Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #12  
Vanha 28.08.2012, 07:43
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.393
Perusasetus

Etuvastuksilla sitä ei oikein voi toteuttaa. Tai voi, mutta tarvitaan ainakin ylijännitteen syövä komponentti jokaisen vastuksen jälkeen. Silti tarvitaan ihan tarpeettoman suuret (tehonkesto) osat siihen ja niille jäähdytystilaa, eli ei kannata.

Jos vastuksella olisi kuormana neljä kulmavaloa (etu-äärivalot ja takavalot) ja lisäksi pari rekisterikilven valoa, niin periaatteessa sihen saa laskettua tarvittavan etuvastuksen aika helposti, kun tietää niiden lamppujen tehot. Kytkentä jopa toimii, vaikkakin vastus on todella kuumana ja mm. sulattaa muovia ihan sujuvasti. Mutta sitten kun yksikin noista lampuista kärähtää tai kontakti hapettuu, tippuu vastuksen kautta kulkeva virta sen lampun osuudella ja jäljelle jääneet lamput on heti reilusti ylijänniteessä. Toisen lampun palaessa menee sitten samalla ne loputkin pimeäksi. Pelkällä vastuksella ei siis käytännössä toimi.

BJ-40/76 kertoi samaa toisesta suunnasta, eli erilaiset kärryt tarkoittaa myös erilaista kuormaa vastuksille, eli lamppujen jännitteet on taas mitä sattuu.

12V Zener-diodia johtoon sarjaan kytkettynä voisi käyttää pudottamaan sen 12V, mutta silti se kuumenee yhtä paljon kuin sopivaksi mitoitettu etuvastus. Lisäksi sen luokan zenerit, jotka kestäisi vaikkapa ne kärryn jarruvalot, on kalliita jos on edes kohtuudella saatavillakaan. Tällainen ylijännitteen lämmöksi hukkaava ratkaisu, eli lineaari-alennin kuumenee aina paljon noilla tehoilla.

Hakkuri on paljon pätevämpi, kun se ei hukkaa ylimääräistä jännitettä lämmöksi, vaan pätkii syöttövirtaa jännitteen ohjaamana pieninä viipaleina ja tiheään. Sen on-off -kytkin ei juurikaan kuumene, kun kytkevän komponentin oma vastus on hyvin pieni. Kytkevä osa on joko kokonaan kiinni tai auki, eikä siinä "puolivälissä", kuten lineaari-alentimessa. Lähtöjännite pysyy melko tasaisena kuormasta riippumatta (tiettyyn ylärajaan asti), kun kytkimen päälläoloaikaa säädetään lähtöjännitteen ohjaamana automaattisesti. Kytkentäjakso on niin tiheästi toistuva, ettei sitä lamppujen loisteesta erota, kymmeniä tuhansia jaksoja sekunnissa.
__________________
Jukka

Viimeksi muokannut JiiPee : 28.08.2012 07:56
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään BJ:n vetokoukun runko-osa sakari65 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 16.05.2012 07:01
-90 Vitaran vetokoukun sähköt?? Susu Tekniikka & Jutustelu 6 07.08.2011 06:53
Ostettu SA vetokoukun tai vastaavan juba O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 14.03.2010 20:28
Vetokoukun irrotus MattiH Tekniikka & Jutustelu 3 10.11.2008 19:33
Vetokoukun "painoista" pee Tekniikka & Jutustelu 16 13.05.2005 22:24


Sivu luotu: 23:05 (GMT +2).