Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.10.2012, 18:49
mara90:n Avatar
mara90 mara90 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.06.11
Sijainti: Huittinen
Viestit: 697
Perusasetus

Jonkinsorttinen vesivaaka olis kyl ihan pätevä vehje tuommoseen tarkotukseen, vaikkei omistais niin lainais joltain jolla on.
Jos helpolla haluaa päästä niin laitat koko kärkivälin pitusen kappaleen ja sorvaat sen johonkin tiettyyn halkaisijaan koko matkalta. Jos kappale koko matkalta täysin suora ja pyöreä niin sehän on pirun hyvä sit.
Tietty kärkipylkän siirrollaki voi selvitä....
Jos kappale ei oo suora niin sit mellapelliä vaan tassujen alle niihin kohtiin mihin tarvetta. Ja kellolla kattoo onko kappale pyöree, sillähän selviää kummalle puolelle sorvia joutuu laittaan mellaa.
Ja parhaiten sorvia sais säädettyä jos se olis pultattu lattiaan. Tuommosten latikoitten päällä rupee helposti väriseen ja se "hienosäätäminen" menee hankalaks kun sorvi pääsee "elämään" omiaan, ei siis pysy paikallaan niin sanotusti, vaikka tuskimpa se siittä mihinkään lähtee käveleen

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.10.2012, 20:02
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kotikonstein:


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mevala Näytä viesti
Jonkinsorttinen vesivaaka olis kyl ihan pätevä vehje tuommoseen tarkotukseen, vaikkei omistais niin lainais joltain jolla on.
Jos helpolla haluaa päästä niin laitat koko kärkivälin pitusen kappaleen ja sorvaat sen johonkin tiettyyn halkaisijaan koko matkalta. Jos kappale koko matkalta täysin suora ja pyöreä niin sehän on pirun hyvä sit.
Tietty kärkipylkän siirrollaki voi selvitä....
Jos kappale ei oo suora niin sit mellapelliä vaan tassujen alle niihin kohtiin mihin tarvetta. Ja kellolla kattoo onko kappale pyöree, sillähän selviää kummalle puolelle sorvia joutuu laittaan mellaa.
Ja parhaiten sorvia sais säädettyä jos se olis pultattu lattiaan. Tuommosten latikoitten päällä rupee helposti väriseen ja se "hienosäätäminen" menee hankalaks kun sorvi pääsee "elämään" omiaan, ei siis pysy paikallaan niin sanotusti, vaikka tuskimpa se siittä mihinkään lähtee käveleen
Jos meinaat tarkistaa sorvaamalla pitkän kappaleen tasapaksuksi, ja tehdä siitä jotain johtopäätöksiä sorvin "balanssista", niin tuon sorvauskappaleen pitää olla ISO, sillä esim. 2 metrin kärkivälillä olevassa sorvissa joku 40mm akselin tasapaksuus riippuu yhtä paljon terän/sorvarin kunnosta/säädöistä.

Itse tarkistin tuon balanssin noin metrin kärkivälillä olevaan seuraavasti:

Ensin tarkistin teräslinjarilla että irroitettava kitapala on juuri oikeassa kohtaan/asennossa
Sitten kärkikannattiman sivuttaissäädön: pakkaan sisään akselin pätkä, ja kärkikannatin millin päähän, pakka pyörimään 200 ja katsotaan että kappaleen pyörintäkeskipiste on kärkikannattimen (oikea nimi hukassa laakerikärelle) kärkipiikin kohdalla.

Seuraavaksi hitsasin 48mm vesihohtoputkeen pään umpeen 35x35x4mm palalla, ja pistin tuon vesijohtoputken pakkaan niin pitkälle, että kun kärkikannatin on aivan maksimi kärkivälillä, niin väliä jää milli.
Ja sitten pakka pyörimään noin parisataa kierrosta, ja katsotaan että pyöriikö putken keskipiste kärkipiikin keskipisteen kohdalla.

Huom. kaikissa tarkastuksissa kärkipylkän lukitukset pitää olla kiinni.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 06.10.2012, 19:43
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

noi valurunkoset vehkeen on senverran veteliä että jos ei niitä vaaita kunnolla niin kelkka kallistelee mennessään, ei vaikuta kotisorvarin mittatarkkuuksissa vielä juurikaan mutta kuluttaa kelkan kiiloja ja aiheuttaa paljo helpommin värinää pienillä lastuamisvoimilla.

kehysvaaka tai tarkkuuspassi, ensin kattoo että on maailmaan nähden suorassa, sen jälkeen johteiden suoruus ja sit vielä säätelee sen kelkan niin on paljo ongelmattomampaa jos tarvii sorvata muutakin kun puukiiloja.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.10.2012, 01:10
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

PUU vai METALLI työstettävänä?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
noi valurunkoset vehkeen on senverran veteliä että jos ei niitä vaaita kunnolla niin kelkka kallistelee mennessään, ei vaikuta kotisorvarin mittatarkkuuksissa vielä juurikaan mutta kuluttaa kelkan kiiloja ja aiheuttaa paljo helpommin värinää pienillä lastuamisvoimilla.

kehysvaaka tai tarkkuuspassi, ensin kattoo että on maailmaan nähden suorassa, sen jälkeen johteiden suoruus ja sit vielä säätelee sen kelkan niin on paljo ongelmattomampaa jos tarvii sorvata muutakin kun puukiiloja.
Ja sitten se ERO: Metallin työstössä käytetään Jäähdytys/Työstö/Voitelu nesteenä "öljyjä"; siis johteet yms kokoajan "öljy-" voideltuja.

-Puu puolen vehkeissä "voitelu-" tulee käsittääkseni ns. silikoni- pohjaisista (olisko Pii levän jäkeläiset parempi/oikea?),
Mutta noissa puupuolen voiteluaineissa on se ominaisuus, että ne ei sitoudu/turvota puuta. Jos "Metalli Sorvilla-" sorvaa anopille kupin, niin leikkuunesteet pitää vaihtaa asap: sillä a) puupöly turpuu öljyssä, ja jumii johteet, b) kun sorvataan metallia, ja lämmöt mormaalia kovapalaterälle, niin saadaan pahimmillaan leikkausneste/bakteeri emulsio , mikä saa pikkusesta ihorikosta Suuria ongelmia! siis vuosia metallia työstettättäessä jäähdytydys nesteenä käytetty neste(oma mikrobikanta) saa uusia ominaisuuksia, kun eloperäistä puupölyä.....

Siis minä olisin pikkaisen varovainen Sota-aikaisista voiteluista, ja varsinkin jos "jauhettu" puuta....

Yhteen metalli vannesahaan tuli tehtyä aika kattava pesu, kun asiaa mietittiin .....
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.11.2014, 14:19
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

http://m.nettikone.com/muu-merkki/ka...12&vifNav=Y#11

Mallin näyttäis olevan kuvan perusteella SV18RA ilmoitustekstistä poiketen. Ja onko nuo digimittalaitteen minkään arvoset? Kuulemma uudesta asti ollu jossain aikuiskoulutuskeskuksella joka vaihtoi CN-aikaan.

Mitäs olette mieltä tuosta Tos sorvista? Kannattako hakea pois vai perunko varauksen...

__________________
KYM

Viimeksi muokannut AtteL : 25.11.2014 19:06
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sorvin teriä uaz4x4 Chit-Chat 9 15.05.2011 18:08
Ostettu Sorvin siirtopylkkä NORT O/M/V Muut 0 20.08.2009 08:10
Sorvin mittalaitteet solihull Tekniikka & Jutustelu 9 20.04.2009 20:54
Myydään sorvin teräpitimiä ventora O/M/V Muut 0 21.10.2008 20:02


Sivu luotu: 05:19 (GMT +2).