![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mitäs kautta tuohon olzin pönttöön lisätään hiekat ja mikkä on ton vaahtosammuttimen tarkoitus ? Näppärän näköisiä pönttöjä :-)
__________________
Ei kaikki ole romua mikä on ruosteessa ! |
#2
|
||||
|
||||
![]()
tuosta päältä siin on iso korkki. tuo sammutin toimii veden erottimena.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kärkkäisellä on tuollainen halpa puhalluskello myynnissä, tekeeköhän tuollaisella lelulla mitään? jos sellaista vaikka parantelisi, esim: kunnon suutin ja pohjaan se reikäputki.
Tarkoitus olisi vain pieniä paikkoja puhallella, esim kaaria jne. https://www.karkkainen.com/webapp/wc...hiekkapuhallus
__________________
Ei kaikki ole romua mikä on ruosteessa ! |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Pienten paikkojen puhaltelu auton pintapelleistä ei vaadi kauheasti paukkuja puhallussysteemistä. Kello liittyy siihen miten sujuvasti käu puhalteen syöttö. Ohivirtauskanava, vedenerotin ja letkut rajaavat mielekästä suutinkokoa. Jos ajatelleen, että tuuman sisähalkaisijan puhallusletkuun mielekäs isoin suutinkoko ehkä 9,5 mm, puolen tuuman letkulla vastaavasti max. 5 millinen olis mielekäs. Mulla on 5 millinen siis nyt tuumasessa letkussa ja puhalluskypärällekin tarttee ilmaa, rupeaa pienin järkevä kompura olemaan 2 kuution luokkaa, mutta sillä pystyy tekee hyvällä suuttimella vähän hitaanlaisesti jo vaikka runkojen puhaltelua. Hyvällä menestyksellä puhalsin esim. venäläisestä maastokuorma-autosta tehdyn metsäperäkärryn. Auton peltejä pystyisi puhaltelemaan pienelläkin kompuralla jos puhalluksen saa katkaistua jollain kätevällä tavalla ja riittävän kokoisesta säiliöstä ottaa ilman. Ongelma kuitenkin on, että puhalluskypärä tarvii jatkuvasti ilmaa ja on jopa vaarallinen jos ilmansyöttö epävarmaa. Asiaa vois lähestyä myös millä tavalla on tarkoitus tehdä paineilma, mikä sulakekoko on käytössä vai tuleeko ilma dieselin voimalla? Puhalluskello hommissa tuppaa tarvia jatkuvaa varmaa ilmantuloa. Itsellä on kauko-ohjaus pneumaattista mallia ja sekin vie ilmaa silloin kun ei puhallus päällä ja kypärä vie. Autohomma onnistuu silti 3x16A sulakkeilla, silloin tehdään ehkä kuution verran paineilmaa. Homma on silloin lussuhkoa, mutta joissain tilanteissa se on jopa etu... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
maski multa puuttuu. mistä sais ok maskin halvalla??
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Onkos käypäinen peli siihen hengitysilmaan kun on näitä moottoroituja hengityssuojaimia, Scott Proflow esim, kallis ostaa mutta jos sattuu olemaan jo kalustossa.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Taisi olla niin, että oma puhalluskypärä tuli hommattua Skydda suojainkeskuksesta ja hinta muistini mukaan 200 ja 300 euron väliltä. Siinä on ensin suojaverkko, sen alle laitan piirtoheitinkalvon, kalvon alla lasi ja sitten vielä varmuusmuovi ettei tule vaikka sirpaleita silmille. Piirtoheitinkalvoa silloin tällöin vaihtamalla saa aikaan hyvän näkyvyyden. Kypäriä myydään monessa paikassa, huomiota suunnattava myös siihen, että vehkeistä riittää hyvää hengitysilmaa jatkuvasti. Huonoa hengitysilmaa hengittämällä voi tulla huono olo ja ei terveys parane. Kypärän alle mahtuu silmälasit, keltaiset EAR:it korviin niin ei puhallusmelu ole haitallinen. Myös melu voi olla kovaa tasoa pöllyn ohella... Ennen kypärää yritin kikkailla jollain hengityssuojaimilla ja suojalaseilla, eikä hommasta tullut mitään kun näkyvyys surkea. Mulla siis tällä hetkellä tollanen Commander II: http://mahikor.fi/?plugin=products&act=cat&catid=19 Panorama mallin kypärä voisi lisätä työturvallisuutta joissain vähän isommissa kohteissa... Viimeksi muokannut tekniikkamies : 31.12.2012 20:07 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja painetta olen tehnyt 2:lla suoravetoisella pikkukompressorilla, olikohan 1,5 hv kappale? Ja puhallusteho sen mukainen, ei siis mikään urakkavehje, mutta saa puhallettua ruostekukkaset puhtaaksi, mutta jos pitää puhaltaa esim. kämmenen kokoinen läikkä, niin paine loppuu aivan totaalisesti. tuossa ei ole tuota reikäputki-modausta, ja hiekan lento heikkenee radikaalisti noin 4-5 kg:n paineessa. Mutta hakkaa 10-0 nuo pikkuset puhaltimet. Mutta kunhan saan tuon ilmansyötön kuntoon; olisi tarkoitus tehdä liitinboki, mihin saa noiden pikku kompureiden kaveriksi tuon oman voimavirtakompressorin, niin pitäs tuoton alkaa riittämään peltihommiin, massaa ja telittynyttä ruostetta tuolla ei taida kannattaa suuremmin yrittää. Missä oli ohjeet tuolle reikäputkelle? yritin taannoin haulla, mutta en löytänyt ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Auton laajempaan puhalteluun minimissään tollanen tähtikolmiolla 25 a vanhan mallin etana sulakkeilla: http://www.nettikone.com/hydor/k13-c2-s/1130800 Sähkökaapilta yhtä paksu johto voimavirtopistorasiaan kuin sinne tuleekin. Paine pitää saada mahdollisimman suurena suuttimella saakka ja mitä pienempi paine on kompuralla, sen avarammat on oltava letkut ja muut röörit, jottei tulisi liikaa häviötä. Toisaalta ylimääräistä painetta ei kannata tehdä tuottaen hukkalämpöä. Hommaa saa optimoitua jos kompuran kierroksia voi säätää. Se onnistuu taajuusmuuttajalla. Pihtimittarilla voi mitata montako ampeeria oikeasti kompura ottaa missäkin tilanteessa. Moottorin kilpiarvot ei kerro virrankulutusta eri tilanteissa. Virtaa kuitenkin tarvitaan jotta hommat sujuisi. Jos sähkökaapille tulee 10 neliön piuhat tai sitä suuremmat, on mahdollista saada hommat toimimaan ihan hyvinkin. Jos piuhat on 2,5 neliöisiä siellä mistä virtaa aiotaan ottaa, kannattaa miettiä onko hommaan mielekästä muutenkaan kauheasti panostaa ennenkuin kaapelit on riittävät. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Toki, nuo kompurat oli omastatakaa, tuon vanhemmen olen ostanut n. 1990 kuljetusvaurioisena, öljyt vaihdettu säännöllisesti, noin 5 vuoden välein ![]() Mutta kun pannu maksoi satasen, ja muut löytyi omastatakaa, niin noillakin puhallustulos paljon parempi kuin bilteman säkistäottavalla -maaliruiskutyyppisellä tai kierrättävällä, jotka kaikki oli k.o bj remontissa. Ja tuo suuttimelle tulevan paineen määrä on se, mikä määrää. kun koplaan tuon vanhan kuorma-auton jarrusäiliön kynsiliittimillä hiekkapuhalluspannuun, ja kynsiliittimillä tuohon 4kw? voimavirtakompuran tankkiin (ja nuo valovirtakompurat sitten laadukkailla pikaliittimillä samaan jarrusäiliöön) Ja kustannukset tässä vaiheessa noin 200e (ei sisällä olemassaolevia romuja). Ja soveltuu minun käyttöön yhdessä tuon pistehiekkapuhaltimen kanssa, tuo säkkipuhallin ja pistoolipuhallin jää kaappiin odottamaan jotain... Jos rahasta ei olisi kiinni, niin taajuusmuuttajan perään ruuvikompura, ja isohko säiliö olisi paljon parempi, MUTTA silloin tuo 100e pannu olis aivan paska tuohon käyttöön..... Siis jälleen kerran; pitää tiedosta se, että halvalla ei saa hyvää..... Mutta jos on varaa ja tarve tehdä hyvä, niin silloin muutama satanen on marginaalinen lisähinta. Ja nuo pikkukompressorit maalaus yms. pikkukäytössä ovat hyvä vedeneroitin(siis silloin kun ne eivät käy, toimii "possuna"), siis paksu letku kompuralta toiselle tankkiliittimien väliin, ja viimmeisestä paineet tappiin ylimääräiselle laadukkaalle paineen alentimelle... |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jatkuvapyöritteiseen kompressoriin taajuusmuuttajan ohella hyvä käynnistystapa on manuaalinen tähtikolmio. Taajuusmuuttajalla saa lisäksi paineensäädön jos haluaakin hellävaraisempaa puhallusta vaikka lasikuulin puhalluskaapissa tms. Kuitenkin jollain 16A sulakkeilla puhallus on aina aika hellävaraista ;-) Valovirtakompurat on hankalia puhallukseen koska niistä seuraa vaiheiden ja sulakkeiden epätasaista kuormittumista. Sulakkeet on monessa paikassa näihin hommiin alakanttiin. Isotkin kompurat voi olla aika halpoja jopa lähes ilmaisia kun porukka ei tiedä kuinka ne saa pyörii muussa kuin teollisuuskäytössä. Taajuusmuuttajiakin voi saada aika halvalla. Painesäiliöistä voi olla hyötyä ilman jäähdyttämisessä ja kosteuden poistossa. Jos keksii hyvän konstin millä puhalluksen saa käyntiin ja poikki, pystyy ilmaa varastoimaan säiliöön. Mä meinasin koittaa tätä tuhannen litran säiliön kanssa. Hommaa hankaloittaa kun ilmaa menee kypärään ja pneumaattiseen kauko-ohjaukseen. Raepuhalluskaappikäyttöön soveltuu paremmin moinen koska kypärää ei tarvita silloin. Hyvää vuotta 2013! |
#12
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=*make*;954480]Kärkkäisellä on tuollainen halpa puhalluskello myynnissä, tekeeköhän tuollaisella lelulla mitään? jos sellaista vaikka parantelisi, esim: kunnon suutin ja pohjaan se reikäputki.
Tarkoitus olisi vain pieniä paikkoja puhallella, esim kaaria jne. Mulla vastaava 80L pöntöllä. Ihan ok kampe sellaisenaan. Ainoastaan letkujen klemmarit piti vaihtaa uusiin. Viime kesänä puhalsin pajeron rungon kokonaan+ alustaa ja riittävällä ilmamäärällä toimii hyvin ja kyllä lähtee.Saa olla tarkkana, ettei puhaltele pellistä läpi ![]() Jos on tarkoitus jatkossa enemmän puhaltaa, niin kannattaa laittaa tuolla isommalla säiliöllä. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Mites porukat on kuivaillut paineilmaa? Kesällä puhaltaminen onnistuu hyvin noin minuutin, sen jälkeen tulee vettä ilman sekaan ja mikään ei toimi.
Itse pohdin sellaista esimerkiksi neljänkymmen litran kokoista vaikkapa kaasupullon mallista astiaa johon ilma tulisi kyljestä ja muodostaisi syklonin ja ottaisi astin päältä kuivaa ilmaa ![]() Saisi samalla vähän lisää tilavuutta paineilma järjestelmään, myös onnistuisi syöttämääm kahdella pienellä kompuralla ilmaa. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Kumpi on arvon raadin mielestä parempi valinta autotallikäyttöön (pintapeltien puhallusta kellolla, vingun käyttöä jne.) joku vanha ruuvikompura kuten 7,5kW Tamrock FX 7/8 vai joku saman wattinen laatumerkkinen kaksoismäntäkompura? Lähinnä kiinnostaisi että onko ruuvissa muuta etua kuin hiljaisempi käyntiääni.
Lisäksi kiinnostaisi sellanen, että tuleeko jotain ongelmia veden kanssa jos laittaa paineilmasäiliön (vaikkapa galvanoitu) tallin ulkopuolelle? Minkä kokoista säiliötä minimissään raati suosittelee? Sulakekokoa en nyt muista, mutta 2,5mm2 on piuhat ja 5,5kw moottori on hyvin pyörinyt siihen asti kun säiliö puhkes. Kestääkö 2,5mm2 piuhat ylipäänsä tuollaista 7,5kW moottoria? |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Paineilman lämmöllä ja jäähtymisellä matkan varrella on selvä merkitys miten ja missä vaiheessa saa vettä poistettua. Ilma tuntuu jäähtyvän yllättävän paljon jo jos se joutuu kulkemaan kymmeniä metrejä paineilmaletkua, eli loppupäässä saa vettä irti. Itse olen välttävästi pärjännyt kompuran alussa olevan pikkuisen säiliön tuoman jäähdytyksen lisäksi kun matkalla on pari kappaletta Wilkersoneja, joista toinen näkyi tuossa puhalluskellon kyljessä. Iso painesäiliöhän toimisi tehokkaana jäähdyttimenä ja vedenerottimena. Sen huono puoli on hankala kuljetettavuus. Toisaalta lähellä kelloa riittänee melko pieni säiliö jos paineilmantuotot on pieniä. Oleellista on ettei puhalluskellon sisätila rupea toimimaan liiaksi vedenerottimena, se ei niin kauheasti haittaa vaikka kosteutta muuten virtaa puhallusletkussa. Pakkasilmalla toimittaessa kosteus voi estää laitteiden toimimisen ja tukkia esim. ekana hengitysilman suodatukseen tarkoitetut vekottimet. Myös kauko-ohjaus voi lakata toimimasta. Vettä ei jää kauheasti häiritsemään puhallushiekan kulkua ja puhalluksen aivan alussa tuleva vesi saadaan muualle kuin kelloon ja puhallus tapahtuu reippas mielellään kaikki hiekat kerralla kellosta puhaltaen. Tällainen reippaus on saavutettavissa vaikka 40 kilon säkki kerrallaan kelloon kaaten arviolta jollain 8 milliä tai isommilla suutinkooilla. Pienillä suuttimilla ja kompuroilla tulee hommaan helposti keskeytyksiä ja vettä pyrkii menemään hiekkaan. [Kumpi on arvon raadin mielestä parempi valinta autotallikäyttöön (pintapeltien puhallusta kellolla, vingun käyttöä jne.) joku vanha ruuvikompura kuten 7,5kW Tamrock FX 7/8 vai joku saman wattinen laatumerkkinen kaksoismäntäkompura? Lähinnä kiinnostaisi että onko ruuvissa muuta etua kuin hiljaisempi käyntiääni. Lisäksi kiinnostaisi sellanen, että tuleeko jotain ongelmia veden kanssa jos laittaa paineilmasäiliön (vaikkapa galvanoitu) tallin ulkopuolelle? Minkä kokoista säiliötä minimissään raati suosittelee? Sulakekokoa en nyt muista, mutta 2,5mm2 on piuhat ja 5,5kw moottori on hyvin pyörinyt siihen asti kun säiliö puhkes. Kestääkö 2,5mm2 piuhat ylipäänsä tuollaista 7,5kW moottoria?] Oleellista on, että kompura on kunnossa. Mäntäkompura voi olla helpompi huoltaa. Kuulemma ruuvikompuroita voi olla jopa vaarallinen mennä omin päin availemaan, itse en ole kokeillut miten mahtaa huolto sujua. Ehjä vehje siis pitäisi saada kummassakin tapauksessa. Mielestäni paineilmasäiliö on turvallisempi ulkona. 2,5 neliön piuhat käynee 7,5 kilowattiselle ja se riittää ehkä n. kuution tuotolle. On siis kesy puhaltamiseen, mutta sillä saa ajan kanssa täytettyä varsin isonkin painesäiliön. Isot säiliöt pitää olla turvallisessa kunnossa. Oikosulkumoottorin ottama virta riippuu paljon myös kuinka suurta painetta vastaan kompura joutuu taistelemaan. Yllättävän ison moottorin voi manuaalisella tähtikolmiolla laittaa pyörimään pienillä johdoilla ja sulakkeilla. Itse olen hyvällä menestyksellä pyörittänyt 15 kw mosalla ja taajuusmuuttajalla olevaa Hydor R42:sta 16A sulakkeilla ja 2,5 piuhoilla. Siitä ei kuitenkaan ole silloin hyötyä verrattuna 7,5 kilowattiseen kompuraan kun pitää pyörittää pienillä kierroksilla. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 03.01.2013 21:01 |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Mitään kokemuksia tästä vehkeestä? Onko hintansa arvoinen?
http://www.tyokalukauppa.net/sahkoty...ex-p-2407.html
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Miten onko kukaan lie koskaan kokeillut imupainevaunun (paskatykki) alipaine pumppua hiekkapuhallus paineen tuottamiseen?
Hertellin pikkuinen siirtää 2000-4000 litraa ilmaa minuutissa ja isommat sitten yli 10 kuutiota minuutissa. Alipainetta jaksaa tuottaa kaiketi liki 10 baria joten luulisin, että sen kestäisi myös paineistaa. Miten ilman kuivaamiseen jos kokeilisi kuorma-auton välijäähyä lähdöt ylälaidassa Vai eikö kestä riittäviä paineita ![]()
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() 40L pöntöllä: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3702 80L pöntöllä: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3703
__________________
www.SpeedBros.Fi - Viritysosat ja varaosat, sekä Silikoniletkut, Alumiiniputket, Letkunkiristimet ja Lämpösuojaustarvikkeet |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Hiekkapuhallus laiteet | offipete | O/M/V Muut | 2 | 09.12.2007 18:06 |
Hiekkapuhallus ja painepesuri? | freddie | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 07.04.2007 15:04 |
Rungon hiekkapuhallus | JERKKU | O/M/V Muut | 2 | 05.03.2006 22:13 |
Vesi + hiekkapuhallus? | Päksi | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 12.04.2005 23:43 |
Hiekkapuhallus firmoja | BeGe | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 29.10.2004 11:26 |