Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.11.2025, 20:12
Lehtiskä Lehtiskä ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.06.19
Sijainti: Asikkala
Viestit: 16
Perusasetus

Kardaanin voimakas ravistus liikkeelle lähdössä


Elikkä ongelmaa 91 vuoden kingcabissä.
"Isoilla" (35") pyörillä liikkeelle lähtiessä takavedolla auto täristää voimakkaasti liikkeelle lähtö kynnyksellä mutta loppuu heti kun auton saa liikkeelle.

Auto ei ole täysin vakio siihen on takarunko tehty uudestaan koska vanha oli hävinnyt.
Tässä yhteydessä siihen on vaihdettu patrollin pidemmät lehtijouset sekä H233B akseli.

Tähän mennessä tarkastettua:
-kardaanin nivelet (kaikki 3)
-nivelten asento toisiinsa nähden
-uusittu tukilaakeri
-pinjonin kulmat (laatikonpää osoittaa 4° alas perä osoittaa 4° ylös)

Alkaa omat ideat loppumaan niin pakko kysellä löytyisikö täältä apuja.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.11.2025, 20:53
_samppa_ _samppa_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.12
Sijainti: ruuhimäki
Viestit: 400
Perusasetus

Onko traction baria? Voiko olla että jouset kiertyy sen verran että ravistaa?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.11.2025, 21:47
Lehtiskä Lehtiskä ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.06.19
Sijainti: Asikkala
Viestit: 16
Perusasetus

Traction baria ei ole. Kävin tossa kokeilemassa niin näyttää kyllä aika rankasti kiertyvän tuo akseli kun pitävällä alustalla lähtee liikkeelle. Tossa jousipakassa ei ole kun 3 lehteä plus se jäykkä viimeinen lehti. Tossa vois olla ratkaisu ongelmaan kun oireet tulee isommilla renkailla ja pitävällä alustalla. Noilla 35" pyörillä lähtee siististi liikkeelle lumella mutta asfaltilla ravistaa aika lailla kun lähtee liikkeelle. Pienemmillä renkailla en huomannut että olis paljon ravistellut.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.11.2025, 10:25
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.092
Perusasetus

Kytkin ravistaa? Joutuu isommilla pyörillä luistattamaan enemmän lähdössä niin siks vatkaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.11.2025, 14:13
Lehtiskä Lehtiskä ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.06.19
Sijainti: Asikkala
Viestit: 16
Perusasetus

Kytkin vikaan en usko. Teki tota samaa vanhalla kytkimellä ja nyt uusi kytkin (Aisin) vaihdettu muun remontin yhteydessä eikä vaikutusta. Samoin moottorin ja vaihteiston kumityynyt vaihdettu.
Melkeen kokeilen nyt ensin sitä traction baaria kun se pitäis tehä muutenkin tohon härveliin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.11.2025, 16:42
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.092
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lehtiskä Näytä viesti
Kytkin vikaan en usko. Teki tota samaa vanhalla kytkimellä ja nyt uusi kytkin (Aisin) vaihdettu muun remontin yhteydessä eikä vaikutusta. Samoin moottorin ja vaihteiston kumityynyt vaihdettu.
Melkeen kokeilen nyt ensin sitä traction baaria kun se pitäis tehä muutenkin tohon härveliin.
Vauhtipyörä sorvattu kytkimen laiton yhteydessä? Levy liikkuu spooreillaan eikä ole väljä niihin?

Jostainhan se sen alkuvapinan saa, ja jos auto ei liiku edes, niin sieltä koneen päästä se tulee. Eihän siellä missään muualla edes ole sellaista liikettä sillä ravistustaajuudella.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.11.2025, 22:01
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 731
Perusasetus

Katsomosta huudellen mieleen tulee:

Laita kaveri katsomaan lähtö tai joku Copro kamera auton alle. Mikäli perämurikka heiluu villisti ylös-alas menee ongelma löysien jousten ja "puuttuvan" tracion barin piikkiin.

Jotain selviää silläkin kun koittaa samanlaista lähtöä 4H alueella. Jos ilmiö häviää niin veikkaan samaa kuin yllä. Edelleen mikäli ravistus näin häviää niin tuskin on kardaani tai kytkin.


Kardaaniin liittyen. Tässä pari Danan opetusvideoa akselin kulmista ja nivelten "vaiheistuksesta".
https://www.youtube.com/watch?v=Idk3BVDVHq4
https://www.youtube.com/watch?v=jaaTyL099RA
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.11.2025, 22:45
Lehtiskä Lehtiskä ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.06.19
Sijainti: Asikkala
Viestit: 16
Perusasetus

Nyt on ilta tutkittu kun sain kaverin kuvaamaan. Kardaani siellä tosiaan heiluu ylös alas kun lähtee liikkeelle. Kakkosnelosella kun kiilasi perän etupään runkoa vasten niin hävisi ravistus. Eli kyllä tuo aika selvälle nyt vaikuttaa. Kiitos vinkeistä ei tuo "axle wrapin" mahdollisuus tullut jostain syystä itselle mieleen
Kokeilin myös ajaa ilman takakardaania pelkällä etuvedolla eikä silloinkaan ollut ravistamista joten kyllä se nyt tuolta taka-akselilta tulee.

Kiitos avuista!��

Viimeksi muokannut Lehtiskä : 24.11.2025 22:50
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan 24v vinssi VOIMAKAS ORR O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 14.03.2011 14:14
Pikkujouluihin/juhlimaan lähdössä? Bruno Chit-Chat 10 04.01.2009 10:52
Destia myy, nyt liikkeelle :-) tonnisata Tekniikka & Jutustelu 0 29.08.2007 16:33
Kuka olis lähdössä Saksaan? SamiN Tekniikka & Jutustelu 8 12.10.2005 14:44
GD 300 ravistus MakeH Tekniikka & Jutustelu 8 11.02.2005 19:46


Sivu luotu: 23:42 (GMT +2).