Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.11.2012, 10:43
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.014
Perusasetus

[QUOTE=kippo86;933508]No jos on esim 35mm speiseri, niin siihen kohdistuu aika kova vääntövoima vertaa jos vanne olis suoraa akselissa...]

Teorissa saattaa olla näin, käytännössä ainakaan henkilöauto Mersussa ei ollut mitään oleellista ongelmaa vaikka vanteen ET vaihteli aika paljon, tarkkoja lukuja mulla ei missään tallessa. Mersu vieläkin mulla, jolla se on ollut kohta 20 vuotta.

Toisaalta jossain traktorissahan on osat paljon vahvempia kun autossa, niissä laitetaan tupla ellei perät joissain käyttötarkotuksessa tripla renkaita. Ei mitään ongelmia paitsi se, ettei ne meinaa mahtua enää tielle ;-)

Leveempi rengaskin muutes kiinnostas vaikka 265/75/16", toisaalta 235/85/16" renkaissa on lähes kaikki pinta jäljellä, ne menee hyvin vakiovanteelle ja kun kyse on talvirenkaasta, ei tämän leveämpi innosta, niistä saa käytettynä vähän kuin all terraineja ilman nastoja ja voi ajoissa ostaa uudet talvinastarenkaat.

Siksi tuntus, että muunlainen vanne ja rengas menee hukkaan ellei tule joskus toistakin autoa, johon käy samankokoiset samaan aikaan.

Varmasti on yks varteenotettava vaihtoehto silti erilainen vanne ja rengas, yks käytännön ongelma on se kun ei tiedä mikä tossa pitäs ET olla.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.11.2012, 11:39
_LM_:n Avatar
_LM_ _LM_ ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.01.09
Sijainti: VALKEALA
Viestit: 513
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Toisaalta jossain traktorissahan on osat paljon vahvempia kun autossa, niissä laitetaan tupla ellei perät joissain käyttötarkotuksessa tripla renkaita. Ei mitään ongelmia paitsi se, ettei ne meinaa mahtua enää tielle ;-)
Mitä nyt 10mm? terästä olevat vanteen keskiöt repeilee, pyöränpultteja katkeilee ja käsivarren paksuisia vetoakseleita menee poikki
Tuollainen rautainen spaiseri ei välttämättä tarttuisi napaan kiinni vaikka olisi hieman tiukempikin sovitus verrattuna alumiiniin. Saattaa joskus alumiinivannekin olla pirun tiukasti navassa kiinni vaikka pultit irti jos on ollut aikaa hapettua yhteen...
__________________
4-vedon ja 2-vedon ero? No käveltävä matka takaisin tielle.
GR patrollien osia kaikki nurkat täynnä... Kysy jos tarvitset jotain!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.11.2012, 11:52
dexta dexta ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.01.09
Sijainti: Etelä-savo
Viestit: 144
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti

Varmasti on yks varteenotettava vaihtoehto silti erilainen vanne ja rengas, yks käytännön ongelma on se kun ei tiedä mikä tossa pitäs ET olla.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65859

Tuola hieman tarinaa ET:stä
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hiluxiin alavääntöä lisää HAILUXI-07 Tekniikka & Jutustelu 9 14.03.2012 20:36
Vm. 2000 TD Hiluxiin lisää syöttöjä? Hiluximies Tekniikka & Jutustelu 9 30.12.2010 17:46
Hiluxiin lisää joustoja? CityHilux Tekniikka & Jutustelu 3 03.10.2008 12:58
Hiluxiin lisää joustoa HiluMiks Tekniikka & Jutustelu 1 11.01.2006 18:40


Sivu luotu: 09:35 (GMT +2).