![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kesämökin saneerausTäältä kun löytyy apu kaikkeen niin pistetään remppa käyntiin. ![]() Tuulensuojalevy on täynnä pilkkua ja seinissä ikäviä läikkiä. Vesi pääsyt valumaan kun vanha katto ei pitänyt vettä. Hirret kuitenkin kovia. Ulkoota pinnat suht jees. Ideana olisi: - kattoon uudet eristeet. Finfoam poikittain kattotuolin alle, koolaus, paneli? - Seinille käsittely tai koolaus + uusi paneli, Eristys väliin? - Lattia uusiksi + eristys. Foami? lauta tulee takaisin pinnaksi - Sähköt uusiksi - Kamina ja piipu uusiksi - Ikkunat uusiksi - Kaikki muu paitsi peltikate ja runko siis uusiksi. Helpointa olis kenties purkaa pois mutta mökillä tunne arvoa suvussa joten saneeraus ainut vaihtoehto. Pienillä apujoukoilla suoritetaan hommat joten budjetti on töiden osalta pieni. Kannattaako nuo seinät hioa sisäpuolelta ja käsitellä sitten vai suosiolla uudet pinnat? Pitääkö hirsi käsitellä jos jää vain panelin taa? Käyttöä siis lähinnä kesäkaudet ja talvella olisi kylmillään. Vai onko parempi eristää ja pitää vaikka 5 astetta peruslämpöä? Miten tuo katon eristys olisi paras suorittaa? finfoam vai villa takas? Villat olivat siis osittain melko mustia nyt.. haju on pinttynyt mökkiin vaikka suurin osa on purettu pois. Millä tästä pääsisi eroon että remppa ei ole aivan turha?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Otsonointihan poistaa hajua, ja ei oo varmaan kallis laite vuokrata, vaik viikonlopuks. Ja sit mun mielipide. Piiluat hirsipinnat sisältä, jos ei kauhee naulojen nyppiminen. Eikä mitään paneelia. Lattiassa foami toisaalta hyvä, mut ite varmaan toteuttaisin koolaamalla harvalaudan lattiavasan alapintaan, ja siihen tuulensuojalevy, saumat uretaanilla tiiviiksi, ja sit villa perään... Lattiavasa oli siis 2"x6" jos huonekorkeus antaa periksi, ni siihen ristiinkoolaus 2"x2" ja viel 50mm villaa, tervapaperi, ja lattiapontti. Yläpohjan eristys villalla myös, jos pistät kattoon foamin, ni tuuletus kuntoon, myös vintillä, eli päätykolmioihin räppänät. Toi muovin ja muiden "hengittämättömien" materiaalien käyttö tuollaisessa kohteessa, ei välttis kovin järkevää... Ja vintin tuuletus kannattaa hoitaa kyl joka tapauksessa kuntoon, räystäiden kitalaudat uusiks, joku 50mm rakoa kaikiin... Paha tietty tällee sanoa, ku jotkut asiat tarvii toteuttaa kohteen vaatimalla tavalla, mut nää on vaan mun mielipiteitä. Hoyrynsulkua en itse laittais vanhaan taloon, ku pesutiloihin, ja sinnekkin sen johdosta joku koneellinen ilmanvaihto....
__________________
NIIN OONKIN RYYPÄNNYT, MITÄ SITTE!!! ![]() EN SE MINÄ OLLUT, SE OLI PIRKKA... ![]() https://instagram.com/offroadteamruu...d=ZDdkNTZiNTM= http://www.slck.net http://www.mansenmaasturiclub.com http://forums.offipalsta.com/group.php?groupid=32 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Varsinkin jos kerran vain kesäkäytössä ja talvet kylmillään, niin ehdottomasti ei mitään lisävirityksiä seiniin, vaan anna olla pelkkä hirsi. Eipä tule kastepisteitä eikä tarvi miettiä koskaan että mitähän niille eristeille kuuluu. Kuivajääpuhalluksella puhtaaksi ja enintään joku kuullote / vaha pintaan helpottamaan puhtaanapitoa.
Oliko tuolla nyt aluskatetta ollenkaan? Jos oma mökki olisi, niin harkitsisin kyllä koko katon uusimista, samalla saisi ne kattotuolit korjattua oikein ja laitettua kunnon aluskatteen. Itse laittaisin kattotuolien alle poikittain 50-100mm foamia ja kattotuolien väliin 100-150mm, silleen että jää yläpuolelle riittävä ilmarako, mielellään jopa 100mm. Katoksi laittaisin pontatun raakalaudan, alushuovan ja palahuovan (tai jos mökin tyyli vaatii niin kolmiorimahuopakaton). Ei homehdu eristeet ikinä ja katosta näkee ulkopuolelta helposti jos se aikanaan alkaa oireilemaan. Lattiaan sama homma eli vasojen väliin yksi kerros foamia ja tilasta riippuen alle tai päälle toinen ristiin. Pontattu lauta pintaan ja täts it. Foamien kanssa on tärkeää saada pari kerrosta ristiin, kun vaikka ne miten saumaa urtsilla, niin tuppaa saumat halkeilemaan ajan kanssa ja sitten tulee kylmäsiltoja. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tuosta katosta samaa mieltö kun edellinen kirjoittaja..
Näin kattomiehen nähnyt monenlaista.. Aluskate pakollinen koska kondenssi vettä tulee yllätävän paljon, Ite tekisin katon alhaalta ylöspäin: Paneeli-lautakoolaus- 30mm spu tai normaali foam (spu levyt isompia 120x240cm helpompi laittaa) tämä niskojen alapintaan.. -Niskojen väliin yläreunaan asti villa tai foam (villa vaimentaa ääntä paremmin)- niskoje päälle joko tuulileijona 18mm tai normaali cyproc tuulensuoja, tuuli leijona eristää lämpöä paremmin..- 22x100 lauta 60cm jaolla vaakan levyn saumoihin ja keskelle- 48x48mm pystyyn niskojen kohdalle-aluskate-tuuletusrima 20x48mm-vaakaruoteet- pelti.. Tai vaihtoehtoisesti 48x48 päälle raakapontti-aluhuopa ja lappuhuopa. Räystäällä huomioitava tuuletus raot ja harjalla sama. Viimeksi muokannut Jeepp : 11.01.2016 15:11 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Lattian vois tehä näin
http://www.finnfoam.fi/kayttokohteet...tuva-alapohja/ tai http://www.perinnemestari.fi/?id=65&id2=75 Viimeksi muokannut Jeepp : 11.01.2016 15:07 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Muovia en laittais kesämökkiin ollenkaan, ehottomasti aluskate vaikka alakautta tuolien väliin, jos ei yläkautta onnistu.
Tuuletusräppänöitä laittaisin kans sisätiloihin, että ilmä vaihtuu kun on kylmillään. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lisäksi ekovillojen hiirien epäsuotuisat olotila puheet on puuta heinää, yhtä hyvin viihtyvät kuin muissakin eristeissä.
__________________
Mouho Motorsport |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Edit: piti oikeen googlettaa ja finfoam tosiaan kutistuu ja saumaus repee. Onneks tullu käytettyä vaan spu:ta joka ei kutistu... Viimeksi muokannut Hessu888 : 16.01.2016 12:34 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Kuivat purut on hiirille ilkiät, nääs niiden käytävät romahtaa. miulla on mökin seinissä vuorivillat jo ihan paskana kun rotat/myyrät/hiiret on myllineet ne. Ja sama noissa yläpohjissa.
Parissa kymmenessä vuodessa menneet pahaksi. Tuo rotta juttu on kummallinen, kun mistä helvetistähän nekään sinne osas? lähin vakituinen asutus on 1.5 km päässä. Ja ei ne rotat missään metässä asu, vaan vaan kulttuuri ympäristön (enkä tarkoita korkeakulttuuria, baletteineen ja oopperoineen). |
#10
|
|||
|
|||
![]() Jos hyvän haluat......
Voi koittaa ostamalla....
![]() ![]() ![]() Jos onni suosii niin voit saadakin sellaisen, mutta tarkkana pitää olla..... Mä olen todennut seuraavaa...... Jos haluat hyvän ja sellaisen ku haluut...... ![]() ![]() ![]() Se ei ole mahdollista saada kuin itse johtamalla ![]() ![]() ![]() ja itse tekemällä.... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ja silloin se on juuri sitä mitä haluat........ ![]() ![]() ![]() ps. Ei kannata haaskata voimavaroja ja resursseja vääriin hankintoihin.... ![]() ![]() ![]() Ja varsinkin sellaisiin josta on vain harmia......tulevaisuudessa........ ![]() ![]() ![]() Viimeksi muokannut H_Nietu : 12.01.2016 00:12 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Samoilla linjoilla kuin macro.
Hengittävät ja tuulettuvat rakenteet sekä puupohjaiset eristeet. Uretaanilevyt hukkaanheitettyä rahaa kesäkäytössä olevassa rakennuksessa. Muoviakin turha sotkea sekaan kun pitäisi saada liitettyä tiivisti hirsiin kiinni, muuten sillä ei ole oikeastaan mitään virkaa. Seinien eristämisellekään en näe tarvetta, halutessaan hioo tai veistää puhtaan pinnan esiin. Vesikatonhan tekee viikonlopussa kuntoon kun alapuolelta on jo kaikki purettu. Jos oikein ymmärin niin sisäkatto on vesikaton myötäinen? Seuraavaksi pellit, ruoteet ja vanhat tuulensuojalevyt toiselta lappeelta pois. Sitten uusi tuulensuojalevy kattoniskojen päälle, sitten 50x50 kattoniskojen suuntaisesti, aluskate, 22x100 taas kattoniskojen suuntaisesti, ruoteet ja pellit. Sama toiselle lapeelle. Sitten saakin jo mennä sisälle eristämään, tarvittaessa voi vaikka lämmittää kun tuulensuoja kumminkin jonkin verran pitää lämpöä. Jos ei halua korottaa rakennetta ja niskoissa vaikuttaisi olevan korkeutta niin 50x50 (tai mieluummin 50x70) niskojen kylkeen yläreunaan kiinni, ja ts-levy niiden alapuolelle niskojen väliin kiinni, aluskate sitten suoraan kattoniskojen päälle. Jälkimmäinen tapa on hitaampi kun levyt pitää leikellä sopimaan niskojen väliin ja pitää altapäin naulata kiinni. Vähintään kuitenkin se 50 mm pitää jäädä ts-levyjen ja aluskatteen väliin tuuletusrakoa. Lattiankin tekee viikonlopussa. Niskojen alapintaan painekyllästetty 22x100 (tai vaihtoehtoisesti niskojen kylkeen rima esim. 25x50), niiden päälle niskojen väliin poikittaiset laudan K300-400, niiden päälle niskojen väliin tuulensuojalevy, eristeet ja lattia kiinni. Tuo niskoihin nähden poikittainen harvalaudoitus niskojen välissä tuulensuojalevyn alla pitää olla, muuten tuulensuojalevyt rupeaa ajanoloon painumaan notkolle ja saattavat jopa tipahtaa. Puutteellinen tuuletus ja puuttuva aluskate on nuo yläpohjan vauriot aiheuttanut. Samoin alapohja on on muhinut kahden muovin välissä. Ei sentään vielä mitään sieniä kasvanut? Se veden kertymin mökin alle tosiaan pitää saada estettyä tavalla tai toisella. Ja kaikki pehmennyt puu pois, sinistymä ei ole haitallista. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Täytyykin luke ajatuksella kaikki kommentit joista iso kiitos. Käyttöä voi olla siis kevät kesä syksy. Talvella en usko että kukaa sielä viihtyy. Katto siis rempattu liikkeen toimesta joskus 15v? Sitten. Lattia villat oli yllättävän hyvät ollakseen pussissa. Rakenteet oli kuivia. Sisäkatto on juurikin vesikaton myötäinen. Katon purkaminen varmasti tehdään mutta koitetaan saada sen alapuolelta hommat hoidettua edes johonkin pisteeseen. Tai jos aikaa ei löydy niin täytyy joku palkata ruoka ja vichy palkalla.
![]() |