![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Toi Aussivehje olis kyllä aika pätevä kotikäyttöön....
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#3
|
||||
|
||||
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Pitempään tuota rautaa on käsitelty lämmöllä, kuin rälläkällä ja hitsauskoneella!Lainaus:
Ja tuo varren pienellä kulmamuutoksella saa tuon liukupinnan juuri oikean asentoon... P.S paljon helpompi lämmittää esim. saunan kiukaassa tms. 25cm kappale karkaistavaksi, kuin puoli toista metriä pitkä ![]() Ja nyt kerrankin ne halpakaupan siirtopihdit ovat hintansa arvoisia, siis niillä käsitellään tuota tulikuumaa rautaa, mutta esim. Knipeksi- merkkiset siirtopihdit menee pilalle ![]() Siitä sitten takomalla (mahdollisesti ensin rälläkällä pikkasen muotoa/ harjat pois) muoto kohdalleen, migillä tuo apusarvi toiseen päähän, hiotaan kaiki ylimääräinen pois ja sitte se kaikkein tärkein, eli lämpökäsittely. Tuo karkaisu onnistuu vaikka isohkossa nuotiossa tai kotitekoisessa "nestekaasuahjossa", pääasia olisi että koko karkaistavan kappaleen alueen saa lämpenemään samaan lämpöön.... Netistä löytyy paljon ohjeita, mutta jos itse yrittäisin "pystymetsästä" niin veteen karkaistessa raudan väri voisi olla esim. tällä palstalla olevien tekstien oranssi, tai tuo Offipalsta.com tekstin com- punainen, tai ehkä JOPA vieläkin tummempi. Jos karkaiset liian kuumasta, niin tulee liian kova, ja murtuu, jos karkaiset liian kylmästä, niin jää pehmeäksi ja vääntyy,,, mutta voi oikoa ja karkaista uudelleen, sillä kulumaan nuo raudat eivät varmaankaan harrastekäytössä kerkeä. Ja kun lämmität tuota rautaa, niin tuo ohut pää, siis se missä kaikkein suurinta lujuutta tarvitaan, kuumuu nopeimmin, ja jäähtyy nopeimmin, myös karkaisussa: Siis lämmitä kappale pikkasen liian kuumaksi, ja anna jäähtyä hetki ennen karkaisua veteen (siis esim. nuo raudan ulkokulmat voivat olla jo syvän tummanpunaisia) Itse karkaisisin ehkä huoneen lämpöiseen veteen, siis sankkoon, missä vettä on vähintään 10cm karkaistavan kappaleen ympärillä. p.s.s Kokeile tuota karkaisua esim. 8mm harjateräksellä, niin valkenee noiden lämpötilojen merkitys, ja sitten kun tuo karkaiseminen on hallinnassa kuin vettä vaan, niin sitten voidaan opetella "päästämistä", sillä saadaan lisää sitkeyttä yms. ja tuo puhtaaseen veteen karkaiseminen ilmasta on vasta alkua.... Mutta jos tuolla rengasraudalla ei ole tarkoitus vuolla lastua vanteesta, niin tuommoinen "saunassa" tapahtuva karkaisu on paljon parempi, kuin ei mitään. Ja kun on saatu karkaistua tuo rauta, niin sitten hiotaan kiiltäväksi esim. lamellilaikalla ja sitten kiillotuslaikalla ja kiilloitustahnalla, Autosol on hyvä! ja tämä ei ole vitsi! Kerran veikan päältä tein 12mm harjateräksestä metallisorviin terän jonka karkasin saunassa veteen, jolla sorvasin "50" akseliterästä, toki tuo terän teroitusväli oli tiheä, mutta lastusi kun kaikki oli kunnossa, mutta ei pitkään ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Rengastyöt edullisesti Nokialla | Jumppis | O/M/V Renkaat ja vanteet | 11 | 14.05.2008 09:19 |
Rengastyöt ja raskaskalusto | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 07.10.2005 21:46 |
Rengastyöt?? | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 15.09.2005 19:09 |