Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 03.08.2010, 21:15
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Juuri näin ja ne toimii vain ja ainoastaan juuri niin pitkään kun ilmanvaihtokoneet on päällä, toimivia ja oikein säädettynä. Vaan jätäppä talo kylmilleen pariksi vuodeksi niin jo voi seinistä juosta läpi. i

Innolla odotan kun tulisijadirektiivit tulee suomeen ja ruvetaan meillakin järjestämään takoille ja kiukaille 500 euron vuosittaista katsastusta kuten keski euroopassa
Nykyisiä taloja ei saa jättää kylmilleen eikä koneellista ilmanvaihtoa saa kytkeä pois. Rakenteet on suunniteltu niin, että talot ovat alipaineisia kokoajan.
Koneellinen ilmanvaihto kuuluu nykyaikaiseen energiatehokkaaseen rakentamiseen eli siihen joudumme kaikki totuttelemaan halusimme tai emme.

Kylmiksi jätettävät rakenteet ovat sitten oma lukunsa. Ne eivät taas täytä määräyksiä ympärivuotiseen käyttöön.
Vanha 03.08.2010, 21:28
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+

Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Perusasetus

Mitä tässä lähipiirissä on uusia nykyaikaisia hirsitaloja rakennettu, niin ei ne näytä sen kalliimmaksi lopulta tulevan kuin muukaan vastaava.
Sehän siinä tietysti on, että hirsitalo on tietoinen valinta. Se painuu ja liikehtii enemmän tai vähemmän ja lämmöneristyskyky ei pärjää nykyaikaisille pystyrunkoisille rakennuksille ilman lisäeristyksiä. Nuo ja pari muuta asiaa kun hyväksyy, niin oivallinen valinta. Nykyäänhän hirsitalotehtaat on tainneet joutua kovasti pohtimaan miten täytetään uudet lämmöneristysmääräykset jne. Saa nähdä miten jatkossa tulee käymään.
Itse olen hirsitalon kannattaja...johtunee siitä, että entisessä elämässä tuli moisiin rakennesuunnitelmia puuhailtua.

Jostakin syystä vuosien mittaan olen alkanut inhota kipsilevyä, kevytsoraharkkoja ja mineraalivillaa. Niistä koituu aina, ennemmin tai myöhemmin, enemmän tai vähemmän harmia
Vanha 03.08.2010, 22:11
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++

Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Perusasetus

Hirsitalo luonnon hirrestä toteutettuna on elämäntapavalinta. Omani on ilman lisälämmöneristystä ja aito hirrellä rakennettu aina kurkihirteen asti. (puolitoista kerrosta)

Puu elää kuoltuaankin. Kostealla paisuu, kuivalla supistuu. Kaikki kaapistot ja väliseinät on asennettu liukuvasti. Ovien ja ikkunoiden painumisvaroja pitää seurailla. Hirsitalo kun lakkaa painumasta vasta kun räystäät ottavat maahan kiinni, niin ne viisaat sanovat.

Listoja joutuu säännöllisesti korjailemaan. Hirret myös herkästi menevät kieroon. Syy. Pihalla on eri olosuhteet kun sisällä. Lattiarajat hohkaavat kovilla pakkasilla, mutta niistä kylmäsilloista varoitettiin.
Välillä kiristelen nurkkapultteja, välillä löysäilen. Myös tukitolppia pitää seurata. Tarpeen tullen niitä pitää lyhentää. Eli jatkuvaa seurantaa tämä on ollut.

Pitkät lappeet ja pyöröhirsi tekevät sen että siitepöly ym. pöly jää lepäämään hirren päälle. Vesisade ei putsaa. Painepesuria ei hirsitaloa kohden saa edes näyttää. Joten kuiva harjausta ja pölyt sillä tavalla pois. Kiva homma pari kertaa vuodessa. Ja hämähäkit tykkää. Seittejä rakennellaan hurjaa vauhtia.

Mutta elämäntapavalinta. En kadu. Huoneilma on perinnetalon tyyliin hyvä. Puulämmittämisellä olen saanut lämmityskulut kuriin. Koneelliset ilmanvaihtolaitteet ei tarvi olla päällä välttämäti ollenkaan. Hirsi hengittää ja on lämmin materiaali. Vain kovilla myrskyillä ja kovilla pakkasilla kylmäsillat lattiarajoissa ja hirsinurkat vetävät ja hohkaavat. Niistäkin varoitettiin.

Älä tällaista ratkaisua valitse ellet ole jostain erityisestä syystä niin päättänyt. Hirsitalo vaatii hoitoa ja seurantaa ympäri vuoden aina elämänkaarensa loppuun asti. Mutta palkitsee omistajansa jos asiat niin haluaa nähdä.

Ja niitä jotka osaavat hirsitalon kasata oikein, on harvassa. Suosittelen talopaketin ostoa ulkovalmiiksi toteutettuna. Oma timpuri kuvioihin vasta sitten kun aletaan sisäosia näpertelemään. Tässä tein itse virheen. Timpuri kehui osaavansa mutta vuodet on näyttänyt että kehikon kasauksessa ja monissa muissakin jutuissa se ammattitaito ei ollutkaan niin hyvä. Ja kiitti lvi alan ammattilaiselle: hän ei sitten muistanut niitä kylmäsiltoja. Osa vesiputkista jouduttiin vetään uusiksi, kun ekoilla pakkasilla jäätyivät. Ja väitti vielä osaavansa kun arvuuttelin hänen tekemiään putkivetoja.

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
Vanha 04.08.2010, 04:24
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo Näytä viesti
Nykyisiä taloja ei saa jättää kylmilleen eikä koneellista ilmanvaihtoa saa kytkeä pois. Rakenteet on suunniteltu niin, että talot ovat alipaineisia kokoajan.
.
Tämähän se pointti juuri olikin Talo on juuri niin hyvä kuin sen heikoin lenkki. Esim. Uudessa alipaineisessa talossa kun vaikka koira puhkoo vesisängyn (onko noita enään olemassa?) niin talosta saa purkaa aika suuren osan kuivauksen ajaksi. Suunnitteluun kun ei kuulu ongelmien ennakointi..

p.s. Hirsitalot painuu niin pitkään kunnes räystäät ottaa maahan kiinni
Vastaa lainaten
Vanha 04.08.2010, 16:25
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Perusasetus

Mun mielestä on harmi kun vanha perinteinen hirsirakentaminen on ajettu määräysten takia alas. Toki kaikille samat säännöt mutta hyvin toteutettu hirsitalo on kyllä mahtava.

Niin ja lamellipulikoista liimaamalla tehty "hirsitalo" ei mun mielestä ole hirsitalo. Eikä hirsitaloon kuulu lisäeristykset.

Niitähän on tehty vasta about 10 vuotta. Miten ne rakenteet loppupelissään pelaa kun ei ole enää yhtä puuta vaan tiheää-harvaa-tiheää ja liima välissä vrt massiivihirsi.

PS: hirsirakennuksilla on erityis kohtelu vielä siirtymäajan päällä. Niillä seinän U-arvo vaatimus on 0.40 ja muilla 0.17. Siksi hirsifirmat puhuu määräysten mukaisista rakenteista ja "unohtavat" kertoa U-arvon.
Vanha 16.08.2010, 15:22
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++

Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Perusasetus

juurikin näin

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010...94882_uu.shtml
Vastaa lainaten
Vanha 16.08.2010, 17:00
Rekisteröimätön
Guest

Perusasetus

Minä en ottaisi ainakaan "tehtaan" kokoamana mitään pre cut tupaa, entiseen naapuriin tuli sellainen ja kyllä oli karmeeta katsottavaa kun seiniin lyötiin märkää villaa ja puutavarat oli märkää kun kasasivat tupaa. Ex-naapuri haastoi "tehtaan" oikeuteen kun ruoteet, yläpohjan harvalaudat ja runko vetivät homeeseen, en tiedä joko juttu on käsitelty kun itse vaihdoin paikkakuntaa. Tehdas on lainaus merkeissä siksi, että eihän tuollaisessa toiminnassa ole mitään tehdasmaista, puutavarat tulee lähimmästä puukeskuksesta ja turkmenistanilaiset timpurit hakkaa niistä paikalla tuvan kasaan oli keli sitten pakkanen, vesisade tai helle.

Jos haluaa vähän paremman rungon niin katsokaapa Jetta-Talo, paketti saattaa olla hivenen kalliimpi kuin kilpailijoilla mutta kyllä tulee tavaraakin. Käyttävät perinteistä ristirunkoa ja puutavara tulee omalta sahalta. Oma tupa on vielä kesken mutta tuohon Jettaan päädyttiin ristirungon takia, eikä se hintakaan ollut kuin tonnin verran kalliimpi kuin ainoalla varteenotettavalla kilpailijalla kun vertaili tarjouksia. Pari tehdasta tipahti pelistä pois kun eivät pystyneet (tai halunneet) tarjota omien piirustusten mukaista tupaa. Jetalla muuttivat muutaman ikkunan kokoa ja tuvan mittoja hieman hienosäädettiin niiden elementtisysteemiin sopivaksi, mutta muuten on sellanen kun itte haluttiin. Paketille tuli hintaa noin 110 t€, tupa on 1½-kerroksinen ja huoneistoala 145 neliöö. Toimitussisältö melkeen Jetan easy paitsi, että meille tulee perustukset, otsalaudat ja räystään aluset tehtaan asennuksena ja kodinkoneet jätettiin pois ja takkakin on eri kuin niiden vakio ja piippu on 3-reikänen. Käytiin oikeen tehtaalla katsomassa kun tekivät meidän tuvan elementtejä. Asiointi tehtaalle on onnistunu hyvin, pystyttäjät oli kerrassan mainiot, aikataulut on pitäny ja tavara on ollut sellaista kun on luvattu (ja sitä on riittävästi). Suosittelen.
Vastaa lainaten
Vanha 16.08.2010, 17:58
Rekisteröimätön
Guest

Perusasetus

Käytiin oikeen tehtaalla katsomassa kun tekivät meidän tuvan elementtejä.

epäilen tuota, senverran mitä olen noitten talotehtaitten kanssa ollut tekemisissä niin asiakas aina luulee että just nyt on se minun talo tekeillä.. saatan olla vääässäkin. mun kaveri teki jetta talon ja asuu siinä vieläkin (reilu vuosi..)

Nyt on kovasti otsikoissa noi finndomon valmistalot, niiden rossipohjat jun tahtoopi homehtua kun kuivain ei saa pidettyä sitä kuivana, mielestäni paljon melua tyhjästä muutama reikä vain sokkeliin ja antaa luonnon hoitaa tuuletuksen niinkuin ennenvanhaan.

Loppujen lopuksi talopaketiten erot pieniä, joillekin ihmiselle ei vain mene jakeluun se että ovat ns. massatuotantoa eli esim ulkoverhouslaudan vahventaminen 21mm - 23mm maksaa, taloa kohti muutaman satasen. Kun kilpailija käyttää ohkasempaa tavaraa ja asiakas sanoo että 21mm riittää minulle ja luulee että se kilpailijaon halvempi jos se on esim 200 kalliimpi kun todellisuudessa se on 200 halvempi. ja 400e per talo ja 500kpl / v tekee talotehtaalle 200 000€ koskaan pieni ihminen ei sitä ymmärtänyt...

Olen ollut 15v alalla, tekemässä ja myymässä ja olen sitä mieltä ettei talopaketteja voi verrata suoraan keskenään, lähinnä mielikuvamarkkinointia -lämmin hetki asuu meillä, -ajatuksista koti ymym Y Ö:n olli lauloi aikoinaan: ONNELLINEN PERHE ASUU TIILITALOSSA
Vastaa lainaten
Vanha 16.08.2010, 18:29
Tarzan:n Avatar
Tarzan Tarzan ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++

Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Luoma
Perusasetus

Kaksi taloa olen itselleni rakentanut 2003 ja 2007 ja kolmatta suunnitellaan parhaillaan.
Mahdollisesti aloitus ensi syksynä.
Talopakettien puolelle sen verran kallistuin, että ainakin elementit tehdään kuivassa hallissa ja vain pystytys vaiheessa on "sään armoilla". Kuitenkin elementit on hyvin suojattu ja suojausket poistetaan vasta aluskatteen asennuksen jälkeen.
Aivan noviisi en ole talon rakentamisessa muutenkaan, vasara, kires ym ym. pysyy kädessä ja olen ollut parissakin talopaketti yrityksessä töissä.

Suurin osa talopaketti firmoistahan on larsleevin poikien omistuksessa ja siinämielessä asiakkaan kannalta joskus hankalaa=lue, rahat pois periaatteella.

Se on totta, että pitkästäpätkästä tehty talo tulee halvemmaksi.

Täällä etelässä ainakin rakentamisessa katsotaan pitkälti aikataulua eli mahdollisimman nopeasti.
Tämäkin kyseinen talo missä asun valmistui aloituksesta 5kk, eikä ole avaimetkäteen periaatteella. (230m2)

Taloni ovat toimittaneen Tupatalo Mäntsälästä ja Lapplitalo jostain ooolun läheltä ja seuraava ehkä Plania (Iin Fasadi).

Kiteytys:
Jos on aikaa rakenna pitkästä.
Jos on rahaa tee kivitalo.
Jos haluat asua kesämökissä tee hirsitalo.
Jos haluat talon tekemättä mitään ylimääräistä tilaa avaimetkäteen.
Jos yrität säästää rahaa ja tehdä itsekkin tilaa elementit.
Jos haluat asua työmaaparakissa tilaa älväri.

HUOM. Nämä ovat vain minun mielipiteitäni, ei tarkoituksellisia haukkuja toisten taloja vastaa.
Vastaa lainaten
Vanha 16.08.2010, 20:15
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani

Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Perusasetus

Linkin takana vähän lisätietoja tuosta em. Finndomon homeongelmasta:

http://www.aamulehti.fi/uutiset/koti...dettiin/187540
Vastaa lainaten
Vanha 16.08.2010, 20:54
Rekisteröimätön
Guest

Perusasetus

Talon rakentamisessa tarvittavat asiat (jos siis haluaa rakennuttaa tai rakentaa itse ja jättää maksamatta kaikille turhille välikäsille)
1. Hyvä pääsuunnittelija ja vastaava mestari, jos löytyy heppu, joka hoitaa molemmat hommat, niin ota se.
2. Pari hyvää kirvesmiestä, joilta onnistuu myös muuraus ja laatoitustyöt.
3. Asiallinen Kv-valvoja, joka neuvoo lvi-runkojen laiton(jonka teet itse) ja asentaa kojeet. niin ja jonka tilille saat tukusta hakea kaikkea kivaa.
4. Sähkäri, joka piirtää sähköt ja mitä johtoja vedät mihinkin ja käy lopuksi kytkemässä ne, niin ja jonka tilille saat tukusta hakea kaikkea kivaa.
5. Suunnittele kunnon aikataulutus ja budjetti.
6. Tee selkeä tuntiveloitukseen perustuva sopimus, mestarin ammattitaitoa hyödyntäen. reiskojen kanssa.( Jos kirveshommat ei etene, niin mitä sanktioita ja vastaavasti, jos edellä aikaa niin mitä palkkioita (sopivilla porkkanoilla etenee laadukkaasti ja aikataulussa)
7. Perjantai pullot reiskoille jemmaan, ettei unohdu.
8. Niin ja lopuksi helv...nen kilpailutus pääsuunnittelijan, tai itse tehtyjen (onnistuu hyvistä rakennepiirustustuksista) massoituksen pohjalta.
9. Tee kaikki aputyöt itse ja pidä työ maa siistinä, jotta siellä ei tarvitse kompuroida.

Tällä reseptillä rakennettu Ouluun 940€/m2 150m2:nen monimuotoinen ja moderni yksikerroksinen matalaenergia puutalo, eli meillä ainakin toimi. Tosin oli tuuriakin yo. toimijoiden löytymisessä.
Vastaa lainaten
Vanha 16.08.2010, 21:10
Rekisteröimätön
Guest

Perusasetus

Halapa on ollut

jos tuo ed mainittu en tehty 2008 jälkeen ja sis liittymät ja alvin niin pidän maailman ihmeenä!
Vastaa lainaten
Vanha 16.08.2010, 21:15
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Perusasetus

No ei se kyllä halvimmasta päästä ole
Vastaa lainaten
Vanha 16.08.2010, 22:35
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru

Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Perusasetus

Onneks on vanha 8,5x8,5 m "rintamamies"-tyyppinen talo savimaalla. Ei tartte murehtia pienistä. Peltikatto pitää, seinät on kuivat, sisällä tarkenee talvellakin ja vesi tulee ja menee. Perusasiat kunnossa.

Ok, lattiat viettää, katto on vähän notkallaan, lämpö karkaa harakoille (purut seinissä, 2-lasiset ikkunat), eikä mikään oo enää ihan justiinsa. Kylppärin tosin tein pari vuotta sitten uusiks, nyt on kaakelit ja lattialämmitys.
Piirustuksia ei ole kunnallakaan, valmistusvuosikin heittää 1958-1962 välillä.

Mut 5,5 vuotta on nyt asuttu ja edelleen tuntuu mukavalta. Lämmityskulutkin kohtuulliset n. 1200 €/vuosi kun pellettipapanoita polttaa. Asuinpinta-alaa n. 110 m2 + "auto"talli kellarissa.

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 16.08.2010 22:38 Perustelu: pientä säätöö
Vastaa lainaten
Vanha 17.08.2010, 09:08
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+

Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Perusasetus

Apropoo.... Myöntääkö kukaan palstalainen asuvansa Teijo-talossa? Niitä tuossa Sodankylässä pykäävät kasaan ja lavetilla kuskailevat asujien pikkukodeiksi..

Itse asun tällaisessa liki 120neliöisessä, kappaletavarasta 80-luvun alkupuolella rakennetussa, tiiliverhoillussa yksikerroksisessa lukaalissa.. Tilaa kyllä on vaikka ja kuinka, varsinkin, kun yksinäni tätä asun. Leivari pönöttää olkkarin ja keittiön välissä, takka hohkaa olkkariin ja puuhella, sekä puukiuas viimeistelevät puunmenekin ja lämmönsaannin. Katossa, jossain paneloinnin yläpuolella asuu puoliksi kuolleet kattolämmittimet ja käytävän päädyssä hohkaa Mitsun ilmalämpöpumppu. Käyttövesi huilaa lattialankkujen alla muovisissa(!) putkissa, jotka on vielä vedetty suojaputkien sisään (liekö sillä ollut merkitystä, että talon rakensi aikoinaan fysiikan ja kemian opettajapariskunta). Pihalla pönöttää vielä pieni autotalli varastoineen. Paljonko tämä lienee rakennusvaiheessa maksanut, hällä väliä. Itse en maksanut tästä paljoa paskaakaan, ainakaan, kun vertaa siihen, mitä ihmiset taloistaan joutuvat muutoin pulittamaan.. Omaan pankkitilin saldoon verrattuna maksoin tästä silti ihan vi*usti.

Eli kun vuosimallin tietää, niin remppaa odotellessa.
Vastaa lainaten
Vanha 17.08.2010, 09:52
Rekisteröimätön
Guest

Perusasetus

Itse rakensin Pohjois-Suomeen Omatalon 2007, tai aloitin 2006. Aloin tehdä taloa todella tiukalla budjetilla, sillä en halunnut napata järetöntä 200 t€ lainaa, mikä olisi ollut liikaa tulotasolleni.
Omataloon päädyin hinnan ja laadun määräämänä. Omatalossa on monia seikkoja tehty paremmin, kuin esim muissa vastaavissa. Talohan toimitettiin pienelementtinä ja tein pystyksenkin itse. Sokkelin valun jälkeen valoin lattiapinnan, jotta elementin pystytyksen jälkeen sain nostella sisäseinälevyt yms sisälle suojaan. Sokkelin pystytyksestä meni 14 päivää ja talo oli vesikatossa.

Koko roskalle tuli hintaa 105 000 euroa. Sisältäen talon 105 neliötä sekä talon yhteydessä olevan talli-varaston 50 neliötä. Tämä hinta vaati kuitenkin paljon työtä. Käytännössä tein kaiken muun itse paitsi: Sähkötyöt, kosteiden tilojen vedeneristykset ja pesuhuoneen laatoituksen sekä IV-koneen asennuksen. Aikaa kului 8 kuukautta, jonka aikana tein vielä leipätyötä, eli raksalla piti kulkea töiden jälkeen ja kaikki lomat sekä viikonloput.

Talopaketti maksoi 29 000 ja suurin yksittäinen kustannus oli rinnetontista johtuen maarakennus, johon upposi noin 10 000.

Hintaa saa tiputettua tarkalla budjetoinnilla ja kulujen seurannalla. Sisähommissa saa poltettua rahaa aivan älyttömästi, mikäli uskoo kaiken mitä mainosmiehet sanoo. Esimerkkinä keittö. Tilasin keittiön pieneltä yksityiseltä liikkeeltä. Koko keittiökalustus maksoi 3900 euroa, sisältäen muuten myös kodinhoitohuoneen. Puustellista sama paketti olisi ollut 13 400 euroa! Eli kannattaa miettiä tarkoin mistä ostaa. Laadullisesti tämä nykyinen keittö ei häpeä puustellille pätkääkään. Kodinkoneet tilasin virosta... Hinta oli noin 60% halvempi kuin paikalliselta ja kalusteet kuljetettiin samaan hintaan kotiin saakka.

Nyt kun tätä taloa on tullu asutettua muutama vuosi, voi tyytyväisenä todeta että kaikki laskeminen kannatti. Nyt lainaa on jäljellä enää reiu 80 tonnia ja erät on järkeviä, joten tätä voi maksaa yksinki.
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Sivu luotu: 01:17 (GMT +2).