Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.04.2013, 18:40
tth tth ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.10.06
Sijainti: Ilomantsi, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Kyllä alkuperäinen ajatus oli laittaa anturi nimenomaan lähtevään letkuun. Mutta kun ns. baarikeskusteluissa on tullut myös ajatus anturin asennus lauhduttimelta tulevaan letkuun, perusteluna se että tietää miten viileää oljyä laatikko imee sisään..... !! ?? ! Siksi aattelin kysyä asiaa teiltä viisaammilta.

Voisi olla ideaa toteuttaa asia kahdella anturilla. Öljypohja on tällähetkellä irti, kun joutuu vähän muokkaamaan sitä liian lähelle tulevan kartaanin takia, niin samaan syssyyn siihen voisi nipan asentaa anturia varten. Ja toisen anturin lauhulle menevään letkuun. Ja mahdollisesti jos pärjäisi yhdellä lämpömittarilla ja vaihtokytkimellä, niin olisihan se kiva seurata lämpö eroja.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.04.2013, 19:29
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Viisaammista en tiedä...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tth Näytä viesti
Kyllä alkuperäinen ajatus oli laittaa anturi nimenomaan lähtevään letkuun. Mutta kun ns. baarikeskusteluissa on tullut myös ajatus anturin asennus lauhduttimelta tulevaan letkuun, perusteluna se että tietää miten viileää oljyä laatikko imee sisään..... !! ?? ! Siksi aattelin kysyä asiaa teiltä viisaammilta.
Siis tuo tuleva letku on minun mielestä se huonoin paikka: Koska jos tuon jäähdyttimen öljynkierto on syystä taikka toisesta huono, niin silloin öljy jäähtyy huomattavasti kylmemmäksi, ja laatikko saattaa käydä siitä huolimatta/-johtuen tosi kuumana. -> kuski luulee että kaikki kunnossa, ja antaa sikaa.....

Tuolle lämpömittarille lienee sopiva paikka öljypohja? taikka jos 2. mittari niin silloin nuo öljyn jäähdyttimen lähtö/paluu vois tulla kysymykseen, jos öljynkierto jäähdyttimelle tulee turbiinin tms. paluulinjasta. (ei minkäänlaista tietoa k.o laatikon öljyn kierrosta)

Ja ilman pahaa tarkoitusta:

Termistöstä: lauhdutin läähdyttää höyryn nesteeksi (esim. autoissa ilmstointilaitteen lauhdutin "syylärin" edessä, ilmastoinnin höyrystin auton lämmityslaitteessa puolestaan höyrystää nesteen kaasuksi)
Jäähdytin: jäähdyttää esim. öljyä tai nestettä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.04.2013, 20:04
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Juu ei ole tosiaan mitään järkeä laittaa paluuletkuun, jollei sitten tosiaan ole tarkoitus tutkia öljynjäähdyttimen kykyä jäähdyttää

Laitoin nyt Jeeppiin öljypohjaan anturin, jossain vaiheessa kun ostan ja asennan lisäjäähyn ja samalla uusin meno- ja paluuputket (siirrän kulkemaan toista reittiä), niin samalla varmaan pistän menolinjaan T- haaran ja siihen toinen anturi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.04.2013, 18:36
tth tth ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.10.06
Sijainti: Ilomantsi, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Eipä kyllä mullekkaan auennut ajatus anturin sijainnista paluuletkussa. Mutta enpä kehdannut sen kummemmin kaverin kanssa asiasta väitellä kun tuntui olevan niin varma asiasta.

Sen verran kiinnostaa öljyn lämpö erot että öljypohjaan ja menoletkuun tulee anturit. Ja nimenomaan lämmöt kiinnostaa siksi, kun en meinaa öljynjäähdytintä asentaa keulaan ennen muutos katsastusta, korkeintaan letkut tekee lenkin syylärin edessä. Vaikka öljynjäähdytin ei paljon paina, niin joka kilo mikä on keulasta pois, helpottaa etuakseli painoa katsastuksessa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.04.2013, 21:26
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Jossain mittarien asennusohjeissa käsketään asentamaan anturi lauhduttimen paluuputkeen, että varoittaa jos lauhduttimen kapasiteetti loppuu ja nähdään öljytilaan menevän öljyn lämpö. Toiset opukset taas käskee laittamaan EHDOTTOMASTI meno linjaan, koska turbiinihan sen öljyn lämmittää ja sieltä se lauhduttielle lähtee. Viileä öljypohja ison lauhduttimen takana ei enää auta, jos öljy on jo kiehautettu turbiinissa ja hyvät voitelu ominaisuudet menetetty. Öljyn maksimi lämpö on lauhduttimen menoputkessa 150C, ja öljypohjassa hetkellinen maksimi on 130C, normaali käyntilämpötila vaihteistolle on n. 80C. Paras kai olisi että olisi mittari öljypohjassa, ja lauhduttimen menolinjassa, ja vielä piippari varoittamassa ylilämmöstä.

Viimeksi muokannut Mase : 19.04.2013 21:41
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
automaatin välitys HuSa Tekniikka & Jutustelu 16 14.11.2011 17:35
Myydään Automaatin syylari awd O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 13.11.2010 05:52
Ostetaan Polaris Magnum 330 öljynlauhduttimen lämpöanturi elhapero O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 11.06.2010 16:27
AUTOMAATIN PAINO sumpe Tekniikka & Jutustelu 3 01.09.2009 07:09
Automaatin öljyvuoto Killman Tekniikka & Jutustelu 4 17.05.2005 11:46


Sivu luotu: 04:10 (GMT +2).