![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() VPRT Mersu 300GDTTapahtui aikaisemmin... Taas on yksi aikakausi tämän autoyksilön kohtalossa saatu päätökseen, niin aloitetaan projektiturinointi puhtaalta pöydältä. Väiskin tultua osakkaaks tähän rahareikään, niin voitaneen puhua tiimin autosta. Ensimmäinen kisa takana ja jotenkin saatiin kotimatkalla aikaiseksi kartan taustapuoli täyteen todo-listaa. Kun jokin on valmis, niin on aika korjata virheet ja keksiä uutta... =D Kisa meni paremmin kuin odotettiin ja saatiin 21 rastia haettua ennen ku joutu jarrujen takia lopettamaan lauantaina puolen päivän aikaan. Akku tsippas kivasti ajouralle mut saatiin keltaselta vitaralta apuvirtaa, niin päästiin pois ajouralta tukkimasta tietä. Kiitokset myös vinssausavusta, kun päädyttiin ojaan kuolleen akun kanssa. Väiski onnistu väistää kiveä niin et peili teki tuttavuutta puun kanssa. Ite tuli paukutettua etupanssari ja takapuskuria tehokkaasti kiviin kantoihin ja puihin. Yritin mä kerran saada oikeen kyljenkin mutkalle, mut helmaputket pelasti. Selvittiin maalivaurioilla tästä reissusta. Peristä näkee, että niitä on hierottu kiviin. Huomattiin vasta kisan jälkeen, että joku oksa oli käynyt morjestamassa syyläriä verkkojen läpi. Ei vuoda onneks vaikka on n.5cm monttu. Flektien sähköt aiheutti ongelmia ku useampi rele lopetti toimintansa ja vian huomas vaan korkeista lämmöistä ku merkkivalo palo edelleen vaikkei flektit toiminut. Renkaat yllätti eritysen positiivisesti! 1,5barin paineilla piti tosi hyvin ja vaikka alkuun vaikutti kauheen kovilta, niin kivasti elivät ku runttas kiven/kannon yli/väliin. Liian kaposet vaan mihinkään upotushommiin. Yhdellä rastilla kynnettiin akseleillä n.30cm savea urien välistä ku vauhdilla peruutti rastille =D Ohessa todo-lista puhtaaksi kirjoitettuna(kirjoitetussa järjestyksessä, suurimmaks osaks omaan käyttöön): - Jäähdyttimen flektit(erotus välijäähyn flektistä, lämpötilaohjaus=säästää virtaa, toimintavarmat releet/suorakytkentä akulta) - Uudet peilit(oikea peili irtos puuhun, tilalle korkeat ja kapeat putkikiinnitteiset työkonepeilit jotka taittuu tarvittaessa tieltä) - Mekaaninen vinssi keulalle(toitsusta), taakse nykyinen sähkövinssi(aborttivinssi) - Virtaongelmien ratkaisu ja toinen akku(laturi saatava toimimaan myös tyhjäkäynnillä ruksuttaessa) - Kisarenkaat(ulospäin 4-6" levitetyt 16" orggis peltivanteet ja 33-35x14-15 irokk/bogger/vastaava) - Kaukovalot keulalle(tulevan vinssin päälle) - Perälaatikko(saa vinssin ja tarvikkeet kulkee mukana helposti) - Kompressori ja säiliö(joko perälaatikkoon tai lavan alle piiloon huoltoluukun alle) - Konehuoneen/vinssin valo(ledinauhaa konepellin reunaan ja jäähdyttimen ja valojen maskin väliin) - Alustavalot(olis olleet yöllä tarpeen, toteutetaan ledeillä) - Kabiinin säilytystilat(nyt oli rojut pitkin poikin koko ajan tiellä) - Lisäpanssarointi(keskelle pohjaan paksumpi panssari, etuakselin alle panssari, keulapanssarin paksuntaminen/levittäminen, takaperän alle) - Penkit(Bilteman kippaavat sport-penkit) - Toinen sammutin(päiväyksen takia) - Jäähdytin(nykyisen korjaus kun oksa tökkäs kasaan, uus itsetehty n.10cm paksu, muuten nykyisen kokoinen, omilla päädyillä sopivilla lähdöillä. Järeämpi maski.) - Öljyjäähyn suojaus(reikälevy) - Polttoainemittari(toimii satunnaisesti) - Vaihteensiirto(kepin toiminnan tarkentaminen) - Mittareiden ja kytkimien siirto keskikonsoliin(radion tilalle) - Takajarrut(suojaus mudalta ja manuaalisäädin) - Takajarruputkien suojaus - Pienempi ahdin(käyttöalue 1000-3000rpm jatkuvaa) - Jakolaatikon puslat(välillä vispas keppi useampi senttejä) - Polkimet(kaasupoljin irtoilee saappaiden kanssa, kykässä on pari senttiä tyhjää alussa) Loppuun kuva tuosta uudesta maaliteemasta, josta en vielä oo tainnut laittaa kuvia. Tulee vaihtumaan Wolf-väritykseen keväällä...
Viimeksi muokannut tatsga : 05.11.2013 16:55 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Osta meiltä valmis auto. Pääset halvemmalla...
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Jää rakentelun ilo/viha kokematta jos ostaa valmiin =D Pelkästään sopivan ahtimen valitseminen tuottaa suunnatonta iloa eikun siin turhautumista...
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Vehkeet Paskana Racing Team |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kaipa sitä vois lopputilin(rahaa tulee ovista ja ikkunoista) siivittämänä lähteä tuonne. Laitetaan kalenteriin...
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tais jäädä Luumäen ajelut väliin loppu kuusta... Tuli tuollainen "pieni välys" vastaan. Antautu sit näemmä toi oikee etupyörännapa mettässä ku siinä oli valmiiks pieni klappi. Hyvin tultiin 200km tallille ilman et huomas mitään. Ilmeisesti jarrut pitänyt sen verta paikallaan tota napaa. Sunnuntaina saadaan auto tallitalkoissa johonkin sopivaan paikkaan, niin pitää purkaa molemmat puolet ja tilata huolto-osat koko akseliin. Samalla on hyvä hitsata etuakselin panssari paikalleen. Toivottavasti olis edes murrokset ehjänä ettei mee kahta tonnia korjaukseen. Liekkö toi selittäis lievät värinät joita autossa esiinty?
https://www.facebook.com/photo.php?v...34188195221984 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Vehkeet Paskana Racing Team |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tommoinen klapi viittaisi joko laakeri rikko tai murroksen pää poikki. Rasvakuppi pois niin luulisin että tumppi tippuu käteen... Oikein hyvällä tuurilla mutterit olisivat löysällä...
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Laakerin ku painaa pohjaan, niin ei oo siinä jurinoita eli tuskin laakeri. Veikkaan et tippuu napa ja levy käteen ku ottaa satulan irti(oli muuten pultit jostain syystä löysäs). Murroksia onneks saa saksasta 170e hintaan, navat vaan maksaa enempi(halvin käytetty 150e ja siitä ylös). Jostain ku sais saksankielisen korjausohjeen etuakselille, niin tietäs millä hakea noita eri laakereita, stefoja yms.
Ton ohjeen mukaan olis tarkotus edetä http://www.clubgwagen.com/gtech.php?...id=item&tid=29 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Työnyrkki häärii tallilla, johtoporras painaa duunia... Patun manaava oikein hyvä tuuri sattui kohdalle ja oli mutteri löysällä. Murros on ilmeisesti jossain välissä vaihdettu kun oli ilmeisen hyvännäköinen ulkoisesti. Nyt tarvittais nopealla aikataululla tiivisteet molempiin päihin akselia. Onko pakko käydä marmorilla vai löytyskö suomesta joku tarvikepulju, josta sais vetarin stefat ja kuulan tiivisteet? Saksasta olis näemmä saanut koko etuakselin laakeri, murros ja tiivistesarjan hintaan 880e. Vaan ei viiti semmosta ottaa jos on kerta ainakin oikea murros vaihdettu joskus.
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Metsävaurioita...
|
#15
|
|||
|
|||
![]() VNT
Ohjaa VNT:tä pakopaineella, älä ahtopaineella. Jos ohjaat ahtopaineella, niin pakopaine ei koskaan saa olla yli 0,7bar ahtojen. Muutoin ahtimesi on sökö suht nopiasti (jopa muutamassa sekunnissa). Kun VNT:n pakopesä menee tukkoon, niin se käyttäytyy hyvin erilaisesti verrattuna konventionaaliahtimeen. Siksi noita haukutaan huonosti kestäviksi, koska 99% noista rikotaan tietämättömyydestä johtuen viritouhuissa.
Älä valkkaa mesen Gt2359v:tä, koska se on vanhanaikainen ja herää myöhään (tuosta ahtimesta on kuitenkin paljon hienoja muistoja...). Bemarin Gt2260v herää yhtä alhaalta, kuin tuo rintterin ahtimesi ja riittää ihan eri sfääreihin... Se on tuo kehitys sellaista. Rintterin ahtimeen max 2bar ahtopainetta, bemun ja mesen ahtimiin max 2,5bar pakosia. Paras teho on noin 0,7bar pakopaine yli ahtojen, turvallisinta on pitää pakopaine alta 0,5bar yli ahtojen. Näitä kannattaa monitoroida, jos haluaa parhaan irti setupistaan. Loppuun täytyy vielä sanoa, että offista en tiedä hittojakaan. Bensa ja eritoten naku VNT:eiden kanssa olen paininut jonkin verran vuosien varrella ja nykyisin myös sarja-ahtaminen kuuluu harrastuksiin. Kunhan nyt satuin tälle foorumille ihan muista syistä. Hyllystä löytyy VNT-ahtimia Gt20:stä aina Gt45-luokkaan asti (jalkapallokokoinen 1500hv ahdin ja painaa 50kg) ja kaikkea siltä väliltä. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Lähtökohtasestihan mulla on läpät aina auki kun ei kaasuun koske. Kaasun ku runttaa pohjaan, niin läpät on kiinni niin kauan et ahtopaine avaa ne uudestaan. Matka-ajossa läpät on hieman kiinni ellei ahtopainetta ole tarjolla sen vertaa että kello painaa ne auki. Ongelmakshan taitaa toi pakopesän tukkeutuminen tulla vaan ku antaa ns runtua isoilla kierroksilla. Tarkoitus olis ettei tarvis mettässä paljoa yli 2krpm kierrättää kun on alavääntöä niin et voi vaihteilla pelailla. Pakopainemittarinhan tais saada tehtyä perus painemittarista laittamalla suotimen väliin? Pakolämpöjen diagnosointi taasen on kalliimpaa puuhaa?
|
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siipien lepuutusta (=polttoaineen säästö) ei tasakaasuajossa pysty oikein toteuttamaan, on sitten kyseessä paine- tai pakopaineohjaus. Yleensä tuo lepuutus tehdään sähköisesti kolmitieventiilillä. Ideahan tuossa paine-/pakopaineohjauksessa on, että siivet pysyy kiinni (=ahtoa tuottava asento), kun tavoitepaine on saavuttamatta ja avautuvat siitä paineen mukaan, joten ensimmäinen lauseesi hieman ihmetyttää minua: Läppien (=siipien) pitäisi pysyä kiinni myös silloin, kun et kaasuun koske, ellei sitten paineohjauksen lisäksi ole käytetty jotain lisäohjausta. Kannattaa katsoa myös, ettei ns. stop screw (=määrää siipien pienimmän asennon) ole liian kiinni, jolloin auto tukehtuu jo lähes tyhjäkäynnillä. Tuon saa testattua ihan persdynolla ja pakopainemittaria tuijottamalla. Pakopaine ei saa näissä small core-kokoluokan ahtimissa koskaan mennä yli 3bar. Nimim. VNT on pop ja sarja-ahto rock. ![]() |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Ekalla sivulla on kaavakuva tuosta aiotusta ohjauksesta. Eli poiketen paineohjatuista ahtimista, niin ajattelin ohjata VNT:tä kaasupolkimen asennolla(ei kaasua=läpät auki, kaasu pohjassa=läpät kiinni). Jottei ahtopaine nouse liiaksi tällä setupilla, niin "kaasuvaijerin" välissä on painekello, joka avaa läppiä("kaasuvaijeri" pitenee) kun ahtopaine saavutetaan kaasun asennosta riippumatta. Tällä tavalla pitäisi siis saada maksimi lepuutusaika ja läpät sulkeutuvat vain tehoa pyytäessä(=kaasua painaessa). Tuota stoppiruuvia ajattelin kokeilla vakioasennossa alkuun, toivottavasti ei ole läpät liian kiinni...
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty C Mersu | MiKo | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 12.04.2013 13:44 |
Myyty G-Mersu | timoanterol | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 02.09.2010 20:49 |
Myydään g mersu | höpöhöpö | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 30.05.2010 07:08 |
g-mersu | Hennu | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 24.04.2009 20:33 |
m: mersu | cj5 | O/M/V Muut | 0 | 11.08.2003 13:47 |