![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() 12 voltin agrekaattia suunnittelemassaOlisko chit-shät ollut parempi paikka? Siis tarkoitus olisi tehdä kannettava 12 Voltin agrikaatti, jolla vois ladata 12v akkuja. Generaattoriksi suunnittelin n. 40-120 Appeerista Bosch- merkkistä auton laturia, ulkoisella tuulettimella olevaa ns. 1980 luvun mallista. (se on oikein käytettynä ällistyttävän luja/huoltovapaa peruskunnostuksien välissä). Mutta mistä voimalähde: Helpoin ja varmaankin yksi parhaista olisi esim. ruohonleikkurin Hondan pystyakselikone. Mutta jos jostain löytyisi pieni, noin 2-8 hv vesijäähdytetty nelitahtikone, niin se olisi hiljaisempi, ja tuota hukkalämpöä voisi hyödyntää lämmityksessä. (siis k.o agrekaattia voisi käyttää kesällä veneessä, tuo yleisesti käytetty pieni 230v Hondan? invertteriagrikaati uimatasolla ja 7-25 Amppeerin akkulaturi ei oikein sytytä) Muutaman perämoottorin olen elämäni aikana huoltanut/korjannut, ja noissa viime vuosituhannen koneissa tuo vesijäähdytys on niin paljon "naimisissa" pakokaasujen kanssa, että olisi melkein helpompi tehdä kiinalaisesta ilmajäähdytteisestä nestejäähdytetty.... Mopo Skoottereissa on noita vesikoneita, mutta kaikki taitaa olla 2-tahtisia. "Vara ratkaisuna" sähkön loppumiseen on jo luonnosteltu/suuniteltu: Husgvarna 244 laippa ja teräketju korvataan telineessä olevalla 90 A bosch, ja telineestä lähtee letku purkkiin, jossa tuo teräketjusta modattu hampaaton "vetoketju" asuu BIO-teräketju öljyssä toisen vastaavan kanssa ![]() Tuossa on se huonopuoli, että tankkaus/huolto pitää tehdä noin 5-20 minuutin välein, ja ääni häiritsee muutaman kilometrin säteellä...
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Hiukka samankaltaista ite joskus ajatellu,lähinnä tyhjentyneen akun lataamiseen ja jos esim. autosta laturi pamahtaa ni sais agrekaatin lavalle.. Moottoriksi ois hyvä olla pieni Hondan raivaussahan tai vesipumpun moottori,niitä on 20-30 kuutioisia ja hiljaisia nelitahtisia,ilmajäähdytteisiä kylläkin,joissain kiinan skoottereissakin on nelitahtista mut ilmajäähdytteisiä. Miten sitä vesijäähdytystä vois hyödyntää esim. auton lohkon lämmittämiseen,jollain vesikierron liittimilläehkä,Volvon lappareissakin oli jotku semmoset. Tai jotenkin muuten?
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja normaalit Hydrauliikan pikaliittimet kestää jäähdytysnestettä, ja on itsestään sulkeutuvia, siis jäähdytysnestettä valuu ulos vain suuruusluokkaa 1 ml? ja jos pieni 12v sähköpumppu, esim. n. 10 Wattia, niin tuo muutama kilowattia ei ole ongelma, jos tavoite on suuruusluokkaa +20 moottorilämmöt. Ja noista Hondan puutarhatyökaluista ei kokemusta, oletus että sopisi vain hätäapuun???? |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Meillä on mökillä ite tehty agre.
Vanha b&r ruohonleikkuri kone pyörittää vanhaa pikkusta auto laturia. Muuten toimiva peli mutta pitää antaa koneen käydä hetki ennen laturin herätystä että se jaksaa vetää.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tehty on, biltemasta 100A yleislaturi ja hongkongista deuzer moottori. Toimii kyllä juu ja tehoa on takuulla riittävästi, moottorin hihnapyörä on rautaa ja siksi iso että jaksaa moottori puksutella tyhjäkäynnillä pienemmällä mölyllä. Kolmannen version jos tuosta niin pienemmällä laturilla ja moottorilla tekisin. Sopivaa pientä moottoria ei vaan ole ihan just helpolla löytymässä. Videossa näkyvät renkaat ja irrotettava vetokahva kun ei ole yhtään liiottelua jos siirtymää on enemmän kun 5m. Ensimmäinen versio oli B&S moottorilla työnnettävästä ruohonleikkurista, mutta ei ollu ihan kompakti. Lautaussäädin pitäisi vielä muokkailla semmoseksi, jossa on paluu johto akulta, kompensoi pitkien johtojen häviötä.
https://youtu.be/6vmi5Kjay_s |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Halvin ja helpoin on todennäköisesti hyödyntää ruohonleikkurin moottoria. Äänen saa siedettävälle tasolle, kun tekee paremman pakoputken moottoriin. Moottorin alkuperäinen nyrkin kokeinen pakoputki ei paljon vaimenna.
Jos/kun uuden pakoputken väsää, niin siihen putkeen voi tehdä sen vesikierron, jolla lämmittää toista moottoria. Vaatii tosin erillisen kiertovesipumpun. Ja teho on aika heikko. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ruohonleikkureiden koneista noita on jokunen tullut tehtyä, muuten ajavat ihan asiansa mutta riksrattonien muovihel**ttikaasarit on syvältä, vanhat metallikaasarit on parempia. Kiinalaiset vaaka-akselimoottoritkin todettu ihan soiviksi kun niille tekee käyttöönottohuollon. Käyntiäänikään ei ole yhtä rasittava kun riksrattonissa. Vesijäähdytteisinä ja nelitahtisina pikkukoneita ei oikein ole. Ja vähän epäilen miten joku 20-30 kuutioinen 2-tahtinen jaksaisi laturia pyörittää kun 4 hepan riksrakskin tahtoo sammua kun tyhjää akkua rupee lataamaan, saati sitten jos vielä starttaa avustettavaa.
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Niin, se Nestejäähdytetty 2-8 hv nelitahti, mistä?
Siis haluaisin nimenomaan nestejäähdytteisen koneen, siis että tuon hukkalämmön saisi joko "paleltuneen-" moottorin lämmitykseen, taikka sitten veneen vesikeskuslämmitykseen tai lämmönvaihtimen kautta mereen.
Ja kun joku kyseenalaisti sähköisen kiertovesipumpun tarpeen; niin koneen oma kiertovesipumppu riittää yleensä alkuperäisessä kokoonpanossa, ja jos touhutaan -30 asteen pakkasessa, niin kestää olla aika paljon vastusta pienentämässä kierrätettyjä litroja/minuutti, varsinkin jos paluuneste on pakkasen puolella.... Mutta jos agrekaatti on veneen äänieristetyssä (lue lämpöeristetyssä-) tilassa, ja imuilman tms. lämpö vastaa huonostilämmitettyä saunaa, niin tilanne on hivenen toinen... Ja jos laturi välitetään niin, että edes normaaleilla kierroksilla pyörii sen 6000 rpm, niin tyhjäkäynnillä ei lataa paljon mitään... Joskus jostain muistelen lukeneeni, että kiilahihnavetoisen laturin hyötysuhde on noin suuruusluokkaa 50%? -> siis teoriassa esim. 90 Amppeerin Bosch vaatisi tuon muistelon mukaan 90x14x2= 2520w, siis 3,5 hv. Ja tuollakin teholla vaatisi varmaan """pikkasen""" rajoitusta magnetoinnille... (sähkövehkeissä tuo teho on usein se, mikä taataan k.o käyttöaikaan, esim. normaalista 3-vaiheisesta oikosulkumoottorista saadaan tehoa tuplasti, ja kyse ei ole sekunneista... polttomoottoorin huipputeho, esim 3 kw/3600 rpm saadaan juurikin optimiolosuhteissa, mutta jos k.o moottoria kuormitetaan 5% antoteoa suuremmalla teholla, niin se sammuu muutamassa sekunnissa. Ja tuo puhallinjäähdytteinen 90 A bosch todella ottaa tehoa, jos virralle riittää tarvetta. esim. veneessä tyhjäkäynnillä chevy 307 sb kierrokset niiaa selvästi, kun tarvitaan sähköä. Yritin ostaa uudehkoa kolaroitua nestejäähdytettyä 2 tahti skootteria, mutta hinta karkasi... |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Itekkin mietin tuota laturin hyötysuhehommaa kun magnetointiinkin mennee jo amppeeri poikineen ja polttomosasta ei irtoa kuin n.puolet siitä mitä kopassa lukee. Joka sekin on maksimi joka on mitattu ilman änäriä ja ilmanputsaria...
Vaan noilla käyttötunneilla lienee helpointa siirtää lämpöä joko sähkönä tai sitten vaan pakoputkeen lämmönvaihdin ja ottaa siitä ne kilowatit talteen....niin toimii myös ilman vettä tai voi lämmittää vaikka kylpytynnyriä jos tarvii... ![]()
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Yks missä vois olla,Caterpillarin tms. "penikka" on joku alta 10hv ja uudemmissa taitaa olla nestejäähdytteinen. Mistä saa ja mitä maksaa on toinen juttu,jostain maansiirtokone purkaamosta vois kysellä,niitäkään nyt ei paljon ole. Nyt jos joku ei tiedä mikä on penikka ni se on esim. pillarin lappurattorin moottorin käynnistämiseen tarkoitettu pieni pensa moottori joka on helpompi käynnistää jossain siperiassa ku se 15L Diesel,penikka narusta käyntiin ja vivusta käännetään veto samalle hammaskehälle mistä varsinainen starttimoottorikin vetää,jos Diesel on haluton käynnistymään ni pistää penikalla väkisin pyörimään vaikka tunniksi ja lorauttaa öljy/löpö sotkua ilmanputsarin kurkusta sisään ni ennen kevättä käynnistyy.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Läjä erilaisia 12 Voltin LED-valaisia yms. EI HV! PÄÄTTYY tänään 22.00! | Morjenz | O/M/V Muut | 7 | 24.01.2014 16:16 |
Myyty 24 voltin karamoottoreita | khonkonen | O/M/V Muut | 7 | 23.01.2014 19:19 |
Ostetaan 12 voltin härveleitä | Tractor | O/M/V Muut | 26 | 21.03.2010 11:55 |
Mistä 24 voltin flekti? | patroltd | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 14.08.2009 11:49 |
Myyty 12 Voltin pieni hydrauliyksikkö ja sylinteri | blomi | O/M/V Muut | 8 | 04.01.2009 10:28 |