![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() BV202 telojen kestoTerve Jjurva, Kyllä ne normaalikäyttöä kestää varmaankin paljon paremmin Nasun telat. Siksi vaan halusin muistuttaa, kun teette mahdottomasti töitä vaunujen eteen, ettei sitten tule ns. yksinkertaisissa asioissa perustavaa laatua olevia ongelmia. Itsellä kun on tekninen koulutus (DI ajoneuvotekniikka) ja 30 vuoden työtausta raskasta kalustosta, jos ei muuta ole oppinut niin pelkäämään kohtia missä voi mennä pieleen. Teloissa ei muistaakseni ole ollut mainittavia ongelmia pistoja vastaan, ainakaan silloin kun pysytään lähellä suunnittelupainoja. Nämäajoneuvothan on alunperin tarkoittettu pehmeillä liikkumista varten, ei metsäkoneiksi. Eikös ne Territ sun muut "Harmitrakit" harvennuskoneetkin kärsineet telaongelmista. Telan runko-ongelmat olivat tosi pahoja Nasun kohdalla, muistelen telakustannusten olleen noin 10 mk/km 90-luvun alussa (tela maksoi silloin muistaakseni 25000 mk / kpl ja 4 tarvittiin). Sittemmin Sisu-Defence muutti telat sisävetoteloiksi (Camoplast Kanada), joten tämänhetkistä tilannetta en tiedä kun olen ollut enemmänkin laadunvarmistushommissa. Nythän tulee myyntiin bensa Nasuja PV:ltä, ilmeisesti 3,5 l Rover koneisia (uudemmat 3,9 l Rover V8). Viimeiset olivat 6,2 GM dieselillä. En kyllä suosittelisi hankkimaan, varaosahuolto voipi olla hankala ! Muistelen sinun jossain vaiheessa sinun kysyneen BV202:n nivelen rajoittimien tarkoitusta. Niiden tarkoitus on rajoittaa nivelen pystyliikettä ja vaimentaa ääripäissä. Nasussa on erillisellä sylinterillä varustettu vaimennin sylinteri vaakasuorassa (vie tolkuttomasti tilaa). Sylinterin tarkoitus on rajoittaa nivelen liikkeet ja vaimentaa vaunujen välistä liikettä (vaimennus ei kuitenkaan toimi Nasussa kun liikenopeudet ovat normaalikäytössä liian pieniä => suunnitteluvirhe). Suunnittelin Defencelle niveleen iskarit (Koni), joista tehtiin proto. Ajeltiin sillä sen aikaisen suunnittelupäällikön kanssa, hyvin toimi (ainakin paremmin kuin alkuperäinen). Ei hakannut kovemmilla nopeuksilla kuten alkuperäinen. Testauksen pojat ajoivat sitä sitten "aaltoradalla" niin perusteellisesti, että takavaunun iskarin yläpää repesi vaunusta irti ![]() Niin sitten siitä niven kääntökulmasta piti sanoman: Varokaapas, ettei mene liian suureksi => murrosnivelet antautuu kun vaunu on käännettynä ja polkaisette kaasua. Alunperin todennäköisesti kääntökulman maksimi on nivelien sanelema juttu eli nivelien max. kulma rajoittaa. Lisäksi etuvaunu ja takavaunu voivat ottaa kiinni toisiinsa korin yläreunoista (jos taka-vaunuun tulee kori) kun mennään sopivan ojan yli ja samalla käännetään. Sittemminhän Hämeenlinnan piste muuttui Patriaksi ja tela-ajoneuvojen rakentaminen lopetettiin ja keskityttiin pyöräajoneuvoihin (Pasi ja AMV). Jos on jotain missä voin olla apuna, niin kysykää, autan mielelläni.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Onkos niissä normaali nopeuksinen tomaatti vai joku spessu malli suomalialaiseen isninööri malliin, et ei tosi tilanteessa tien varresta löytyvän vanin laatikko käy? |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Aikalailla könköttää tuo telahärveli ilman jousitusta, mistähän autosta löytyisi sopivat kierrejouset teleihin? Painoa on rakkineelle kertynyt jo 2140kg Sekin lisää tärinää kun kun takanakin on vetorattaat mutta sinne on aika vaikea rakennella jousitusta, ehkä nuo taka-akselin rattaat pitäisi olla vähän telien pyöriä ylempänä?
Rankakärryn tekoakin olisi aika aloitella, vähän olen ajatellu kokeilla ensin miten metsäreki tulisi perässä, kuinkahan isot ohjaussylinterit esim. bankussa on? |
#4
|
|||
|
|||
![]()
No varmasti tärrää ja hakkee joka patin jos jousittamattomat kiristinpyörät kulukee maata vasten, vähintään 10cm ylemmäs. Tuosa mun laitteesa on XJ jeepin ja mersun jouset katkastuna. Ja volvon kuorma-auton pohojaanlyöntikumet vielä lisänä.
Bankun sylintereistä en tiiä mutta omasa kääntösylinterit on 60mm männällä ja 36mm varrella. Tieten riippuu vähän kui kaukana kääntöpisteestä sylinterit on että mitkä riittää. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Tännää valamistu vetoakselit syöttörullille Casen syyläriremonttin ohesa.
Kiilauraholkit hydraulimoottoreille. Siihen painettuna 30mm akselit. Ja hitsillä kiinni. Nuo holkit piti tehä ensin irralliset että sai työstettyä kiilaurat. Sitten vähän sorvia, jyrsintä ja kierrettä. Siinois valamiit osat oottamasa paikoilleen pääsyä. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tätä taas pikkusen eteenpäin kun muilta töiltä joutu. Nyt ois muuten luntaki ihan hyvin niin pitänee käyä sitä ajovideua tuosa joku viikoloppu kuvvaamasa.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Syöttörullat valamistumasa. Blanko ratas.
1, 2, 3...279, ennää 100 puuttuu. Pätkitty 16mm vejetystä tangosta. Vähän pitua rullan pintaan. |