Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.12.2012, 02:26
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ööö... Viitsiskö enää kysellä mitä haluaa?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
http://www.ojanpera.net/index.php?si...oteryhmaid=101
Ja niissä 75 W HID setti.

Vilkaise tämän ketjun postaus #42.
Siis olihan tuo http://www.automotorsport.se/media/b...pdf/092003.pdf
tuo mihin viittasit?

Itse olen ajanut autolla, missä nuo "verrokit" siis Bosch Navigatorit, ja noilla halogeeneilla(?) huomattavan hyvät valot! 2000 luvun maasturin keulassa apupitkillä+omilla pitkillä vastaantulijat vaihtoi lyhyet jo huomattavan aikaisin, siis piti jopa ajella lyhyillä liian paljon minun mielestä. (Jokaisella on...)

Ja tuossa ruottalaisten testissä nuo "verrokit" " Räckvidd: 360 m"
ja tuolla kyseessä olevalla "NBB ALPHA 225 MED 70W-XENONSATS" Räckvidd: 1 050 m

Siis valoa riittää 3 kertaa kauemmaksi! ja MINUSTA tuo uusi verrokkikin oli pari vuotta sitten jopa liian tehokas?
Ja tuon johtopäätöksen tein sillä perusteella, että itse aina vaihdan lyhyet,kun vastaantulija tulee lyhyillä.

-> jos minulle vaihdettiin lyhyet "liian aikaisin" noiden 360m näyttävien pitkien takia, kun ajan autoa jossa pitkät "marginaaliset" noihin navigaattoreihin???
Tuon "paremman" NBB ALPHA 225 MED 70W-XENONSATS Räckvidd: 1 050 m kuulostaa jotenkin erikoiselta, siis olisko siellä vastaantulijassa yhteysymmärrystä vaihtaa lyhyet vielä 700-800 metriä aikaisemin?

No, vaihtoehtojahan on
a) siellä etelässä? teillä vähän liikennettä ja pitkiä suoria?
b) vähän liikennettä ja tiukkoja mutkia/jyrkkiä mäkiä, jolloin tuo kilometri pitää nähdä? siis missä?
c) Mihin tiellä tarvitsee kilometrin näkyväisyyttä pitkillä? siis jos jätetään vastaantulijan kyykyttäminen pois?

No, pikkasen repesi taas!
(ajelin iltasella hodarilla rantatietä, siis E8? Oulu raahe välillä, ja tuossa hodarissani alkuperäiset valot, toki uudet H4 night breaker? polttimot, nuo h1:t on edellisiltä omistajilta, samoin kuin umpiot)

Ja noita vastaantulijoita riitti, mutta tuo: Minua häikäisee, vaihdan lyhyet; toimi aina alle 2:ssa sekunnissa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.12.2012, 12:50
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

No olipa siinä BJ-40/76:lla pohdintaa kerrakseen.

En tiedä kilometrin näkyvyystarpeesta tai näyttääkö ne sinne asti todellisuudessa mitään, mutta tien penkat valaistuu hyvin leveän valokeilan ansiosta. Ja keila ei ole mikään littana sumarityyppinen, vaan korkeuttakin on sopivasti.
Ja vastaantulijoita ei ole tapana häikäistä. Sitten niille lisäpitkille on oma katkaisija, jolla voi ottaa ne pois käytöstä jos siltä tuntuu.

Hyvää päivänjatkoa
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.12.2012, 14:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
No olipa siinä BJ-40/76:lla pohdintaa kerrakseen.

En tiedä kilometrin näkyvyystarpeesta tai näyttääkö ne sinne asti todellisuudessa mitään, mutta tien penkat valaistuu hyvin leveän valokeilan ansiosta. Ja keila ei ole mikään littana sumarityyppinen, vaan korkeuttakin on sopivasti.
Ja vastaantulijoita ei ole tapana häikäistä. Sitten niille lisäpitkille on oma katkaisija, jolla voi ottaa ne pois käytöstä jos siltä tuntuu.

Hyvää päivänjatkoa
Joo, olen täysin samaa mieltä; nimenomaan leveä/korkea ja tasainen valokuvio on se, mitä itse arvosta.
Ja kaikki nuo "ultra pitkälle" näyttävät, mitä itse olen päässyt vertailemaan, tekevät valokuvioon kirkkaan keskiosan, joka minusta on huono asia, sillä esim. mutkaan tullessa metsä valaistuu ulkokurvista tosi hyvin, ja tuonne mutkaan ei sitten näe, kun tuota valoa on vähemmän.

Nuo valokuvio "kartat", kuten esim. tuo likin ruotsalaisten mittaamat, antaa hyvän kuvan tuosta valonjakautumasta vaakatasossa.

Jos/kun joskus tarvitsee lähteä valokauppaan, niin nuo TM:n testivoittajat ovat juurikin nuo leveällä/korkealla ja tasaisella valokuviolla (x-vision)
Jos hinnalla ei olisi merkitystä, niin tuo Xenon navigator olisi varmaan vielä mukavampi, molemmille ilmoitetaan kantamaksi noin 300 metrin luokkaa
(tuolle NBB:lle 1050 Metriä, siis 3x)

Ja tuo vestailuvalona oleva halogeeni navikaattori on huomattavan hyvä apupitkä!, kymmenen vuotta sitten parhaat olivat tuota luokkaa?
(siis katulailliset, itselläni oli BJ:ssä pahimmillaan yksi 450W lentokoneen laskeutumisvalo apupitkänä, sähkö vaan ei riittänyt, mutta näki pitkälle, HJ-61:ssä sähkö riitti, siis paloi tosi kirkkaana, mutta en viitsinyt laittaa...)

Siis nuo NBB:t ovat varmasti todella tehokkaat, en ollenkaan epäile, että vastaantulija vakiovaloilla viitsii ajaa pitkillä muutamaa sataa metriä lähemmäksi, ja kun pudottaa sitten lyhyille, niin kirjaimellisesti ei näe kuin juuri senverran, että tähtää valojen ja penkan välistä vastaan...

Olisipa lyhyillekkin valoille vastaavia parannuskeinoja!

Miksihän henkilöautossa/pakussa ei saa olla vaihtokytkintä apupitkille, siis kuten esim. rekoissa on.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.12.2012, 14:33
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Olisipa lyhyillekkin valoille vastaavia parannuskeinoja!
No sen verran on, että noilla theretrofitsourcen FX-R bi-xenon projektoreilla (tmv.) on ihan mukavasti lähialuenäkyvyyttä. Eikä häikäise vastaantulijoita kuten halogeeniumpiossa oleva H-kannallinen jälkiasennusxenon.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.12.2012, 16:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.075
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Miksihän henkilöautossa/pakussa ei saa olla vaihtokytkintä apupitkille, siis kuten esim. rekoissa on.
Kuka tai mikä kieltää?

AKE:n sivuilla luki aiemmin osa-alueella: katsastus ja ajoneuvotekniikka > usein kysyttyä > valot.
Lainaus:
Kysymys: Nykyään on myynnissä lisäkaukovaloja, joiden lasin väri on sinertävä ja referenssiluku on 37,5. Ovatko laillisia tieliikenteessä vaikka olisi E-hyväksynnät ym. merkinnät kohdallaan ja ylipäätään mitä merkintöjä lasissa pitäisi olla? Asennushan lienee laillinen, jos vain lisäkaukovalot palavat, jolloin referenssiluku ei ylitä arvoa 75.

Vastaus

Kyllähän nuo sinertävät lasit on hyväksyttäviä, mikäli ne ovat E- tai e-hyväksyttyjä. Tärkeintä on se, että minkälaista valoa se näyttää eteenpäin.

Asennus on laillinen, mikäli 37,5 ref. valaisimet kytketään vaihtokytkimen avulla, jolloin kuljettaja voi valita kumpia kaukovalaisimia hän käyttää ja samaan aikaan palavien kaukovalojen referenssiluku ei ylitä arvoa 75. Kaukovaloja saa olla enintään 4 kpl.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.12.2012, 19:39
On_Off:n Avatar
On_Off On_Off ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.04.12
Sijainti: Kuopio, Suomi
Viestit: 80
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis nuo NBB:t ovat varmasti todella tehokkaat, en ollenkaan epäile, että vastaantulija vakiovaloilla viitsii ajaa pitkillä muutamaa sataa metriä lähemmäksi, ja kun pudottaa sitten lyhyille, niin kirjaimellisesti ei näe kuin juuri senverran, että tähtää valojen ja penkan välistä vastaan...

...

Miksihän henkilöautossa/pakussa ei saa olla vaihtokytkintä apupitkille, siis kuten esim. rekoissa on.
Vaikka tuo kaksien apupitkien laitto vaihtokytkimen kanssa ei olekaan henkilöautossa sallittua, niin esittämääsi ongelmaan on käsittääkseni olemassa ihan laillinen ratkaisu. Kun autossa on vain alkuperäiset kaukovalot ja niiden lisäksi yhdet lisäpitkät, niin niille lisäpitkillehän saa olla oma kytkin, jolla voi vilkkaammin liikennöidyillä tieosuuksilla jättää käyttöön ainoastaan alkuperäiset kaukovalot. Pidemmillä korpitaipaleilla ottaa sitten apupitkät käyttöön.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.12.2012, 19:55
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Tuota, en tiedä lainsäädännöstä, mutta olen kyllä ihan katsastuksessa joskus kun oli lisäpitkien yhteenlaskettu referenssi 75 Bosch 225:lla, niin esitellyt katsastajalle vaihtokytkimen, jolla vaihtui omat/lisät ja jos lisät niin omissa jäi lyhyet palamaan. Hyvin kelpasi.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.12.2012, 21:27
wuntzikka wuntzikka ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.06.10
Sijainti: ristiina/salo
Viestit: 2.085
Perusasetus

http://www.ojanpera.net/index.php?si...oteryhmaid=101

tuollaisethan saattaisi sitten olla hyvät. minulle niitä tulisi käyttöön neljä kpl gemssiin, vois noi vanhemmat pitkät päivittää vaikka ovatkin xenoneilla.
ja sitten jos lisätään toiveisiin vielä 2x leveä ja 2x pitkä kuvio

mites tuo BOSCH RALLYE 225 menee xenonien kans? jos ottas pari normaalilla kuviolla ja pari pistekuviolla... onkos noissa jotai eroa oikeesti, kun näytti joku olevan sinisellä lasilla, toine kirkkaalla ja seuraava olikin jo parkilla, mutta sitä seuraava halvempi malli ei ollut enää e-hyväksytty?
__________________
t5 portteri -07
mitsu ällä200, -06, 4x4, manual, 31" kummipyörät

Viimeksi muokannut wuntzikka : 13.12.2012 21:31
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.12.2012, 05:57
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

NBB:stä muuten sellainen huomio, että niihin käy kolme eri polttimomallia:
-H1 halogeeni
-H1 HID ja
-jättämällä soviteprikan pois, D2s

Polttimon pesä on siis muotoiltu D2s polttimolle jossa on irrallinen soviteprikka H1 polttimoille.
Josta tulee mieleen, että onkohan se kuinka pitkälle sama lyhty NBB:n HID version kanssa.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Unimoggeja ja jutustelua aiheesta pee Tekniikka & Jutustelu 694 26.07.2025 22:25
Kanadalaisten/Ruotsalaisten jutustelua eräästä c303:sta Jeeper Chit-Chat 12 21.12.2008 15:50
Jutustelua Elmo Jokes 0 21.08.2006 12:33
Pieniä huomioita ( jutustelua) Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 2 11.09.2004 18:06
Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) IironSika Tekniikka & Jutustelu 6 02.09.2004 20:00


Sivu luotu: 05:45 (GMT +2).