Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.10.2011, 18:04
jep:n Avatar
jep jep ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.03.09
Sijainti: orimattila
Viestit: 206
Perusasetus

Akseli vinossa?


Mistähän voi johtua, kun bj:n kuskin puolen eturengas on n. 5cm taaempana kuin toisen puolen? Finland trophyyn lähtiessä oli kyllä renkaat samassa linjassa mutta eipä ole enää. Jousien kiinteä kiinnityspiste kun on akselin edessä niin ei vissiin pitäis vaikuttaa vaikka toisen puolen jouset on vähän väsähtäneemmät kuin toisen? Ja keskinaulakin tuntui olevan paikallaan...

__________________
jeppiskamaa, pukinkonttiin...
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.10.2011, 18:12
mettäsika:n Avatar
mettäsika mettäsika ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: lahnaniemi hirvensalmi, Finland.
Viestit: 878
Perusasetus

villi veikkaus ... jousen keskinaula poikki tai sit vaan u-pultit löystyny

jaa olitki kirjottanu et naula on paikallaan
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.10.2011, 18:24
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Kyllähän 5cm pitäs näkyy aikas nopeesti.. Keskinaulahan voi olla poikki vaikka se siellä reiässä näkyykin, tosin taas pitäs näkyä silmällä jos keskinaulan kohta akseli kiinnikkeeseen heittää vaikkapa sentin. (oisko 5cm renkaalla?)

Lässähtänyt jousi vaikuttaa jonkin verran jos toisella puolen on kovin kippura, tämän voi testata tunkkaamalla auto vaateriin niin pitäs olla kohdillaan mikäli siinä vika.

Jos reissussa oli jousipakka irti niin se on voitu laittaa väärinpäin jolloin akseli kyllä kääntyy reilusti vinoon (keskinaula ei ole latin keskellä), tosin kääntyis varmaan yli 5cm ja vaatisi hieman tarkaavaisuuden puutosta asennuksessa

Rullamitta käteen ja mittailemaan kyllä tuommonen pitäs löytyä kohtuu helposti, veikkaan keskinaulan katkeamista. (kaverin hojossa oli toissa talvena keskinaula kulunut/vääntynyt ja reikä oli soikea petissä, koko auto meni kuin ajokoira..)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.10.2011, 18:37
Akipell Akipell ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.08.09
Sijainti: jyväskylä
Viestit: 161
Perusasetus

etuakseli


minun bjssä meni emun etujousen riipuke kerran sillein jumiin vaakasuoraan ,kun siinä on semmoinen pikkukieleke nin se puri runkoon kiinni .silloin kyllä huomasi ainakin että ei etuakseli ollut enää suorassa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.10.2011, 18:46
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Eilen mittailin suikan taka-akselia, auto kun kuulemma menee "kylkimyyryä". Samaten takariiput on takaa katsottuna aavistuksen kallellaan, mikä viittaa siihen, että akseli on vinossa. Ja akseli on n. 1,5 cm vinossa johtuen siitä, että oikean puolen lehtijousen etupään kiinnike on vanhuuttaan taipunut taaksepäin. Jäljistä päätellen on joskus osunut rankasti kiveen. Ei tuota taipumaa silmällä oikein huomaa mutta mittanauha on armoton. Tuo 5 senttiä on kyllä jo aika iso heitto
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.10.2011, 19:07
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Norra poikki jousen silmukasta ja juurikin sieltä missä se kiinteä puoli on????

Tai keskinaulan reiän kohalta. Tai jostain muualta.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.10.2011, 19:56
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Ota mitta käteen ja rupeet summamutikassa ottelee mittoja sieltä täältä ja vertaat toiselle puolelle niin loppujen lopuks se selvii mistä puuttuu 5senttii ja missä on liikaa.


Anteeks jo valmiiks jos joku loukkaantuu mutta pakko ihmetellä kuinka pieni kynnys jengillä on esittää avutonta palstalla. Perkele jos akseli on 5senttii vinossa niin ei sitä tarvi taikoja tivata vaan joku on pettänyt taipunut tai katkennu. Jos homma ei heti aukee niin sitten ihmetellään lisää.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.10.2011, 20:08
jep:n Avatar
jep jep ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.03.09
Sijainti: orimattila
Viestit: 206
Perusasetus

Onhan sitä jo mittailtu ihan tarpeeksi eikä oo mitään mistään näkyvästä kohdasta taipunu tai poikki. Ja tunkkaamista tuli testattua ekana toimenpiteenä, mutta eipä se paljoa vaikuttanut. Se tässä lähinnä ihmetyttää kun lehdet on mitalla katottuna samoissa kohdissa molemmissa pakoissa. Viimeeks ku oli akseli paljon enemmin vinossa nii oli norra poikki. Pitänee varmaan tutkailla sitä keskinaulaa seuraavaks.
__________________
jeppiskamaa, pukinkonttiin...

Viimeksi muokannut jep : 07.10.2011 20:16
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.10.2011, 22:02
jep:n Avatar
jep jep ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 01.03.09
Sijainti: orimattila
Viestit: 206
Perusasetus

Jaa juu tähänkin löyty eilen vika... Olikin tosiaan apparin puoli liikkunut eteenpäin ja "paikallaan olevan" keskinaulan yläpuolen mutteri olikin paikallaan pikku kiven kiilaamana, elikkäs katkipoikkihan se oli...
__________________
jeppiskamaa, pukinkonttiin...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.04.2012, 21:28
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

En jaksanut tehdä uutta topicia tämän kysymyksen takia,kun tämä liippaa aika läheltä. Eli missäköhän vois olla vika kun Pajeron kuskinpuolen riipuke on kierossa ja jousi ei ole runkoon nähden suorassa? Toisella puolella ongelmaa ei ole joten akseli tuskin on kääntynyt ja jousipakat ei ole levinnyt eli naula tuskin on poikki? Ongelma tuli sen jälkeen kun jousen rungonpään kiinnike oli ruostunut irti ja jousi oli ~viikon verran vapaana ilman kuormaa,perä oli tuettu ylös kierrejousella. Olisikohan päässyt kääntymään etupäästä vaiko U-pulttien kohdalta,kellään käynyt vastaavaa? Riipukkeiden kulma sivuttaissuunnassa ei muutu vaikka takapyörän nostaa irti maasta. Liitteenä kuva jossa moinen ongelma näkyy. Olis kiva tietää mistä vikaa kannattaa alkaa etsimään.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	DSC_0725.jpg‎
Views:	605
Size:	91,6 Kt
ID:	26119  
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.04.2012, 21:41
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Normaalisti nuo riipukkeet on "jäykät" siis eivät vain lattarautaa ja kierretankoa/pultteja.

ainakin toyotassa nuo riipukkeen kumit on noin 16mm sisäreiällä ja nuo kierteet 12mm, ja prässätty kiinni toiseen lattarautaan.
ja siis toinen lattarauta kiristyy tuolla 12mm mutterilla tuohon 16mm olkapäähän.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.04.2012, 22:10
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Normaalisti nuo riipukkeet on "jäykät" siis eivät vain lattarautaa ja kierretankoa/pultteja.

ainakin toyotassa nuo riipukkeen kumit on noin 16mm sisäreiällä ja nuo kierteet 12mm, ja prässätty kiinni toiseen lattarautaan.
ja siis toinen lattarauta kiristyy tuolla 12mm mutterilla tuohon 16mm olkapäähän.
Vakio riipukkeet,eli ei mitään lattarauta virityksiä,sisällä 12x16mm putki johon sekä pultti että pusla on tivi,putki saman mittainen kuin vakiossa oleva ja riipukkeiden reiät on 12mm eli eivät ole väliät,ei siis mikään hätäinen viritys.
Riipukkeet on saman muotoiset kuin toisella puolella jossa ongelmaa ei ole. Joutui siksi tekemään nuin koska vakio pultit,samanlaiset kuin toyotassa, menivät rikki irroitettaessa koska pulttien päät oli hakkautuneet lysmään eikä niitä saanut enää pelastettua.
Pultit on suorat ja hyvinhän tuo viimevuodenkin meni tuolla tavalla,kaverilla kestänyt samanlainen viritys usemman vuoden vailla ongelmia.
Kuten kirjoitin niin ongelma on tullut kun jousi oli hetken aikaa vapaana ja näkeehän tuon heti että jousi siinä on kierossa runkoon nähden,huomasin tämän jo aiemmin ja olen pyöritellyt riippuja puolelta toiselle ja ei muutu miksikään,sitten ajattelin että johtuu siitä kun jousi oli vapaana ja että kyllä se siitä kääntyy kun vähän ajelee,ei muuttosta. Seuraavaksi ajattelin kokeilla löysätä jousen etupäätä ja katsoa saako jousta sitten suoraan millään tavalla.
Jos vika olisi nuissa "virityksissä" niin sehän palautuisi omalle paikalleen kun riipukkeet ottaa irti,tai jos riipuke olisi se joka sitä tuohon asentoon väännättää, niin vääntäisihän se toisenkin puolen samaan asentoon kun riippuja päikseen vaihtaa,jota se ei tee.

Viimeksi muokannut Nuhapumppu : 12.04.2012 22:14
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 12.04.2012, 22:22
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

ootko harkinnu uusien puslien ostoa sekä läpi meneva pultti yhtä iso kuin puslan reikä.?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 14.04.2012, 12:03
pesix pesix ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.07
Sijainti: Malaga,Spain
Viestit: 484
Angry

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
En jaksanut tehdä uutta topicia tämän kysymyksen takia,kun tämä liippaa aika läheltä. Eli missäköhän vois olla vika kun Pajeron kuskinpuolen riipuke on kierossa ja jousi ei ole runkoon nähden suorassa? Toisella puolella ongelmaa ei ole joten akseli tuskin on kääntynyt ja jousipakat ei ole levinnyt eli naula tuskin on poikki? Ongelma tuli sen jälkeen kun jousen rungonpään kiinnike oli ruostunut irti ja jousi oli ~viikon verran vapaana ilman kuormaa,perä oli tuettu ylös kierrejousella. Olisikohan päässyt kääntymään etupäästä vaiko U-pulttien kohdalta,kellään käynyt vastaavaa? Riipukkeiden kulma sivuttaissuunnassa ei muutu vaikka takapyörän nostaa irti maasta. Liitteenä kuva jossa moinen ongelma näkyy. Olis kiva tietää mistä vikaa kannattaa alkaa etsimään.
(viite kuvaan)
Mikä pistää tekemään tällaisia ratkaisuja?
Rahapula vai tietämättömyys

Viimeksi muokannut pesix : 14.04.2012 12:08
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 14.04.2012, 12:11
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pesix Näytä viesti
Mikä pistää tekemään tällaisia ratkaisuja?
Rahapula vai tietämättömyys
Mitä ratkaisuja,sitä ettei alota uutta topicia,sitä että perä oli tuettu ylös kierrejousella kun auto seisoi viikon hallista ulkona, nuo riipukkeiden pultit,jollaiset näkyy löytyvän hyvin monessa muussakin autossa,tuo että tyhmyyttäni kasasin riipun väärin,se että olen sotkeentunut näihin vanhoihin romuihin vai mikä. Avaa nyt vähän lisää kysymystäsi.

EDIT:Eli siis näköjään juuri muokkasit että kysymys oli tuohon viitekuvaan. Varmaankin siis tarkoitat noita pultteja. Kerroppa sitten mikä niissä on huonoa kun käännän riipukkeen oikein päin että jousi tulee takas suoraan.
Ainut mikä itsellä tulee mieleen on se että putki ei liiku puslan sisällä kuten alkuperäinen tappi liikkuu mutta muuta eroa sillä ei ole. Eli kunhan vaihdan puslat niin hitsaan nuo putken kiinni nuihin pultteihin niin sitten on samanlainen kuin alkuperäinen.

Viimeksi muokannut Nuhapumppu : 14.04.2012 12:24
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 14.04.2012, 12:40
pesix pesix ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.07
Sijainti: Malaga,Spain
Viestit: 484
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu Näytä viesti
Mitä ratkaisuja,sitä ettei alota uutta topicia,sitä että perä oli tuettu ylös kierrejousella kun auto seisoi viikon hallista ulkona, nuo riipukkeiden pultit,jollaiset näkyy löytyvän hyvin monessa muussakin autossa,tuo että tyhmyyttäni kasasin riipun väärin,se että olen sotkeentunut näihin vanhoihin romuihin vai mikä. Avaa nyt vähän lisää kysymystäsi.

EDIT:Eli siis näköjään juuri muokkasit että kysymys oli tuohon viitekuvaan. Varmaankin siis tarkoitat noita pultteja. Kerroppa sitten mikä niissä on huonoa kun käännän riipukkeen oikein päin että jousi tulee takas suoraan.
Ainut mikä itsellä tulee mieleen on se että putki ei liiku puslan sisällä kuten alkuperäinen tappi liikkuu mutta muuta eroa sillä ei ole. Eli kunhan vaihdan puslat niin hitsaan nuo putken kiinni nuihin pultteihin niin sitten on samanlainen kuin alkuperäinen.
On hyvä et kyselit täältä neuvoa ja syy selvisi, katselin vaan kuvaa huolestuneena ja miten pahasti jousi oli kenollaan väärin asennettujen riippujen takia. Kyse kumminkin omasta turvallisuudesta kun ajelet, jos huono tuuri kävi niin olis voinut tuo riippu/pultit napsahdella poikki, Hyvä kun pistät kuntoon

Turvallisia kilometrejä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Pienirenkainen taka-akseli, kantavuus min 3.5tn tai 2xhj60 taka-akseli Kovakalu69 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 23.07.2009 09:32
Akseli vinossa ? Kirk Tekniikka & Jutustelu 4 22.11.2008 15:45
O: LJ/RJ akseli BÄLÄ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 12.09.2007 07:52
M: Hj akseli O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 05.09.2006 15:00
LR akseli jansku Tekniikka & Jutustelu 2 16.08.2004 08:10


Sivu luotu: 22:07 (GMT +2).