Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.08.2012, 20:32
tepa78:n Avatar
tepa78 tepa78 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.08
Sijainti: salo, .
Viestit: 1.028
Perusasetus

Ohjaus on nyt kyllä mettässäkin mukavan kevyt, mutta testiajolla kääntöpään pultit poikki Ehkä ne 30 vuotta vanhat ja 138 kertaa kiristetyt pultit olikin jo aika vaihtaa...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.11.2013, 16:01
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Ropaisko pumppua?


Tehostin vuotaa hieman akselin juuresta ja jos stefaa alkais vaihtamaan niin samalla olis hyvä tilaisuus vaihtaa öljyt ja ruuvailla säätöjä.

38"renkaat 0,5bar paineilla pyytäis lisää tehostusta mutta lisäys ei ole ihan yksiselitteinen toteuttaa.
Tässä on hyvä animaatio venttiilin toiminnasta:http://www.youtube.com/watch?v=xeWmNpZ5sD0

Jouduin katsomaan sen varmaan 20 kertaa ennenkuin toiminta kaikissa tilanteissa alkoi valkenemaan.
En tiedä onko HJ:n venttiili samanlainen mutta pääosin varmaan kuitenkin.

Venttiili toimii usean tekijän tasapainoittajana ja tuurilla turaaminen sotkee varmasti oikeanlaisen toiminnan.
En yrittäisi tehdä suuria muutoksia jotta toiminta pysyisi alkuperäisen kaltaisena, esim että öljyt ei kuumene suoraa ajaessa vaan pääsee ohikierrolla säiliöön.

Tyo unioinin poraus siirtää tuota ohikierron kytkeytymistä ja pumppu tekee työtä suoraankin ajaessa, toisaalta tehostus parantuu kääntäessä. Samansuuntaisesti pitäisi vaikuttaa tuon isomman jousen venytys, ohivirtaus aukeaa vasta suuremmalla tuotolla.

Maksimipaineen nosto auttaa jos venttiili päästää jo ennenkuin käännetään rajoitinta vasten, pienillä kierroksilla se ei varmaan edes aukea? Eli vaikuttaisi vasta isompien kierrosten maksimivoimaan?
maksimipaineventtiilin aukeamisen pitäisi avata ohikierto jolloin paine laskee.
Eli rajoitinta vasten kääntäessä saavutetaan maksimipaine, maksimipaine venttiili avaa ohikieron ja paine putoaa jos ymmärsin oikein.

Paineet olisi hyvä päästä mittaamaan mutta siihen ei ole mahdollisuutta, vai onko se helppo mitata korjaamolla?
Voisin lisätä maksipainetta hieman prikalla (1-1,5mm) Tuota studin viilaustarvetta en ymmärtänyt animaatiosta mutta se kai selviää kun osat on käsissä.
Isompaa jousta en venyttelisi mutta prikkaa voisi kokeilla (1-3mm)
Unioia voisi porata vähän, 1mm?

Liiansuuri unioni kierrättää siis suurella tuotolla ja paineella öljyä simpukalle suoraankin ajaessa ja virtaukset kavitoi jokapaikassa, pelkkä imupuolen suurentaminen ei välttämättä poista ongelmaa kokonaan.
Öljyn viskositeetti vaikuttaa myös kaikkeen joten erilaisia ja varsinkin uusia öljyjä pitää kokeilla ennen suuria säätömuutoksia.

Korjatkaa jos en vieläkään tajunnut tuota venttiilianimaatioa oikein tai jos HJ:n pumppu toimii erilailla.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.11.2013, 05:58
sull45:n Avatar
sull45 sull45 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.05.12
Sijainti: Alastaro
Viestit: 556
Perusasetus

HJ tehostimen piristäminen


Moi,sain minäkin vähesen innostusta sitä pumpun parantelusta,kun oli niin kankea,purkasin sen unionin ja Bypass valven ,aika paskaiset olivat kaikki osat,toi sihti mita on sen korkkin päässa,mita purista sitä kuula,oli ihan tukossa.Tosin mun puretussa pumpussa on kaikki osat paljon pidempia,onks niita pumpuja sitten erilaisia,kamera jäi työpajan, muuten olisin laittanut kuvia, porasin unionin 4,5 poralla isomman reian ja pienen jousen taakse 2 mm prikan ,aikamoinen etsiminen oli raskassarjan työpajasta niin pienien osien lyötaminen,kokosin pumpun ,ATF DEXTRON 2 öljy sisälle käynnistin konen ,käänsin rattia edestakasin 10-12 kerta välilla lisaen öljya ,Ei mitaan vihellusta tai vinkutusta huomanut,paljon helpompi oli rattia kääntä,olis hyvää jos olisin saanut mitata painetta ennen sitä duunausta ja möyhemmin ,mutta kello seitseman aikana on kaikki hydraulikaupat kinni omalla ei ollut riitavasti osia,tosi pumppu rupes vähesen lämpeneman jos oli 1o minutia käyntissa,pidas laitta varmasti isompi säiliö ja putkien välin joku jäähtytys.Katotas mitä tästa tule ja SORRY jos on paljon kirjevirheita,olen naapurimaasta,jos on mielipideita niin kuunnellan ilomielin .Kiitos
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.11.2013, 08:47
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Kiitos vastauksesta, juuri tuollaisia käyttökokemuksia tarvitsen. Mielestäni 2mm prikka voi olla jo liikaa ja unionin poraus kasvattaa sitä kuormittamatonta kiertoa.
Kokeilen itse ensin 1mm prikkaa ja ehkä 2mm ison jousen alle ja vain pientä unionin porausta, ehkä 0,5mm ja 1mm.
En halua jatkuvaa öljyjen kuumenemista. Isompi säiliö olisi hyvä.
Jos joku tietää sopivan ison säiliön niin sellainen kannattaisi vaihtaa tilalle.

Testataan ja raportoidaan, kyllä tuolla vakiotehostuksellakin pärjää kun hauikset pullistelee..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.11.2013, 09:14
sull45:n Avatar
sull45 sull45 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.05.12
Sijainti: Alastaro
Viestit: 556
Perusasetus

HJ tehostimen piristäminen


Moi,eikos sitä säiliota saa noin isommaksi jos leikka keskelta poikki ja joku öljykestava paksumpi kumiletku klemmareilla sinne välin ,koitan tänä laitta,katotas onko mahtolista semmonen
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.12.2013, 20:02
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Pumppu tuli irroitettua ja akselissa ei ollut tunnistettavaa välystä, stefakin näytti tuoreelta vaikka jotain oli vuotanut. Oletan että pumppu on jo vaihdettu uuteen enkä purkanut sitä, hj61 pumpun unionissa oli 6mm reikä tehdastekoisena.
Onko kaikki muut turaillut vanhoja pumppuja?
En ole muiden autoja ajanut enkä tiedä paljonko ne tehostaa ja onhan tuo raskas 38 kumeilla kalliolla paikallaan mutta liikutaan mieluummin ja vekslataan kun aletaan sorkkimaan hyvänoloista pumppua.

Akselin stefa oli 24/43x8,6 jos joku samanlaiseen vaihtaa.

Pesin säiliön huuhtomalla vastavirtaan ja puhalsin järjestelmästä vanhat öljyt pois.
Tilalle menee teboilin synteetiset atf:ät
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.12.2013, 05:37
sull45:n Avatar
sull45 sull45 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.05.12
Sijainti: Alastaro
Viestit: 556
Perusasetus

HJ tehostimen piristäminen


Moi,ei sen säiliön isontaminen kumiletkulla ja klemmarilla onnistunut,laikkakonella yläosasta poikki jaa 100mm sopivaa putkenpätkan hitsailin tohon välin,toimi ainakin,
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: Hilux o-tehostimen pumppu Mako O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 31.05.2008 01:40
O: HJ:n Tehostimen pumppu! kenni O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 10.09.2006 13:28
Tarttis tehostimen MB 609 Gemari O/M/V Muut 0 31.03.2006 11:48
tehostimen pultit turakki Tekniikka & Jutustelu 3 17.05.2005 17:04
tehostimen pumppu !!! SoSo Tekniikka & Jutustelu 1 19.09.2004 19:30


Sivu luotu: 22:52 (GMT +2).