Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.12.2012, 22:15
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja painetta olen tehnyt 2:lla suoravetoisella pikkukompressorilla, olikohan 1,5 hv kappale?
Mä ehdottasin, että pikkukompressorit muuhun käyttöön niin kestävätkin normaaleis käytöis ihan ok ainakin jos öljyt vaihtaa välillä. Pikkukompressoreja voi käyttää maalatessa tai pistepuhaltimilla. Juuri ja juuri säkistä imevällä puhaltimella.

Auton laajempaan puhalteluun minimissään tollanen tähtikolmiolla 25 a vanhan mallin etana sulakkeilla:
http://www.nettikone.com/hydor/k13-c2-s/1130800

Sähkökaapilta yhtä paksu johto voimavirtopistorasiaan kuin sinne tuleekin.

Paine pitää saada mahdollisimman suurena suuttimella saakka ja mitä pienempi paine on kompuralla, sen avarammat on oltava letkut ja muut röörit, jottei tulisi liikaa häviötä. Toisaalta ylimääräistä painetta ei kannata tehdä tuottaen hukkalämpöä. Hommaa saa optimoitua jos kompuran kierroksia voi säätää. Se onnistuu taajuusmuuttajalla. Pihtimittarilla voi mitata montako ampeeria oikeasti kompura ottaa missäkin tilanteessa.

Moottorin kilpiarvot ei kerro virrankulutusta eri tilanteissa. Virtaa kuitenkin tarvitaan jotta hommat sujuisi. Jos sähkökaapille tulee 10 neliön piuhat tai sitä suuremmat, on mahdollista saada hommat toimimaan ihan hyvinkin.

Jos piuhat on 2,5 neliöisiä siellä mistä virtaa aiotaan ottaa, kannattaa miettiä onko hommaan mielekästä muutenkaan kauheasti panostaa ennenkuin kaapelit on riittävät.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.12.2012, 23:32
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Mä ehdottasin, että pikkukompressorit muuhun käyttöön niin kestävätkin normaaleis käytöis ihan ok ainakin jos öljyt vaihtaa välillä. Pikkukompressoreja voi käyttää maalatessa tai pistepuhaltimilla. Juuri ja juuri säkistä imevällä puhaltimella.

Auton laajempaan puhalteluun minimissään tollanen tähtikolmiolla 25 a vanhan mallin etana sulakkeilla:
http://www.nettikone.com/hydor/k13-c2-s/1130800

Sähkökaapilta yhtä paksu johto voimavirtopistorasiaan kuin sinne tuleekin.

Paine pitää saada mahdollisimman suurena suuttimella saakka ja mitä pienempi paine on kompuralla, sen avarammat on oltava letkut ja muut röörit, jottei tulisi liikaa häviötä. Toisaalta ylimääräistä painetta ei kannata tehdä tuottaen hukkalämpöä. Hommaa saa optimoitua jos kompuran kierroksia voi säätää. Se onnistuu taajuusmuuttajalla. Pihtimittarilla voi mitata montako ampeeria oikeasti kompura ottaa missäkin tilanteessa.

Moottorin kilpiarvot ei kerro virrankulutusta eri tilanteissa. Virtaa kuitenkin tarvitaan jotta hommat sujuisi. Jos sähkökaapille tulee 10 neliön piuhat tai sitä suuremmat, on mahdollista saada hommat toimimaan ihan hyvinkin.

Jos piuhat on 2,5 neliöisiä siellä mistä virtaa aiotaan ottaa, kannattaa miettiä onko hommaan mielekästä muutenkaan kauheasti panostaa ennenkuin kaapelit on riittävät.
Kuten kerroin, nuo 2 kpl uushankintahinnaltaan vajaa 100e/kpl? ovat liian pienet, MUTTA: "Ja puhallusteho sen mukainen, ei siis mikään urakkavehje, mutta saa puhallettua ruostekukkaset puhtaaksi, mutta jos pitää puhaltaa esim. kämmenen kokoinen läikkä, niin paine loppuu aivan totaalisesti."

Toki, nuo kompurat oli omastatakaa, tuon vanhemmen olen ostanut n. 1990 kuljetusvaurioisena, öljyt vaihdettu säännöllisesti, noin 5 vuoden välein
Mutta kun pannu maksoi satasen, ja muut löytyi omastatakaa, niin noillakin puhallustulos paljon parempi kuin bilteman säkistäottavalla -maaliruiskutyyppisellä tai kierrättävällä, jotka kaikki oli k.o bj remontissa.

Ja tuo suuttimelle tulevan paineen määrä on se, mikä määrää.

kun koplaan tuon vanhan kuorma-auton jarrusäiliön kynsiliittimillä hiekkapuhalluspannuun, ja kynsiliittimillä tuohon 4kw? voimavirtakompuran tankkiin (ja nuo valovirtakompurat sitten laadukkailla pikaliittimillä samaan jarrusäiliöön)

Ja kustannukset tässä vaiheessa noin 200e (ei sisällä olemassaolevia romuja). Ja soveltuu minun käyttöön yhdessä tuon pistehiekkapuhaltimen kanssa, tuo säkkipuhallin ja pistoolipuhallin jää kaappiin odottamaan jotain...

Jos rahasta ei olisi kiinni, niin taajuusmuuttajan perään ruuvikompura, ja isohko säiliö olisi paljon parempi, MUTTA silloin tuo 100e pannu olis aivan paska tuohon käyttöön.....

Siis jälleen kerran; pitää tiedosta se, että halvalla ei saa hyvää.....
Mutta jos on varaa ja tarve tehdä hyvä, niin silloin muutama satanen on marginaalinen lisähinta.

Ja nuo pikkukompressorit maalaus yms. pikkukäytössä ovat hyvä vedeneroitin(siis silloin kun ne eivät käy, toimii "possuna"), siis paksu letku kompuralta toiselle tankkiliittimien väliin, ja viimmeisestä paineet tappiin ylimääräiselle laadukkaalle paineen alentimelle...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.01.2013, 02:03
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
kun koplaan tuon vanhan kuorma-auton jarrusäiliön kynsiliittimillä hiekkapuhalluspannuun, ja kynsiliittimillä tuohon 4kw? voimavirtakompuran tankkiin (ja nuo valovirtakompurat sitten laadukkailla pikaliittimillä samaan jarrusäiliöön)
Mua pelottaa vanhat painesäiliöt ja ilmeisesti pelko ei ihan aiheeton ole. Olen koeponnistanut oman pöntön vedellä, mittarissa riitti asteikko 25 ilmakehään. Tein vesipaineen pienellä painepesurilla. Kun ylitin 25 bar, luotin hitsaussaumoihin max. 10 barin puhalluspaineisiin... Odottamassa on myös tuhannen litran painesäiliö joka vaikuttaa hyväkuntoiselta. En ole ottanut käyttöön kun koeponnistus on vielä tekemättä.

Jatkuvapyöritteiseen kompressoriin taajuusmuuttajan ohella hyvä käynnistystapa on manuaalinen tähtikolmio. Taajuusmuuttajalla saa lisäksi paineensäädön jos haluaakin hellävaraisempaa puhallusta vaikka lasikuulin puhalluskaapissa tms. Kuitenkin jollain 16A sulakkeilla puhallus on aina aika hellävaraista ;-)

Valovirtakompurat on hankalia puhallukseen koska niistä seuraa vaiheiden ja sulakkeiden epätasaista kuormittumista. Sulakkeet on monessa paikassa näihin hommiin alakanttiin.

Isotkin kompurat voi olla aika halpoja jopa lähes ilmaisia kun porukka ei tiedä kuinka ne saa pyörii muussa kuin teollisuuskäytössä. Taajuusmuuttajiakin voi saada aika halvalla.

Painesäiliöistä voi olla hyötyä ilman jäähdyttämisessä ja kosteuden poistossa. Jos keksii hyvän konstin millä puhalluksen saa käyntiin ja poikki, pystyy ilmaa varastoimaan säiliöön. Mä meinasin koittaa tätä tuhannen litran säiliön kanssa. Hommaa hankaloittaa kun ilmaa menee kypärään ja pneumaattiseen kauko-ohjaukseen. Raepuhalluskaappikäyttöön soveltuu paremmin moinen koska kypärää ei tarvita silloin.

Hyvää vuotta 2013!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.01.2013, 04:01
kilikali kilikali ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 01.09.12
Sijainti: valkeala
Viestit: 27
Perusasetus

Parempaa uutta vuotta kaikille! Itse ammatikseni hiekkapuhallustöitä tekeväni ehkä osaan suuntaa antaa: Laita pikku letku/putki 6-10mm ulostuloon kiinni ja laske aika. Jos sekunteja niin tuotto heikko, jos minuutteja kunnon 'puhuri' niin riittää! Itselllä nyt n 4000 l/m kompura ja riittää hyvin. Tottakai suuttimen koko vaikuttaa tarvittavaan ilmanmäärään. Jos käytössä joku pikku kompura jonka paine suuri, voit puhaltaa silläkin, mutta vain pari sekunttia kerrallaan koska tuotto ei riitä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.01.2013, 09:56
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Alkaa nämä harrastajaystävällishintaiset isommat kompurat olla jo jokaisen hankittavissa, ennen kun piti vain kateellisena katsoa jos jollakin oli joku vanha tietyömailta ostettu ja kolmanteen kertaan kunostettu traktoripyöritteinen Hydor... nyt näitä tr-kompuroita en juurikaan enää näe ja jopa kompressorivaunuja saa muutamaan tonniin. Mutta kannattaa katsella teollisuudesta hävitettäviä ruuvikopressoreita. Heittää siitä sähkömoottorin mäkeen ja laittaa dieselin tilalle. Valmis paketti ja saattaa olla kuivain jo samassa yksikössä. Ja tämmösellä vielä puhaltaa harrastaja pitkään...

Mites tuo hiekkapuhallus pakkasella? Pitäisi yksi projekti puhallella, kun syksy meni liian äkkiä.
Onnistuuko homma vaunukompuralla ihan vaan hangessa? Onko parempi puhaltaa nollakelillä vai kireällä kuivalla pakkasella?

TT
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.01.2013, 10:18
allu-85 allu-85 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 20.05.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 244
Perusasetus

Pakkasilma on kuivempaa kuin nollan tienoilla sahaava ilma.

Nettikoneessa oli vielä viime vuonna myynnissä puhalluslaitteisto 2750e:lla. Konepajan vanha, ei olis ollut kallis, mutta meni jo.


Edit:tuossajan se ja hintakin tippunut. http://www.nettikone.com/omavalmiste...hallus/1132668

Viimeksi muokannut allu-85 : 01.01.2013 10:25
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.01.2013, 13:15
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Jos tarvetta on, voi tehdä sellaisen lyhyen testiletkun, jonka päähän saa kiinnitettyä vaikka jotain pyöreää tankoa, johon voi porata sopivan kokoisen reiän paineen riittävyyden mittaukseen. Lisäksi pitää olla jossain luotettava painemittari vaikka sama mittari itsellä mukana.

Tällä menetelmällä voi jättää ne kompurat väliin, joissa tuotto on heikentynyt ja tehot menee enempi lämmittämiseen.

Lisäksi saa tsekattua etukäteen toimiiko ajateltu suutinkoko jollain kompuralla joka on käytettävissä. Paine pitää pysyä koko aika riittävissä lukemissa ilman, että joku paikka antautuu vaikka kuumenemisen takia.

Kuumentua voi sähköön liittyvien osien lisäksi vaikkapa letku alkupäästä niin paljon, että se hajoaa. Itsellä oli kompressorin alkupäässä aluksi kevyt 25 mm paineilmaletku, eikä se todellakaan kestänyt lämpöä ja vaihdoin letkun toisentyyppiseen.

Pakkasessa vehkeet on mahdollista saada paremmin toimimaan jos niillä on kiinteä paikka. Epäilen, että saattavat letkut ja johdot kärsiä jos niitä rupeaa kovin paljon taivuttelemaan kylmällä ilmalla. Jos ei joudu kokoamaan ja purkamaan laitteistoa joka homman jälkeen, saattaa homma sujua pakkasessa hyvin kun huolehtii, ettei vesi pääse jäätymään johonkin vaikka vedenerottimeen tai kauko-ohjaushärveleihin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Hiekkapuhallus laiteet offipete O/M/V Muut 2 09.12.2007 18:06
Hiekkapuhallus ja painepesuri? freddie Tekniikka & Jutustelu 12 07.04.2007 15:04
Rungon hiekkapuhallus JERKKU O/M/V Muut 2 05.03.2006 22:13
Vesi + hiekkapuhallus? Päksi Tekniikka & Jutustelu 12 12.04.2005 23:43
Hiekkapuhallus firmoja BeGe Tekniikka & Jutustelu 4 29.10.2004 11:26


Sivu luotu: 23:23 (GMT +2).