Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.12.2012, 15:52
maddis maddis ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.11.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 504
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JariKoo Näytä viesti
Löytyyköhän tuota rengasrautaa jossain? Tuon loppuvärkinhän nyt tekee helposti itsekin, mutta äkkiseltään näyttää että tuo rengasrautaosuus voi vaatia muutaman iterointikerroksen jotta saa toimivan. Katsoin että Ausseissa maksaa reilu 380 sikäläistä rahaa tuo joten en ajatellut valmista ostaa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.12.2012, 16:58
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.393
Blog Entries: 5
Perusasetus

Toi Aussivehje olis kyllä aika pätevä kotikäyttöön....
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.12.2012, 17:59
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

yks ei niin digitaalinen

http://www.jussinmaki.net/verkkokaup...view/16049/951
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.12.2012, 19:09
JariKoo:n Avatar
JariKoo JariKoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.03.08
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 213
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maddis Näytä viesti
Löytyyköhän tuota rengasrautaa jossain? Tuon loppuvärkinhän nyt tekee helposti itsekin, mutta äkkiseltään näyttää että tuo rengasrautaosuus voi vaatia muutaman iterointikerroksen jotta saa toimivan. Katsoin että Ausseissa maksaa reilu 380 sikäläistä rahaa tuo joten en ajatellut valmista ostaa.
Mitä useammin tuon viteon kahteloo niin sitä paremmalta ja toimivammalta tuo vaikuttaa,joskus yksinkertainenkin voi olla toimiva... Ja ei tuo rauta nyt kovin vaikealle näytä valmistaa,jos ei muuten niin eikun paikalliselle sepälle toimeksianto että pistäppä ahjo kuumaks ja paukuttele alasimella tuollanen rauta..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.12.2012, 23:37
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Pitempään tuota rautaa on käsitelty lämmöllä, kuin rälläkällä ja hitsauskoneella!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maddis Näytä viesti
Löytyyköhän tuota rengasrautaa jossain? Tuon loppuvärkinhän nyt tekee helposti itsekin, mutta äkkiseltään näyttää että tuo rengasrautaosuus voi vaatia muutaman iterointikerroksen jotta saa toimivan. Katsoin että Ausseissa maksaa reilu 380 sikäläistä rahaa tuo joten en ajatellut valmista ostaa.
Jos itsellä pitäis alkaa tuommoinen rauta tekemään, niin hakisin varmaan rommarista vajaan metrin pätkän paksuhkoa harjaterästä, ja keskelle metrin pätkä 40x40x3 tai 50x50x2.5 neliöputkea, siis kansankielellä RHS:ää, mutta älä hitsaa kiinni lopullisesti, ennenkä olet todennut, että putki on juuri oikeassa kulmassa työpintaan nähden.
Ja tuo varren pienellä kulmamuutoksella saa tuon liukupinnan juuri oikean asentoon... P.S paljon helpompi lämmittää esim. saunan kiukaassa tms. 25cm kappale karkaistavaksi, kuin puoli toista metriä pitkä
Ja nyt kerrankin ne halpakaupan siirtopihdit ovat hintansa arvoisia, siis niillä käsitellään tuota tulikuumaa rautaa, mutta esim. Knipeksi- merkkiset siirtopihdit menee pilalle

Siitä sitten takomalla (mahdollisesti ensin rälläkällä pikkasen muotoa/ harjat pois) muoto kohdalleen, migillä tuo apusarvi toiseen päähän, hiotaan kaiki ylimääräinen pois ja sitte se kaikkein tärkein, eli lämpökäsittely.
Tuo karkaisu onnistuu vaikka isohkossa nuotiossa tai kotitekoisessa "nestekaasuahjossa", pääasia olisi että koko karkaistavan kappaleen alueen saa lämpenemään samaan lämpöön....
Netistä löytyy paljon ohjeita, mutta jos itse yrittäisin "pystymetsästä" niin veteen karkaistessa raudan väri voisi olla esim. tällä palstalla olevien tekstien oranssi, tai tuo Offipalsta.com tekstin com- punainen, tai ehkä JOPA vieläkin tummempi.
Jos karkaiset liian kuumasta, niin tulee liian kova, ja murtuu, jos karkaiset liian kylmästä, niin jää pehmeäksi ja vääntyy,,, mutta voi oikoa ja karkaista uudelleen, sillä kulumaan nuo raudat eivät varmaankaan harrastekäytössä kerkeä.

Ja kun lämmität tuota rautaa, niin tuo ohut pää, siis se missä kaikkein suurinta lujuutta tarvitaan, kuumuu nopeimmin, ja jäähtyy nopeimmin, myös karkaisussa: Siis lämmitä kappale pikkasen liian kuumaksi, ja anna jäähtyä hetki ennen karkaisua veteen (siis esim. nuo raudan ulkokulmat voivat olla jo syvän tummanpunaisia)
Itse karkaisisin ehkä huoneen lämpöiseen veteen, siis sankkoon, missä vettä on vähintään 10cm karkaistavan kappaleen ympärillä.

p.s.s Kokeile tuota karkaisua esim. 8mm harjateräksellä, niin valkenee noiden lämpötilojen merkitys, ja sitten kun tuo karkaiseminen on hallinnassa kuin vettä vaan, niin sitten voidaan opetella "päästämistä", sillä saadaan lisää sitkeyttä yms. ja tuo puhtaaseen veteen karkaiseminen ilmasta on vasta alkua....
Mutta jos tuolla rengasraudalla ei ole tarkoitus vuolla lastua vanteesta, niin tuommoinen "saunassa" tapahtuva karkaisu on paljon parempi, kuin ei mitään.

Ja kun on saatu karkaistua tuo rauta, niin sitten hiotaan kiiltäväksi esim. lamellilaikalla ja sitten kiillotuslaikalla ja kiilloitustahnalla, Autosol on hyvä! ja tämä ei ole vitsi!

Kerran veikan päältä tein 12mm harjateräksestä metallisorviin terän jonka karkasin saunassa veteen, jolla sorvasin "50" akseliterästä, toki tuo terän teroitusväli oli tiheä, mutta lastusi kun kaikki oli kunnossa, mutta ei pitkään
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Rengastyöt edullisesti Nokialla Jumppis O/M/V Renkaat ja vanteet 11 14.05.2008 09:19
Rengastyöt ja raskaskalusto Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 14 07.10.2005 21:46
Rengastyöt?? Tekniikka & Jutustelu 22 15.09.2005 19:09


Sivu luotu: 15:54 (GMT +2).