![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Alkaa nämä harrastajaystävällishintaiset isommat kompurat olla jo jokaisen hankittavissa, ennen kun piti vain kateellisena katsoa jos jollakin oli joku vanha tietyömailta ostettu ja kolmanteen kertaan kunostettu traktoripyöritteinen Hydor... nyt näitä tr-kompuroita en juurikaan enää näe ja jopa kompressorivaunuja saa muutamaan tonniin. Mutta kannattaa katsella teollisuudesta hävitettäviä ruuvikopressoreita. Heittää siitä sähkömoottorin mäkeen ja laittaa dieselin tilalle. Valmis paketti ja saattaa olla kuivain jo samassa yksikössä. Ja tämmösellä vielä puhaltaa harrastaja pitkään... Mites tuo hiekkapuhallus pakkasella? Pitäisi yksi projekti puhallella, kun syksy meni liian äkkiä. Onnistuuko homma vaunukompuralla ihan vaan hangessa? Onko parempi puhaltaa nollakelillä vai kireällä kuivalla pakkasella? TT
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Pakkasilma on kuivempaa kuin nollan tienoilla sahaava ilma.
Nettikoneessa oli vielä viime vuonna myynnissä puhalluslaitteisto 2750e:lla. Konepajan vanha, ei olis ollut kallis, mutta meni jo. Edit:tuossajan se ja hintakin tippunut. http://www.nettikone.com/omavalmiste...hallus/1132668 Viimeksi muokannut allu-85 : 01.01.2013 10:25 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Jos tarvetta on, voi tehdä sellaisen lyhyen testiletkun, jonka päähän saa kiinnitettyä vaikka jotain pyöreää tankoa, johon voi porata sopivan kokoisen reiän paineen riittävyyden mittaukseen. Lisäksi pitää olla jossain luotettava painemittari vaikka sama mittari itsellä mukana.
Tällä menetelmällä voi jättää ne kompurat väliin, joissa tuotto on heikentynyt ja tehot menee enempi lämmittämiseen. Lisäksi saa tsekattua etukäteen toimiiko ajateltu suutinkoko jollain kompuralla joka on käytettävissä. Paine pitää pysyä koko aika riittävissä lukemissa ilman, että joku paikka antautuu vaikka kuumenemisen takia. Kuumentua voi sähköön liittyvien osien lisäksi vaikkapa letku alkupäästä niin paljon, että se hajoaa. Itsellä oli kompressorin alkupäässä aluksi kevyt 25 mm paineilmaletku, eikä se todellakaan kestänyt lämpöä ja vaihdoin letkun toisentyyppiseen. Pakkasessa vehkeet on mahdollista saada paremmin toimimaan jos niillä on kiinteä paikka. Epäilen, että saattavat letkut ja johdot kärsiä jos niitä rupeaa kovin paljon taivuttelemaan kylmällä ilmalla. Jos ei joudu kokoamaan ja purkamaan laitteistoa joka homman jälkeen, saattaa homma sujua pakkasessa hyvin kun huolehtii, ettei vesi pääse jäätymään johonkin vaikka vedenerottimeen tai kauko-ohjaushärveleihin. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Pikkasen OT, mutta liippaa läheltä...
Onko joku muuten kokeillut käyttää kotikäytössä pieniin puhallushommiin tätä Nordblast soodapuhalluslaitetta?
http://www.youtube.com/watch?v=KfT0iT1xQa4 Pistoolin voi hankkia esim. Motonetistä hintaan 69,00 € Jos on toimiva laite voisi olla ihan näppärä pieniin kodin askarteluhommiin...
__________________
Ei mennyt kuin Strömsössä... Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU : 01.01.2013 14:18 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
nyt on tilattu kärkkäiseltä tollanen pönttö, saas nähdä tekeekö mitään
![]()
__________________
Ei kaikki ole romua mikä on ruosteessa ! |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tosta soodapuhalluksesta tuli mieleen mistä soodaa saa ostettua kohtuullisella hinnalla pieniä määriä, mieleen tuli jos sitä kokeilisi jossain kohteessa hiekkapuhalluskellossa, ilmeisesti soodan syöttö pitää saada tarpeeksi maltilliseksi?
Tähän mennessä en ole livenä vielä nähnyt niin tehokasta soodapuhallusta, että se paljoa innostaisi, toisaalta eipä tehokasta hiekkapuhallustakaan kauhean usein pääse katsomaan. Myöskin pienillä hiekkapuhallusvehkeillä puhaltaessa on jostain syystä yleisö pysynyt kaukana vaikka homma on niinkin mielenkiintoista - kummaa ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta asiaan: esim kaasareiden putsauksessa hakkaa 100:0 hiekkapuhalluksen, samoin jos on ruostetäppä ikkunan vieressä. Mutta ainakin kaverin ähellystä katsottua, siis olikon bilteman hiekkapuhallusruisku (siis näyttää pesurilta/maaliruiskulta), ja tuo sooda oli elintarvikelaatua paperipussissa. Ja toinen kerta kun k.o soodapuhallukseen tutustuin, niin meidän venesatamassa esiteltiin tuota noin 10 metrisen huviveneen pohjan puhallukseen; siistiä tuli, mutta laitteet vaati yhden peräkärryn, ja ei tullut kädenkäänteessä. mutta k.o firmaan pitäs esittää yhtiä vanteita puhallukseen. -> Normaali tallioloissa, nuo puhallettavat pinta-alat ovat suuruusluokkaa kämmen, tai sitten soodaa saadaan jostain halvemmalla kuin oulusta paperipussissa, ja puhaltimeen satsataan enemmän kuin 30e.... |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Soodalla taitaa kyllä maalit lähteä mutta ei ruoste, kaverin sprintterin ovet oli sooda miehellä puhalluksessaa, tuli niin pellin kiiltävät mutta harmi vaan kun se ruostekkin vielä jäi, no eipähän vetänyt ainakaan isoja ovia lommoille kun riitti sitten tuon jälkeen se hiekkapuhallus noihin tarvittaviin paikkoihin.
Taitaa olla omiaan sillon tuo sooda kun ei tarvitse tuota ruostetta poistaa ja halutaan olla varmoja ettei pellit veny. Lasikuidun putsaukseen varmaan ok.
__________________
Ei kaikki ole romua mikä on ruosteessa ! |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Esimerkiksi tämänlaisessa paikassa saisi puhallussysteemissä olla kapasiteettia:
https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...hja%202012.JPG Tuossa kuvassa näkyy kun Mersun alkuperäisen PVC-massan olen puhaltanut pois ja tilalle laittanut pensselillä levitettävän Zinga nimisen pinnoitteen, jota saa ostaa esim. 10 kilon pöntössä. PVC-massa oli hankalaa puhallettavaa, mutta sitäkin sai pois loivassa kulmassa puhaltamalla siten, että kovin voima kohdistuu pellin ja massan rajakohtaan. Tossa olisin kaivannut raaempaa voimaa, ehkä nykyistä isompi suutin, isompaa raetta ja mielellään joku jatkuva 10 bar painetta suuttimella. Työskentelyasento oli yhtä epäergonominen kuin kuvakulmakin, hankala olla kypärä päässä jossain mahdollisesti märässä maassa. Toinen idea mikä on kokeilematta, minkälainen systeemi tulisi jos yhdistää painepesurin pesuvarteen raa-alla suihkulla olevan rotosuuttimen tehostamaan repimistä ja siihen niputtaa samaan puhallusletkun suuttimineen. Jos suutin on sama 5 millin pitkula, pesurikin tarvii virtaa, silloin pitäs olla vähintään 35 sulakkeet osoittaa tähän tarkoitukseen jos ilmaa ei ole tarkoitus varastoida missään säiliössä. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Se täältä bongattu vinkki kärkkäisen jne. pönttäjen modaamiseen rei'itetyllä kupariputkella kyllä tuntui toimivan perkeleen hyvin. Pysty puhaltamaan täyden pöntän tyhjäksi ilman että tarvi pönttöä ravistaa kertaakaan. Pikkasen humppaa puhallus, mutta erittäin toimiva kikka. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Hiekkapuhallus laiteet | offipete | O/M/V Muut | 2 | 09.12.2007 18:06 |
Hiekkapuhallus ja painepesuri? | freddie | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 07.04.2007 15:04 |
Rungon hiekkapuhallus | JERKKU | O/M/V Muut | 2 | 05.03.2006 22:13 |
Vesi + hiekkapuhallus? | Päksi | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 12.04.2005 23:43 |
Hiekkapuhallus firmoja | BeGe | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 29.10.2004 11:26 |