![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() en tiä onks oikee vuasmalli mut off ja max ac asenossa kellolle pitäs tulla alipaine muissa ei
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Vai oliskos vika vaan yksinkertaisesti vakuumilinjastossa?
Siellä jossakin on todennäkösesti vakuumisäiliö (joku muovi- tai peltipallo), ja sitten epämääräinen lukumäärä erinäisiä letkuja imusarjan, bensalinjaston ja ilmanputsarin, sekä tietysti sen sisäilmankiertoventtiilin välillä. Josko sieltä on vaan joku letku hapertunut tai liitos irronnut eikä vakuumi toimi niinkuin pitää? Tyhjäkäyntiinkin saattaa vaikuttaa kummasti. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Re
Off asennossa on sisäkierto päällä ettei ajoviima tule vapaasti sisään lämppärin/ilmastoinnin kautta. Max asennossa taas otetaan sisältä jo viilennyttä ilmaa kiertoon mahdollisimman nopean jäähdytyksen aikaansaamiseksi (maailmassa on maita joissa on oikeesti lämmin, Suomessa tuo asento on tuskin tarpeen).
![]()
__________________
T: Harri Viimeksi muokannut Harriko : 05.01.2013 21:16 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
tulis mieleen tutkia:
1) tuleeko ko. letkulle alipaine missään vaiheessa, jollei niin miksei, eli etsiä vuoto 2) liikahtaako toimilaite, siis se kello kun imaiset sitä, jollei. siitä on kalvo puhki tai muutoin jumissa mikä on sen "kellon" perusasento, eli läppä kiinni vai auki kun auto seis alipaineohjauksiset toimilaitteet on aika herkästi liikkuvia, ja tupakkimies testaa linjastot savulla puhaltelemalla
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ilmastoinnin kuuluis ohjata tuota sisäkierron läppää siten, että kun kesähelteellä kytket ilmastoinnin täysille,kytkeytyy samalla myös sisäkierto.
Eli tuolla sisäkierrolla pyritään nopeuttamaan sisätilojen viilenemistä,kun ei oteta ulkoa helteistä ilmaa sisälle autoon vaan kierrätetään jo kerran viilennettyä uudelleen ilmastoinnin kennon läpi. Varmaan joku anturi ohjaa tuota sisäkiertoa pikkuhiljaa pois,kun sisätilat on saatu viilennettyä sopivaks,tai sit se kääntyy ottamaan ilman ulkoa ku ilmastoinnin tehoa pienennetään. Todennäköisesti jälimmäinen vaihtoehto ku manuaali-ilmastoinnista oli kysymys.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Vai oliskos vika vaan yksinkertaisesti vakuumilinjastossa?
Siellä jossakin on todennäkösesti vakuumisäiliö (joku muovi- tai peltipallo), ja sitten epämääräinen lukumäärä erinäisiä letkuja imusarjan, bensalinjaston ja ilmanputsarin, sekä tietysti sen sisäilmankiertoventtiilin välillä. Josko sieltä on vaan joku letku hapertunut tai liitos irronnut eikä vakuumi toimi niinkuin pitää? Tyhjäkäyntiinkin saattaa vaikuttaa kummasti. Mahdollisesti, aikamoinen tutkiminen edessä. Off asennossa on sisäkierto päällä ettei ajoviima tule vapaasti sisään lämppärin/ilmastoinnin kautta. Max asennossa taas otetaan sisältä jo viilennyttä ilmaa kiertoon mahdollisimman nopean jäähdytyksen aikaansaamiseksi (maailmassa on maita joissa on oikeesti lämmin, Suomessa tuo asento on tuskin tarpeen). Jos läppä on aina tossa sisäkiertoasennossa niin kyllä silloin huurtuukin. Jos et löydä vikaa alipainesysteemistä niin lukitsisin läpän ulkoasentoon, tuo sisäkierto on mielestäni Suomen oloissa tarpeeton. Näin oln itsekin ajatellut sen toimintaperiaatteen. Ja läppä on jo lukittu ulkoasentoon. Ilmastoinnin kuuluis ohjata tuota sisäkierron läppää siten, että kun kesähelteellä kytket ilmastoinnin täysille,kytkeytyy samalla myös sisäkierto. Eli tuolla sisäkierrolla pyritään nopeuttamaan sisätilojen viilenemistä,kun ei oteta ulkoa helteistä ilmaa sisälle autoon vaan kierrätetään jo kerran viilennettyä uudelleen ilmastoinnin kennon läpi. Varmaan joku anturi ohjaa tuota sisäkiertoa pikkuhiljaa pois,kun sisätilat on saatu viilennettyä sopivaks,tai sit se kääntyy ottamaan ilman ulkoa ku ilmastoinnin tehoa pienennetään. Todennäköisesti jälimmäinen vaihtoehto ku manuaali-ilmastoinnista oli kysymys. Juurikin näin, mutta miksi alipainesäädin on jumittunut niin että pitää sitä läppää sisäkierrolla. Siis se on nyt siinä asennossa että se "vetää" vipua alaspäin, eli imee alipaineella. Siihen asentoon se on jumittunut. Teen vähän tutkimuksia ja päivittelen keskustelua uudestaan. Auto tosiaan käy tyhjäkäyntiä pikkaisen pätkien, ja pienissä nopeuksissa nykii hieman. Tämä viittaisi juuri haljenneseen/irronneseen letkuun ! Mutta kiitoksia tiedoista tähän asti, tämä foorumi toimii paremmin kuin mikään muu suomessa. Asiantuntevia neuvoja satelee ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ford Rangerin (euroopan malli) korotus | gikseri | Maasturiprojektit | 25 | 19.08.2011 09:34 |
Ford rangerin laatikon räjäytyskuvia? 4wd | Luke86 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 27.07.2011 14:24 |
Myydään Ford Rangerin / Mazda BT-50 Pohjapanssari ja Lavarauta | Heze.R | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 23.09.2008 06:45 |
M: Ford Rangerin lavakaari | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 19.01.2006 23:14 | |
Myydään Ford Rangerin lavakaari | O/M/V Muut | 0 | 08.11.2005 10:26 |