![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Suzuki SJ413 - Itäkairan PrinsessaÖitä! Koska projektitarinat ovat antaneet voimaa, vastauksia ja uskoa huomiseen - niin ajattelin jakaa vihdoin osan omasta päänhakkuksesta seinään. Nyt kun seinä on viimein murtunut ja otsani on vielä kasassa, uskallan laittaa puuhasteluni vaiheita näkösälle. Kesäkuussa 2018 tein heräteostoksen. Pari kuukautta mietin, kuinka laajan työmaan tästä otan. Sain elokuussa koneen käyntiin, imuvuotojen luovutettua ja sytytyksen löydyttyä. Pientä ruostetta löytyi sieltä täältä kuntoa tutkiessani ja onnekseni peräpalkki oli täysin mätö, eli rälläkkä/hitsihommia oli luvassa. Mieleeni tuli ajatus poistaa kaikki ruoste kunnianosoituksena vanhalle kaakille, johon kiinnyin aina sitä enemmän, mitä pidempään penkillä istuin. Koska palkki oli ikävässä paikkaa, kori ilmaan. 30min askartelun jälkeen henkeä uhkaava ja huojuva teline oli valmis. Liinoilla ja köysillä kori ylös ja alusta moottoreineen alta pois. Tätä edelsi tietenkin loputon savotta ruostepulttien ja päämärättömien sähköjohtojen kanssa. Ilmassa tilanteen näki jo paremmin. Alusta oli takimmaista putkea lukuunottamatta hyväkuntoinen. Korista taas täysin lahoa kaikki pyöränkaaret, jalkatilat sekä kynnyspellit. Oli aika opiskella mig hitsaus. Päädyin halvimpaan suojakaasu migiin ja aloin röpöstämään. Aluksi pohjalle leikkasin kaiken mädän pois ja kiillotin metallin kirkkaalla riittävän laajalti. Lähdin takakontista takapyöränkaariin ja leikkasin kaikki hitsattavat palat 0,7(tai 0,75?)mm pellistä, mikä oli virhe. 0,6mm lankakin oli vaikea saada sulamaan ilman loputtomia reikiä. Jossakin vaiheessa tajusin vaihtaa n.1,5mm peltiin, joka nopeutti hitsausta, joskin palojen leikkaus oli rälläkällä kohtuu työlästä. Jäätiin siis lokakuuhun 2018. Kerään voimia naputtaa puhelimella tätä myöhäistä päiväkirjaa.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Siitä se lähtee !
__________________
Tumpula Racing Team |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Hyvältä näyttää!
Joo, tuttua puuhaa, itsellä kanssa vastaavanlainen prokkis 2013, nyttemin siirtynyt jatkuvaksi korjausprojektiksi ![]() Kannattaa samalla tehdä palkkihelmat, itse en laiskuuksissani tehny ja nyt kynnykset alkavat kutakuinkin ovista ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() Itäkairan Prinsessa 2
Pyöränkaaret avarsin joka suuntaan, kun kerran piti leikata. Siirsin vanhan kaaren ylemmäs ja keskemmälle, koska pelkäsin, etteivät mahdolliset jättimäiset renkaat mahdu pyörimään. Ja olihan tuolla tavaratilassa noita kuutioita sen verran runsaasti, että hieman pystyi nippaamaan pois tilavuudesta.
Vähänpä silloin tajusin mistään, sillä joku viisas kertoi, ettei 1,3litrainen voimanpesä välttämättä riitä pyörittämään mahottomia kumeja. Mutta valmiudet jatkossa oli pedattu. Päätin myös kevyesti korottaa epeliä ja alkoi taustatutkimus eri vaihtoehdoista. Samalla piti lytätä visioita ja seurata samalla lainsäädäntöä, sillä Suzu tulisi myös tieliikennekäyttöön. Ja kyljethän oli pehmeät muinaisista kanto- ja kivikontakteista johtuen. Listanpätkällä yritin tehdä kohtuu suoraa linjaa ja fiiliksellä rälläköin kotelot auki maalarinteipin avustamana. Tilasin 3mm seinämäistä palkkia 60x100 koossa. Taisi tulla 60x120 4mm seinällä. Kohtuu jäsyä tavaraa sai nostella kylkiin. Jälleen nylon naru ja Nasaretin teippi piti yhdistelmän kasassa omien käsien (2kpl) loppuessa kesken. Hitsasin palkit kiinni ylipitkänä edestä ja takaa, sillä ajatuksella, että en vielä tiennyt miten paljon renkaat vaativat tilaa ja hitsaanko palkin päät mahdollisesti umpeen (en hitsannut). Myöskin se miten poskipalat asettuvat palkin kanssa vaikuttaisi. Ja lähtisikö palkeista suoraan tuet mahdolliselle kattotelineelle. Kun palkit oli kiinni, sain koriin riittävästi tukevuutta tuhotakseni jalkatilat, sekä kuskin, että matkustajan paikalta. Palkeista sain kiintopisteen lähteä rakentamaan uutta lattiaa. Aluksi isoa palaa ja pienillä paloilla rakensin kaaret sekä hankalat muodot. Mitään pihtejä ja vasaraa kummempaa muokkainta, kun ei ollut. Ja kolmiulotteinen älynikin olisi analogiselta ihmiseltä loppunut hyvin pian. Eli paljon pikkulaikkoja kaupasta ja hitsaussaumoja. Viimeksi muokannut Tkoski : 23.10.2019 10:12 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ei kai noi paikkapellit ihan noin vähille hitsauksille ole jäämässä?
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Itäkairan Prinsessa3
Iltaa
Aluksi täppäsin kasaan pellit. Lopuksi sain käydä läpi joka ainoan sauman korin sisältä ja ulkoa. Seuraava vaihe takapyörä kaarien ja lattian jälkeen. Kävin kaiken korista irtoavan kimppuun ja näitä vuorotellen mielenkiinnon mukaan kasailin. Aluksi leikkasin mädät pois etukaarista ja jälleen tein tilaa pyörälle. Ilmeisesti 31" mahtuu kuitenkin vakiokaariin. Pienillä sentin suikaleilla taas hitsaustyö eteni. Kokonaisuudessaan varmasti useampi viikko meni näiden kanssa. Rasvanpoisto, hionta paikkaus, massalla saumojen täyttö(ei enää vettä makaamassa missään) ja pohjamaali sekä tasoitus. Samalla hioin karkeaksi ovet, konepellin ja takalunkan. Putsasin lämmittimen, josta tuli yksi Alkon kassillinen havunneulasia, elukoita ja kommunisteja. Myös takapenkin ulkomuoto alkoi etomaan, joten päätin fiksata senkin. Koska kaikki projektissa oli omiin kokemuksiin nähden uutta enkä jaksanut enää opiskella ompelukoneen käyttöä - tai koska pelkäsin innostuvani Kehruu Jennystä - niin ulkoistin työn. Tämä taisteli pihiä luonnettani vastaan vaan nyt jälkeenpäin, kyllä kannatti. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Alustan kunnostus
Alusta näytti ja kuulosti yhtä putkea lukuunottamatta ruosteettomalta. Mutta koska projekti oli jo lähtenyt käsistä, ajattelin harjata koko alustan puhtaaksi ja maalata ja massata. Virhe. Teräsharjaa sai tosissaan laulattaa eikä työ edennyt. Myöskään ponneton hiekkapuhallin ei pystynyt työhön. Joten vein koko hökötyksen hiekkapuhallukseen. Puhdasta tuli, mutta alustan kuntoon nähden täysin tarpeetonta.
Puhalluksen jälkeen aloin raapia takaputkea kasaan. Sitä samaa missä killuu rek. kilpi, kilven valot polttoaine tankki ja muuta oleellista. Kaikki kannakkeet sojottaa eri suuntiin ja eri etäisyyksillä. Päätin mitata jokaisen kannakkeen etäisyyden suhteessa kokonaisleveyteen, sekä 360 taulukkoon. Vähän kuin puun oksat. Eli tein yksinkertaisesta vaikeaa. Katsotaan nyt, kun kohta saan laittaa kilven ja puskurin paikalleen, niin ei se kuitenkaan mennyt oikein. Lisäksi jatkossa ajatus tehdä uudet puskurit ja muuta härpäkettä, niin perä taitaa olla vain väliaikaisesta vaiheessa. 2k Epoksimaali pohjamaaliksi. Vanhat iskarit ja jouset oli lintassa, joten päivitin Old Man's Emuun. Korotusta 4cm? Ja 2tuumaa pidemmät sakkelit. Myös ohjausiskari uusiutui halvimpaan mahdolliseen. U-pultit oli ongelma. Aluksi muutamat liian kapiat ja lyhyet. Akselia en hirveästi kehdannut rälläköidä. Hyvä jos pultti näkyy mutterin alta osassa. Pitää seurata, kun saa auton liikkeelle saisiko vielä löysiä pois. Jostakin luin, että kotelosuoja ja päälle alustamassa. Näin tein vaikka epäilytti perkeleesti. Sillä kotelosuojahan on litkua. No alla kuiten pohjamaali, mutta ei kyllä yhtä lujassa ole kuin alkuperäiset 80-luvun myrkyt. Vielä alustaan jäi tekemättä kallistuksen vakaajan kiinnitys. Korotus vaatii pienen jatkon teon, että kiinnikkeet yltää runkoon. Nuo vakaajat pikalukituksella kyllä puhuttelee, mutta onpahan tekemistä jatkossakin. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Kaikenlaista pientä
Alustaa touhutessa oli kaikki saumapinta ilman sinkkispraytä tiukassa ruosteessa. Mutta sinkkispräyn poisto oli huomattavasti kovempi homma, niin en osaa sanoa kumpi on fiksumpaa: suojata/jättää ruostumaan. Eli pinnat puhtaaksi ja kaikki hitsisaumat kiinni.
Kun aiemmin lähti lattia, niin meni siinä mukana sitten korin kannakepisteet keulastakin. Ja vielä sillätavalla jännät 45 astetta vinkkurat alustaan nähden. Auto taas kelluntaan epästabiilin telineen varaan ja arvioimaan vatupassilla ja silmällä voisiko koripultit osua alustan kanssa kohdilleen. Kapeasta neliöputkesta lattiaan kiinni kannakkeet ja mahoton saumausta. Jollakin ihmeellä tuokin onnistui ja kori asettui kohdilleen. Jos joku tietää helpomman konstin vastaavaan murheeseen niin kertokaa toki. Mitään hyvää vinkkiä en työhön netistä löytänyt. Intialaiset lapset olivat tehneet minulle ystävällisesti korikumit ja Amerikan sivuilta löytyi tolkun järjestyskin niille. Vanhat kumit ja metallihan olivat vuosien saatossa yhtyneet keskenään, eikä siitä puurosta saanut enää selvää. Sivutouhuna hion ja maalasin vetoakselit sekä vaihdoin nivelet. Toivottavasti ei pahasti täristä, sillä ihan kaikkia merkkejä ei enää keltaisen panssarimaalin alta näkynyt. Nokka-akseli ja keinuvivut olivat molemmat kuluneet kuin venäläisen seuralaisen hampaat, joten uutta tilalle. Nokka-akseli oli alkuperäistä lyhyempi virranjakajan päästä, mutta näytti distribuuttoria pyörittävän, joten laiton vain eBay myyjälle postia ja jäin ilman vastausta. Moottoriin vaihdoin hihnat ja vesipumpun sekä tiivisteet. Öljypumpun perkeleen tiiviste unohtui vaihtaa, tietenkin sylkee tavaraa, kun kaikki muu valmista. No vähä-älyistä tunnetusti rangaistaan. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Suzuki SJ413 -86 | Jaska_K | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 09.09.2011 06:20 |
Myydään Suzuki SJ413, vm. 87 | kkaju | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 27.10.2008 19:16 |
Prinsessa | Chit-Chat | 0 | 07.03.2007 08:02 | |
Minimäkeen on syntynyt prinsessa! | -B- | Chit-Chat | 9 | 05.04.2006 08:24 |