Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.06.2011, 16:54
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

hdj vaihdelaatikoista, pää ja jakoloota?


ajattelin että otan etukardaanin irti kun on etuperästä poskilaakerit vähän honona, niin ei rasitu toi etuperä enempää ja ajan keskilukko kiinni takavedolla.
no eihän se auto liikkunu ku pirunmoisten pamausten saattamana, ja välillä luistaa yli hampailta että rutina vään käy!

jos vetäs kepistä pikkupuolen päälle niin sitten en saanut sitä paukkuun ylitte millään, ja olen mä sillä maastossakin vähän ajanut ja hyvin on pelannut ilman pauketta.

mikesei se mene kunnolla päälle napista?
valo kyllä syttyy ja jää palaan.

ja kun kuuntelin niin jos painaa napista tai vetää kepistä niin aina surisee lukon moottori auton alla, ja rele napsuu jalkatilassa.

onko siinä jotain säätöö, vai onko vaan hampaat lopussa jostain osasta?


Viimeksi muokannut Jani E : 01.08.2011 17:47
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.06.2011, 17:25
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

mut jos se on kasattu väärin? eli joskus otettu se lukon moottori irti siitä jakiksesta.. tarkoitan sitä et se tulis laittaa takasin sillai et napista päälle eli moottori pyörii sillai et lukko päällä, sit ennen ku laittaa sen moottorin takasin niin pyörittää kädellä sen lukon päälle.. omassa ex-hodaris ei kytkeytyny kunnol ku ostin ni joutu purkaa, onnex ei tullu käytyy maastos ennen ku korjas asian ni ei kerinny rattaat vaurioituu..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.06.2011, 18:53
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

lähteekö se moottori nostamalla irti kun ottaa ne neljä? m8 pulttia eka irti?
vai joutuuko kikkaileen jotain? tommosta moottoriahan ei saa sitten irrallaan oikeeseen asentoon jos joutuu autossa päin pyörittään päälle?
tai kai se moottori asennossaan pysyy vaikka johdot irrottaiskin...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.06.2011, 19:12
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

joo lähtee.. ite otin sen moottorin irti ja sen jälkee napista lukko päälle ja sen jälkee huohotinletku ja sähköjohdot irti, sen jälkee pyöritin sormella sen lukitusrattaan lukkoasentoo. sit vaa liimat välii ja moottori takas..

ja jos autossa on korinkorotus ni ei tarvii puottaa laatikkoo alaspäin niiku ite jouduin tekemää.
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.06.2011, 20:02
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

kiitos vinkistä, täytyypä jokupäivä kokeilla sorkkia sitä...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.06.2011, 17:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mystinen sähkövika.

Tuliko nimenomaan etukardaanin irroituksen yhteydessä?

Auto käyntiin/ainakin virta päälle
Kokeileppa laittaa jakis pikkupuolelle (silloinhan lukko meni ok kiinni)
Lukitse sitten napista keskitasauspyörästö (siis varmuuden vuoksi)
Sammuat auto/ota virta päältä ja ota sitten iso puoli päälle.
käynnistä auto

Jos vielä "hyppää yli", niin katso jakiksesta öljyt, eihän ole metallia.
(öljyä huomattavan vähän, kierrätetään pumpulla, joka ei tykkää metalli
silpusta)

Nimittäin tuo haiskahtaa mekaaniselta vialta, jakis mahdollisesti "hyppää yli"
nopean puolen lukitusholkista tai -hammaspyöristä.

(jakiksessa 3 eri lukitusholkkia, keskitasauspyötästö ja nopea- ja hidaspuoli)

jos hyppää jatkuvasti yli, niin koita katsoa etukardaanin lähtöä, että
pyöriikö se silloin kun hyppää yli, tai merkkaa etukardaanin ja takakardaanin laipaan samalla kohtaa olevat pultit, että pyöriikö yhtä matkaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.06.2011, 17:47
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

irrotin juuri moottorin ja asensin ohjeien mukaan. toimi ihan ok noin 15km, mutta sitten rupes taas naksahteleen ylitte. taitaa lämpö vaikuttaa. pitää taas ruuvata etukardaani kiinni. silloin ei ole mitään ongelmaa!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.06.2011, 18:50
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
irrotin juuri moottorin ja asensin ohjeien mukaan. toimi ihan ok noin 15km, mutta sitten rupes taas naksahteleen ylitte. taitaa lämpö vaikuttaa. pitää taas ruuvata etukardaani kiinni. silloin ei ole mitään ongelmaa!
No, jos hyppä yli, niin jokin on rikki tms.

Ja sitten kun joutuu tosi lujille, niin voi pettää kertalaakista.
Toki voihan se kestää, mutta raskas kammeta kotiin jostain suosta halvaantuneena.
Itse käyttäsin tuon jakiksen auki, ja katsoisin voisko korjata.
(nuo hdj:n jakolaatikot suhteellisen kalliita käytettynäkin)
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.08.2011, 17:50
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

tällästä tänään!



purin vaihdelaatikon, mutta selvää syytä miksi se metelöi paikallaan käydessä ei löytynyt.
kytkin ja pääakselin väliset neulat oli kunnossa, samoten laakeripinnat.
sivuakselin etummainen laakeri hivenen väljä, mutta rullat ja koolit ihan ehjiä, ei pykimiä! sivuakselin takimmainen laakeri oli ulkokooliltansa silee, ja samoten rullat. ja tässähän ei ole sisäkoolia vaan akseli pyörii suoraan rullia vasten. ja akseli oli sileä. pää akselin iso kuulalaakeri on välyksetön myös, mikä ei pyöri edes auton käydessä paikoillaan.
vähän rupee ideat loppuun!

niin ja mitähän tosta jakotoosasta kannattais kattoo oikeen tarkasti?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.08.2011, 17:58
Jörmelö_2:n Avatar
Jörmelö_2 Jörmelö_2 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.02.11
Sijainti: Hausjärvi
Viestit: 71
Perusasetus

Yleensä joutokäynti läkätys tulee kytkinlevyn pohjaustapeista. Pää vikakohde on ilmeiseti vielä purkamatta?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.08.2011, 18:38
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
tällästä tänään!



purin vaihdelaatikon, mutta selvää syytä miksi se metelöi paikallaan käydessä ei löytynyt.
kytkin ja pääakselin väliset neulat oli kunnossa, samoten laakeripinnat.
sivuakselin etummainen laakeri hivenen väljä, mutta rullat ja koolit ihan ehjiä, ei pykimiä! sivuakselin takimmainen laakeri oli ulkokooliltansa silee, ja samoten rullat. ja tässähän ei ole sisäkoolia vaan akseli pyörii suoraan rullia vasten. ja akseli oli sileä. pää akselin iso kuulalaakeri on välyksetön myös, mikä ei pyöri edes auton käydessä paikoillaan.
vähän rupee ideat loppuun!

niin ja mitähän tosta jakotoosasta kannattais kattoo oikeen tarkasti?

Vinkkiä vaan jakotoosaan.. Ottasin keskilukon moottorin irti tosta päältä ja olis helppo testailla keskilukon toimintaa. Sormella reijästälukko päälle ja etu ja taka kardaanin laipoista vääntämään eri suuntiin et hyppääkö lukko itestään pois päältä ku laipoista vaik puolen metrin putkilla vääntelee erisuuntiin...

Samalla tunnustella kardaanilaipoista laakeri väljiä..

ajaminen ilman etukardaania on vain mahdollista toimivalla keskilukolla. Jakoloota voi olla ehjä mut pelkkä lukko on sökö jos alkaa paukkamaan kun alussa kerroit. Eli voima menee päälaatikon läpi keskitasauspyörästöön asti mut ei jakaannu siitä tasaisesti etu ja taka perälle.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.08.2011, 17:34
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

purin jakolaatikosta ton etuvedon lähdön kannen auki.
jonka alla oli toi lukon kytkentä holkki. ei siinä ainakaan mitää hammas vikaa näkynyt. laitoin siirtäjän varteen shimmin lukkorenkaan alle, ettei siinä ole väljää niin paljoo, vaikka ei kai se 0,5mm voi olla kiinni...
sai ainakin laitettua ton lukkomoottorin kunnolla paikoillensa.

se lukon merkkivalo kampee sitä helposti pois päältä, että jos pääsi viimeksi lumpsahtaan vähän enenkuin sain sen moottorin paikoillensa.
se kun parani silloin jo melkein hyväksi kun auton allepäin sitä roplasin!
mutta kuka sen olis alunperin laittanut vituillensa, viimekesänä ainakin on pelannut varmuudella...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 03.08.2011, 09:26
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Jos se keskilukko kestää tilanteen "jyrkkään ylämäkeen pikkupuolella täyskaasulla" hyväpitoisessa maastossa, niin pakkohan sen on kestää normaalit tiellä ajelut pitkällä puolella ihan helposti.

Toimiiko se keskilukon mjoottori varppina hyvin?

-Paavo
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 03.08.2011, 11:06
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

en ole tolla pahemmin ajanut maastossa, tai hiekkakuopalla. täytyy toivoo että nyt rupeis pysyyn päällä, kun sai varmasti sorkittua moottorin kunnolla kohdallensa!
eihän sen valonkaan pitäis sammua jos ei mene lukkomoottori päälle?
ja kyllä se ihan hienosti surisee!

laitoin uudet stefat jako ja päälootan väliin, kun tämähän ei vuoda lootasta toiseen vaan ulos!

tulis ny laakerit joskus niin pääsis kasaan laatikon, ja kokeileen tuliko tehtyä taas turhaa työtä...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 07.08.2011, 14:21
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.730
Perusasetus

laatikko kasassa, ja kaikki vaihteetkin löytyy vielä
äänet ei hävinnyt laatikosta täysin. ajossa ei kuulu mitään ylimäärästä, mutta paikoillaan käydessä tyhjäkäynnillä korisee vie jonkun verran. ainoastaa lämpösenä.
tiedä sitten voisiko öljy vaikuttaa jotain? nyt on sisällä mobil gx 80w90 gl4 öljyt.
taidan laittaa seuraavaksi redlinen mt90 öljyt, jos vaikka auttais.

jakolootan keskilukko ei hypännyt ylitte ainakaan kun ojan päällä kokeilin jostoja...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin takalasihässäkkä ei pelitä -MaTTi- Tekniikka & Jutustelu 9 01.02.2013 21:21
O:Rangen keskitasauspyörästö. O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 13.04.2008 21:13
lj 70.hidas neliveto ei pelitä missä vika?? henteri Tekniikka & Jutustelu 7 16.03.2007 12:05
Mikäs tää kupla oikeen on?? tapsa4x4 Chit-Chat 11 27.05.2005 17:21
1974 Rangeen keskitasauspyörästö sippis O/M/V Muut 0 21.03.2003 14:30


Sivu luotu: 07:40 (GMT +2).