![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|||
|
|||
![]() Mites porukat on kuivaillut paineilmaa? Kesällä puhaltaminen onnistuu hyvin noin minuutin, sen jälkeen tulee vettä ilman sekaan ja mikään ei toimi. Itse pohdin sellaista esimerkiksi neljänkymmen litran kokoista vaikkapa kaasupullon mallista astiaa johon ilma tulisi kyljestä ja muodostaisi syklonin ja ottaisi astin päältä kuivaa ilmaa ![]() Saisi samalla vähän lisää tilavuutta paineilma järjestelmään, myös onnistuisi syöttämääm kahdella pienellä kompuralla ilmaa.
|
|
||||
|
||||
![]()
Kumpi on arvon raadin mielestä parempi valinta autotallikäyttöön (pintapeltien puhallusta kellolla, vingun käyttöä jne.) joku vanha ruuvikompura kuten 7,5kW Tamrock FX 7/8 vai joku saman wattinen laatumerkkinen kaksoismäntäkompura? Lähinnä kiinnostaisi että onko ruuvissa muuta etua kuin hiljaisempi käyntiääni.
Lisäksi kiinnostaisi sellanen, että tuleeko jotain ongelmia veden kanssa jos laittaa paineilmasäiliön (vaikkapa galvanoitu) tallin ulkopuolelle? Minkä kokoista säiliötä minimissään raati suosittelee? Sulakekokoa en nyt muista, mutta 2,5mm2 on piuhat ja 5,5kw moottori on hyvin pyörinyt siihen asti kun säiliö puhkes. Kestääkö 2,5mm2 piuhat ylipäänsä tuollaista 7,5kW moottoria? |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Paineilman lämmöllä ja jäähtymisellä matkan varrella on selvä merkitys miten ja missä vaiheessa saa vettä poistettua. Ilma tuntuu jäähtyvän yllättävän paljon jo jos se joutuu kulkemaan kymmeniä metrejä paineilmaletkua, eli loppupäässä saa vettä irti. Itse olen välttävästi pärjännyt kompuran alussa olevan pikkuisen säiliön tuoman jäähdytyksen lisäksi kun matkalla on pari kappaletta Wilkersoneja, joista toinen näkyi tuossa puhalluskellon kyljessä. Iso painesäiliöhän toimisi tehokkaana jäähdyttimenä ja vedenerottimena. Sen huono puoli on hankala kuljetettavuus. Toisaalta lähellä kelloa riittänee melko pieni säiliö jos paineilmantuotot on pieniä. Oleellista on ettei puhalluskellon sisätila rupea toimimaan liiaksi vedenerottimena, se ei niin kauheasti haittaa vaikka kosteutta muuten virtaa puhallusletkussa. Pakkasilmalla toimittaessa kosteus voi estää laitteiden toimimisen ja tukkia esim. ekana hengitysilman suodatukseen tarkoitetut vekottimet. Myös kauko-ohjaus voi lakata toimimasta. Vettä ei jää kauheasti häiritsemään puhallushiekan kulkua ja puhalluksen aivan alussa tuleva vesi saadaan muualle kuin kelloon ja puhallus tapahtuu reippas mielellään kaikki hiekat kerralla kellosta puhaltaen. Tällainen reippaus on saavutettavissa vaikka 40 kilon säkki kerrallaan kelloon kaaten arviolta jollain 8 milliä tai isommilla suutinkooilla. Pienillä suuttimilla ja kompuroilla tulee hommaan helposti keskeytyksiä ja vettä pyrkii menemään hiekkaan. [Kumpi on arvon raadin mielestä parempi valinta autotallikäyttöön (pintapeltien puhallusta kellolla, vingun käyttöä jne.) joku vanha ruuvikompura kuten 7,5kW Tamrock FX 7/8 vai joku saman wattinen laatumerkkinen kaksoismäntäkompura? Lähinnä kiinnostaisi että onko ruuvissa muuta etua kuin hiljaisempi käyntiääni. Lisäksi kiinnostaisi sellanen, että tuleeko jotain ongelmia veden kanssa jos laittaa paineilmasäiliön (vaikkapa galvanoitu) tallin ulkopuolelle? Minkä kokoista säiliötä minimissään raati suosittelee? Sulakekokoa en nyt muista, mutta 2,5mm2 on piuhat ja 5,5kw moottori on hyvin pyörinyt siihen asti kun säiliö puhkes. Kestääkö 2,5mm2 piuhat ylipäänsä tuollaista 7,5kW moottoria?] Oleellista on, että kompura on kunnossa. Mäntäkompura voi olla helpompi huoltaa. Kuulemma ruuvikompuroita voi olla jopa vaarallinen mennä omin päin availemaan, itse en ole kokeillut miten mahtaa huolto sujua. Ehjä vehje siis pitäisi saada kummassakin tapauksessa. Mielestäni paineilmasäiliö on turvallisempi ulkona. 2,5 neliön piuhat käynee 7,5 kilowattiselle ja se riittää ehkä n. kuution tuotolle. On siis kesy puhaltamiseen, mutta sillä saa ajan kanssa täytettyä varsin isonkin painesäiliön. Isot säiliöt pitää olla turvallisessa kunnossa. Oikosulkumoottorin ottama virta riippuu paljon myös kuinka suurta painetta vastaan kompura joutuu taistelemaan. Yllättävän ison moottorin voi manuaalisella tähtikolmiolla laittaa pyörimään pienillä johdoilla ja sulakkeilla. Itse olen hyvällä menestyksellä pyörittänyt 15 kw mosalla ja taajuusmuuttajalla olevaa Hydor R42:sta 16A sulakkeilla ja 2,5 piuhoilla. Siitä ei kuitenkaan ole silloin hyötyä verrattuna 7,5 kilowattiseen kompuraan kun pitää pyörittää pienillä kierroksilla. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 03.01.2013 21:01 |
|
|||
|
|||
![]()
Mitään kokemuksia tästä vehkeestä? Onko hintansa arvoinen?
http://www.tyokalukauppa.net/sahkoty...ex-p-2407.html
|
|||
|
|||
![]()
Miten onko kukaan lie koskaan kokeillut imupainevaunun (paskatykki) alipaine pumppua hiekkapuhallus paineen tuottamiseen?
Hertellin pikkuinen siirtää 2000-4000 litraa ilmaa minuutissa ja isommat sitten yli 10 kuutiota minuutissa. Alipainetta jaksaa tuottaa kaiketi liki 10 baria joten luulisin, että sen kestäisi myös paineistaa. Miten ilman kuivaamiseen jos kokeilisi kuorma-auton välijäähyä lähdöt ylälaidassa Vai eikö kestä riittäviä paineita ![]()
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
|||
|
|||
![]()
Korjatkaa, jos olen väärässä, mut mun mielestä yli -1 bar alipainetta ei voi tehdä???
|
|
||||
|
||||
![]()
0.9bar lie alipaineessa aikas lähel maksimia nois pskatykeis.
|
|||
|
|||
![]()
Niin sanotusti tyhjästä on paha nyhjästä..
|
|||
|
|||
![]()
10 Baarin alipaine on jo aika hurja. Taitaa rikkoa jo aika paljon ennätyksiäki?
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Eipä taida kestää tuo paskatykin alipainepumppu tehdä painetta; en tiedä k.o pumppua, mutta epäilen että hajoaa jo parin kilon vastapaineella, jos ylipäätään suostuu sitä tekemään.
|
|
|||
|
|||
![]()
Parissa-kolmessa kilossa katkeaa akseli yleensä. Jos epäilee niin kokeilee vaan ylitäyttää pytyn...
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() 40L pöntöllä: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3702 80L pöntöllä: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3703
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itse olen puhaltanut tuommoisella vastaavalla; kuin tuo puulelun kello; pienimmällä suuttimella; oliko 2,4 mm ja pari pientä valovirta kompressoria teki ilmaa: Onnistui puhallus noin 10x paremmin, kuin samoilla kompuroilla säkistä imevällä, ja ehkä 30x paremmin kuin käsikannulla: siis pinta-alaa lähti puhtaaksi ... Ja tuossa pienessä kellossa; täältäkin löytyy ohje miten viritetään.... tuo oli orkkis; ja hiekka alkoi vain kimpoilemaan noin 5 bar paineella; siis puhllettiin vajaa minuutti, ja hana kiinni... tuo 2,4mm suutin vaatii jatkuvassa (siis vartti-1/2h) puhalluksessa paljon enemmän painetta/litroja taakse! siis tuo vanha 1,1 kw/10bar ja uusi alle 100e kompura, oliko 1,5 kw/8bar oli liian vähän, olisi toiminut paremmin 20 litran kannulla? Mutta seuravassa sessiossa on tuottoa 3x enemmän, ja paine saatellaan kelloon kynsiliittimillä! (tuommoinen halpis pikaliitinpari saa aikaan uskomattoman painehäviön, toki onko lähes 10% uskomaton paljon....) Mutta pistemäisessä ruosteenpoistossa tuo minuutti/cm2 puhallin hakkaa 10/0 ison rälläkän, millä tuo täplä lähtee sekunnissa! |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuntuu iso osa kuivapuhalluksessa olevan homman ideaa se kun autosta tms. saa hankalatkin paikat puhtaaksi kun on kunnon kypärä päässä ja näkee mitä tekee eikä ainakaan siksi tarvi lopettaa puhaltamista, etteikö hengitysilmaa olisi. Liian pienet sulakkeet on ikäviä puhaltaessa koska samalla jos ne palaa katkeaa hengitysilmakin ja se ei ole omiaan lisäämään työturvallisuutta. Muutenkin kaikki turhat keskeytykset on ikäviä kun ne tuo sähläysmomenttia mukaan. Omat kokemukset on jos on vaikka 5 millin boorikarbidisuutin ja mulla se oli pituudeltaan 140 mm, kypärä tuntuu silti ilman kulutuksessa ja 16 A sulakkeilla saa jo jotain aikaan jos on hyvä kompressori, mulla se säätyy taajuusmuuttajalla. Jos on tiukassa olevaa materiaalia haittaamassa puhallusta saisi tälle suuttimelle olla 35 A sulakkeet. 8 millin suuttimelle 63 A sulakkeet. Jos painetta on liian vähän, letkut liian pieniä ja suutin ei ole tehokas, joutuu hiekkaa roudailemaan ja kantamaan sitäkin enemmän. Hyvällä teholla puhaltaessa hiekka hajoaa hienoksi jauhoksi aika hyvin ja sitä ei kulu älyttömästi. |
|
|||
|
|||
![]() Ja taas meinaa karata....Lainaus:
Paljonko tuommoisen sinun järjestelmän hinta on, kun ostetaan valmiina kaupasta; siis kunnon kompura, invertteri, pannu ja miksei tuo paineilma huppu/pukukin? ja sitten jos meinataan puhaltaa "oikein" niin Montako tuhatta kerta-investointina nuo 63A nallit keskukseen, ja montako sataa vuodessa lisää normi 25A liittymään? Sitä vaan tässä yritän selventää, että suurimmalla osalla harrastajista ei ole pistää pelkkään sähköliittymään vuoden keskivertoharrastajan harrastebudjettia, ja jos pitää puhallella enemmän, niin tuolla 10 000 euron hintaerolla eri järjestelmien kanssa käyttää ostopalveluja pitempään kuin tuo järjestelmä kestää happanematta käsiin. Tuosta olen osapuilleen samaa miltä; suojaimia kannattaa käyttää, niin hengitys/silmä kuin myös kunnollisia suojavaatteita, jos sattuu vahinko, niin tuo hiekka menee nahkan alle tuolla minunkin pannulla.... p.s mitähän naapurit sanos, kun alkas kaivattamaan paksumpaa maakaapelia, että sais kunnolla hiekan lentämään? ei vissiin tarvi ympäristölupaa, jos omaan autoon tekee remppaa? vai? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Hiekkapuhallus laiteet | offipete | O/M/V Muut | 2 | 09.12.2007 18:06 |
Hiekkapuhallus ja painepesuri? | freddie | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 07.04.2007 15:04 |
Rungon hiekkapuhallus | JERKKU | O/M/V Muut | 2 | 05.03.2006 22:13 |
Vesi + hiekkapuhallus? | Päksi | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 12.04.2005 23:43 |
Hiekkapuhallus firmoja | BeGe | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 29.10.2004 11:26 |