![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kyllähän siitä säiliöstä on hyötyä jopa pakollinen tuommoisessa, pääsee pumppukin hiukan helpommalla. noin ainakin dieseleissä kun alipainetta eivät hirveemmin kehitä, eli ison ukon nyrkin kokoinen säiliö esim läjän aliainesäiliönä, missä takaisku kiinteänä. Semmoisen etsit suoraan tuohon omaan autoos
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#2
|
||||
|
||||
![]()
litrankin säiliö on jo aika iso, kaksi jo valtavan hyvä, ja vaikka ei se kone mahdottomia alipaineita kehitäkkään niin kannattaa se koneen omakin alipaine takaiskun kautta ottaa siihen samaan säiliöön, vaikkei se etenkään tyhjäkäynnillä paljoa teekkään niin kyllä seillä imusarjassa sitä imuakin on ja se sähköinen sitten vaan tekee loput mitä ei ilmaiseksi synny.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Eräs insinööri kaveri tuota laski eilen iltasella minulle. Hän tarvitsi jarrutehostajan tilavuuden siihen, tiedon kuinka monta kertaa poljinta pitää pystyä painamaan, pumpun tuottaman alipaineen. Sitten tarvitsisi tiedon jolla tehostin vielä toimii. Mutta tämä pitäisi mitata. Ja pumpun tuotonkin hän tarvitsisi. Mutta niillä tiedoilla joita hänelle pystyin antamaan. Pumppu tekee -0.8bar alipainetta ja tehostimen tilavuus n:4l ulkomitoista mitattuna ja 2l keräys purkilla kerta polkasun jälkeen jäis -0.27bar alipainetta järjestelmään. Eli pikaisten laskujen mukaan 2l keräyspurkki ei riitä.. Ei tehostin enään toimi noin pienellä alipaineella kunnolla. Tilavuutena 4l olisi parempi.. Pitää nyt suunnitella ja testailla vielä.. Ja se että voiko insinöörin taitoon luottaa..
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
mutta eipä se tietysti mitään kauheaa ongelmaa tee vaikka sinne rooverin lokasuojaan 4 litran pytynkin laittaa, se van kestää vähä kauemman pumpata tyhjäksi, ja edelleen suosittelen että käytät sitä sähköistä vain sen oman moottorin vajavaisuuden apuna. Viimeksi muokannut Rytari : 29.03.2013 13:25 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ei sen säiliön tarvi olla välttämättä iso tilaa vievä pytty.
Jossain ratapelissä oli iskarituet yhdistävä jäykisteputki jarrujen alipainesäiliönä. Tolla periaatteella kun tulppais turvakaaret ja helmaputket säiliöksi, niin riittäisi alipainetta viikon jarrutuksiin... Ja ehdottomasti imusarjalta takaiskun kautta ne alipaineet talteen mitä sieltä tulee, kyllä se -0,3bar on hätätilanteessa parempi kuin ei mitään ja eikös moottori jarrutuksessa tule kuitenkin isompi imu. Viimeksi muokannut Mase : 29.03.2013 21:02 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Joku kahen kilon sammutin vois olla aika sopivan siro pönttö...
Ja jostakin harmaan solukon syövereistä nousee hatara ajatus että nimen omaan se koko tehostimen pytty on normitilassa alipaineinen ja jarrutuksessa sen kalvon takapuolelle päästetään ulkoilmaa. Eli sen alipaine pöntön ei tarvi olla X kertaa sen tehostajan tilavuus kun sitä ap.tä ei vajuteta kuin vähän kerrallaan. Korjatkaa taas jahka väärässä olen.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 29.03.2013 21:16 |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lisää säiliötä...
BJ andy: juuri noin muistelen itsekkin tuon tehostimen toimivan japseissa/saksalaisissa.
Siis ULKOMUISTISTA: tehostimessa on kumikalvo, ja jarrupolkimen tangossa on (servon sisässä) venttiilipaketti, joka jarrupolkimen ollessa ylhäälä päästää alipaineen kalvon molemmin puolin, ja kun jarrupoljinta painetaan, niin kalvon ohittava(siis se venttiili, mikä päästää alipaineen kalvon jarrupolkimen puolelle) sulkeutuu, ja jarrupolkimen puolelle aletatan päästää ilmaa polkimen juuressa olevan vaahtomuovisen suodattimen läpi. (Siis dieseleissä, esim. toyota BJ-LJ-HJ-HDJ jne: kun uiskennellaan noin syvällä, ja hiplataan jarrupoljinta, niin jos tuo vesi on sisällä jarrukellon yläpuolella, niin jokaisella jarrupolkimen hipaisulla menee vettä öljypohjaan ![]() ja kun kalvo on löytänyt oikean paikan suhteessa jarrupolkimeen, venttiilit sulkeutuu. ja kun jarrupoljinta nostetaan, niin kalvon ohittava venttiili avautuu siksi aikaa, että kalvo taasen löytää paikkansa. Mutta tuon alipaineen riittävyys: onko tuo alipainepiiri/tehostin ehyt? Siis kun et jarruta, niin pumppu ei käy, kuin joskus satunnaisesti, muutamia sekuntteja muutaman minuutin välein? Ja kun jarrutat, siis esim. painat jarrupolkimen esim. puoleen väliin, niin pumppu ei ala käymään jatkuvasti (siis pyörähtää muutaman sekuntin) Mutta kun löysäät jarrupolkimen ylös, niin pumppu taas alkaa käymään. Jos kaikki on kunnossa, niin lisäsäiliötä kehiin, muodossa taikka toisessa, ja niitähän voi olla useampia, muistat vaan että letkut ei saa päästä alipaineesta lyttyyn! Nuo nailoniset paineilmaputket hyviä, kunhan putkien liitos nippoihin hyvä, itse käyttäisin ruuvattavia. Ja tuota moottorin alipainetta kannattaa hyödyntää, siis vähintään imeä takaiskuventtiilin kautta tuo 0,3 bar tuonne säiliöön. kestääkö tuo sähköpumppu imeä ulostulosta? siis jos varma tieto, että kestää, niin imusarja imemään. Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 30.03.2013 10:22 Perustelu: Jarrutettaessa pumppu käynnistyy hetkeksi |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Volvo alipaine | joker | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 07.08.2011 10:02 |
Ostetaan hankook 31x11,5x15 mt yksikin piisaa | Kuupo | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 11.01.2009 11:19 |
Volvon alipaine lukko | tapsa4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 22.10.2008 06:10 |
Seppolehto.com ja hupia piisaa... | Urbancityboy | Chit-Chat | 5 | 29.11.2007 21:31 |
hj jarrutehostimen alipaine? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 19.10.2007 18:07 |