Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.07.2016, 23:25
JES:n Avatar
JES JES ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.07
Sijainti: Sipoo, Finland.
Viestit: 363
Perusasetus

Kysymys sähköasiantuntijoille HJ-61 sähköistä/ laturi kuumenee?


Ongelmana siis tuo HJ-61:n latauksen merkkivalon rele jota ei enää valmisteta ja käytetyt näyttää olevan melko harvassa. Ajatuksena nyt korvata tuo monimutkainen orkkisrele normi 24V vaihtoreleellä ja lisäämällä kaavioon yksi maa. Käytännössä olisi tehtävissä myös avaavalla releellä mutta niiden saatavuus melko heikkoa verrattuna vaihtoreleeseen. Kertokaa syntyykö ongelmia, palaako laturi tai koko auto En ole mikään sähkötietäjä joten saa torua

Hiemanhan täsä mietityttää se, että miksi on täytynyt tehdä noin monimutkainen erikoisrele jos homma olisi toteutettavissa kolmen euron osalla...

Eli kun avain asennossa ACC merkkivalo palaa kun maa tulee kiinni olevan 87a navan kautta. Koneen ollessa käynnissä maa katkeaa kun laturi lähettää virtaa releen herätteelle ja maa kulkee napaan 87.

Kytkentä seuraava: napaan 86 laturilta tuleva +(orkkisreleen napa 4), napa 85 maihin koriin, napa 30 maa johtosarjasta, orkkisreleen napa 1 ja 87a mittarivalolle (orkkisreleen napa 2). Napa 87 jää tyhjäksi. Aiheutuuko tästä jotain ongelmia joita en ajatellut? Pitäiskö releessä olla diodi kun alkuperäisessä on jopa 2 tai liittyykö ne tuohon orkkisreleen herätteen maan puuttumiseen?

Laitan tähän tuon latauksen sähkökaavion ja alkuperäisen releen testausohjeen jos näistä olisi apua pähkäilyyn.



__________________
SLCK #364,
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex

Viimeksi muokannut JES : 30.08.2016 19:24
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.07.2016, 10:42
JES:n Avatar
JES JES ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.07
Sijainti: Sipoo, Finland.
Viestit: 363
Perusasetus

En oikein ymmärrä tuon releen toimintaa. Virtalukon ACC asennossa johtosarja syöttää 24V napaan 4. Navat 1 ja 2 kylmiä. Virtalukon asennossa on johtosarja syöttää 24V napoihin 2 ja 4. 1 on kylmä. Koneen käydessä johtosarja syöttää 24V napaan 2 ja 30V napaan 4. Napa 1 kylmä.

Tarkoittaako tämä että rele toimiessaan kytkee lampulle menevään napaan maan vaikka johdossa tulee jännite latauksen merkkivalolta. Nyt ei kyl uskalla kytkeä tuota vaihtorelettä kun napa 2 onkin jännitteellinen ja napp 4 syöttää virtaa koka ajan. Vaihtorele ei toimisi koska laturi syöttääkin virtaa koko ajan eikä vain ladatessa.

Rele vissiin vetää kun nelonen syöttää alle hyväksytyn latausjännitteen. Tuota ei sitten niin vain korvatakkaan. Onkohan latauksen merkkivalo ok kun sieltä tulee jännite? Viitsisikö joku mitata toimivasta autosta.
__________________
SLCK #364,
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex

Viimeksi muokannut JES : 14.07.2016 12:12 Perustelu: mietintää
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.07.2016, 18:51
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Releessä olevat diodit näyttäisi olevan zenerdiodeja jotka määrää releen vetojännitteen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.07.2016, 20:43
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Tohon IG napaa syötetään säätimelle jännitettä diodin kautta ja vastuksella alennettuna. Diodi estää syötön toiseen suuntaan. Releen 2 napaan tulee akulta 24 v ja tohon 4. napaa 30 V eli laturin ulostulojännite ilman, että akkujännite häiritsee sitä. Releen on toimittava niin, että se vetää navan 4 jännite on navan 2 jännitetasossa. Tulloin ei laturi syötä mitään akkuun.

Tuo on piirrosmerkistään huolimatta jonkunlainen alijänniterele. En lähtisi korvaamaan ihan " tavallisella" 24 V releellä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.07.2016, 23:00
JES:n Avatar
JES JES ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.07
Sijainti: Sipoo, Finland.
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Tohon IG napaa syötetään säätimelle jännitettä diodin kautta ja vastuksella alennettuna. Diodi estää syötön toiseen suuntaan. Releen 2 napaan tulee akulta 24 v ja tohon 4. napaa 30 V eli laturin ulostulojännite ilman, että akkujännite häiritsee sitä. Releen on toimittava niin, että se vetää navan 4 jännite on navan 2 jännitetasossa. Tulloin ei laturi syötä mitään akkuun.

Tuo on piirrosmerkistään huolimatta jonkunlainen alijänniterele. En lähtisi korvaamaan ihan " tavallisella" 24 V releellä.
Nyt rupeaa toiminta jotenkin selkiintymään! Vielä en kuitenkan ymmärrä miten tuo merkkivalo voi toimia niin, että sen läpi tulee jännite releelle saakka mutta sitten kun rele vetää valo palaakin kun samaan piuhaan kytketään maa. Miten hehkulamppu voi toimia noin

Se on nyt sitten selvä ettei normirelettä voi käyttää, turhan hienon systeemin on inssi suunnitellut. Riittäis kun valo ei pala jos laturi ei tuota virtaa just kuten itse aiemmin suunnittelin
__________________
SLCK #364,
HDJ100 2006
HJ-61 1989 ex
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.07.2016, 07:18
DogeYoke DogeYoke ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 20.03.16
Sijainti: Itä-Somalia
Viestit: 22
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JES Näytä viesti
Vielä en kuitenkan ymmärrä miten tuo merkkivalo voi toimia niin, että sen läpi tulee jännite releelle saakka mutta sitten kun rele vetää valo palaakin kun samaan piuhaan kytketään maa. Miten hehkulamppu voi toimia noin
hehkulamppu ei toimi jänniteellä, vaan virralla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JES Näytä viesti
Se on nyt sitten selvä ettei normirelettä voi käyttää,
Ei suoraan, mutta jos siihen lisää jänniteherkän liipaisun, niin taas toimii.

EDIT: poistettu ylianalyyttinen aivopieru

Viimeksi muokannut DogeYoke : 15.07.2016 08:17
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.07.2016, 07:23
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JES Näytä viesti
Nyt rupeaa toiminta jotenkin selkiintymään! Vielä en kuitenkan ymmärrä miten tuo merkkivalo voi toimia niin, että sen läpi tulee jännite releelle saakka mutta sitten kun rele vetää valo palaakin kun samaan piuhaan kytketään maa. Miten hehkulamppu voi toimia noin

Se on nyt sitten selvä ettei normirelettä voi käyttää, turhan hienon systeemin on inssi suunnitellut. Riittäis kun valo ei pala jos laturi ei tuota virtaa just kuten itse aiemmin suunnittelin
Lampun eli merkkivalon kummassakin navassa on sama jännite. Jännite-ero lampun napojen välissä on nolla eli lamppu ei pala. Tämä näkyy yleismittarissa niinkuin mittasitkin, miinusta eli runkoa vastaan kumpikin napa näyttää samaa jännitettä. Heti kun toinen napa menee releen kautta miinukseen eli rele vetää, tulee lampun napojen välille jännite (24 V) ja virta alkaa kulkea: lamppuun syttyy valo.

Normirele ei toimi...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kysymys jäbätsy83 Tekniikka & Jutustelu 1 27.05.2015 21:21
kysymys? ärjy Chit-Chat 5 22.07.2012 18:49
kysymys ärjy Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 4 21.11.2010 18:22


Sivu luotu: 00:08 (GMT +2).