![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tänään kun oli pakkaspäivä, eikä siis vesilätäkössä tarttenut maata, tuli katottua auton alle, että millaisia vaurioita viime viikonlopun kisasta. Se oli jo huomattuna, että raidetanko on taipunut kardaanin laippaa vasten. On tuo näköjään joskus aiemminkin niin tehnyt, kun osa jäljistä ruosteessa ja osa kirkkaita. Jäljistä päätellen raidetanko on välillä käynyt tuolla perän ja kardaanin välissäkin. Sen verran sain rautakangella, tunkilla ja kuormaliinalla väänneltyä, että enää ei hinkkaa tuo raidetanko kardaanin laippaan ja pultteihin. Ei kuitenkaan oiennut tarpeeksi ja aika lähellä on edelleen. Nuo mutkat kuskin puolelta on mielestäni oienneet (missä näkyy punaista pohjamaalia) ja pikkuisen tanko taipunut taaksekin päin. Onko hyviä ideoita, miten tuon saisi auton alla taivuteltua takaisin? En mitannut, mutta arviolta 50 - 60 mm umpirautaa tuo on. No, huomenna meinasin työpaikalla koittaa vaikka pyöräkuormaajalla sitä pikkuisen saada lähemmäs alkuperäistä muotoa. Näkyypä tuossa kuvassa sekin, että vähän on nuo U-pultitkin ottaneet itseensä. Pitänee hommata varalle uusia. Vai onko mitään estettä sille, että tekisi tuonne jousen päälle sopivan raudan ja pultteina käyttäisi sitten vaikka suoria 12.9 pultteja? Olisi ainakin helpommin saatavana... No, ainakin noissa U-pulteissa on joku hienokierre... Lähestymiskulma oli liian pieni noilla vakiorenkailla ja puskuri otti jäiseen penkkaan. Näkyihän se selvästi vääntyneen, mutta tänään vasta alta katoin. Tuo puskurin kuori on noin 5 mm tavaraa ja tuollainen vekki oli tullut. Puskurin runko-osat näytti suorilta kyllä. Pitää tuotakin koittaa huomenna oikoa... Sen ainakin jo oppinut tuon kanssa, että ei oikomishommat mene ihan yhtä helposti kuin vaikka Jeepissäni. Aina jotain isompaa vehjettä tarvitsee...
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Isommat vehkeet vaatii isommat työkalut ,hieno vehje siitä on jalostumassa
![]()
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan- |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tästä ei paljon mitään edes pitänyt jalostua, mutta niin tosiaan näyttää käyvän... ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ja sitten tuolla pitäisi sodassa kyetä rymyttämään
![]() Saiskohan jonkin armeijan päättäjän puhuttua, et antaisi offareille malli vehkeen rymyytettäväksi niin tietäisi mitä pitäisi muuttaa ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Soita vaikka NATOon. Tuostakin autosta on montaa eri versiota ja tuo alunperin komentoautona ei kai ole ajateltu niihin pahimpiin rymyämisiin. Ei vaan ollut sellaista myytävien rivistöä meikäläisen ulottuvilla, että oisi voinut valita kaikilla maastoajossa parhailla ominaisuuksilla olevan. Pitää vaan koittaa tuon kanssa siis tulla toimeen ja pikkuhiljaa kehitellä... Suomessa kyllä se hyvä, että kaikki (siis minun tietääkseni) maastokuorkit samanlaisia ja samoilla varusteluilla. Tosin radio- ja komentoautoina toimi ainakin minun palvelusaikana pullauazit...
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Teet uuden ja pistät sen kulkeen tuolta perän yläpuolelta.
Vai mahtuuko kun tosta kuvasta ei ihan saa selvää. Tai onnistuuko pelkkä tangon kääntäminen kulkeen yläkautta.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuota olen kyllä miettinytkin. Pitää mittailla, onnistuuko jopa tuolla tangolla. Mietin myös alkuperäistä ajatusta. Oisko aateltu, että raidetangon vääntyminen ei halvaannuta autoa niin paljon kuin etukardaanin särkyminen? Eli se olisi suojana kardaanille alkuperäisessä käytössä..? Vaan tosiaan, pitääpä mittailla, mahtuisiko uusi taivuteltu tanko olemaan akselin yläpuolella.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Kokeile mitata nyös renkaat linkussa...Lainaus:
P.S eikö tuossa ole aurauksen säätö palaa, kun kuvista ei näy; siis eihän aurausta säädetä niveltä kierros pyöräyttämällä? Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 02.03.2013 22:20 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Raidetanko osumasta ja U-pulteista:
Siis sulla on ollut hivenen tuuria mukana, että tuo raidetanko on saanut tukea tuosta kardaanin laipasta!
Jos kardaanilaippa ei olisi tukenut tuota raidetankoa, niin voisi olla aurausta yli jalan, siis 30 cm. Oliko tanko niin mutkalla, että koski kokoajan pinjonin laippaan? uskoisin että tuommoiset raatelujäljet vaatii voimaa, millä painetaan laippaan! (siis ollut kannatuksella raidetangosta) Suksi/pulkka tuolle raidetangolle akseliputkeen, että liukuu yli esteiden. Taikka sitten semmosiset rajoittimet, että ei pääse sujumaan niin paljon, että vääntyy. Ja nuo U-pultit: tee sinne yläpäähän sopiva levy (vaikka 12mm hardoksista ![]() Ja jos haluat askarrella, niin tee noille pulteille "Aluslevy", siis suksi vaikkapa 40 cm säteellä... niin liukuu yli pienten kivien/kantojen. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
On varmasti ollutkin niin mutkalla, että otti kokoajan laippaan kiinni, kun jälkiä tuolla perän puolellakin. Se vaan ei maastoajossa kuulunut lainkaan, mutta tiellä kuului... Lähinnä noissa U-pulttien korvaamisessa mietin sitä, että onko niillä tuossa joku sivuttaistenkin voimien funktio? Nythän vaan pultit kiertää jousipakan, joten ei se mahdottomia rautoja sen takia tartte, mutta nyt siellä ei ole niveltä... |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Proto-Sisussa on tuollainen muistaakseni 12 mm levystä väännetty suoja raidetangossa. Suoja on perämurikassa kiinni. Voiskohan jotain vastaavaa rakentaa MANniin? Se raidetanko tuskin on umpijöötiä, eiköhän se ole paksulaitaista putkea.
Kuvassa näkyy myös Sisun U-pultit. Ne eivät ole niin "otolla" kuin sun laitteessa.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Sitä suojaa muistelinkin, että kuinkahan leveelle yltää. Pitää tutkia, saisko sellaisen rakenneltua koko tuolle raidetangon alhaalla olevalle matkalle. Tuossakin kun osuma on tullut ihan tuonne mutkan kohdalle. Keskikohta onkin aika paljon perämurikkaa ylempänä.
Siksi aattelin umpitangoksi, kun kierreosat on ohuempaa ja ne on hitsattu siihen tankoon kiinni. Voihan se tietty silti olla paksuseinäistä putkea, mutta ihmetyttää, miksi sitten erilliset kierreosat hitsattu. Voi tietty olla vaan tuotannollistaloudellinen juttu... Nuo U-pultit on kyllä tuossa minun MANnissa aika typerästi. Jotain pitää kehitellä, kun niitä vaihtaa, etteivät noin alas tulisi pulttien päät. Ne kun on tosiaan liki 10 cm akseliputkea alempana! EDIT: Suojaahan tuo protossa oleva suoja hyvin koko tuon raidetangon "matalalla" olevan osan. |
![]() |
Luokat |
8.136, fae, maastokuorma-auto, man |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Spider man 4 | SL | Chit-Chat | 1 | 08.08.2007 13:39 |
Brave man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 14.11.2002 17:48 |
Spider-Man | mikk0 | Movies | 0 | 02.09.2002 22:37 |
Business man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 22.08.2002 14:14 |
Man with a problem | SamppaFIN | Jokes | 0 | 19.08.2002 17:13 |