![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
No periaattees kotona riittää kyllä vähempikin teho. Mutta oliko sulla siis kaksi autosubia samas boxis ? Onko niiden plus miinus johdot varmasti saman päin, ettei olis akustinen oikosulku... Ja toiseks ite heittäisin tuon tampin sinuna näsijärveen ostaisin oikean kotisubivahvarin. Onko siinä tampin linjasisääntulo jännitteitä merkattu siihen säätimen juureen ?
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Älä nyt Tamppia lyö, varmasti se on yhtähuono kun autovahvarinikin. Jännittet on 0,77v, 26db, ja 1,44v. nyt on 0,77V:ssä. Mainasin hermostua kun rca:n +napa katkesi magnatin sisään eikä piirilevyä saa irti, kaiketi liimattukin. Pilasin knipeksin kärkipihditkin kun yritin niitä teroittaa. Onneksi näin kynsisakset ja niistä sai minikärkipihdit ja sain liittimenkärjen kaivettua 3mm syvyydestä. Herkkyys ei ilmeisesti riitä mihinkään suljetuissa koteloissa, silti vieläkin ihmetyttää miksi vaaditaan noin raju korostus soimiseen, onko yamahassa joku valinta pielessä? Onko subin signaali suunniteltu herkälle refleksibassolle vai mikä mättää? Tunnin säädeltyä noi autosubit antaa täydellä teholla ja max vahvistuksilla stereosta+6db wfr säädöillä hyvin samankaltaisen äänen kuin magnatkin leffankatseluvolyymillä ja se on maksimi. Mitään meteliä niistä ei saa ulos.Tamp~2xmax500W vs magnat max 130W Vaikka lähtökohtaisesti tiesin ettei autosubi ole kotisubi niin autossa(varmaan auton tilan aiheuttama 20db vahvistus) sai humpan ja rokin soimaan paremmin alle kymmenesosan teholla. Kokeilen vielä mielenkiinnosta refleksikotelomuutosta mutta en odota siltä ihmeitä, ihan alemmille taajuuksille voi saada pientä lisää tai ei. Vähän arveluttaa kiusata magnatin subia tuolla vahvistimella ettei tule rikottua, pakko se on testata mutta ensin haettava järkevät säädöt. Hauska ilmiö maganita kasatattaessa oli se että se että se soi vaikka johdot oli irti,pelästyin jo että onko virta päällä kun elementti liikkuu silminnähden mutta se vain resonoi. Hetken kohtuuvolyymilla kuunneltuani noi autosubit on ok, parempi kuin ei mitään.Toi magnat voisi kaivata lisää säätöjä häiriötaajuuksien säätöön Nyt kun kuuntelen kitarabassoja niin mitään kuminaa ei kuulu, valitsin yamahan valikosta bass sbfr both sijaan, soittiko pääkaiuttimet ennen häiriömatalia? Rechorn säädöt:Subsonic cut~25hz, high cut~55hz, sub level~50%, eq-3db, ~240hz(ei merkittävä) viritin +6db swfr, näin siis pikaisesti paras säätö kotiteatterikäyttöön.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 24.09.2012 16:02 |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Mielestäni joku on vieläkin väärin.
Laitoin autosubit ja vanhan magnatin riviin ja hain vaiheen rechornilla suurinpirtein samaksi. Silti yamahasta tarvi lattaa +10db että Tampissa etupaneelin signaalivalo vilkkuu musiikintahtiin virittimen volyme-10db voimakkuudella jolla pääkaiuttimet jo soi sopivasti. Magnatin tasoa nostamalla se silti voittaa noi toiset kaksi!? Autosubien sointi on aika hyvä kun jakotaajuus on ~50Hz, eikö ne tosiaankaan anna suljettuina 70l koteloissa enempää potkua? No ei se mitään jos ei potki kunhan kytkennät on oikein ja vahvistin saa tosiaan oikeantasoisen signaalin sisäänsä, Tamp kokoajan täysillä. Jos virittimen sbwr tason laittaa nolliin niin Tampin signaalivalo alkaa vilkkua 0db volymella joka on jo kova pääkaiuttimille, aika tunari oon kun en tätäkään selvitä mutta otan viisaampien neuvot kiitollisena vastaan. Ehkä oikeasti pitäisi lukea se yamahan manuska alusta loppuun...
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Mitä tarkoitat että laitat vaiheen suurinpiirtein samaksi ? Se on joko 0 tai 180 astetta.
Kokeiles nyt että vaihdat autosubeista vain toisesta plus ja miinus johdot toisin päin, paraneeko äänenpaine vai huononeeko |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Suljettu kotelo on lähes aina epäherkempi, eli tarvii enemmän tehoa ja yleensä myös elementiltä paljon enemmän soidakseen kunnolla varsinkin jos kovempaa tykkää soitella. Jos on vielä pieni kotelo niin voi vaatia ihan älyttömiä sähköisiä korjauksia toistaakseen alas asti, ja siinä vaiheessa jokseenkin kaikki alle +/- 20mm:n lineaarisen liikepoikkeaman omaavat elementit alkaa kyykätä
![]() Suljetun hyviä puolia on tarkempi soundi ja viritystaajuuden alapuolella elementin liikepoikkeaman luontainen demppaus, ei ala lepattamaan ihan holtittomasti. Toki subsonic- suotoa voi (ja melkein kannattaakin) käyttää silti. Kannattaa tosiaan tarkistaa ettei vahingossa ole elementtien vaiheet ristissä, muuten kyllä tehokkaasti tappaa toistensa tuottamaan ääntä.. Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
On 0 vaihe ja 180 joka vastaa kaiuttimen plus ja miinus napojen vaihtamista toisin päin |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Mutta oikeastaan tuo 180 asteen kääntö on monesti turha, koska vaikka se auttaisi tappamaan/ vähentämään tiettyä korostumaa (ja/ tai korostumia kerrannaistaajuuksilla), niin se useimmiten aiheuttaa vakavia ongelmia transienttitoistoon kun väärinpäin oleva vaihe vaikuttaa toistoon myös muualla kuin halutulla alueella. Vaihetoiston tarkka sovittaminen kaiuttimessa on erittäin tärkeää jakotaajuuden alueella jos halutaan kunnon ääntä, ja siksi on helpompi tehdä hyvältä kuulostava 2- tiekaiutin kuin 3- tiekaiutin (vähemmän sovitettavaa elementtien välillä). Ihan siinä missä diskantin ja keskiäänen välillä voi olla vaihe-eroa 0-360 asteen välillä, niin sitä voi myös olla pääkaiuttimen bassoelementin ja subbarin välillä. Vaihe- ero käytännössä tasataan lähinnä kahdella tavalla: joko elementtiä siirtämällä tai viivettä lisäämällä sille jonka vaihe on "edellä". Elementin siirto käytännössä on viiveen lisäystä/ vähennystä suhteessa toiseen elementtiin. Useimmissa kotiteatterivahvistimissa on kaiuttimille ja subbarille etäisyyden (tai viiveen) säätö juuri vaihetoiston takia.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 24.09.2012 21:54 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| "M" vahvistin ja subbari | tjl | O/M/V Muut | 2 | 11.12.2012 21:44 |
| Myydään 15 tuumanen subbari | pulu | O/M/V Muut | 0 | 26.02.2010 18:55 |
| Myyty Subbari 15" | Jare | O/M/V Muut | 9 | 14.06.2009 20:15 |
| Myyty subbari ja vahvistin 70e | junnu78 | O/M/V Muut | 4 | 15.04.2009 22:26 |
| M/V: Subbari ja vahvistin | nolimits | O/M/V Muut | 0 | 31.10.2007 19:46 |