![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Jeep ZJ kysymyksiäOlisi muutama kysymys/mielipide enemmän ZJ:n parissa puuhastelevilta.Auto on vasta hankittu kakkos/talvi autoksi 1996 Jeep ZJ v8+np249+dana44 lukolla. Onko käytön kannalta mitään järkeä korottaa tuota enemmänkin ulkonäkö syistä kun olisi tarkoitus välillä vetää 2000kg hevostraileria?Ajatuksena oli 2-3,5" korotus,rautapuskurit ja 30" tai 31" renkaat agressiivisemman ulkonäön saamiseksi. Mitenkäs käykö 1995 vuosimallista ristikot molemmissa päissä oleva etukardaani (varaosa numero 52087805) tuon cv-nivel+ristikko kardaanin tilalle suoraan vai joutuuko lyhentämään?Jenkit väittää että menisi suoraan mutta kun katsoo pituuksia netistä niin tuuman verran pitäisi ilmeisesti lyhentää.Kardaanin muutos homman takia korotus sarjaan tuleekin hintaa lisää melkoisesti vaikka tuon kardaani aihion saisikin purkaamolta. Mitkäs ovat tuon maasto ominaisuudet vakiona?Kannattaako edes viedä silloin tällöin metsään?Offroad on aina kiinnostanut mutta en ole koskaan autolla kokeillut. Löytyyköhän mistään np249 jakolaatikko remppaan ohjeita,kiristysmomentteja,välyksiä yms tarvittavia tietoja?Itse en löytänyt kun ohjeita ja videoita np249 vaihtaminen toiseen jakolaatikkoon.Tarvii ainakin laakerit vaihtaa.Visko on ainakin toistaiseksi kunnossa.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jos korotat ja käyttä on pääasiassa tiellä niin pidä se korotusmäärä siellä 50mm hujakoilla. Uudet jouset ja hyvät kaasuiskarit niin pysyy tieominaisuudet kunnossa. Kärryä varten suosittelisin jotain HD- jousia taakse, OME:lla kait on nykyäänkin isommalle kuormalle tarkoitettuja vietereitä.
Pienellä korotuksella alkuperäisen mittaiset tukivarret menee ihan hyvin, toki metsäkäyttöä ajatellen ainakin alatukivarret ihan hyvä vaihtaa järeämpiin koska ne ei kestä juuri mitään. Siinä vaiheessa kun korotusta on 3" tai enemmän, niin saat uusia kaikki kahdeksan tukivartta joista vähintään alemmat tai ylemmät (mieluiten kaikki) on säädettävät, säädettävät etu- ja takapanhardit, yms. muuta mukavaa. Jotkut kyllä korottaneet näitä yli 3" verrankin orkkistukivarsilla - ja sitten samalla ihmettelevät kun auto on ihan paska ajaa eikä saa säädettyä kulmia kunnolla kohdalleen ![]() Jos vaihdat tukivarsia, niin katso että ne EI ole uretaanipuslilla. Joko kumipuslat molemmissa päissä, tai sitten kumipusla + flex joint, tai molemmissa päissä flex joint. PU- puslilla olevat tapaa olla tukivarren kiinnikkeille aika häijyt, ja lisäksi ne tuo värinitä ja melua kajuuttaan ihan eri tavalla kuin kumipuslat tai laadukkaat flex jointit. Sinällään nämä menee metsässä varsin hyvin pienelläkin laitolla, ihan vain korotusblokit + pidemmät iskarit, etuvakaaja auki ja karkeampaa kumia alle niin on melkoisia menemään. Ainoa ongelma on tuo mainitsemasi cv- tyyppinen etukardaani, se ei kestä typerän rakenteensa takia korotusta ja/ tai vakaaja auki ajamista juuri yhtään. Noi mitä olet vaihtamassa tilalle saattaa käydä suoraan, tai sitten ei. Se ihan oikeasti selviää vain laittamalla palikat kiinni ja kokeilemalla. Tehtaan korjauskirjan (FSM. factory service manual) saa ladattua esim. www.jeepslimited.com (vaatii rekisteröitymisen). En muista onko siellä '96 malliin, '98 ainakin löytyy ja se on '96 kanssa hyvin lähelle oikein. Jotain pieniä eroja on siellä ja täällä, mutta ei isompaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos vastauksesta ja tiedoista.Pitää miettiä päätykö budjetti syistä tuohon 2" spacer korotukseen+jämäkämmät vakio jouset tai sitten vaihdan vaan nuo pelkät jouset tuon kun tuossa kardaanissa olisi sen verran hommaa kuitenkin kun purattaa lukeman perusteella etuperästä vetarit pois että saa pinionin laakerin momentit mitattua ennen yoken vaihtoa sekä kun kardaanin lyhennys ja tasapainotus hinnat pyörii siellä 500e hujakoilla+140e kardaani purkaamolta.Tuntuu vaan aika turhalta maksaa 1000e vain 5cm korotuksen takia.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Missä kardaanin lyhennys ja tasapainotus maksaa 500€?
![]() Viimeksi teetin kokonaan uuden kardaanin mihin itseltä tuli vain yksi osa, hintaa sille kepille tuli paksuseinäisellä putkella 350€.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jyväskylässä kardaanin lyhennys ~75€/tunti.
Tasapainotus 90-100€ Oman kardaanin lyhennys tuli maksamaan 270€
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
En ole etsinyt kardaania enemmälti mutta nopea googletus toi purkaamon jolla olisi etukardaani 1995 6-koneisesta ZJ:stä hintaan 139e ja overdrive sivustosta oli noista kardaanin työ hinnoista 180-650e.Meneehän tuo rahdeissa/polttoaine kuluissa tuonne 500e kieppeille tuolla 270e hinnallakin kun lähellä ei yritystä mikä noita tekisi.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jeep XJ kysymyksiä ja vastauksia -ketju | Superlon | Tekniikka & Jutustelu | 2594 | 22.11.2023 21:52 |
24v kysymyksiä | vilenius | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 29.08.2012 10:12 |
Taasen jeep xj kysymyksiä | NORT | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.12.2009 09:09 |
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.09.2008 11:40 |
Jeep Wrangler kysymyksiä | Tepa | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 12.01.2004 14:13 |