![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Meillä on työmaalla useampaa sorttia maahantuojien vaatimia elektroonisia testereitä takuutarkoituksiin, mutta aina kun pitää testata asiakkaan laskuun menevä akku niin hiilipakkaan olen ite tarttunu. Tuostahan sais tietty vertailutestin aikaan kun kokeilis elektronista ennen hiiliä. Ei nuo elektroonisetkaan taija kovin epätarkkoja olla mutta hintakin lienee jotain muuta ku kymppejä. Ulkomuistista en osaa sanoa antoko nuo rasiat virran määristä numeerista infoa, hiilipakkahan näyttää vaan jännitettä ja kuorma asetetaan akun koon mukaan. Startillahan siihen akkuun saa kuormaa, nykäsee vaan moottorista osia irti sen verran ettei käynnisty ja panee startaten, siinähän sen näkee riittäkö virta useampaankin käynnistys yritykseen. Ei tosin sovi laiskan miehen ja irtoakkujen yhdistelmään ;D P.S mulla on rikkinäinen boschin hiilipakka nurkissa jonka vikaan en ole kerenny perehtyä. Vois joutaa lainaan jos tuntuu virtaa miehessä riittävän ![]()
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#2
|
|||
|
|||
![]()
C-Tekkejä on muutama.
Hiilipakat eivät nekään ole näköjään ihan ilmaisia, mutta mittausmenetelmä on mulle mieluisampi, kuormituksen aikaisesta jännitteestä näkee just sen mikä eniten kiiinnostaa, eli että jaksaako akku puskea virtaa (ja jännitettä eli tehoa) vinssille ja startille. Jonkun keinokuorman rakentaminen tee-se-itse menetelmällä olis kyllä vaihtoehto, ekana tuli mieleen kaivella kaikki vanhat halogeenit yhteen patteriin, mutta niitä tarvitaan aika paljon että saa akkua kuormitettua muutamalla sadalla amppeerilla. Kätevämpiä tapoja saada 12V akusta turvallisesti noin 300-400A esim. 15 (max. 60) sekuntia? Tarpeeksi pitkästi esim. 25-35mm2 piuhaa tulee hintoihinsa sekin. Tai mistä kannattaisi hommata hiilipakka? Olisko joku tällanen hyvä? http://www.akkumestari.fi/tuoteluett...roduct_id=1069 -Paavo |
#3
|
|||
|
|||
![]()
12/230 V invertteri, ja sitten kuormaksi vaikkapa auton sisätilalämmitin tai pari.
Ja vaikkapa bilteman pihtivirtamittari virran mittaukseen. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Invertterin speksissä oli että low input voltage shutdown 9.5V. Akun ja invertterin väliin kaivelin jotain vanhoja vinssien mukana tulleita johtoja, musta oli ilmeisesti 35m2 mutta punainen oli selkeästi pienempi, varmaan vain 25mm2. Johdot oli reilusti metrin mittaiset. Voi olla että pitää askarrella paremmat syöttöjohdot. Eipä tullut kokeiltu lämpenikö se ohuempi syöttöjohto yhtään. Muttamutta, kun virtalähtenä ekassa räkätestissä oli sutsukin pikkuakku, niin invertterin lähtöjännite laski huomattavan paljon, akun napajännite kun oli noin 9.8V niin 240V lähdössä oli naurettavat 120V. Kuumailmapuhaltimen henkäys oli aika mieto. Vähän kun vielä jatkoi niin jännite tippui nopeasti alle sadan voltin. Jotta hommassa olis edes vähän tieteellisyyttä, niin sellanen jännite dataloggeri olis hyvä, eli jos jollain systeemillä sais talteen sekä (12V) tasajännitteen että (240V) vaihtojännitteen jollain kohtuullisella tarkkuudella esim. sekunnin välein, niin pystyis helposti vertailemaan akkuja keskenään, nopeesti sais karsittua vajakit pois. -Paavo Viimeksi muokannut Paavo : 03.03.2013 20:29 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
"Lainaat" töistä pari niitä GPIP-väyläsiä yleismittareita ja käsketät läppärillä niitä
![]() ![]()
__________________
- eskimo kaenuusta |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mites jos vanhoja kiukaan vastuksia nippu, ja niihin ajas sitä tehoa.
Edit jossain kierrätyskeskuksesta vois löytyä edullisesti |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Niin tai hehkutulppia kuormaksi...saa romuttamolta sopivasti
![]()
__________________
- eskimo kaenuusta |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Paksut syöttöjohdot ja siihen kuormaks vaikka 2,5 neliön kuorittua mmj johtoa. Pyörität siitä semmosen "jousen" vaikka puupalikan ympärille ja upotat sen vesiämpäriin niin ei pala johto poikki. Sopiva langan paksuus ja pituus löytyy kokeilemalla tai laskemalla jos osaa.
|