![]() |
![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Välijäähdytettyjä kompressoreja löytyy MB:sta, Porscheista ja lukuisista muista vakioautoista - eikö tämäkin kerro jo jotain. Kun myyt tai esittelet autosi maalikoille, jotka edustavat enimmistöä, kerrot kansista ja muista parannuksista syntyy usein mielikuva räpellyksestä, ainakaan parannellusta koknaisuudesta, vaikkakin itse aion parannella moottoriani juuri räpeltämällä. Kun moottorissasi on kiillotettu kompressori ja moottoritila on muutenkin viimeistelty, teet varmasti voimakkaamman vaikutuksen sivullisiin. Se mitä ajan takaa on se, että kompressorilla on status-arvo useiden silmissä. Tämä on tosi tärkeää. Jos kompressorit kiinnostaa, käykää täällä: www.carrollsupercharging.com. Heiltä kannattaisi kysyä pientä pakettia. Note! This message was posted anonymously!
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Kustannuksista... Nuo kompressorisarjat maksavat aika lailla...vetteen siinä $3000+ mutta kyllä rahaa saa palamaan myös NA osiin... 383:n rotating assemblyn saa noin $1000 riittävällä laadulla. Miniramin hinta on $895 ja se sopii Fel-pron 1205 ja 1206 kanaville eli ns medium-race ports. AFR:n 210:ssä on 1206:n kanavakoot eli sopii hyvin miniramille. Miniramin voi myös porttaa jolloin se sopii myös isommille kansille (AFR 220.yms) Ameriikan kaverilla on just em. yhdistelmä eli AFR220+ miniram +mek.roller sen 420cid vetessä ja koneesta mitattu 490hp takarenkailta, mittauspaikka Salt Lake City joka noin 2km korkeudessa. Noiden perusosien lisäksi myös ECU:n on tehtävä muutoksia...joko vapaastihengittävänä ainakin uudelleenohjelmointi tai ahdettuna ohjelmoitavan ECU:n osto...jota kyllä suosittelen myös vapaastihengittäviin. Haltech,accel,FAST yms. hinnat n.700-2000€ Miksi muuten tehdä 377cid? (de-stroukattu 400) Osat tuohon maksavat aika lailla saman kuin esim. 420cid moottorin joka on katukäytössä mukavan vääntävä...tehoa molemmat tuottavat about saman verran...377 vaan vähän ylempänä. Molemmat saa kiertämään 6500-7000rpm jos vaan haluaa/rahat riittää... Isompaa konetta ei vaan tarvii riivata niin korkealle, joten kestävyys on parempi ja osat vastaavasti halvemmat. Toki V8 ulvoo aika kivasti yli 7000rpm ja ymmärrän toki harrastajaa joka sellaisesta on kiinnostunut. :-) Jussi Note! This message was posted anonymously! |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Miten toi stroukkaaminen lähtee oikein etenemään? Ensin hommaan esim. 420 cid:in stroker kitin, ja sitten moottori pois autosta. Moottori auki ja...? Onko firmaa, joka voisi auttaa projektissa? Samalla tietysti kannattaisi vaihtaa kannet ja muut. Entäs katsastus - kannattaako olla hiljaa vai selittää katsastussedälle? Jos meinaa laittaa kompressorin kannattaa, se ensin katsastaa, koska se on erittäin näkyvä osa. Tuolloin tehot pysyvät lain sallimissa rajoissa eli max. tehokkaimman mallin tehot + 20%. Jos sulla on 90, niin lain sallimat tehot olisi ZR-1 sen mukaan laskettuna noin 450 hv. Mittaako joku tehot? Jarrujen voimistamisen jälkeen paketti olisi hyväksytty, jonka jälkeen voisi alkaa strokkaamaan jne. Häh?
Note! This message was posted anonymously! |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mulla on nyt tällähetkellä uusi SB-loki 4.00 porauksella ja 3.75 iskunpituudella.MiniRam on ollut jo muutaman vuoden ja ei tosiaan muistanut että minkäkokoiset kanavat siellä oli.Mutta nyt tietää.
Kansina on ollut nuo #113 vakio kannet aika hyvin viilailtuna,mutta nyt alkaa olla homma siinä vaiheessa,ettei ne enää riitä. Kanavan koon olen ajatellut pitää kohtuuden rajoissa,max.210.Pitäis yrittää pitää jonkunlaista alavääntöä,kun on vielä vakio perä ja vähän yli parintonnin turbiini. Olen ajatellut kokeilla Unichip-nimistä säädettävää boksia.Se asennetaan vakio boksin lisäksi,eikä ole pahan hintanen:750 ekua säädettynä.Säädöt löytyy ainakin suuttimien aukioloajalle ja sytkäennakolle,mitkä ovat ne tärkeimmät.Se on vielä epäselvää,että pelittääkö ahtimen kanssa,jos nyt epätodennäköisesti tulee hommattua. JUSSI,minkä tekemä loki sulla on Isossa pikkulohkossa ja miten onnistu asennus Hooker super comp.Joutuko vääntelelemään tai leikkeleen mistään? Olen itsekkin harkinnut kyseisiä sarjoja.Ja muutenkin kerroppa tuosta sun koneesta,aika mielenkiintoinen paketti!! |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jos nyt aloittais aivan alusta,kun asennettiin procharger,muuten täysin vakioon 90 vetteen.Hintaa sarjalle nykyään 4650$.Pitää sisällään ahdin+kiinnikkeet,fmu,bpumppu line-in,putkisto,välij.,liittimet,sisälokarit,ilmanohja imet välijäähdyttäjille,kiinnikkeet laturin uudelle sijainnille.
Ongelmia:nakuttaa ja tietokone säätää sytkyn alas=ei vedä. viive suuri huonosti virtaavan putkiston ja jäähdyttäjien ansiosta,putket liian pitkät. 10psi sarja,7psi imusarjassa. Hyytymistä nopeassa kaasun painannassa. th700 rikki 3kk ajon jälkeen. Ahdin sylkee välityksestään öljyä koneeseen,stefa välistä rikki,suomessa ei pystytä korjaamaan. Eli suurimpina puutteina sarjassa pidän.Ei tule lastua mukana.Ei koskaan tule toimimaan moitteetta koska tarvitsisi 2bar map sensorin ja vakio tietokone ei toimi sillä.Huonosti suunniteltu putkisto ja jäähdyttimet. Niinkuin jo aiemmin sanoin ahdin on kyllä hyvä,mutta sarja ei.Carrollin sarja on hieman kalliimpi,mutta parempi.Suomessa on ainakin yksi,jonka jake on asentanut.Mukaan tulee lastu ja vesijäähdytys.Ainut ongelma tossa on,jos vesi säiliöstä loppu tai pumppu ei toimi,niin suuret vauriot edessä. Muutenkin voin sanoa,että eniten ahtimia suomessa on asentanut juuri finnvette,ja hoitaa homman huokeasti. Tuo katsastus, ei välttämättä mee vertailuun zr1 kanssa,vaan kannattaa varautua vakioon +20%. Ei kannata kertoa katsastusmiehelle mitä pitää sisällä,ainut ongelma jos joskus ajaa pahan kolarin niin vakuutuksen kanssa voi tulla ongelmia,jos tarkastavat ja huomaavat sen olevan viritetty.Ahdin on pakko katsastaa,ja parhaiten onnistuu,kun käy penkittämässä ja pitää tehot rajan sisällä ja vie paperin katsastuskonttoriin ja tekee muutoskatsastuksen. De-sroukkaus on ihan jees,jos käyttää ahdinta,varsinkin jos yrittää pysyä th700,joka ei tykkää väännöstä.Eräällä tutullani 3rd gen camaro ja 400 lohko 3.25 iskulla eli 352cid +ahdin ,peräv.3.30.Ajoi tänä kesänä 9.52/230.Yks niistä harvoista roots -ahdetuista katuautoista jotka kulkee hyvin. Hooker super compit,sopi ongelmitta vakio kansille,muttei brodixin kansille. Miten mahtaa olla ton unichipin kanssa,jos tulee säädettynä.Mitä mahtaa maksaa kun joutuu taas muutosten yhteydessä säätämään uudelleen,ja pystyykö.Alle tonnilla saa haltechin ja siitä on ainakin tietoa suomessa.Saattaa nimittäin olla että pelkät suuttimien ja sytkän perussäädöt ei riitä koneen luonteen muuttuessa vaan myös kylmäkäynti ominaisuudet tarvii muutoksia ,kiihdytyspumppu säädöt?Yks kurja juttu haltechin kanssa on ,että 90 vetessä joutuu pinnittämään uudelleen ja pitämään vakio boxin rinnalla jotta nopeus mittari toimisi,myös ilmastointi tarvii johtojen muutosta,ajotietokone ei enää toimi,joskin myös suuttimien suurentaminen tekee siitä turhan koska ei näytä enää oikein.Mulla henk.kohtaisesti on ollu pirusti ongelmaa haltechin kanssa ,mutta ehkä vaan huonoa säkää. Teillä on kummaa pelkoa alaväännön katoamisen suhteen.Voin kyllä luvata ,että se vääntö lisääntyy pirusti jos vaihdat isokanavaiset kannet.Sutii renkaat piloille aika iisisti.Ei kovin suurta eroa onko 220 tai 210,isot joka tapauksessa.onpahan vähän varaa sitten lisävirittelyille,ja tuo ahdin kyllä korjaa väännöt,jos ei riitä. Note! This message was posted anonymously! |
#6
|
|||
|
|||
![]() Oma stroukkerini on ns. offset mallia....eli vakio 400:n kampura (3.75") johon on veivikaulat koneistettu small journal kokoon offsetisti = 3.875" ...kun tämä isku yhdistetään 4.155" poraukseen saadaan 420cid pikkulohko. On myös muita tapoja saada iso pikkulohko jotka sitten maksavat enemmän mutta ovat myös vahvempia. Itse valitsin em. tavan koska hinta oli sopiva ja h-beam veivien kanssa varmasti riittävä noin 500-600hp <6500rpm asti. Stroker pikkulohkot vaativat hyvät kannet jotta huipputehoa saadaan (vrt. samankokoiset isolohkot) Mutta vastaavasti alavääntö on "lähes" minkälaisilla yhdistelmillä hyvä. Koska kaikki pikkulohkot ovat ulkoisilta mitoiltaan samat on esim 420cid TPI konetta katsastusmiehen lähes mahdotonta huomata... toki esim aftermarket imusarjan tunnistaa sokeakin. Mutta se pelkästään ei kerro koneen tilavuudesta (tai tehoista) mitään. Joten on lähinnä omantunnon kysymys ilmoittaako asiasta. Hookerin supercompit sopivat tavallisiin kansiin... jos kyseessä joku "spread port" kansi niin taitaa hierominen olla pakollista millä tahansa sarjoilla. Valittujen kansien sytytystulppien kulman kanssa pitää vain olla tarkka jotta sovitus ongelmia ei esiinny... esim. AFR:llä se on "L98 angle" jotta hookerit sopii.. Sarjat sopivat paljon paremmin kuin Hedmannin jotka jäivät alas roikkumaan. Taitaa tuo uudelleen pinnitys olla pikemmiten sääntö kuin poikkeus tuon Haltechin kohdalla mutta kovin suuri ongelma se ei ole jos omistat omasta autostasi kunnollisen sähkökaavion. Huom. esim. Haynes:in kirjassa oli pinnitys aivan päin Peetä verrattuna omaan -85:een. Oikeat kaaviot tai paremminkin pinnijärjestyksen löytää www.chevythunder.com:sta TPI koneisiin. Hei procharger mies (??) mitä ongelmia Haltekin kanssa oli ja miten niistä selvittiin. Missä olet käynyt Haltechia säädättämässä ja onko kellään kokemusta ST-motorssista? (kun tuo säätäminen ajonaikana on hiukka vaarallista yksin... nimim.Oho!! ) Kannattaa kysellä am-works josko siellä voisi teetättää paremman jäähdyttimen. Jussi Note! This message was posted anonymously! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jussi onko sulla vakio 2-bolt lohko? Piristys on ajankohtainen ja ajattelin, että maltillinen n.400hv
riittää. Juttuja lukiessa näyttää siltä että siitä se alkaa ja loppua ei ole näkyvissä. T:Ville Note! This message was posted anonymously! |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Haltechissa ongelmia.Rikkoontuneita map-sensoreita,lambdat ei näytä oikein.Tänä keväänä kävi niin että ostin uuden e6gm-8 version,kun kytkin sitä ja yritin yhteyttä päätteellä ei onnistunut,mulla oli vanha versio ohjelmasta,tarvi uuden.Sitten map-arvo pielessä,tilasin uuden sensorin ja vika ei poistunut,lähetin boxin korjattavaksi,oli kuulemma jotain vastuksia menny rikki.Myös auton nopeus päätteelä näyttää viallista arvoa.Nyt on sellanen vika että,kun polkasee kaasua kunnolla niin paukkuu putkessa.Se mikä on niin hauskaa tässä niin on se että päätteellä kaikki arvot on ok vaikka auto ei vedä ja rätisee niin helvetisti.Tää vika tuli yhessä yössä itsestään ja välillä poistuu itsestään.Kaikki muut ,puola,moduli,msd,johdot,suuttimet.on käyty läpi.Ainut mikä tuntuu parantavan menoa on jos kääntää lisää ennakkoa niin paranee,mut ei oikeen uskalla laittaa paljoa.Seuraavaksi kokeillaan syöttää suoraan msd:ltä kiinteä 30 asteen ennakko,sen jälkeen kokeillaan 850 kaasaria ,tiedetään sen jälkeen onko kyse bensa vai sytkä häiriöstä.Itse veikkaan sytkää.Se mikä tästä tekee paskamaisen ongelman,on se että boxia joutuu lähettämään korjattavaksi,ja suomessa eivät pysty tekemään kovin paljoa sille,siis eikun australiaan,niin ja kesähän meillä onkin 3kk pitkä,että silleen.
En voi sanoa että vikaa on pelkästään haltechissa,mutta ilman ruiskua, kaasarilla ,olis jo muutama tuhat kilsaa tullu mittariin.Myös palvelu on ollut f-m instrumentsillä asiallista,vaikka välistä tuntuu että,oon aivan vaivaksi niille,mutta minkä mahdat kun ei toimi. Tosta itsekseen säätämisestä ei tuu oikeen mitään,varsinkin kun on suuret suuttimet jotka syöttävät jo pienellä napautuksella paljon bensaa.Eräänä syksynä säädin itsekseen ja seurasin kiihdytyksen aikana päätettä,kunnes poliisi tuli vastaan ja keskeytti ajelut,ihmettelivät vaan että kuinka ehdin niinlyhyellä pätkällä saada niin suuren nopeuden ja kysyivät että heittelikö peräkin siinä,tulos muutama tonni sakkoja. Sulopuistolla oon säädättänyt.Säätävät tien päällä. St-motorsista oon kuullu,että ovat varsin tylyjä siellä ja eivät mitään jenkkifaneja. Note! This message was posted anonymously! |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Hankitko mitään lupia 420:seen,siinähän on 400:n lohko? Onko katsastusmies edes huomannut mitään?
T:Ville Note! This message was posted anonymously! |
#10
|
|||
|
|||
![]() Itselläni on 420:ssä vakio 4-bolt lohko... kun projektia aloittaessani -95 en tiennyt paremmin. Ammattilaiset sanovat sen olevan heikomman kuin tavallisen 2-bolt lohkon... Ongelmaksi asia taitaa muodostua vasta kilpalaiteissa. Ja totta on...400hp riittää kunnes siihen tottuu tai naapurilla/kaverilla on 450hp. (nämä kaverit/naapurit ovat suomessa harvinaisia, mutta onneksi eivät kokonaan ![]() En ole lupia 420:een hankkinut...enkä varmaan hankikkaan...ellei joku tämän lukijoista minua käräytä ![]() Katsastusmies kyllä katseli moottoriani epäilevästi ja kysyi pitävätkö otteen tiedot paikkaansa. ..."kyllä" vastaus riitti. Mitä eroa e6gm-8 mallissa on vanhaan nähden? halwin softa? Mikä hinta? Auton nopeuden saa oikeaksi säätämällä sen nopeuskentän vertailuarvon oikeaksi... itse jouduin sen kokeilemalla säätämään... (tämän kait olet tehnyt...muuten et kai kysyisikään?) Jos sytkässä on vikaa niin onhan moottorin perusennakko oikeassa? Mihin arvoon olet sen säätänyt? Oletko varma etta ign.setup on tehty oikein? Huomaa että lambdan arvoihin ja käyntiin vaikuttaa myös ihan tekniset viat...sytytyskatkokset, pakovuodot, imuvuodot, yms. Huonon käynnin aiheuttama vika voi olla myös apparin puoleisissa sylintereissä jolloin lambda ei niihin reagoi. Itse olen aina löytänyt vian boxin ulkopuolelta (knock knock)...vaikka mielessä onkin käynyt ECUa syyttäminen. Kuvailemasi paukkuminen kuulostaa ylirikkaalta seokselta...tai sytytyshäiriöltä yhdessä tai useammassa sylinterissä... vaikea sanoa... kuvaile tilanne tarkemmin. Jussi Note! This message was posted anonymously! |
#11
|
|||
|
|||
![]()
E6gm-8,muuten sama,mutta suutin ohjureita on 8kpl,tämä siksi koska nykyiset suuttimet ovat 65# ja matala ohmiset.Joita tuo vanha boxi ei kestä vaan kärähtää driverit.Hinta on 100e enemmän.
Tuo käyntihäiriö tuli yhdessä yössä ,eli jotain täytyi rikkoontua,koska oli sitä ennen toiminut.Ei voi olla säädöistä kiinni.Ens viikolla otetaan venttiilikopat irti ja tarkastetaan nostot ja venttiilikoneisto.Sitten koitetaan syöttää suoraan msd:ltä sytytys, ja kierrostieto boxille tach outputista.kiinteä 30astetta.Tää tehdään toisella virranjakajalla,jolloin myös jakaja vika on pois laskettu.Jos tuokaan ei auta sitten koitetaan 850 kaasaria,jos toimii vika voi olla suutimissa tai boxissa.koska bensan paine kyllä pysyy tasaisena koko ajan. Vian kuvaus,tällä hetkellä: Tarvii paljon ennakkoa että toimii n. 30 astetta.Vetää hyvin alle 3000 kierroksen kunhan ei mee ylipaineen puolelle,nikottelee 3000-3500 välillä,sen jälkeen paranee,mutta huononee jos vetää 2psi ylipaineen puolelle ja enemmän niin panee vastaan mutta kiertää.Huom!Pauke ei ole tavallista putkessa räjähtelyä vaan pikemmin ta ta ta ta,rätinää. Niinkuin sanoin auto saattaa joskus toimia ollessaan erittäin kuuma.tulppia vaihdettu,johdot vaihdettu,toista puolaa kokeiltu,msd vaihdettu,moduli vaihdettu.Mikään näistä ei vaikuttanut mitään. Jos vika suuttimissa niin se onkin paskamaista,koska suoraan sanottuna vituttaa kun ostat 1050e maksavan uuden sarjan ja sit pitäis muka lähettää kalliiseen pesuun ne ja eivät sittenkään välttämättä toimi,paskat saavat kyllä panna takuuseen holleyltä uudet se on varma,on sen verran monet suuttimet jo maksettu. Trigger deg. on nyt 95 ja näyttää silloin samaa dampperilla.Mutta mistä sen tietää mitä silloin tapahtuu kun on veto päällä,eihän sitä voi kattoa kuin dynossa.Pääte kun ei näytä mitään epänormaalia. Note! This message was posted anonymously! |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Katso "L-98 Start Sequence": http://www.c4vettes.com/facts_launch.htm
Väliaikainen lämpöhalvaus! Vaikuttaa siltä, Floridan oloihin rakennettu Vette (89) ei siedä Suomen heinäkuun helteitä ( 31c). Moottori käy hetken muutamalla pytyllä ja sammuu sitten. Sammumista on edeltänyt hiljainen kaupunkiajo tai pysähtyminen liikennevaloihin.Konepellin alla täytyy olla varsin kuumaa!! Lähtee käyntiin laakista, kun on saanut jäähtyä 4-5 tuntia. Itse epäilen, että bensa yksinkertaisesti höyrystyy "raileissa" kuumuudesta! Putkien "ilmaaminen" paineentarkistusventtiilistä ei tuo apua. Onko kokemuksia? Note! This message was posted anonymously! [/quote] Note! This message was posted anonymously! |
#13
|
|||
|
|||
![]() Väliaikainen lämpöhalvaus! ????Ömm... eiköhän nuo lämpöhalvaus-oireet ilmenneet kuumanakäynnistyksen yhteydessä? Bensaa meinaan virtaa aika lailla raileista läpi takaisin tankkiin säätimen kautta... Ei taida ehtiä höyrystymään muutamassa sekunnissa...koneessasi on jotain muuta häikkää. Saastelaitteet?? Jussi Note! This message was posted anonymously! |