![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() VM: 2009 maastoauto, onko niitä olemassaTämmöinen kysymys jäi kaivelemaan että onko nykyään UUSIA oikeita maastoautoja millään valmistajalla myynnissä? Onko uudesta Hiluxista tai Landruiserista riskiretkelle vietävää? Sitimaasturia on vaikka minkämoisia, niillä pääsee hiekkatietä myöten mutta jäykät akselit taitaa olla historiaa vai...? Jos valmista ei ole niin mistä sellaisen rakentaa? Nykymääräykset ei varmaan helpota rakentelua uusien autojen osalta? Miten juttu menee kertokaa tilanne. Nimim. Melkein lottovoittaja.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jeep Wrangler Rubicon varustelulla tai Land Rover Defender, renkaat, lukot ja vinssi, pärjää jo kohtuudella?
MB G myös keillä on jo se lottovoitto?
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Suzuki Jimny
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Liekö se vanha Lada Nivakaan paljon muuttunut. Se, onko se koskaan maasturi ollutkaan, voidan aina keskustella kun on risukeulakin,,,
TT RR 2,4 TD -89 RR 3,5 TDiC -74 LR 90 -87 LR 110 HCPU -97 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Niva ei ole alustan suhteen muuttunut yhtään. Eikä ole jäykkää etuakselia eli sitymaasturiksi luokiteltava laitos...
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Juu u sopii muuten tulla sitimaasturilla kokeileen pääseekö samoin ku mun nivalla. Kyllä se on ihan ehta maasturi vaikka risukeula onkin.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Land Rover Discovery 3 edestä ja takaa erillisjousitettu, täysin vakioalustalla joustaa myös luokkaa 60cm. Pajeron alusta kierrejousitettuna, joustaa pienillä muutoksilla kuten vakaajien poistolla 55cm. Ei jäykkäakseliset vakiona nekään näitä enempää jousta. Kerro, mikä näissä akseleissa on siis vikana ? Sano yksikin järkevä syy, mikä estää ? Huomioiden että verrataan kutakuinkin vakioautoja. Se oli eri 80-luvun risukeulojen jousitus, joiden joustovara oli paaljon heikompi kuin uudempien. Nykyautoissa tilanne on täysin eri. Kuten on ennenkin todettu, jäykkää on helppo korottaa ja rakentaa. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Helpoimmat enemmän rakentelun lähtökohdat kunnollielle maastoautolle ovat: Jeep Wrangler Rubicon, Land Rover Defender ja Nissan Patrol. Kaikissa edellä mainituissa on jäykät akselit ja paljon osia saatavana. Jeepissä myös akseleilla lukot vakiona. Nämä autot ovat sitten kaiken epämukavuuden huippuja, aika laiskoja ja hitaita, mutta alkluperäistarkoituksessaan toimivia. Seuraava sarja on vähän maantienläheisempiä, mutta silti todella asiallisia pelejä, Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Jeep Grand Cherokee ja Land Roverit. Näissä on hyviä vaihtoehtoja joihin on kohtuullisesti osiakin saatavana. Jos haluaa sellaista autoa joka etenee kohtuullisen hyvin maastossa lievästi rakennettuna, mutta on silti samalla tilava ja hyvä vetoauto sekä mukava. Esim. Pajerossa on 100% kytkettävät tasauspyörästön lukot edessä ja takana, sekä erittäin toimiva neliveto luistonestoineen päivineen. Pieksee kyllä 80 ja 90 luvun Paperot mennen tullen, metsässäkin. Land Cruiserissa taas luotetaan täyteen luistonestoon, mutta käyännössä luistonesto on maailmalla arvostettu apu. Näihin kaikkiin edellä mainittuihin saa mm. ARB:ltä ja muilta valmistajilta jälkivaruste osia. Vaikka sinun ennakkoasenteestasi näkee jo että olet hyvin paljon tätä autoluokkaa vastaan, ovat nämä silti metsässä täysin asiallisia menijöitä. Ainut haitta on todella kova hinta Suomen verotuksella. Eniten uusissa maastureissa on kehittyneet nelivedot, lähes kaikissa vetää kaikki neljäpyörää tiukan paikan tullen. Maavaraa on edelleen täysin saman verran(enemmänkin joissakin malleissa) ja joustovaroja on voitu lisätä erilaisilla ratkaisuilla kuten Jeepin ja Nissanin vapautettavat kallistuksenvakaajat. Tämä on syy miksi useimmat uudet maasturit menevät edelleen täysin asiallisesti tien ulkopuolella. Australiassa tämä edellä mainittu luokka on hyvinkin suosittu, koska saa sitä jotain mukavuuttakin olla. Lava-Autot: Land Rover Defender on se jäykkäakselinen vaihtoehto. Sitten erillisjousitetulla keulalla on Hilux, L200, Navara. Paras vaihtoehto olisi Mitsun L200. Siinä on takana ja keskellä täydet lukot, kohtuullisen joustava alusta kierrejousitettuna ja niin edespäin. Youtube on muuten loistava lähde, jos haluat vertailla uusien maasturien käytännön etenemiseroja. Niitä kun Suomessa on niin vähän, että harva on nähnyt läheskään kaikkien kyvyt käytännössä. Voisit silti kertoa tarkemmin mihin käyttötarkoitukseen autoa hakisit ? Kuinka paljon sitä rakentaisit ? Ja onko mukavuudella, vetokyvyllä, turvallisuudella ja sen sellaisella mitään painoarvoa. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tässä muutama esimerkki:
Jäykkäakselinen Hilux http://www.youtube.com/watch?v=XywU2T_7lD8&fmt=18 Jäykkäakselinen Range Rover http://www.youtube.com/watch?v=2N2fl_MWapQ&fmt=18 Jäykkäakselinen Patrol http://www.youtube.com/watch?v=AnnHXmhWPbg&fmt=18 Täysin vakio uudenmallin Pajero, no jooh renkaat vaihdettu AT:ksi, mutta edellä mainituissa oli tehty paljon muutakin. http://www.youtube.com/watch?v=iF3xdLzuZeg&fmt=18 Land Cruiser 70 sarjalainen aika mukavilla renkaillakin http://www.youtube.com/watch?v=04pMriaV8tA&fmt=18 Toinen uudehko vakio Pajero ja huonommilla renkailla mitä tojota http://www.youtube.com/watch?v=bg4RA0hJwjo&fmt=18 Nämä videot esittävät lähinnä sen, että uusi maasturi kyllä etenee täysin asiallisesti myös vanhoihin verrattuna ja Youtube on täynnä hyviä esimerkkejä tästä. Joten mistä moinen vastustus uutta maasturi tyyliä vastaan ? Totta sitä on vaikeampi rakentaa ja korottaa, kun ei ole jäykkää akselia, mutta ei sekään mahdotonta ole. Land Cruiser 120, sekin kulkee aika kivasti http://www.youtube.com/watch?v=lyl7ytk1YIw&fmt=18 Land Rover Discovery 3, akselin alla vakiorenkailla 31cm maavaraa, tuskin on kovin monessa vanhassakaan maasturissa 20cm enempää. Samoin jo vakiona loistavat joustovarat. http://www.youtube.com/watch?v=STt7DmJeeVc&fmt=18 Discovery 3 http://www.youtube.com/watch?v=KbL0YaaWc7g&fmt=18 Land Cruiser 200 http://www.youtube.com/watch?v=M2skj1Rb_b4 Viimeinen, muttei vähäisin: Jeep Wrangler JK, eli uusin malli. Vaikka onkin lukot ja jäykät akselit, ei se silti vakiona kovin paljoa paremmin edellä mainittuja mene. Mutta mitä loistavin aihio jos aikoo enempi rakentaa ja korottaa. Sanoisin että Rubicon mallina paras lähtökohta enemmän maastokamppeen rakentamiseen. http://www.youtube.com/watch?v=wVN9RDAaZBI&fmt=18 |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() EDIT: Huomasin, että offivarusteesta saa kattavia varusteluja tuohon. Pohjapanssaria + vinssi (tuttu SA-Int), sekä 75mm korinkorotus nii mahtuu 33" alle. MUTTA saa myös muihinkin merkkeihin. Jos ite voittas lotossa tms, niin uus Hilux ja siihen noi varustelut. (Ammatin takia ois hyvä saada lava-auto) Kaikissahan on hyviä ja huonoja puolia. Minä oon varmaanki niin merkkiuskollinen, että tulis valittua Hilux ![]() Viimeksi muokannut 4x4_88 : 19.04.2009 14:15 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Niin ja eikös se Iveco Massif pitäisi tulla myyntiin (vai tuliko jo?) Siinähän pitäisi olla ominaisuudet ihan kohdillaan.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Iveco, siin on rouhee peli.
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Muuten en tiedä autosta mitään, mutta nuita hieman isompia ivecoja ajaneena täytyy sanoa, etten uskaltaisi kovin kauas tiestä lähteä. Sillointällöin ollu jotain pientä vikaa... |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Discovery 3:sta jonkinlaisessa maastossa ajaneena voin kyllä sanoa että etenee vakiona jo todella hyvin, vaikka on risut edessä ja takana. Saa kait varsinaisetkin lukot, mutta jarruttelee niin että kaikki renkaat vetää tarvittaessa...
Saahan noita uusia UAZ:eja venäjältä... vielä kun saisi rekisteriin, kun ei löydy enään sitä saksalaista firmaa mikä niitä muutti sinne sopiviksi. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
niin onhan puolustusvoimat valinnut toyota hiluksin palveluskäyttöön , surullisen kuuluisien land-rovereiden tilalle.
land-roverit on kallis opetutus veron maksajien raholla. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
mikäs lantikassa kompasteli? TEMÄHIK |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Ainakin venäläiset Ford-Defenderin omistajat ovat kironneet auton alimpaan helvettiin. Ford Transitista lainattu tekniikka voi toimia Transitissa muttei lantikassa, samalla turhia ongelmia haettiin, kun autoa ei kukaan viitsinyt testata englannissa LHD -ohjauksella.
nyybinä myllis |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Mutta sama se on, ottaako Mitsun vai Hiluxin, koska uudet mallit ovat perusteiltaan hyvin samantyylisiä. |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Maasturit ei ole koskaan valmiita, mutta kaikilla voi ajaa maastossa.
http://www.youtube.com/watch?v=YEZovwp6VUU
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Onhan se tääkin Lantikan sukulainen olemassa, myös lyhkäsenä mallina = maastokelpoisempana: http://www.massif.iveco.com/
|
#21
|
|||
|
|||
![]()
Tämmöinen kysymys jäi kaivelemaan että onko nykyään UUSIA oikeita maastoautoja millään valmistajalla myynnissä?
Onko uudesta Hiluxista tai Landruiserista riskiretkelle vietävää? Tää on hyvä keskustelunaihe, mielenkiintoista nähdä että nuo modernit pyörien jarrutteluunkin perustuvat automaatit noinkin pystyy etenemään. Kuten todettua noissa uusissa vehkeissä eteenpäin menoa saattaa rajoittaa enemmänkin rahamassin sisältöön tulevat vauriot kuin veto ja pito. Uuden Landcruiserin, -roverin tai Pajeron vienti riskeimmille reiteille on varmaan mielenkiintoista katsottavaa. Eteneminen sinänsä ennakkoonsuunnittelmattomissa paikoissa ja se miten hyvin kestää edistynyt tekniikka ja optimoidut mekaaniset rakenteet silloin, kun on jääty toisten tukoksi ja touhukkaat pintavesittyneet kaverit virittää hydrauliset vinssinsä pylpyröineen ajatuksella, että kylä varmasti lähtee tulppa putkesta. |
#22
|
||||
|
||||
![]()
On noita autoja vaikka kuinka. Ja reissuilla parjaavat siina missa mika tahansa muukin vanhempi VAKIO auto. Eli jos silla haluaa viikoksi lahtea vinssaamaan venajan lapi niin totta @itussa niitakin tarvii modata siina missa vanhaa cruiseria tai Geeta
|
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Niin, tätä alkuperäistä kysymystä tuossa pohdin eikä tässä juurikaan painoteta modaamista vaan UUSIA oikeita maastoautoja riskiretkille. Rakentamalla voi tehdä mitä vaan tai melkein mitä vaan jos pyrkii pitämään kilvissä |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Niin, kuten totesittekin, jos oletetaan että verrataan uutta vakioautoa, niin kyllä vanhan vertailukohteenkin tulee olla vakio. Rakentaminenhan on sitten asia erikseen.
Tuskin se luistoneston bragaaminen on sen todennäköisempää kuin ABS jarrujenkaan bragaaminen, koska sehän on sama asia toisinpäin. ABS jarrut kuitenkin ovat pakolliset kaikissa nykypäivän autoissa ja niitä käytetään myös raskaan liikenteen autoissa nykyään, joten kyllä niiden nyt olettaisi kevyen vakiomaasturi käytön kestävän. Ei siinä nyt kuitenkaan kovin montaa hajoavaa komponenttiä oikeasti ole, mutta kyllähän ihan minkä tahansa, myös vanhan, saa väärällä halutessaan rikottua. |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Suzuki Jimny! LaaLaan ehdotus jäi vähän taka-alalle, mutta näin se on!
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4x4 Tatuoinnit onko niitä? | Kumikameli | Chit-Chat | 37 | 13.01.2011 18:08 |
hyviä purkamoja, onko niitä? | evo2 | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 15.12.2005 09:37 |
JEEP "Willys" onko niitä | samisami2 | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 14.07.2005 08:20 |
Onko offivaruste vielä olemassa? | jappe | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 29.05.2005 07:33 |
Onko olemassa..? | anttir | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.01.2004 14:40 |