![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Keskustelin kerran amerikkalaisen kanssa ja suomalaisen joka jenkeissä ajanut rekkaa ammatiksi, niin molemmat kertoi, että jenkkien rekan vanteen reunus on tavan autonrenkaan reunusta matalempi suhtvähäisen sivuvääntö rasitteen vuoksi ja tiellä kumin vaihdon helpottamiseksi eli ei välttämättä onnistu maasturin vanteelta noin nopeasti suomessa vaikka samat raudat kyseessä olisikin ja videon kaverihan tekee hommaa 8h/5pv viikossa ammatiksi. Jos joku teettää noi ammatti raudat ja saa järkevän harraste budjetin hinnan niille olisi kyllä itsekkin kiinnostunut sarjan ostamaan. Muutamilta katellut kommentteja ja kukaan pirulainen ei suostu kuulemma kertomaan piirrustuksia noihin rautoihin tai sitten bead brakeriin ![]() |
#27
|
||||
|
||||
![]() |
#28
|
|||
|
|||
![]() Pitempään tuota rautaa on käsitelty lämmöllä, kuin rälläkällä ja hitsauskoneella!Lainaus:
Ja tuo varren pienellä kulmamuutoksella saa tuon liukupinnan juuri oikean asentoon... P.S paljon helpompi lämmittää esim. saunan kiukaassa tms. 25cm kappale karkaistavaksi, kuin puoli toista metriä pitkä ![]() Ja nyt kerrankin ne halpakaupan siirtopihdit ovat hintansa arvoisia, siis niillä käsitellään tuota tulikuumaa rautaa, mutta esim. Knipeksi- merkkiset siirtopihdit menee pilalle ![]() Siitä sitten takomalla (mahdollisesti ensin rälläkällä pikkasen muotoa/ harjat pois) muoto kohdalleen, migillä tuo apusarvi toiseen päähän, hiotaan kaiki ylimääräinen pois ja sitte se kaikkein tärkein, eli lämpökäsittely. Tuo karkaisu onnistuu vaikka isohkossa nuotiossa tai kotitekoisessa "nestekaasuahjossa", pääasia olisi että koko karkaistavan kappaleen alueen saa lämpenemään samaan lämpöön.... Netistä löytyy paljon ohjeita, mutta jos itse yrittäisin "pystymetsästä" niin veteen karkaistessa raudan väri voisi olla esim. tällä palstalla olevien tekstien oranssi, tai tuo Offipalsta.com tekstin com- punainen, tai ehkä JOPA vieläkin tummempi. Jos karkaiset liian kuumasta, niin tulee liian kova, ja murtuu, jos karkaiset liian kylmästä, niin jää pehmeäksi ja vääntyy,,, mutta voi oikoa ja karkaista uudelleen, sillä kulumaan nuo raudat eivät varmaankaan harrastekäytössä kerkeä. Ja kun lämmität tuota rautaa, niin tuo ohut pää, siis se missä kaikkein suurinta lujuutta tarvitaan, kuumuu nopeimmin, ja jäähtyy nopeimmin, myös karkaisussa: Siis lämmitä kappale pikkasen liian kuumaksi, ja anna jäähtyä hetki ennen karkaisua veteen (siis esim. nuo raudan ulkokulmat voivat olla jo syvän tummanpunaisia) Itse karkaisisin ehkä huoneen lämpöiseen veteen, siis sankkoon, missä vettä on vähintään 10cm karkaistavan kappaleen ympärillä. p.s.s Kokeile tuota karkaisua esim. 8mm harjateräksellä, niin valkenee noiden lämpötilojen merkitys, ja sitten kun tuo karkaiseminen on hallinnassa kuin vettä vaan, niin sitten voidaan opetella "päästämistä", sillä saadaan lisää sitkeyttä yms. ja tuo puhtaaseen veteen karkaiseminen ilmasta on vasta alkua.... Mutta jos tuolla rengasraudalla ei ole tarkoitus vuolla lastua vanteesta, niin tuommoinen "saunassa" tapahtuva karkaisu on paljon parempi, kuin ei mitään. Ja kun on saatu karkaistua tuo rauta, niin sitten hiotaan kiiltäväksi esim. lamellilaikalla ja sitten kiillotuslaikalla ja kiilloitustahnalla, Autosol on hyvä! ja tämä ei ole vitsi! Kerran veikan päältä tein 12mm harjateräksestä metallisorviin terän jonka karkasin saunassa veteen, jolla sorvasin "50" akseliterästä, toki tuo terän teroitusväli oli tiheä, mutta lastusi kun kaikki oli kunnossa, mutta ei pitkään ![]() |
#29
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://www.youtube.com/watch?NR=1&v...ture=endscreen Tässä aikas pätevä työkalu ![]() http://www.youtube.com/watch?v=ktSebuq-Z-o Piti ihan kokeilla tänään romuauton renkaaseen, senverran oli vanne ruosteessa ja rengas kovettunut että kylki repes, mutta kyllä irtos ![]() |
#30
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Onhan täälläkin ollut jopa myynnissä asti liftiin bead breaker talloja. |
#31
|
|||
|
|||
![]()
^ Joo ja saippualiuvosta väliin ja painelee useammasta kohtaa, tolla murtuneella pattinentaalilla ei ollut väliä muutakuin että pääsi testaamaan.
Ompa mennyt täysin ohi, vastaavaa jo ittekin suunnittelin. http://forums.offipalsta.com/showthr...t=bead+breaker |
#32
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Rengastyöt edullisesti Nokialla | Jumppis | O/M/V Renkaat ja vanteet | 11 | 14.05.2008 09:19 |
Rengastyöt ja raskaskalusto | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 07.10.2005 21:46 |
Rengastyöt?? | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 15.09.2005 19:09 |