Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.09.2012, 20:32
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

HJ:n outo etuakselivika


Olen parivuotta ajellut HJ:lla lällyoffia ja kuvitellut että loppuunajetut murrokset paukkuu. Pauke on oli hirveää ja kuullosti kuin joku olisi lyönyt lekalla akseliin.
Tuntui kuin kääntäessä paukkuisi pahemmin mutta räpsi ja paukkui suorallakin.

Vaihdoin murrokset ja holkit ja koeajolla räpsyi edelleen mutta mielestäni vähemmän, vanhat murrokset näytti ihan hyviltä ja uudet pyöri kevyesti navasta pyörittämällä.

Tänään ajopäivillä kovemmassa vedossa taas paukkui kovempaa ja kun kaveri katsoi vierestä niin koko etuakseli kääntyili rajusti paukkeen mukaan, ihan kuin nivel jäisi nalkkiin ja sitten paukahtaisi yli.

Perän hammavauriotakin arvuuteltiin mutta ei sellaisen pitäisi kestää käytössä kauaa eikä pauke ole säännöllistä vaan pikemminkin satunnaista. Vetareiden booritkin oli ok kun murrokset vaihdoin.
Voisiko kääntöpään asemointi olla pielessä? Simmit oli n. 1mm toisellapuolella ja samoin ne laitoin, jos ne on laitettu joskus väärälle puolen?

Auto on myös joskus varmaan käynyt ojassa kun toinen käännönrajoitinvaste on vääntynyt, silmällä ei mitään rajua vääntymää banjossa näe.Jos banjo on mutkalla ihan ulkopäästään?

Mikä piru siellä on pielessä ja miten sen voisi todeta?

Kartaanikin on kunnossa ja sen kulmatkin ok. eikä pauke viittaa siihen.
Välitykset pitäisi vaihtaa ja samalla pitäisi tuo vika löytää ja korjata, pitäisikö samalla vaihtaa uusi banjo?
Miten tuon kääntöpään asemoinnin voi mitata? Pitääkö sorvata mitta-akseli läpi koko etuakselin?

__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.09.2012, 20:40
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.117
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Mikä piru siellä on pielessä ja miten sen voisi todeta?
Perä pas....a. Laske öljyt ulos ja kerää astiasta hampaankappaleet.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.09.2012, 20:54
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

No se oikeastaan kelpais mulle niin tulis ne välityksetkin laitettua.. kai huomenna tarvii kurkata öljyroppua.
Päänsärky tulee kun miettii mikä sitä riivaa. Tais tulla sit vaihdettua kaks ehjää murrostakin mutta eipä olisi uusia tullut ostettua mukaan varaosiksi.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.09.2012, 21:15
fj40:n Avatar
fj40 fj40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.06.08
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 246
Thumbs up

Moinen pauke lähtee myös jakolaatikosta, kun nelivedon kytkentäholkki kuluu ja luiskauttelee välillä 4x4 pois, oliko tämä alipainejakiksella?
__________________
Terveisiä Perseestä
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.09.2012, 21:44
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Juu napista nelikko päälle, jakisvikakin oli mielessä mutta siitäkään ei ole kokemusta niin vaikea sanoa.
Aavistus olisi kuitenkin että etuakselissa vika piilee, ääni toki voi johtua ja kuulua sitten sieltä.

Sitten tarvii loota pudottaa pois ja laakeroida sekin, samalla jäykempi kytkin.
Nollabudjetti joutuu taas koetukselle
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.09.2012, 22:32
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jos etuakselin kuori tärähtelee paukkeen mukaan, ja pauketta ei kuulu nelivedolla suoraan ajaessa, niin haiskahtaa siirtoholki/haarukka vialta.

Tämän voit testata helposti: aja neliveto päällä auto parkkiin, ja merkkaa kardaanit(sekä etu että taka-) alapinnasta esim.hankaamalla paskat pois.
ja sitten kaarrat soralla neliveto päällä niin pitkään että kuuluu 20-30 pamahdusta, ja sitten katsot että onko kardaanien merkit edelleen samassa kohdin (siis sekä etu että takakardaanissa esim suoraan sivulle), jos paukkuu siirtohaarukasta+holkista, niin etukandaanin merkki on noin neljänneskierroksen eri kohdassa. ja jos holkki+haarukka ok, niin merkit edelleen samassa kohdin, ja vikaa pitää etsiä muualta....
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Outo starttivika Etukeno Tekniikka & Jutustelu 10 01.11.2011 16:44
Outo latausongelma SKO Tekniikka & Jutustelu 5 08.11.2010 07:18
Outo BJ pick-up? sisua45 Tekniikka & Jutustelu 7 16.08.2009 10:28
outo niva.. pikkuG Linkit 4 25.11.2007 16:21
Outo(ko) sähkövika adv Tekniikka & Jutustelu 3 21.12.2006 13:44


Sivu luotu: 02:19 (GMT +2).