![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Pätkämaasturit Pajero vs. Land CruiserTerve. Nyt olisi mahdollisesti edessä ensimmäisen maasturin osto ja ajattelin että täältä varmaan tietäjiä löytyy. Harkinnassa olisi siis tuommoinen pätkä malli dieselinä, joko Land Cruiser tai Pajero. Auto tulisi pääasiassa arkikäyttöön perheen kakkosautoksi mutta ralliharrastuksen ja maallemuuton myötä tarvitsisi välillä vetää traileria ja poiketa vähän metsähallituksenkin puolella. Mitään kovempaa offiajelua ei varmaan hirveästi tulisi. BMW miehenä ei ole mitään kokemusta ko. autoista joten kaikki tieto olisi tervetullutta. Kumpaa suosittelisit ja miksi? Suomen ja ruotsinkin tarjonta on aika suppeaa noiden mallien mutta saksasta näyttäisi löytyvän. Budjetti pyörii n. 10-13 Ke nurkilla, sillä näyttäisi saavan gen3 pajeron tai vähän vanhemman toyotan. Itseä miellyttää enemmän Pajero, toyota näyttää todella vanhanaikaiselta siihen verrattuna, mutta tekniikaltaan Toyota tuntuisi luotettavammalta. Tietenkin jos on muita malleja ja merkkejä joita kannattaisi harkita niin kertokaa ihmeessä. Toyota 4Runneria miten yhtenä mutta tuohon hintaluokkaan ei kyllä sopivia ehdokkaita oikein löytynyt.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ite ottasin pitkän pajeron noilla perusteilla, mut silti pätkää en kärrin vetoa varten laittas.
Jos ei vaatimukset ois tuossa, niin paherokin haukkus miule tarpeeks, ja sopivalla kaupalla säästäs puolet budjetissa ottamalla mitsun tojotan sijaan, pelkästään hintatasojen suhteessa autojen todelliseen käyttöarvoon. Vaikkakin omasta vinkkelistä en ees harkitsiskaan mitsua, niin silti...
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Aikanaan isän lyhyttä Pajeroa tuli ajeltua ja varsin näppärä peli, varsinkin kaupungissa. Toisaalta takapenkki on mallia "levy" ja vain 2 paikkainen. Kyllähän tuollakin vedettiin perävaunua lukemattomia kertoja mutta ei mitään ralliautoja sentään. Kyllä pitkä Pajero on vetohommiin paljon parempi..
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
||||
|
||||
![]()
tohon hommaa vois olla hdj aika rock
__________________
mikäs siihen nyt tuli? No taasko se hajos |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Khyl! Ite ottaisin ehottomasti HDJ:n jos noilla perusteilla vaan autoa hakisin.
3gen Pajea en ehkä lähtisi enää mettään viemään, mutta maantielle olisi hyvä. Uudempien cruisereiden kanssa kokemuksia on vähänlaisesti, mutta pätkää en vetoautoksi välttämättä ottaisi. Akseliväli antaa vakautta menoon kärryn kanssa yllättävän paljon.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mä kyl oon tykänny vetää pätkällä kärryä, ei mitään vakausongelmaa. Takajouset vakiona kyllä liian löysät, nyttemmin ilmapussit kavereina on mukava vetohommissa.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Nyt täytyy tunnustaa ettei soita kelloja. Mikäs tuo HDJ on? Lyhyt Cruiseri?
Kiitos vastauksista! Täytyy nt mietiskellä plussia ja miinuksia molemmista. Kutina on että Tojota on enemmän Heavy Duty ja Mitsu vähän semmonen Allrounder. Mutta mikä hemmetti noissa Toyotoissa maksaa? Kyllä mä varmaan pätkän ostan, perheauto sit erikseen. kärryajoja tulee kuitenkin suht harvakseltaan eikä mitään kovin pitkiä matkoja kerrallaan (max 300km). On kuitenki aika paljon lyhyempi ja varmaan ketterämpi toi pätkä. Arkiajoa luulen että tulee n. 80% ajosta. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
ne varmaankin puhuu HDJ 80 landcruiserista...
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Pajeron hinta ja nykyaikaisempi moottori tietysti tasoittaa vaakaa. Molemmissa omat hyvät puolensa, loppumetreillä makuasia. Suomeen tuodut 4Runnerit ovat uusimmillaan vuosimallia -92/93, joten ne on jo vanhoja, ruosteisia, ahtaita sisältä jne. Yksittäin tuotuja on uudempiakin, mutta samaa korimallia kaikki, Eurooppaan ei ole tuotu gen3:sta eikä uudempia, eikä niitä dieseleinä ole tehtykään (vasemmalta ohjattavia). Gen2:n teknikka pohjautuu Hiluxiin eli ei ole jatkuvaa nelivetoa, eikä abseja ja airbägejä myöskään. Ja trailerin vetoon kärrymassa jää aika nihkeeks (2000 kg, 3.0TD: 2200 kg). |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sitten itse aloittajan aiheeseen. Noilla perusteilla ehdottomasti Pajero. Saa vetää enempi mitä vastaan kokoisella tojolla, 3300kg tuon ikäisellä. 165 heppainen dieseli, vs. vanhemman cruiserin vähän tehottomampi? Ajettavuus aivan eri planeetalta, koska auto on koriltaan ja tekniikaltaan 10 vuotta edellä. Luotettavuus ei ole huono, mutta toyota saattaa yksinkertaisuutensa vuoksi viedä siinä voiton. Tosin kestävyydestäkin se, että esim. perät on mitsussa järjestään tuumaa isompia saman kokoisissa autoissa. 120 sarjalaisista ainakin on periä paukkunut. Että sekin luotettavuus on hyvin suhteellista. Taka-akselilla 100% kyktettävä lukko, samoin keskellä. Edessä ei ole lukkoa vakiona. Onko tojotassa lukkoja? Ei ainakaan 120 sarjalaisessa, 90:essä saattaa takalukko olla. Metsähallituksen puolelle voi siis hyvin mennä, jos satunnaisesti vain on tarve. 33 renkaat pyörähtää alle muutoskatsastuksella. Toyota on fiksumpi vain, mikäli aiot rakentaa autoa hieman enempi metsässä ajamista varten. Siihen saa helpommin lisää joustoja ja reilumpaa korotusta. Tässä täysin objektiivinen mielipide, yksinkertaisia faktoja vertailemalla. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä noin Mitsut on täällä suomessa pahasti aliarvioituja. Etenkin nämä uudemmat, kun meni maahantuonti veholle, niin unohtui koko merkki.
Maailmalla onneksi tajuavat hyvän päälle. Tuo Pajero on pirun hyvä laite juuri aloittajan kuvaamaan käyttöön. Ja noilla HS:n vikalistoilla voi pyyhkiä takapuolensa. Pajero on uudistunut tuona aikana täydellisesti, ei noita vikoja voi oikeastaan niputtaa samaan läjään. Kärry tulee näppärästi perässä, 3500kg kuin tyhjää vaan: http://www.youtube.com/watch?v=NVJAxk9UF7k Tämänpäivän malli on kyllä paljon HDJ:täkin pätevämpi vetäjä, ei siitäkään pääse yli eikä ympäri. Land Cruiser tarjoaa samaa vetokykyä vasta 200 sarjalaisessa, joka maksaa 150k euroa. Patrol Y61, todella fiksu laite, jäykät akselit: http://www.youtube.com/watch?v=AnnHXmhWPbg Hilux, jäykät akselit, pätevämpi metsässä vakiona mitä suomi hilut http://www.youtube.com/watch?v=XywU2T_7lD8 Range, jäykät akselit: http://www.youtube.com/watch?v=2N2fl_MWapQ 4. koppainen vakio pajero. Panostettu nelivetotekniikkaan. http://www.youtube.com/watch?v=iF3xdLzuZeg Sehän pyyhkii lattioita noilla "äijämaastureilla"! Heh. Vielä siihen päälle vaika TM:n viime syksyinen maasturi vertailu. Tojotan 150 sarjalainen hävisi. Eikä edes maastossa ollut auton ajettavuus yhtä vaivaton, lukkojen puutteen vuoksi. Hyvät joustot, mutta ei niillä vakioautossa mitään tee, muuta kuin näytä naapurille. Ja täällä vielä aloittajalle, Offipalstalta otsikossa olleen auton rakentelua. http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=Pajero |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Niin
![]() Mutta mietin vain, että mitä erillisrungolla tekee vakiomaasturissa, jota käytetään aloittajan kuvailemalla tavalla. Ei niin mitään . . . |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä ennemmin käyttiksenä itellekin paremmin istuu hanskaan jämäkämpi alus, vrt. ektoplasmaan...
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Fiksumpi tai ei, mutta oma henkkoht mielipide puoltaa Toyotaa käyttöautoksikin. Joku toinen ottaa varmasti Pajeron paljon mieluummin ja tykkää siitä kuin hullu puurosta. Varsinkin lyhyt levikemalli on mukava(vemma)n näköinen Pajerolla. Ymmärrän kyllä. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
kansivammaisten "leima" on valitettavasti lyöty noihin 3litran Cruisereihin,mutta niistähän ei saa puhua mittään
![]() |
#18
|
||||
|
||||
![]()
En tiiä mutta taitaa kaikki amuliinikansi dieselit olla potentiaalisia kansivammapotilaita 200000 km:n jälkeen merkistä riippumatta.
|
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Mutta ompahan noita kansia mennyt 2.8TD Pajeroistakin, 2.5TD-malleista puhumattakaan. |
#20
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Voi kai sitten todeta että melko sama kumman sitä loppujenlopuksi valitsee, mun käyttöön molemmat on varmasti ihan riittäviä ominaisuuksiltaan. Mun budjetilla se tulee kuitenkin olemaan yli kymmenen vuotta vanha auto, ja on aika tuuristakin kiinni minkälaisen yksilön sitten loppujen lopuksi saa. Molemmista merkeistä löytyy varmaan helmiä ja sitten niitä tyhjiä arpoja. Sittenhän sen näkee mitä markkinoilla on sillä hetkellä kun takataskussa setelit polttelee. Saksasta sen kuitenkin todennäköisesti joutuu hakemaan, suomen tarjonta ja pyynnit kun on mitä on. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
L200 2ov, Pajero 3ov, Hilux 2ov, land cruiser 3ov. | maastopeliä | Maasturiprojektit | 5 | 25.03.2009 19:23 |
Land Rover VS Land Cruiser | jussi83 | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 05.01.2009 20:15 |
Uusi Pajero / Uusi Land Cruiser | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 15.08.2007 18:45 | |
M: Land Cruiser LJ-70 | PikkuF | O/M/V Muut | 0 | 10.06.2005 22:18 |
Pajero/Land Cruiser automaatin kulutus | HiluxMan | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 31.12.2004 15:38 |