![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Akseli vinossa?Mistähän voi johtua, kun bj:n kuskin puolen eturengas on n. 5cm taaempana kuin toisen puolen? Finland trophyyn lähtiessä oli kyllä renkaat samassa linjassa mutta eipä ole enää. Jousien kiinteä kiinnityspiste kun on akselin edessä niin ei vissiin pitäis vaikuttaa vaikka toisen puolen jouset on vähän väsähtäneemmät kuin toisen? Ja keskinaulakin tuntui olevan paikallaan...
__________________
jeppiskamaa, pukinkonttiin... |
#2
|
||||
|
||||
![]()
villi veikkaus ... jousen keskinaula poikki tai sit vaan u-pultit löystyny
jaa olitki kirjottanu et naula on paikallaan ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kyllähän 5cm pitäs näkyy aikas nopeesti.. Keskinaulahan voi olla poikki vaikka se siellä reiässä näkyykin, tosin taas pitäs näkyä silmällä jos keskinaulan kohta akseli kiinnikkeeseen heittää vaikkapa sentin. (oisko 5cm renkaalla?)
Lässähtänyt jousi vaikuttaa jonkin verran jos toisella puolen on kovin kippura, tämän voi testata tunkkaamalla auto vaateriin niin pitäs olla kohdillaan mikäli siinä vika. Jos reissussa oli jousipakka irti niin se on voitu laittaa väärinpäin jolloin akseli kyllä kääntyy reilusti vinoon (keskinaula ei ole latin keskellä), tosin kääntyis varmaan yli 5cm ja vaatisi hieman tarkaavaisuuden puutosta asennuksessa ![]() Rullamitta käteen ja mittailemaan kyllä tuommonen pitäs löytyä kohtuu helposti, veikkaan keskinaulan katkeamista. (kaverin hojossa oli toissa talvena keskinaula kulunut/vääntynyt ja reikä oli soikea petissä, koko auto meni kuin ajokoira..) |
#4
|
|||
|
|||
![]() etuakseli
minun bjssä meni emun etujousen riipuke kerran sillein jumiin vaakasuoraan ,kun siinä on semmoinen pikkukieleke nin se puri runkoon kiinni .silloin kyllä huomasi ainakin että ei etuakseli ollut enää suorassa.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Eilen mittailin suikan taka-akselia, auto kun kuulemma menee "kylkimyyryä". Samaten takariiput on takaa katsottuna aavistuksen kallellaan, mikä viittaa siihen, että akseli on vinossa. Ja akseli on n. 1,5 cm vinossa johtuen siitä, että oikean puolen lehtijousen etupään kiinnike on vanhuuttaan taipunut taaksepäin. Jäljistä päätellen on joskus osunut rankasti kiveen. Ei tuota taipumaa silmällä oikein huomaa mutta mittanauha on armoton. Tuo 5 senttiä on kyllä jo aika iso heitto
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Norra poikki jousen silmukasta ja juurikin sieltä missä se kiinteä puoli on????
Tai keskinaulan reiän kohalta. Tai jostain muualta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ota mitta käteen ja rupeet summamutikassa ottelee mittoja sieltä täältä ja vertaat toiselle puolelle niin loppujen lopuks se selvii mistä puuttuu 5senttii ja missä on liikaa.
Anteeks jo valmiiks jos joku loukkaantuu mutta pakko ihmetellä kuinka pieni kynnys jengillä on esittää avutonta palstalla. Perkele jos akseli on 5senttii vinossa niin ei sitä tarvi taikoja tivata vaan joku on pettänyt taipunut tai katkennu. Jos homma ei heti aukee niin sitten ihmetellään lisää. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Onhan sitä jo mittailtu ihan tarpeeksi eikä oo mitään mistään näkyvästä kohdasta taipunu tai poikki. Ja tunkkaamista tuli testattua ekana toimenpiteenä, mutta eipä se paljoa vaikuttanut. Se tässä lähinnä ihmetyttää kun lehdet on mitalla katottuna samoissa kohdissa molemmissa pakoissa. Viimeeks ku oli akseli paljon enemmin vinossa nii oli norra poikki. Pitänee varmaan tutkailla sitä keskinaulaa seuraavaks.
__________________
jeppiskamaa, pukinkonttiin... Viimeksi muokannut jep : 07.10.2011 20:16 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Jaa juu tähänkin löyty eilen vika... Olikin tosiaan apparin puoli liikkunut eteenpäin ja "paikallaan olevan" keskinaulan yläpuolen mutteri olikin paikallaan pikku kiven kiilaamana, elikkäs katkipoikkihan se oli...
![]()
__________________
jeppiskamaa, pukinkonttiin... |
#10
|
||||
|
||||
![]()
En jaksanut tehdä uutta topicia tämän kysymyksen takia,kun tämä liippaa aika läheltä. Eli missäköhän vois olla vika kun Pajeron kuskinpuolen riipuke on kierossa ja jousi ei ole runkoon nähden suorassa? Toisella puolella ongelmaa ei ole joten akseli tuskin on kääntynyt ja jousipakat ei ole levinnyt eli naula tuskin on poikki? Ongelma tuli sen jälkeen kun jousen rungonpään kiinnike oli ruostunut irti ja jousi oli ~viikon verran vapaana ilman kuormaa,perä oli tuettu ylös kierrejousella. Olisikohan päässyt kääntymään etupäästä vaiko U-pulttien kohdalta,kellään käynyt vastaavaa? Riipukkeiden kulma sivuttaissuunnassa ei muutu vaikka takapyörän nostaa irti maasta. Liitteenä kuva jossa moinen ongelma näkyy. Olis kiva tietää mistä vikaa kannattaa alkaa etsimään.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Normaalisti nuo riipukkeet on "jäykät" siis eivät vain lattarautaa ja kierretankoa/pultteja.
ainakin toyotassa nuo riipukkeen kumit on noin 16mm sisäreiällä ja nuo kierteet 12mm, ja prässätty kiinni toiseen lattarautaan. ja siis toinen lattarauta kiristyy tuolla 12mm mutterilla tuohon 16mm olkapäähän. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Riipukkeet on saman muotoiset kuin toisella puolella jossa ongelmaa ei ole. Joutui siksi tekemään nuin koska vakio pultit,samanlaiset kuin toyotassa, menivät rikki irroitettaessa koska pulttien päät oli hakkautuneet lysmään eikä niitä saanut enää pelastettua. Pultit on suorat ja hyvinhän tuo viimevuodenkin meni tuolla tavalla,kaverilla kestänyt samanlainen viritys usemman vuoden vailla ongelmia. Kuten kirjoitin niin ongelma on tullut kun jousi oli hetken aikaa vapaana ja näkeehän tuon heti että jousi siinä on kierossa runkoon nähden,huomasin tämän jo aiemmin ja olen pyöritellyt riippuja puolelta toiselle ja ei muutu miksikään,sitten ajattelin että johtuu siitä kun jousi oli vapaana ja että kyllä se siitä kääntyy kun vähän ajelee,ei muuttosta. Seuraavaksi ajattelin kokeilla löysätä jousen etupäätä ja katsoa saako jousta sitten suoraan millään tavalla. Jos vika olisi nuissa "virityksissä" niin sehän palautuisi omalle paikalleen kun riipukkeet ottaa irti,tai jos riipuke olisi se joka sitä tuohon asentoon väännättää, niin vääntäisihän se toisenkin puolen samaan asentoon kun riippuja päikseen vaihtaa,jota se ei tee. Viimeksi muokannut Nuhapumppu : 12.04.2012 22:14 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
ootko harkinnu uusien puslien ostoa sekä läpi meneva pultti yhtä iso kuin puslan reikä.?
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mikä pistää tekemään tällaisia ratkaisuja? Rahapula vai tietämättömyys Viimeksi muokannut pesix : 14.04.2012 12:08 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
EDIT:Eli siis näköjään juuri muokkasit että kysymys oli tuohon viitekuvaan. Varmaankin siis tarkoitat noita pultteja. Kerroppa sitten mikä niissä on huonoa kun käännän riipukkeen oikein päin että jousi tulee takas suoraan. Ainut mikä itsellä tulee mieleen on se että putki ei liiku puslan sisällä kuten alkuperäinen tappi liikkuu mutta muuta eroa sillä ei ole. Eli kunhan vaihdan puslat niin hitsaan nuo putken kiinni nuihin pultteihin niin sitten on samanlainen kuin alkuperäinen. Viimeksi muokannut Nuhapumppu : 14.04.2012 12:24 |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Turvallisia kilometrejä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Pienirenkainen taka-akseli, kantavuus min 3.5tn tai 2xhj60 taka-akseli | Kovakalu69 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 23.07.2009 09:32 |
Akseli vinossa ? | Kirk | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.11.2008 15:45 |
O: LJ/RJ akseli | BÄLÄ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 12.09.2007 07:52 |
M: Hj akseli | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 05.09.2006 15:00 | |
LR akseli | jansku | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 16.08.2004 08:10 |