Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 08.12.2012, 18:52
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

mm. Sisun kuorma-autoissa käytettään k.o umpiota

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Onkos nuo perhanat lailliset kun ei noista esitteistä oikein saanu tolkkua muuta kuin että DOT/SAE compliant??? Nii että mitä hä?
Siis ainakin nuo minun ostamat 90mm lyhyet on nimenomaan lailliset, ja vain ja nimenomaan xenoneilla, toki pitää olla pesurit, ja jos jotain päivämäärää uudempi, niin automaattinen korkeudensäätö.
pitkiksi valoiksi minulla tulee hellan ff200 apupitkät, ja apupitkiksi boschin profit

Tuo alkuperäisten umpioiden (hdj-80) ja noiden hellalaisten risteytys asiallisesti oli vaan oletettua vaikeampaa/työläämpää, kun tarkoitus oli käyttää alkuperäistä lähivalojen säätöjä, automaattisäätöä ei tule.
Toki taka-akselille olisi odottamassa ilmapussit jousten sisään, paineensäätöventtiilit, kompuroineen, korkeuden tunnustelu ja säätö painonapit.....

Vastaa lainaten
Vanha 08.12.2012, 19:03
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Perusasetus

No nyt alkoi tulla jo faktaakin kehiin...

No nuo pesuri ym. jutut on hanskassa.

Mitähän tommoset aarteet mahtaa kustantaa ?? Noin suunnalleen?

Ja millä meinasit tehdä sen tason säädön ? Siihenhän riittää yksi mikrokytkin vaikka iskariin upotettuna ja pari relettä ja diodia, ja käyttönappula.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa

Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vanha 08.12.2012, 21:54
Legenda

Perusasetus

Ulkomuistista:

Pari noita varaosaumpiota maksaa reilun 200e (saa toki muutossarjana mutta maksaa mansikoita)
Noissa varaosaumpioissa mukana säätöruuvit, siis umpion saa kiinni esim. alumiiniseen taustalevyyn.
Ja kiinasta täydellinen d2s xenon sarja alkaen 30e.
Ja jos haluaa pikkasen satsata lisää, niin laadukkaita polttimoita saa jo alle 100e pari, ja laadukkaita ballastejakin varmaan alle 100e pari. siis vajaasta 250e-400 euroon lyhyet, 400 eurolla kaikki kaikki muu paitsi polttimen kannat hellaa, phillipsiä tms. jostain kumman syystä reilu vuosi sitten tuo hellan polttimon kanta olisi maksanut omaisuuden, mutta kiinassa oli halpoja, toki ei varmaan yhtä hyviä, mutta jos tulee ongelmaksi, niin eiköhän noita kantoja ala ilmaantumaan romuloihin....

Noissa d2s polttimoissa pitää olla oma "kantaliitin", siis polttimo tulee umpioon kiinni polttimon kannalla, ja noita "kantaliittimiä" ei ole kaikissa xenonsarjoissa, esim. Factorkiss (?) ei suostunut koskaan toimittamaan kuin yhden, mutta viimmeinen sarja joka tuli, niin oli kaikki mukana.

Ja siis tässä on vain lyhyet valot, pitkiksi laitan aivan normaalit hellan ff200 apupitkät, maksoikohan jotain 40e sarja tarjouksessa Kärkkäisellä?
Nuo H3 versiot, mutta kun on tuo DC hyväksyntä vai oliko DR pitkillä? niin saatan tietämättömyyttäni pistää sinne H3 xenon muutossarjan... (siis laiton, mutta kun asiaa ei tiedä..... ja juurikin samaista ff200 löytyy oikeana xenonina... erottaa vain kopan takaosasta ja polttimen kiinnikkeestä; siis pitää oikeasti olla tietoa, ei riitä että osaa hakea kirjaimia)

Tuota tason säätöä olen suunnitellut seuraavalla reseptillä: vesitiivis vetokytkin, siis käytännössä moottoripyörän/mopon takajarrun jarruvalokytkin pohjaan, ja jousella/vaijerilla veto jarrupaineensäätimen tangosta: siis valo syttyy sitten, kun perä säädetyllä korkeudella.
Toinen vaihtoehto on pienet induktiiviset rajakytkimet ja peltilevy jarrupainesäätimen tangossa taikka ylätukivarressa, siis ylä ja alarajat, ja sen verran elektroniikkaa että viive olisi esim 15 sekunttia... saisi automaattiseksi.
Vastaa lainaten
Vanha 09.12.2012, 03:38
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Perusasetus

Joo tuo DC on hyväksyntä lyhkäsille ja DR pitkille jollen aivan väärin muista.
Vaan menee niihin sitä paalua näköjään ihan reippaasti sittenkin...

Tuon tason säädönautomatiikan kun osaisi toteuttaa niin että se säätää aina kun vauhti pysähtyy tai laskee alle tietyn niin sehän olisi paras systeemi. Ja niin kai se toimii noissa isommissa ilmajousivehkeissäkin.

Nuo induktiivi systeemit vaatii vielä vahvistimet ja pelit ja himmelit eli helpompaa on toteuttaa vielä ihan perinteisillä mikrokytkimilllä.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa

Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
Vanha 12.12.2012, 18:47
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Tuota tason säätöä olen suunnitellut seuraavalla reseptillä: vesitiivis vetokytkin, siis käytännössä moottoripyörän/mopon takajarrun jarruvalokytkin pohjaan, ja jousella/vaijerilla veto jarrupaineensäätimen tangosta: siis valo syttyy sitten, kun perä säädetyllä korkeudella.
Toinen vaihtoehto on pienet induktiiviset rajakytkimet ja peltilevy jarrupainesäätimen tangossa taikka ylätukivarressa, siis ylä ja alarajat, ja sen verran elektroniikkaa että viive olisi esim 15 sekunttia... saisi automaattiseksi.
Kolmas vaihtoehto on vaikka Scanian hytin tasonsäätöventtiili. Sopivan pieni virtaus ettei jousitus jumppaa jatkuvasti edes takas. Omaan rojektiin ajattelin käyttää niitä kunnes saan hankittua jostain ihan oikean ilmajousituksen ohjainpurkin
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
Vanha 12.12.2012, 19:43
wuntzikka wuntzikka ei ole kirjautuneena
Veteraani++

Rekisteröitynyt: 15.06.10
Sijainti: ristiina/salo
Perusasetus

mitkä olisivat jälkiasennus xenon sarjalla varustettuna hyvä lisäpitkä?

hella rallye 3003? bosch 225?

ja mielellään aikaisempien kokemuksien johdosta kovin kalliita, eli joku max 70€/kpl
Vanha 12.12.2012, 20:26
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++

Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Perusasetus

Mulla on nuo

http://www.ojanpera.net/index.php?si...oteryhmaid=101
Ja niissä 75 W HID setti.

Vilkaise tämän ketjun postaus #42.
Vanha 13.12.2012, 02:26
Legenda

Perusasetus

Ööö... Viitsiskö enää kysellä mitä haluaa?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
http://www.ojanpera.net/index.php?si...oteryhmaid=101
Ja niissä 75 W HID setti.

Vilkaise tämän ketjun postaus #42.
Siis olihan tuo http://www.automotorsport.se/media/b...pdf/092003.pdf
tuo mihin viittasit?

Itse olen ajanut autolla, missä nuo "verrokit" siis Bosch Navigatorit, ja noilla halogeeneilla(?) huomattavan hyvät valot! 2000 luvun maasturin keulassa apupitkillä+omilla pitkillä vastaantulijat vaihtoi lyhyet jo huomattavan aikaisin, siis piti jopa ajella lyhyillä liian paljon minun mielestä. (Jokaisella on...)

Ja tuossa ruottalaisten testissä nuo "verrokit" " Räckvidd: 360 m"
ja tuolla kyseessä olevalla "NBB ALPHA 225 MED 70W-XENONSATS" Räckvidd: 1 050 m

Siis valoa riittää 3 kertaa kauemmaksi! ja MINUSTA tuo uusi verrokkikin oli pari vuotta sitten jopa liian tehokas?
Ja tuon johtopäätöksen tein sillä perusteella, että itse aina vaihdan lyhyet,kun vastaantulija tulee lyhyillä.

-> jos minulle vaihdettiin lyhyet "liian aikaisin" noiden 360m näyttävien pitkien takia, kun ajan autoa jossa pitkät "marginaaliset" noihin navigaattoreihin???
Tuon "paremman" NBB ALPHA 225 MED 70W-XENONSATS Räckvidd: 1 050 m kuulostaa jotenkin erikoiselta, siis olisko siellä vastaantulijassa yhteysymmärrystä vaihtaa lyhyet vielä 700-800 metriä aikaisemin?

No, vaihtoehtojahan on
a) siellä etelässä? teillä vähän liikennettä ja pitkiä suoria?
b) vähän liikennettä ja tiukkoja mutkia/jyrkkiä mäkiä, jolloin tuo kilometri pitää nähdä? siis missä?
c) Mihin tiellä tarvitsee kilometrin näkyväisyyttä pitkillä? siis jos jätetään vastaantulijan kyykyttäminen pois?

No, pikkasen repesi taas!
(ajelin iltasella hodarilla rantatietä, siis E8? Oulu raahe välillä, ja tuossa hodarissani alkuperäiset valot, toki uudet H4 night breaker? polttimot, nuo h1:t on edellisiltä omistajilta, samoin kuin umpiot)

Ja noita vastaantulijoita riitti, mutta tuo: Minua häikäisee, vaihdan lyhyet; toimi aina alle 2:ssa sekunnissa
Vastaa lainaten
Vanha 13.12.2012, 23:30
ärjyy70 ärjyy70 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++

Rekisteröitynyt: 30.10.11
Sijainti: Kilpisjärvi
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wuntzikka Näytä viesti
mitkä olisivat jälkiasennus xenon sarjalla varustettuna hyvä lisäpitkä?

hella rallye 3003? bosch 225?

ja mielellään aikaisempien kokemuksien johdosta kovin kalliita, eli joku max 70€/kpl
Mulla noi bilteman testivoittajat keulilla ja oletukset oli korkeat kun asensin xenonit ja jumantsuikka ku ylitti kaikki oletukset näyttää oikeesti pitkälle ja tapeeks leveelle mun makuun eli ojan penkat yms. näkyy selkeesti. Iso plussa myös umpion suuruudesta ainakin mulla mahtu koko setti hienosti umpion koteloon ja ilman lämpeämis onkelmaa.

Mun mielestä paras hintalaatusuhde xenonsetti mitä markkinoilta löytyy! biltsun TM testivoittajat makso 80pari ja siihen toi suomenerikoistekniikan 70w xenonsetti makso 130e eli karvan yli 200e ja tuo 70w setti herättää xenonit heti eloon eli ei sitä xenon tyyppivikaa että kestää lämmetä ja paljon tehokkaammat kuin normi 35w setti.

Voin sanoa rehellisesti että en ole tämän jälkeen enää koskaan palaamassa halogeen lisäpitkiin ja siihen 100w rumbaan mikä tappaa laturin ja umpion jotta näkisi jotain...

Voin suositella kaikille xenonlisäpitkistä haaveileville
Vastaa lainaten
Vanha 14.12.2012, 10:03
Samppi Samppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen

Rekisteröitynyt: 09.06.10
Sijainti: Raahe
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 Näytä viesti
Mulla noi bilteman testivoittajat keulilla ja oletukset oli korkeat kun asensin xenonit ja jumantsuikka ku ylitti kaikki oletukset näyttää oikeesti pitkälle ja tapeeks leveelle mun makuun eli ojan penkat yms. näkyy selkeesti. Iso plussa myös umpion suuruudesta ainakin mulla mahtu koko setti hienosti umpion koteloon ja ilman lämpeämis onkelmaa.

Mun mielestä paras hintalaatusuhde xenonsetti mitä markkinoilta löytyy! biltsun TM testivoittajat makso 80pari ja siihen toi suomenerikoistekniikan 70w xenonsetti makso 130e eli karvan yli 200e ja tuo 70w setti herättää xenonit heti eloon eli ei sitä xenon tyyppivikaa että kestää lämmetä ja paljon tehokkaammat kuin normi 35w setti.

Voin sanoa rehellisesti että en ole tämän jälkeen enää koskaan palaamassa halogeen lisäpitkiin ja siihen 100w rumbaan mikä tappaa laturin ja umpion jotta näkisi jotain...

Eiköhän tuon tehoinen Xenon setti vie tehoa jo ainakin saman verran kuin 100w halogeeni polttimotkin, toki valotehokin on jotain ihan muuta kuin halogeeneillä.
Itselle laitoin Hella 3000:siin xenonit, 50w ballastit ja polttimot 35w kun en heti muitakaan löytänyt. Syttyvät nopeasti ja ovat kyllä kirkkaat mutta saapa nähdä kauanko polttimot kestävät isommilla ballasteilla?
Vastaa lainaten
Vanha 14.12.2012, 11:28
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ärjyy70 Näytä viesti

Mulla on vähän eriävä mielipide Bilteman valoista. Sellaset mulla on katolla, ja niissä on 35w muutos-sarja. Keulalla sitte Luminatorit 100w halogeneillä. Valoja asentaessa odotin enemmän, Luminatorit kyllä näyttää pitkälle, ja leveälle. Samaa odotin Bilteman valoilta, kirjoitetusten ym. "valokuviokarttojen" perusteella. Ainut mitä ne valaisee hyvin on kirkas V:n muotoinen alue noin 40m päässä, toki ne valaisee pidemmällekin, mutta ei läeskään niin kirkkaasti kuin pitäisi. Hyvää niissä on sitte se, että yhden Luminatorin hinnalla saa 4kpl Bilteman umpioita.
Vanha 09.12.2012, 10:23
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis ainakin nuo minun ostamat 90mm lyhyet on nimenomaan lailliset, ja vain ja nimenomaan xenoneilla, toki pitää olla pesurit, ja jos jotain päivämäärää uudempi, niin automaattinen korkeudensäätö.
pitkiksi valoiksi minulla tulee hellan ff200 apupitkät, ja apupitkiksi boschin profit

Tuo alkuperäisten umpioiden (hdj-80) ja noiden hellalaisten risteytys asiallisesti oli vaan oletettua vaikeampaa/työläämpää, kun tarkoitus oli käyttää alkuperäistä lähivalojen säätöjä, automaattisäätöä ei tule.
Toki taka-akselille olisi odottamassa ilmapussit jousten sisään, paineensäätöventtiilit, kompuroineen, korkeuden tunnustelu ja säätö painonapit.....
Millä tapaa sait naitettua ne yhteen?
Vanha 09.12.2012, 11:15
Legenda

Perusasetus

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty? ver. 2.0...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik Näytä viesti
Millä tapaa sait naitettua ne yhteen?
Tuo naittaminen edelleenkin vaiheessa, mutta demo ver. 1.0 on 6mm koivuvaneripala, joka tulee rikottuun umpioon H4 heijastimen säätöruuvien kiinnikkeeseen, mutta käytännössä tuo kiinnitys on liian hepponen(tuo 90mm umpio on melko syvä polttimonpitimineen), ja tilanpuutteen vuoksi myös umpion alla oleva koriste lista pitää jättää pois.
Demo 2.0 vielä vaiheessa mutta se tulee varmaan olemaan pohjalevy, joka kiinteästi asennetaan alkuperäiseen umpioon kiinni, ruuvaamalla, ja säädöt tehdään tuon 90mm umpion säätöruuveilla, suurin ongelma on taasen tuo tila.
Ja nuo umpiot, siis 90mm ja tuo ff200 pitkä olisi tarkoitus peittää lasikuituisella kehyksellä, joka on sama molemmilla puolilla, siis symmetrinen....
Vastaa lainaten
Vanha 09.12.2012, 11:47
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani

Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Perusasetus

theretrofitsource.com myy kaikenlaisia bi-xenon projektoreita ja asennustarvikkeita joista voisi askarrella. Esimerkeistä löytyy Porsse jossa asennettu projektorit pyöreän 7" sisään ja jotain tollasta olen itsekin suunnitellut sitten joskus. Joitain perusprojektoreita tuolta kerran kysyin, alle satasen kappale olisi ollut kuluineen ja sähkökamat sitten oman maun mukaan jostain muualta jos halpaa ettii.

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
Vanha 09.12.2012, 13:33
jkholma jkholma ei ole kirjautuneena
Konkari+

Rekisteröitynyt: 19.02.06
Sijainti: Helsinki
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Krisse Näytä viesti
theretrofitsource.com myy kaikenlaisia bi-xenon projektoreita ja asennustarvikkeita joista voisi askarrella. Esimerkeistä löytyy Porsse jossa asennettu projektorit pyöreän 7" sisään ja jotain tollasta olen itsekin suunnitellut sitten joskus. Joitain perusprojektoreita tuolta kerran kysyin, alle satasen kappale olisi ollut kuluineen ja sähkökamat sitten oman maun mukaan jostain muualta jos halpaa ettii.
http://www.theretrofitsource.com
Kiitos. hyvä linkki ja paljon tietoutta.

"Ikuisesti elää se, joka kerää
kaikkea kaksin käsin.."
Jouni Hynynen, runoilija
Vastaa lainaten
Vanha 09.12.2012, 14:09
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Perusasetus

Dodgessahan on luokattoman huonot valot, joten ostin alkuviikosta Jarilta ja Kimmolta lähivaloille projektoriparin, ~120€, ja niiden kaveriksi ajattelin hankkia xenonsarjan. Ei tosin tullut mieleen että oishan noita projektoreita saanut ihan xenon hyväksyttyinä, Meronetin verkkokaupassa näyttäis olevan hintaan 125€/kpl. Kaukovaloina mulla on Boremanin sinilasiset lyhdyt joista lähtee valoa ihan sopivasti.
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
Vanha 09.12.2012, 14:41
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++

Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Perusasetus

Bi-xenonit hiluxiin

Laitetaan nyt kiusaksi pari kuvaa yhdestä omasta projektista. Theretrofitsourcen Mini D2s projektori ja motonetin kirkaslasiumpio yhdistyi melko helposti. Lisäksi löytyi käyttöä nurkissa pyörineille kromatuille vanteiden keskikupeille.

Automaattista korkeussäätöä ei ole rakenneltu, nämä on vain "off-road käyttöön".
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Lyhty_1.jpg‎
Views:	581
Size:	304,9 Kt
ID:	32122   Click image for larger version

Name:	Lyhty_2.jpg‎
Views:	444
Size:	295,8 Kt
ID:	32123   Click image for larger version

Name:	Lyhty_valokuvio.jpg‎
Views:	536
Size:	166,4 Kt
ID:	32124  
Vanha 09.12.2012, 15:09
Konkari+

Unhappy

Retrofitti pohdintaa

Eipä taida mikään kuitenkaan olla katsastuslaillista. Paitsi hellan Bi-xenonit noin 500 dollaria kpl, eivätkä ole likimainkaan "bolt-on".

Jos sijoittaa noihin retrofit tyylisiin Bi-xenoneihin ja asentaa ne orkkis valojen tilalle, pitää kuitenkin olla joka s**tanan katsastukseen mentäessä vaihtelemassa koko etuvalot säätömoottoreineenpäivineen alkuperäisiin, joka taas tarkoittaa sitä että pitää olla kahdet kokonaiset etuvalaisimet että pärjää. Ihanan kallista. Ja työlästä. Kyseessä siis perus H4 valot vuoden -99 autossa.

Taitaa olla "parasta" laittaa vaan perus muutossarja ja vaihtaa katsastukseen pelkät polttimot.

Hyvä kompromissi saattaisi olla käyttää jotain e-hyväksyttyä Bi-halogeeni projektori umpiota ja vaihtaa siihen pelkkää poltinta halogeenin ja xenonin välillä.
Onko kukaan tehnyt näin? Miten onnistuisi? Muita hyviä ideoita?

kaikkea kaksin käsin.."
Jouni Hynynen, runoilija
Vastaa lainaten
Vanha 09.12.2012, 11:30
Konkari+

Perusasetus

Omaan käyttötarkotukseen olis pakko olla Bi , ei vaan sovi ylim. ämpärit kyseisen auton keulalle.

kaikkea kaksin käsin.."
Jouni Hynynen, runoilija
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Unimoggeja ja jutustelua aiheesta pee Tekniikka & Jutustelu 694 26.07.2025 22:25
Kanadalaisten/Ruotsalaisten jutustelua eräästä c303:sta Jeeper Chit-Chat 12 21.12.2008 15:50
Jutustelua Elmo Jokes 0 21.08.2006 12:33
Pieniä huomioita ( jutustelua) Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 2 11.09.2004 18:06
Mielipide (jutustelua, ei tekniikkaa) IironSika Tekniikka & Jutustelu 6 02.09.2004 20:00

Sivu luotu: 08:33 (GMT +2).