|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Ranger 2008 (EU) KorotusPitäs kohta alotella korotusrojekti. Alkuun ajattelin korottaa katon (suunnilleen alkuperäiseen korkoonsa) ja sen jälkeen vaihtaa sen, sitten pientä sipistelyä ja samalla Äänieristysmatot sisustaan, korin korotus (kerran on kevyt nostaa) ja sitte alustan nosto maltillisesti. ja jotain kosmeettistakin se kaipais. Mitään ei ole vielä ostettu, joten osatkin toki kiinnostaa, jos jollain on nurkissa, mutta ennenkaikkea tieto, mitä se ohjausmurheiden hoitaminen vaatii korin noston yhteydessä. Mitä nippeliä kaipaa ja missä myydään? Jonkun toisen fordin ristikko tms? Puslat taidan sorvailla itse. Myös entinen omistaja toki voi viskata viestiä. Auton historia aina kiinnostaa. Esim. Millä sen sai tuon näköiseksi Päivitys:- Ent. omistaja tavoitettu. Kuulemma Ensiliukkailla kesärenkailla noin satkusta takaveto päällä sivuluisuun ja sitten tökkäs ja kääntyi seljälleen liukuen asfaltilla katollaan.
Viimeksi muokannut tonic : 30.11.2016 10:44 |
#2
|
|||
|
|||
Eiköhän mazdankin osat käy, voi olla jossain tapauksessa helpompia löytää...
Parin tuuman korinkorotus ei yleensä kummallista pulaamista ohjauspuolelle vaadi, vaihdekeppien kans voi olla enempi jo tekemistä. |
#3
|
|||
|
|||
Toki Mazdan osat käy etulokareita/puskuria lukuunottamatta. Konepeltiä en ole vielä vertaillut. Jospa löytys jopa kaiteellinen wildtrak mallin katto, niin tulis kaiteet mukaan. Tietääkseni täällä mazda on vielä harvinaisempi.
Joku tuolla puhui tehneensä, mutta ohjaus oli se ongelma. Ketju oli vaan katkennut ennen ratkaisua. kepit meni muovikehyksiä leikkaamalla. Kai ne kepit saa vaikka sorvattua uudet, jos tarvii tai laittaa legendaarisen vaihdevälin lyhentimen =) Virossa olis muut osat jo tyrkyllä paitsi tolppakatto. Lupasi senkin kyllä etsiä. Katsoo nyt, jos suomesta kuitenkin löytyisi. Kiesin saan kotiin varmaan tänään, niin pääsee katsomaan hieman tarkemmin katkaisukohtia, niin sais tilattua osat. Sattusko muuten jollain olemaan Autorobot tms mitta kuvia Ko. autoon??? Omat loppuu edelliseen korimalliin. Viimeksi muokannut tonic : 18.02.2015 10:41 |
#4
|
|||
|
|||
Kotona jo.
Romuläjä tuli jo kotiin ja koekäytettykkin on tehty. Tais löpö loppua, kun sammu, mutta normaalisti kävi ja vain moottorin vikavalo paloi.
Uusiksi menee tolppakatto, kolme ovea, pintapellit eteen ja valot. Edellinen omistaja näytti olleen Helsingin rakennusvirasto. Kaikki huollot tehty ja kytkin+vauhtipyöräkin oli jo ehditty vaihtamaan. liekkö viallinen, kun kilsoja vasta 58tkm. Mitenköhän kaupunginmiehellä voi olla ollut niin kiire, että on saanut katolleen auton ? EDIT: Ei ole sittenkään kaupunginmiehen kaatama. Auto myyty kaupungilta jollekkin Kesäkuussa 2014. Viimeksi muokannut tonic : 18.02.2015 15:31 Perustelu: Lisätietoa saatu. |
#5
|
|||
|
|||
Purettu.... Korotuspaloja?
Nyt olis Ranger viimenään työn alla ja osat liki kaikki hankittu. Katto alkaa oleen sen verran lähelle oikaistu, että olis katkaisua vailla.
Saako noihin nyt laittaa korin korotuspaloiksi jotain "home made" blokkeja + pidemmät pultit? 25-40mm riittäs Varaosaohjaamossa tuli ylim. rattiakseli, enkä nyt tossa korotushommassa nää muuta ihmeellisyyttä, kun sen ohjauksen fiksaaminen. teleskooppiputki siinä on, mutta kulma muuttuu hieman huonommaksi rättinivelelle. tosin maltillinen korotus, niin ehkä se menee isompia säätämättä. Onko kellään Mazdaa tai Rangeria korista korotettuna?? Vinkkejä kaipais, etten töhöile jotain tyhmää. Käsistähän hommat taitaa aina lähteä. Luvattoman huonot maalit näissä on. Paljon on pintaruostetta rungossa, lavan alla jne. Kerran kiesistä tulee itselle käyttöpeli, niin pitää puhallella samalla ruosteen alut pois. Kerran aika paloiksi piti laitella , niin voi maalata/massailla runkoa ja koppaa alapuolelta. Ovien ja koteloiden suojaus menee samalla ihan itsestään. Viimeksi muokannut tonic : 20.08.2015 17:53 |
#6
|
|||
|
|||
Piti nyt viimein foorumille rekisteröityä kun saman kopan korotus kiinnostaisi. Itse ajellut nyt vuoden -07 vuosimallin supercabilla joka toistaiseksi vakiokuosissa leveämpää rengastusta lukuunottamatta.
Jokos olet päässyt korotuspuuhiin / keksinyt fiksuimman tavan? Itse pähkäilin että nostaisi alustasta 2" ja 1-2" koria - mutta korin korotuksesta ei ole aiempaa kokemusta niin kivahan se olisi kuulla mitä ongelmia on odotettavissa Maalit on tosiaan huonot, omassakin kaikkien ovien alareunat alkavassa ruosteessa + molemmat helmat pudottaa maalisuikaleita - Pohja onneksi ok. Sormet syyhyäisi päästä jo pistämään projektiksi, mutta vasta ensi kuussa pääsee ajamaan tuon takaisin suomeen ja talliin (btw. voin sanoa että 4200km ajo espanjaan ei ole mukavimmasta päästä rangerilla, jossa ilmastointi ei toimi -ja olisi se vakionopeudensäädinkin plussaa) |
#7
|
|||
|
|||
Alustasta tämän korin Rangereita ei kai paljo kannata nostaa? Etupään murrokset taitaa alkaa paukkumaan.
Noi, mitä tossa nyt näkee, niin ohjaus (vielä mysteeri), kennojen pudotus, puskurien nosto. Ehkä jotain letkua tai johtoa pitää vaihtaa/jatkaa. Kepeille lisätilaa, jos tarvii. Lavan nostossa ei mitään muuta, kun puskuria ylemmäs. (uudet kiinnikkeet) Ainoa, mitä päivittelee, niin on se kumma, kun ne pienet tuunausremontit aina lähtee lapasesta No pitää tehdä kiesi itselle käyttöautoksi, niin satsataan nyt sitten vähän verta, hikeä ja kyyneliä. Runko ja ohjaamon alta kaikki näkyvät puhallettu, ruostesuojamaalattu ja kiveniskumassa pinnassa. Musta maali vielä päälle. Lavan alus puhallettu ja sama käsittely sinne. Lavalle ajattelin sisäpuolelle puhdistus, karkeeksi puhallus ja musta kiveniskumassa, kerran jää kuitenkin kaukalon alle. Maltillinen noin 40mm korotus olis mielessä koriin. Siinä ei vielä ihmeitä tarvi alkaa voimistelemaan. Varaosakorista saa jatkopalat etukehikon modaamiseen, niin saa jäähd. 40mm alemmas. Ensin kuitenkin katon vaihto ja sitten vaimennusmattoa koriin jokapuolelle kasauksen yhteydessä.. Pioneerin peruutuskameralla varustetulle 2-din soittimelle tuli saksasta paneeli (Alkup. radio myytävänä, jos joku tarvii) Alle tulee 265/70-16 Bridgestone Dueler A/T noin 0ET vanteella. --> Kuvissa näkyvät renkaat joutais uudelle omistajalle vanteineen. Ja sarjalle hinta? Viimeksi muokannut tonic : 22.08.2015 19:20 |
#8
|
|||
|
|||
Avoautokelit, niin onhan se avo tehtävä.... Kunhan alaosan saa valmisteltua, niin voikin alkaa sitten varautumaan talveen ja laittaa taas katto päälle...
Kyllä on hidasta hommaa tuhnuttaa pistehitsiterällä peltejä irti. Etutolpat olikin nitkahtanut mukavasti sisällä olevan vahvikkeen yläpuolelta, joten menee ilman luukkusaumoja. Takapilareissa sisäpuolelta pitää ottaa paneeli irti, että pääsee htsaamaan keskimmäisen pellin kiinni. Välillä kahvia koneeseen ja sitten viimeisen pilarin valmistelu. |
#9
|
|||
|
|||
Ei Sittenkään avoa... Nyt sitten alkaa hiljakseen kasaanpäin meno. ja se korin korotus...
Ohjausakselin fiksaamiseen tuli mieleen niinkin yksinkertainen ratkaisu, että muuttais vähän simpukan kulmaa, Sehän on rungossa pulteilla kiinni. Sitten pysyis rättinivel suorana. Sen jälkeen ohjauskulmien säädöt uusiksi. Pitää tutkailla, onko siellä linkeille vielä tilaa ko. modauksella. Viimeksi muokannut tonic : 22.08.2015 19:30 |
#10
|
||||
|
||||
Tuo on kyllä yhtä tarkkaa hommaa ku ripulin parantaminen piereskelemällä Ei riittäis oma uskallus lähteä katon vaihtoa toteuttamaan, se on ihan vissi etten ikinä sais sitä just kohilleen. Aina kanittais ovi viimestään jostain. Eli jos tuosta kalu tulee, niin iso käsi sinne! Plussa otsaan vielä siitä ettei nyt hitsata jotain 25 vuotta vanhaa ruosteensyömää japskia, vaan uudempaa autoa.
__________________
Asiantuntija on henkilö, joka on tehnyt kapealla alalla kaikki mahdolliset virheet. |
#11
|
|||
|
|||
No täytyy sanoo, ettei ne oo ihan "just kohillaan" aina tehtaastakaan tullessa. Toki japsien toleranssit on +- pari milliä ja jenkeissä +- tuuma.
Koulutus on tullut hommiin hankittua, mutta ei ole viittinut pilata hyvää harrastusta tekemällä sitä ammatikseen. Ei toi oikasuhomma rakettitiedettä ole. Ja uuttahan on helpompi hitsata, kun on vielä rautaa tallella. tai sinkkiä ja silkkipeltiä... Koin tuon vielä pelastamisen arvoiseksi, kun oli edullinen ostos ja vain 58tkm ajettu ja huollettu säännöllisesti. Töitähän se teettää, mutta jättää pari baarikeikkaa väliin. Ristimitoilla pärjää yleensä todella pitkälle. Mittailin varaosakopasta oviaukot ja ikkuna-aukot jokapäin ristiin ja tein välitangot, joiden varaan uus katto lasketaan, niin meneee jo tosi lähelle. Jätin +10mm sovitusvaraa, jotka hieron kohdalleen tuossa paikallaan. Itselläkään ei riitä luotto liian tarkkaan katkaisuun valmiiltaan. Heftauksen jälkeen ovet paikalleen ja rakojen tarkastus, kun ne natsaa, niin Sen jälkeen vasta lopullinen kiinni hitsaus, saumojen hionta, tinaus ja paklaus. Sitten taas ovet irti ja sisäpuolien ja ovi/ikkuna-aukkojen maalaus ja korotus. Sen jälkeen voi äänieristää koko kopan, rakentaa maltilliset matkamusiikkilaitteet, kasata sisustan valmiiksi ja suunnata maalaamoon. Maalauksen jälkeisiksi hommiksi pitää jättää mahd. vähän. Yleensä siinä vaiheessa sitten tuhotaan maalipinta, kun nostellaan penkkejä kyytiin jne.. Tollanen rungollinen on sinänsä kivempi tehdä, kun koppa ei notkahda katon irroituksessa. Itsekantavassa pitäsi tukea robotin leuoilla ja päädyistäkin. Sitten korirakenteistä ja porrastuksista ottaa vähän selvää. Hitsisaumat tietysti erikohtiin eri kerroksissa, niin tulee kestävä. Sehän on toisaalta metkaa, että autoa rakentaessa saa tehdä vähän miten sattuu, mutta kun korjataan kolarin jälkeen, niin sitten syynätään kaikki viimesen päälle ja kolmeen kertaan. Viimeksi muokannut tonic : 23.08.2015 14:31 |
#12
|
||||
|
||||
En tiedä meneekö offtopic hommiksi mutta kaksi amarokkia olen korottanut valmiilla sarjoilla ja siinä tulee ihan jokainen pikku hilukin mikä saattaa joutua tiukoille korin korotuksen jälkeen. Esim jatkoa alavesiletkulle ja ahtoputkille jne.
|
#13
|
|||
|
|||
En oo nähny Rangeriin sellasia, kun jossain australiassa. Ja hieman niissäkin epäselvää, onko JenkkiRangeriin vai EU malliin.
Ja tuppaa oleen sit hinnatkin ihan sikamaisia muutamasta puslasta ja pultista. Letkuu ja putkee saa tarvikeliikkeestä, puslat etrasta ja pultit pulttikaupasta. Aika pienellä korotuksella meinaan mennä. Ratkasut on kuitenkin auki sen aikaa, että kori hitsattu ja valmiina korotukseen. Viimeksi muokannut tonic : 25.08.2015 19:41 |
#14
|
||||
|
||||
Laita sinne kaukalon alle edes pohjamaali ennen kivimassaa. Massa on itessään kuitenkin vähä huokoista ni ei sieltä sit hapantuis.
__________________
-ISORY OFFROAD-
|
#15
|
|||
|
|||
Lavan alus on kokonaan puhallettu, (ruosteet pois ja muuten pinta puhtaaksi ja karheeksi). ruosteensuoja maali pohjalla, kiveniskumassa ja pinnan tiivistää panssarimaali. Palkkien sisään ajettu pillillä maalia.
Lavakaukalon alle piti tulla sama käsittely. Lupaili sadetta, niin jätn kiveniskumassan pois lavan sisältä. Nyt on pari kerrosta maalia..... Pintamaali on helpompi pestä puhtaaks, jos sattuu tarvetta. Tosin tuli aika samenttinen pinta. Panssarimaalille pitäs olla varmaan 2,5mm suutin, että se menis kunnolla paksumpana läpi. No sinne se jää lavakaukalon alle... Viuhka liki pyöreeks ja maalin määrä tappiin, niin meni läpi. Takatolpat ja toinen etunen on hitsailtu ja käyn vielä pintasaumat tinalla läpi Sitten voikin hakea 3kg pakkelia, josta 2,8kg löytyy vanhaan tapaan ja omilla pohjataidoilla tallin lattialta. Viimeksi muokannut tonic : 25.08.2015 16:03 |
#16
|
|||
|
|||
Katto olis kolvattu. Pikkasen etukulman oikasua vielä ennen tinaulua.
Helmasta löyty parin juotossaumat, jossa repsikan puolella oli pikku ruostevika. töpötelty kiinne ja helmat putsattu kokonaan. Laitan kunnon kiveniskumassan koko helmaan samalla, kun maalailen oviaukot. Sitten maalaamossa on helpompi teipata helmat kokonaan piiloon, kun vetää pintoja. Oven alareunoihin vedän varmaan pintamaalauksen yhteydessä vapaalla kädellä noin 5cm röpömassa sprayn. |
#17
|
|||
|
|||
Surffasin illan iloksi....
Löytyi ihan hyvä topicci Mazda BT-50 korotuksesta. 30mm kalikoilla ei tarvi alkaa kikkailemaan ohjauksen kanssa.... 45mm oli mielessä, mutta työmäärä on ihan toinen... Rangeri saa sitten nousta korista vain sen 30mm 265/70-16 vielä muovinsulattelulla sinne sopnee. Nyt alla 265/75-16, eli jos ne saa juuri ja juuri pyöriin, niin sitten mahtuu nekin, jotka siihen on tulossa. http://www.4wdaction.com.au/forum/vi...14979&start=60 Pari päivää sitten saapui silent coat äänieristysmattoa 8m2. Paino noin 25-30kg lähetys... Menee varmaan jouset pohjaan jo vaimennusmatoista. Sitä kuitenkin laitan kauttaaltaan koko ohjaamon+ ovet lattiasta kattoon. Viimeksi muokannut tonic : 04.09.2015 16:28 |
#18
|
||||
|
||||
mitehä tuo vanahempikorinen on sitte renkaan kanssa nuin niidu, kun 2011=> menis heittämällä 33" ja vähän näytti siltä, et maltillisen jousikorotuksen kanssa sinne painus 35"? tuossahan on vakiorengastuksena jo 265/70R16.. koro-osia saa muuten ihan suomesta ainakin uudempaan ja melkein väittäsin et Jerkku kyl ettii vanhempaankin jos niitä hinkuaa, 4x4partsin valikoimassahan on tuohon uudempikoppaseen valmis tuunaus settikin jo
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#19
|
|||
|
|||
Jossain keskustelussa mielestäni tuo kaavailemani rengaskoko oli ihan vakiossa tämänkorisessa, mutta sisäloksuja piti muovata.
En oikein tiedä, nostanko tota omaa alustasta ollenkaan. Ehkä oikasu, jos keula tarvii. Ei huvittais alkaa rikkomaan etupään murroksia ainakaan rajulla nostolla. Lisäksi pitäs kärryä vedellä aika paljon, niin ei se koukku olis taivaissa. Targettina on kuitenkin pitää toi ns. mukavana katu-autona ja ajella sillä myös matkaa. |
#20
|
||||
|
||||
Näyttäis olevan pikemminkin pari tuumaa matalempi 235/75R15. Vanhempikoppanen siis, mut uudemmalla naamalla.
Edit: vai puhuitko ite jo uudempikorisesta...? Viimeksi muokannut -MaTTi- : 04.09.2015 12:59 |
#21
|
|||
|
|||
Alkaa pikkuhiljaa menemään osat paikalleen. koekasaus ja rakojen tarkastelu ennen sisäosien maalausta.
Vähän oikeeta etukulmaa pitää oikoa, kun ei lokari oikein istu vielä. Sisäosien maalauksen jälkeen korotus ja sitten Äänieristys ja sisustan kasaus. Viimeksi muokannut tonic : 04.09.2015 20:19 |
#22
|
|||
|
|||
Taas vähän eteenpäin...
Nyt olis korin korotus tehty. Maltillinen 30mm. Kun saa sisustat kasattua, niin keulan oikasu vääntösauvoilla, jos vielä roikkuu. Alustaa en taida muuten korottaa, niin ei laahaa kärryn perä maassa.
- Rättinivel näyttäs pelittävän. - Vaihdekepin kumien kiinnityskehystä saa vähän modata (Korista ei tarvi ottaa mitään pois) - Puskuripalkkia 30mm ylös - Flektinkehikosta alaosa ropellin kohdalta pois. - Lisäksi Nyt on australiasta tulossa alavesiletku... Ei jaksanut tapella, kun suomalaiset ei halunnu myydä, vaikka oli 5 eri valmistajan koodit =) Mazda 929 2.0 -83 ylävesiletku menee heittämällä Rangerin alavesiletkuksi. Alkup. ottaa kiinne tehostajan pumpun, vai oliko kompuran hihnapyörään.. en kattonu niin tarkkaan. Gates ch1459 Letku sopii. 28€ rahteineen ausseista. Sitten vähän kokeilin, pitäskö kaaret maalata vaaleemmalla, vai tummemmalla hopealla. Ainakin ton vaaleemman sinisen kanssa sopis kirkkaampi hopea.. Pitää miettiä... Haussa olsi sivuputket, takapuskuri(tuplaputki tms) ja nautarauta. Lavakaari on jo odottamassa. (noin 80mm halk. ) Viimeksi muokannut tonic : 02.10.2015 19:09 |
#23
|
||||
|
||||
puhuin 2015 vuosmallisesta autosta.. sellanen tuli typeryyttään hankittua firmalle työjuhdaksi.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#24
|
|||
|
|||
Hmm....
Älkää nyt sanoko, että on typeryyttä hankkia ford, kun olen tohon jo verta ja hikeä paljon vuodattanut.
|
#25
|
||||
|
||||
no bränd new 30tkm ajettu ja yheksan kertaa takuukorjattu ja vielki softavika autossa.. en tiedä miten sen kukakin laskee, mut täyspaska tuo on kestävyytensä suhteen. voi mennä heppaveturina ja harrasteluissa, mut oikeeseen työkäyttöön tointaa hankkia nissani tai tojota.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Ford ranger 2,5 Limited -2008 | Cosmo | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 25.09.2014 20:31 |
EU-valotelineistä | Jhl | Chit-Chat | 23 | 17.01.2012 15:55 |
EU-- Mitä V***a | Rotta-Racing | Chit-Chat | 4 | 06.04.2011 15:24 |
EU-direktiivit | tuska | Society | 2 | 15.12.2005 22:06 |
Euro & Eu | Lars | Elämää suuremmat huijaukset | 0 | 28.09.2001 18:26 |