![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Siis tuon HJ:n purettavan/kiristettävän nivelen idea on se, että se puretaan ja puhdistetaan muutaman tuhannen aavikko kilometrin jälkeen kaikesta hiekkasta ja muusta liasta. Mutta meillä ei ole aavikkoa, ja tuota puhdistamista kukaan ei tee, ja voitelukin jää usein tekemättä.... Mutta kun suomessa on 4 vuodenaikaa, ja yksi niistä on talvi, ja jäisellä tiellä ei kuulemma ole turvallista ajaa,,,,, Niin meillä tielle kuskataan suolaa kuorma-autoilla..... Ja tuo suola-paska valuu fysiikan oppien mukaan niveleen -> ja kun se siellä jumppaa vuosikausia epätasapainossa olevien eturattaiden avustuksella happea (ilmaa) Niin nivel ruostuu, ja ruoste hioutuu pois osasta palloa, ja Loppupeleissä tuo nivelpallo on lähinnä kananmunan muotoinen ! ja kun välykset vedetään lähes nollaan, niin metalli vastaan metallia PAKOTETAAN SOPIMAAN, sillä esim. hj-60 ohjaustehostimessa riittää voimaa punoa tuota nivelen noin 10?mm vartta kierteelle, ja kaikkein kauheinta on se, että rasitusmurtuma pettää milloin vaan ![]() Tuo vääntö katkaisee nivelen joskus....
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ok, en ollenkaan kokeillut kanittaako ohjaus, on siinä välystä tuo aiemmin mainittu milli.
Taidan siis pyöritellä säätötappia uudelleen ja kokeilla etuakseli ilmassa sopivaa säätöä. Onhan toi nivel uutena tiivis ja oon olettanu sen toimivan pienenä ohjauksen joustona. Onhan ne takatangon niveletkin sitten hiekkaa täynnä jos kumit rikki on.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 30.08.2012 07:55 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Nyt tuli vaihdettua loputkin nivelet uusiin, testasin kiristämällä kaikki välykset pois ja renkaasta kääntämällä menee rajoittimesta toiseen ilman mitään ahdistelua. Ilmeisesti on turvallista ajaa vaikka nivelet olis kireellä, löysäilen niitä nyt senverran ettei klopise mutkissa.
Toi kuullostikin turhan vaaralliselta että ohjausosat voisi hajota säätämisestä, ei niissä varmaan sitten säätöä olisikaan.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Nythän sinulla on kulunut nivel demokäyttöön
Jos tuo säädettävä nivel on tehtaan jäljiltä, niin säätövaran pitäisi loppua ennen kuin tuo nivel jumii/pettää, mutta ainakin yhdessä tarvikenivelessä oli kierteet niin pitkät, että pääsi kiristämään jumiin.
Ja samaisessa nivelessä tuo jousi oli niin veltto/kuoleentunut, että vispasi herkästi. Kokeile tuolla vanhalla nivelellä, että kiristät sen "pohjaan" asti, ja sitten pyörittelet niveltä, niin kuin se pyörii kääntäessä, ja löysimmässä kohtaa kiristä vielä lisää. Voiko kiristää liian tiukalle? Ja kolikko tai pari säätöruuvin alla ei olisi ensimmäinen kerta, aikanaan katsastusmiehet nyysäsi noita säädettäviä niveliä, ja niillä oli joku raja paljonko sai antaa periksi, ja paljonko sai kiristää ruuvia..... (tuossa vanhassa nivelen pallo yleensä kuluu enemmän sivuilta, ja jos pääsee kiristämään liikaa, niin tuo ovaaliksi kulunut pallo ei enää sovi kääntymään 45 astetta) Noissa säätöhommissa voi tulla isoa vahinkoa, jos ei tiedä mitä tekee. esim. venttiilit voi säätää jopa kantamaan, pumpun ennakon voi säätää liian aikaiselle, kierrosluvun rajoittimen voi säätää liian korkealle jne. Ja noista "normaalinivelistä" ja niiden täyttymisestä hiekalla tms. -> tuossa normaalinivelessä on myös "joustava" rakenne, ja hiekka tms.kyllä syö sen väljäksi äkkiä, mutta minä en ole törmännyt että jumisi tosi lujaan. Mutta jos sinulla nyt uudet nivelet, niin homma on hoidossa, ja ei tullut varmaan edes kalliiksi? Vertaappa nivelen hintaa esim. hilux LN65 simpukalta tulevan tangon pyörännavan puoleisen nivelen uusimiseen (menee tanko ja yläolkatappi uusiksi, ja ainakaan taannoin ei saanut tarvikkeena ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ehdottomasti asiallinen varoitus liikakiristyksestä ja tarvikkeista voi tosiaan löytyä mitävaan. Se kulunut on jeesuksen aikainen enkä löytänyt mitään niin kovaa millä sen olisi saanut liikkumaan, roskiin meni.
Koko kierros taitaa olla alle satasen tamgearssilla ja kannatti vaihtaa ne loputkin. Varsinkin se väljä säädettävä klappasi niin että ohjaus oli "tunnoton" vaikka leimalla kelpasikin. Nyt ojaus on äänetön ja löysäsin säätöjä 1,5 kierrosta jossa säätö selvästi keveni.Nyt ratin kehällä on vapaata alle 2cm vaikka renkaista saa käännettyä tapista tappiin joten olen tyytyväinen. Säädin aurauksen lähes nollaan ja ohjaus on mielestäni erittäin hyvä, vielä säädän käännön rajoittimet niin että ottaa tasan kiinni. On sitä hölmö kun ajeli huonoilla nivelillä vaikka ne on tärkeimpiä ajomukavuudelle.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan HJ:n ohjaus... | tomikoo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 11 | 19.10.2008 19:07 |
AAPUUVA!!! | Hespa | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 27.01.2008 12:31 |
hj:n ohjaus? | nizzan | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.04.2007 18:53 |
sj:n ohjaus? | Turboic | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 21.12.2004 12:59 |
viikko trophyyn ja Rankun lodju räjähti AAPUUVA!!! | pee | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 24.09.2004 20:26 |