikki 4 pyörää niin ei kannata mitään kiinan 4x4 ostaa ku takaveto vastaa samaa. se ei vaikuta vaikka toinen olisikin edessä tajuaahan sen tyhmäkin....
Tota kuunnellessa oli vaikea juoda kahvia samaan aikaan... Mutta kuuntelin tarina loppuun ja kiitin vinkeistä jos joskus hankkisinkin mönkiä ja totesin että onneks harrastan autoja niin en voi joutua tuollaisen huijauksen kohteeksi... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Täähä oliki hauska ketju
![]() ![]()
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on raskaan kaluston puolelta yks hauska..
Eräs asentaja (jolla on muuten ennen (back to 80´s) ollut oma huoltoasema, väitti kivenkovaa kerran että routapomppujen kohdalla olevat mustat jäljet tulee siitä että kuorma-autoissa alb-venttiili jarruttaa pyöriä sisäänjoustossa... ![]() Mä yritin parhaani mukaan pysyä kasassa ja tarjota mahdollisuutta noista ilmassa pysähdyksissä roikkuvista telipyöristä ja niiden osumisesta maahan pompussa, mutta hän oli aivan vakuuttunut että näin se menee.... ![]()