Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 10.12.2012, 20:23
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti
Tästä on paha laittaa paremmaksi edes rengaskoneella:
https://www.youtube.com/watch?v=LHTwwmq2dmo

Keskustelin kerran amerikkalaisen kanssa ja suomalaisen joka jenkeissä ajanut rekkaa ammatiksi, niin molemmat kertoi, että jenkkien rekan vanteen reunus on tavan autonrenkaan reunusta matalempi suhtvähäisen sivuvääntö rasitteen vuoksi ja tiellä kumin vaihdon helpottamiseksi eli ei välttämättä onnistu maasturin vanteelta noin nopeasti suomessa vaikka samat raudat kyseessä olisikin ja videon kaverihan tekee hommaa 8h/5pv viikossa ammatiksi.

Jos joku teettää noi ammatti raudat ja saa järkevän harraste budjetin hinnan niille olisi kyllä itsekkin kiinnostunut sarjan ostamaan.

Muutamilta katellut kommentteja ja kukaan pirulainen ei suostu kuulemma kertomaan piirrustuksia noihin rautoihin tai sitten bead brakeriin
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 10.12.2012, 23:01
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

http://youtu.be/3GgF6lbDv9Q
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 10.12.2012, 23:37
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Pitempään tuota rautaa on käsitelty lämmöllä, kuin rälläkällä ja hitsauskoneella!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maddis Näytä viesti
Löytyyköhän tuota rengasrautaa jossain? Tuon loppuvärkinhän nyt tekee helposti itsekin, mutta äkkiseltään näyttää että tuo rengasrautaosuus voi vaatia muutaman iterointikerroksen jotta saa toimivan. Katsoin että Ausseissa maksaa reilu 380 sikäläistä rahaa tuo joten en ajatellut valmista ostaa.
Jos itsellä pitäis alkaa tuommoinen rauta tekemään, niin hakisin varmaan rommarista vajaan metrin pätkän paksuhkoa harjaterästä, ja keskelle metrin pätkä 40x40x3 tai 50x50x2.5 neliöputkea, siis kansankielellä RHS:ää, mutta älä hitsaa kiinni lopullisesti, ennenkä olet todennut, että putki on juuri oikeassa kulmassa työpintaan nähden.
Ja tuo varren pienellä kulmamuutoksella saa tuon liukupinnan juuri oikean asentoon... P.S paljon helpompi lämmittää esim. saunan kiukaassa tms. 25cm kappale karkaistavaksi, kuin puoli toista metriä pitkä
Ja nyt kerrankin ne halpakaupan siirtopihdit ovat hintansa arvoisia, siis niillä käsitellään tuota tulikuumaa rautaa, mutta esim. Knipeksi- merkkiset siirtopihdit menee pilalle

Siitä sitten takomalla (mahdollisesti ensin rälläkällä pikkasen muotoa/ harjat pois) muoto kohdalleen, migillä tuo apusarvi toiseen päähän, hiotaan kaiki ylimääräinen pois ja sitte se kaikkein tärkein, eli lämpökäsittely.
Tuo karkaisu onnistuu vaikka isohkossa nuotiossa tai kotitekoisessa "nestekaasuahjossa", pääasia olisi että koko karkaistavan kappaleen alueen saa lämpenemään samaan lämpöön....
Netistä löytyy paljon ohjeita, mutta jos itse yrittäisin "pystymetsästä" niin veteen karkaistessa raudan väri voisi olla esim. tällä palstalla olevien tekstien oranssi, tai tuo Offipalsta.com tekstin com- punainen, tai ehkä JOPA vieläkin tummempi.
Jos karkaiset liian kuumasta, niin tulee liian kova, ja murtuu, jos karkaiset liian kylmästä, niin jää pehmeäksi ja vääntyy,,, mutta voi oikoa ja karkaista uudelleen, sillä kulumaan nuo raudat eivät varmaankaan harrastekäytössä kerkeä.

Ja kun lämmität tuota rautaa, niin tuo ohut pää, siis se missä kaikkein suurinta lujuutta tarvitaan, kuumuu nopeimmin, ja jäähtyy nopeimmin, myös karkaisussa: Siis lämmitä kappale pikkasen liian kuumaksi, ja anna jäähtyä hetki ennen karkaisua veteen (siis esim. nuo raudan ulkokulmat voivat olla jo syvän tummanpunaisia)
Itse karkaisisin ehkä huoneen lämpöiseen veteen, siis sankkoon, missä vettä on vähintään 10cm karkaistavan kappaleen ympärillä.

p.s.s Kokeile tuota karkaisua esim. 8mm harjateräksellä, niin valkenee noiden lämpötilojen merkitys, ja sitten kun tuo karkaiseminen on hallinnassa kuin vettä vaan, niin sitten voidaan opetella "päästämistä", sillä saadaan lisää sitkeyttä yms. ja tuo puhtaaseen veteen karkaiseminen ilmasta on vasta alkua....
Mutta jos tuolla rengasraudalla ei ole tarkoitus vuolla lastua vanteesta, niin tuommoinen "saunassa" tapahtuva karkaisu on paljon parempi, kuin ei mitään.

Ja kun on saatu karkaistua tuo rauta, niin sitten hiotaan kiiltäväksi esim. lamellilaikalla ja sitten kiillotuslaikalla ja kiilloitustahnalla, Autosol on hyvä! ja tämä ei ole vitsi!

Kerran veikan päältä tein 12mm harjateräksestä metallisorviin terän jonka karkasin saunassa veteen, jolla sorvasin "50" akseliterästä, toki tuo terän teroitusväli oli tiheä, mutta lastusi kun kaikki oli kunnossa, mutta ei pitkään
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 11.12.2012, 00:02
BJ700 BJ700 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 166
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
...eli ei välttämättä onnistu maasturin vanteelta noin nopeasti...
Juu, tämmöstä puuhasteluahan se tahtoo normaalisti olla.
https://www.youtube.com/watch?NR=1&v...ture=endscreen

Tässä aikas pätevä työkalu, eipä ois muuten tullut mieleen.
http://www.youtube.com/watch?v=ktSebuq-Z-o
Piti ihan kokeilla tänään romuauton renkaaseen, senverran oli vanne ruosteessa ja rengas kovettunut että kylki repes, mutta kyllä irtos.
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 11.12.2012, 08:29
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ700 Näytä viesti

Tässä aikas pätevä työkalu, eipä ois muuten tullut mieleen.
http://www.youtube.com/watch?v=ktSebuq-Z-o
Piti ihan kokeilla tänään romuauton renkaaseen, senverran oli vanne ruosteessa ja rengas kovettunut että kylki repes, mutta kyllä irtos.
Joo tostahan on ollut täällä monestikkin puhetta, vielä kun laittaa liftin jalan toisinpäin niin saa likemmäs tukipistettä puristuksen (reikätankoa)ja aivan vanteen reunan viereen. niin ei repee niin helposti

Onhan täälläkin ollut jopa myynnissä asti liftiin bead breaker talloja.
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 11.12.2012, 09:16
BJ700 BJ700 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 166
Perusasetus

^ Joo ja saippualiuvosta väliin ja painelee useammasta kohtaa, tolla murtuneella pattinentaalilla ei ollut väliä muutakuin että pääsi testaamaan.

Ompa mennyt täysin ohi, vastaavaa jo ittekin suunnittelin.
http://forums.offipalsta.com/showthr...t=bead+breaker
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 11.12.2012, 11:36
Pörö:n Avatar
Pörö Pörö ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.06
Sijainti: Lappi TL
Viestit: 2.028
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ700 Näytä viesti
^ Joo ja saippualiuvosta väliin ja painelee useammasta kohtaa, tolla murtuneella pattinentaalilla ei ollut väliä muutakuin että pääsi testaamaan.

Ompa mennyt täysin ohi, vastaavaa jo ittekin suunnittelin.
http://forums.offipalsta.com/showthr...t=bead+breaker
Noita on viel pari jäljellä
__________________
PERKELE!
Lahjattomat lukottaa
Pääsponsori---> Joki-Pub
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Rengastyöt edullisesti Nokialla Jumppis O/M/V Renkaat ja vanteet 11 14.05.2008 09:19
Rengastyöt ja raskaskalusto Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 14 07.10.2005 21:46
Rengastyöt?? Tekniikka & Jutustelu 22 15.09.2005 19:09


Sivu luotu: 12:00 (GMT +2).