|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Tasauspyörästö lukoista =?Niin kun noita lukkoja on monenlaisia, ja niiden kirjain lyhenteitä - aattelin valaista itelleni ainakin mitä mikin on. En nyt ole varma onko aihetta makusteltu aiemminkin , jos on niin linkkiä tähän tai sitten modet voi poistaa tämän kokonaankin. Kuitenkin , arb mahtaaolla jollaintapaa paineilma toiminen lukko ? Lyhyt selostus toiminnasta kiinnostaisi , tavallisen kitkalukon varmaan moni muukin tajuaa minunkin lisäksi , tuo Toyotan Cruiserin sähkötoiminen lukko vähän kummastuttaa , kuinkas se sitten toimii - miksi siinä on jopa ecu , eikös pelkkä on/off riittäisi napilla ? Sitten ne Aussiet ym lockright , ei mulle juurikaan kerro mitään ( tyhmä?) Mikä tuon sähkölukon oikea nimi mahtaaolla - joku noista edellämainituista ? Mikähän lukkotyyppi on esim Chevrolet Astron perässä, oli vaikka minkälaista jousta siellä , eli Amerikkalaisten perus lukko on mikä ? Siis- oppia ikä kaikki taas , ja kuten sanottu - aiheen voi poistaa / siirtää jne jos on ollut liikaa esillä ... joopajoo
__________________
no 5 year warranty awailable ,нет 5-летняя гарантия ,no 5-aastane garantii ,全く5年間保証しない ,沒有5年質保 ,ej 5 års garanti, aucune garantie de 5 ans, ไม่รับประกัน 5 ปี,no 5-sano damaanad, keine 5-Jahres-Garantie, ymmärräkkönää ei 5 vuojentakkuuta |
#2
|
||||
|
||||
ARB on ehkä tunnetuin jälkiasennuslukkojen valmistaja, eli merkki.
Ja paineilmatoiminen. Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon. FC paloautoprojekti |
#3
|
||||
|
||||
OK. ELi ARBn lukko toimii paineilmalla siten, että paineilma ohjataan lukkoon perän kuoren läpi. Paineilma liikuttaa lukon sisällä jousikuormitteista holkkia joka paineilman voimasta lukitsee lukon, tai paineilman ulostullessa vapauttaa lukon.
Aussie locker asennetaan perämurikkaan siten, että perässä asustava ristitappi erottaa lukon keskiosassa olevat hammastetut levyt toisistaan ja kytkee ne vetoakselissa oleviin vastakappaleisiin kiinni.. Mitenköhän sen nyt kansantajuisesti selittäis? Vilkaise tätä linkkiä, niin lukon toimintaperiaate selvinnee helposti. http://www.cros4wd.com/aussielocker.shtml Muutoin kaikenmaailman mekaanisesti toimivat tasauspyörästön lukot toiminevat siten, että jokin (vaijeri, solenoidi, joku muu..) ohjaa lukon kytkentäholkin siirtohaarukkaa/vastaavaa osaa, joka joko kytkee tai vapauttaa lukon. Uudemmissa Cruisereisssa ECU todennäköisesti haistelee pyörien pyörimissuuntaa, pyörimiseroja ja nopeuksia ja sen mukaan päättää lukon toiminnasta. Uusimmissa maastureissa "lukot" toimivat taas siten, että esim. luistonesto pyrkii jarruttamaan sutivaa pyörää ja siten ohjaa voimaa pitävälle pyörälle. Näitä keksintöjä en enää ainakaan itse kutsuisi lukoiksi, vaan joiksikin ihan muiksi. Ehkä vaikka toisen sukupolven luistonrajoittimiksi tai miksi vaan. Toivottasti en ainakaan sekoittanut lisää. Kaivaa se.. www.nalle-offroad.com |
#4
|
||||
|
||||
Tuosta löytyy ARB:in toiminta
http://www.offroadpaja.fi/Off-road/ARB.htm ja tuosta kam:in osat ja toiminta http://www.offroadpaja.fi/KAM/KAM-lukot.htm Edit: kirjoitusvirhe paholainen. Edited by - Pecos on 23/10/2006 23:00:09 |
#5
|
||||
|
||||
Ainakin niissä Cruisereissa sekä muissa tojoissa joissa lukkoa ei ohjata ECU:lla vaan suoraan kojelaudasta kytkimellä, on se silloin lähes samanlainen kuin vanhemmissa malleissa vaijerivetoinen 100% lukko, ohjaus vaan sähköllä.
|
#6
|
||||
|
||||
Kiitoksia, kyllä selvinnee kun alkaa ajatuksella lukasemaan nuo läpitte.
Raskaalla puolella, siis kuormureissa voisi olettaa että on arb tominen lukkossysteemi ilmeisesti, noin tosiaan pikana-ajatellen ? Tosin eroja varmaan niissäkin, itte vaan joskus vanhemman Scanian kanssa pelaillessa nähnytkin se osat sieltä. No, enivei , tämäkin asia selkenee paljon . joopajoo |
#7
|
||||
|
||||
Ja kun niistä jenkkien "peruslukoista" kysyttiin, niin ne vakiolukot ei yleensä ole varsinaisia lukkoja vaan nimenomaan kitkalukkoja. Eli limited slippejä, sallii siis tietysti jonkin verran pyörimiseroa kuten tiedät. Kuluu enemmän tai vähemmän nopeasti, ja pahemmissa paikoissa niistä ei oikein ole mitään iloa.
Sitten taas nuo mm. Detroitin (Tractech) valmistamat torsen- tyyppiset (Detroit Truetrac) limited slipit toimii paljon paremmin kun ovat rattaiden käyttämiä, jolloin "väkisin" menee aina vähintään osa väännöstä pitävälle pyörälle. Varsin näppäriä etuakselilla jos ei halua kytkettävää lukkoa - kääntyvyys/ ajettavuus säilyy kohtuullisena verrattuna automaattitoimiseen 100% lukkoon (Detroit Locker, Aussie, yms.). Noista Aussielockereista ja Powertraxin yms. yms. "lunchbox"- lokkereista jo kerrottiinkin, käytännössä 100% lukkoja veto päällä, korvaavat siis ne pikkurattaat perämurikan sisältä. Ei voi asentaa LSD- tyypisen perämurikan sisälle, kun eivät sinne yksinkertaisesti mene. Sitten taas muita automaattitoimisia 100% lukkoja on mm. Detroit Locker, eli veto päällä molemmat tassut vetää samaa tahtia, ja taasen veto poissa esim. mutkassa renkaat voivat pyöriä eri tahtia. Korvaavat kokonaan alkuperäisen perämurikan, joten on yleensä kestävämpiä kuin nuo lunchbox- tyypiset. Toiminta on kuitenkin aivan samanlainen. Huono puoli on se, että perän joutuu shimmittämään uudestaan tuollaista asennettaessa - eli samalla kannattaa sitten vaihtaa myös tiheämmät välitykset akseleille jos siihen on tarvetta.. Mitähän noita vielä.. onhan vielä tietysti Auburnin ECTED, jossa on siis samassa paketissa sekä LSD- ominaisuus, että 100% lukko (elektronisesti kytkettävä). NO, periaatteessa kaikki on kuitenkin idealtaan enemmän tai vähemmän samanlaisia, toteutus on sitten se mikä on yleensäö erilainen. Kyllä mall crawlerillakin pääsee. edit: pikku editointia Edited by - Timo_L on 24/10/2006 00:41:57 |
#8
|
||||
|
||||
Nyt kun lukkotietämys kiteytyy tähän topikkiin niin kertokaas kansankielellä tämän toiminta.
--Teknik, sano ryssä kun saranan näki.-- Kuvia matkan varrelta |
#9
|
|||
|
|||
Tämähän on nyt nimen omaan se limited slip, sallii pienen pyörimiseron pyörien välillä, jonkajälkeen kiskaisee tykkänään jumiin kunnes pyorimisero tasataan toiseen suuntaan
Tosimies hitsaa vaikka puuta kiveen kalapuikolla!!! |
#10
|
|||
|
|||
Minun mielestä autoteollisuuden markkinoinnissaan käyttämä termi "limited slip" kyllä yhdistetään ns. kitkalukkoon, joka ei "kiskaise tykkänään jumiin" missään vaiheessa, vaan luistaa aina sen verran, mitä pyörät tahtovat eri matkaa kulkea. Jos ajetaan tiellä suoraan, ei kitkalukko tietysti luista, kun ei ole vetareissa pyörintänopeuseroakaan. Jos toinen pyörä sutii, saa paikallaan oleva voimaa "lukon" säädetyn kitkavoiman verran.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#11
|
||||
|
||||
MAKEn lukko ei ole kitkalukko (limited slip).
Kun tota miettii, niin toi taitaa toimia vähän samalla periaatteella kuin Detroit Locker/Aussie Locker/Lockright, mutta niissä lukitus toimii vetoakselin suuntaan. Tossa noi lukitustapit vaan liikkuvat lautaspyörän suuntaan. Pari kysymystä: Mihin toinen (kuvassa oikeanpuoleinen) vetari kytkeytyy? Suoraan lautaspyörään? Mitä tossa sisäkehällä on? Onko siinäkin tommoisia kiilapintoja kuin kupin sisäpinnalla? T, Antti |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
FJDC #1 !!! Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!! Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!! |
#13
|
||||
|
||||
Minulla on kokemusta vain Detroit soft lockerista, joka on uudempi malli. Nimi tulee siitä, että ei pauku niin paljon kuin vanhemmat mallit. Lukot pitävät hieman ääntä jossain tilanteessa. Kytkeytymisessä ei ole minkäänlaista viivettä. Lukko antaa käännyttäessä ulommaisen renkaan pyöriä vapaasti lujempaa. Lukko on heti 100% jos alkaa sutimaan. Minulla on Detroitti edessä ja takana. Aluksi epäilin aiheuttavan puskemista talvella, mutta ongelmia ei ole ollut. Jos rupeaa sutimaan, niin silloin sutii kaikki pyörät yhtäaikaa. Tässä tilanteessa sivuttaispitoa ei ole. Tämä pitää muistaa ylämäessä, ettei auto mene poikittain. Kytkettäviä lukkoja pidetään tässä tilanteessa parempina, kun lukituksen saa pois. Mutta mieleen tulee, ettei kyllä ilman lukkoja ylös pääse, jos lukoilla ei nouse. Mene ja tiedä?
Just do it! |
#14
|
|||
|
|||
Tää oli hyvä juttu.Selkeytti paljon asioita mitä oon pohtinu.....esim toi aussien toiminta.Helpompi nyt kun lähtee lukko-ostoksille
|
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
Oikea vetari tulee noiden tappien keskellä olevaan putkeen missä on "kierre". Samaisen osan ulkopinnassa, eli tappeja vasten on urat kuten tuossa kupissakin. Ihmeellisintä hommassa on tämä. Kun lukkoa kasaa niin tapit mahtuvat olemaan urissa tasan yhdessä asennossa. Ja tässä loppuu mun ymmärrys. En käsitä miten tuo vehje sallii yhtään pyörimisnopeuseroa. Pannaan vielä toinenkin kuvatus. Oikealla normimurikka. --Teknik, sano ryssä kun saranan näki.-- Kuvia matkan varrelta |
#16
|
|||
|
|||
Moi,
> En käsitä miten tuo vehje sallii yhtään pyörimisnopeuseroa No salliiko se sitä, vai onko kysessä venäläismallinen spooli? -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
#17
|
||||
|
||||
Se on Toyotoissa ECU ohjaamassa että lukkoa ei voi tyrkätä täydessä vauhdissa päälle, pitää olla lyhyt alue päällä että lukittuu ja eikä vauhtia saa olla yli 8 km/h.
_______________________________________________ Toyota 4Runner 3.0TD, SDORI spacerit, BFG AT 33x10.50R15 |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kyllä mall crawlerillakin pääsee. |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
FJDC #1 !!! Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!! Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!! |
#20
|
||||
|
||||
Tää alkaa olla kiinnostavaa ...
Lainaus:
T, Antti |
#21
|
||||
|
||||
ja sit olis tietenkin vielä se "torsen" vai mikä se oli. Eiköös se toimi jotenkin ns hydraulisesti itsestään??
""Kyl Golffilla pääsee"" Jos vaan Hojon paikat kestäis :S |
#22
|
||||
|
||||
Mekaanisesti itsestään.
T, Antti |
#23
|
||||
|
||||
mikäs on sitten "käkikello lukko" olen kuullut moisesta mainittavan???
- - - - - - - - - - - - - #perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# SLCK Member #51 kayttaja"at"offipalsta.com cruiser60"at"luukku.com www.slck.net |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
Voiman kulku on seuraavanlainen: vääntömomentti kulkee lautaspyörästä tappeihin, tappien päistä sekä ulko -että sisäkehälle. Ulkokehään on kytkeytyneenä toinen vetari ja sisäkehään toinen. Jotain varmaan on merkitystä tuolla vaihe-erolla, mikä näkyy tappirivien välillä. (ymmärtiköhän kaikki tämän???) Näin siis voima kulkee, mutta tarkempi sielunelämä on vielä itäisen mystiikan verhoamana. "Älä sure sitä. Moni meistä pitää yhtä päätä, mutta montaa mieltä." YUP: "Mitä Luoja teki ennen kuin loi maailman" |
#25
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jopa sellainen ominaisuus on joka tuli esille kun takaa vetari katkesi, että se ilmeisesti tarvitsee jonkun sysäyksen lukittuakseen. Hieman oli harmaita hiuksia kun kuului pamaus ja takaveto hävis kokonaan. Kaikkea muuta vikaa tuli mieleen paitsi se vetari kun luulin perän lukittuvan kun toinen pyörä oli pois pelistä. Muutenkin sen toiminta on itämaisen täsmällistä. Yleensä toimii kuin ajatus ja toisinaan ei lukita vaikka on selvä paikka. Samoin jos pyörät on ilmassa niin rauhallisesti toisesta pyörästä pyörittäen toinen pyörii vastakkaiseen suuntaan. Mutta kun vähän nykäisee niin johan lukittuu... Hmm... Ehkä tämän asian on tarkoituskin jäädä salaisuuden varjoon. Ja Antti, kuvia ei valitettavasti ole enempää. Urat on malliltaan hyvin samankaltaiset kuin siinä kupissa. Tappien molemmat päätkin on samanlaiset. --Teknik, sano ryssä kun saranan näki.-- Kuvia matkan varrelta |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jeepin lukoista | vepele | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 31.01.2007 09:03 |
tasauspyörästön lukoista | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 17.01.2007 18:23 | |
Toyotan mekaanisista lukoista | suohirviö | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.10.2006 21:00 |
Tojotan lukoista kysyttävää | Aku | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 13.03.2006 20:05 |
hojottimen lukoista? | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.03.2006 21:00 |