![]() |
![]() |
|
Linkit Off-Road -linkkejä ympäri maailman. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ei se jos vaijerilla vedetään ja vetolenkki antaa periksi niin ketään hengiltä saa. Tai no jos olet otsa kiinni vetolenkissä niin ehkä sitten. Vaijeri kun ei oikein osaa varastoida tuota energiaa. Näin meille ainakin fysiikassa opetettiin. Tuossa nyppäyksessä ilmeiseti kettingilläkin saa aika hyvää jälkeä aikaiseksi, kun itessään painaa jo niin paljon. Mut taas jos vetää vaan ja kettinki menee poikki niin ei tapahdu yhtään mitään. Jotenkin hieman vierastan tuota vauhdin ja venyvien liinojen avulla leikkimistä. Liikaa voimaa... ![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Se on kyllä yksi paskan maku mitä koulussa opetetaan, kun se on se yksi väärä päätös ostaa joku halpa ketju tai löytää jonkun ukin isän aikaisen vaijerin mitä käyttää hinauksessa. Nykyisissä vaijereissa on sisällä monasti kangas yms riepu mikä imee itseensä tuon irti pääsevän voiman katketessaan. Kunnon ketjutkin hallitusti katkeaa ja vain yksinkertaisesti tipahtavat maahan suoraan. Mutta on olemassa myös sitä Murphyn lakia kun niin ei todellakaan käy. Viimekesänä oltiin nostotalkoissa kun lietelannan levityskone (Fredo 25kuution säiliö) uppois pellolle ja sitä oli hinaamassa 40t kaivinkone. ketju oli mallia kahden miehen liikuteltava. Ensimmäinen ketju katkesi halitusti, ja toinen ketju väänteli melko julmasti koneen keulapellit katketessaan. Kolina oli kyllä kova, ja kuskin ilme olisi ollut kuvaamisen arvoinen kun ketju lenti kopin alapuolelle.
Eli paras vaan pysyä piiskan etäisyyden/lentoradan ulkopuolella jos se herra Murphy vierailee. säästyy siltä sakkelin irroitukselta otsalohkosta.
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#3
|
||||
|
||||
![]() ![]() Yksi asia mikä minua on pistänyt silmään (ei kirjaimellisesti), on nostosilmukkaruuvit maastoautojen puskureissa. Ne on kätevä ruuvata kiinni, ja niistä on helppo nykiä autoa eteen ja taaksepäin. Mutta ne ovat vaan yllättävän heikkoja. ![]() Näissä on laskennallinen varmuuskerroin 4 tai 5, mutta ne ovat tarkoitettu vain ruuvin suuntaiseen pystynostoon. 45 asteen kulmassa kuorma putoaa (M12) 240 kg ja (M16) 500 kg. 2 tonnia painavalla maastoautolla toista nyppiessä nuo luvut ylittyvät helposti. Ja vinssatessakin päästään suuriin lukuihin. Niinkuin tuosta kuvasta näkee, niin kierteen ja lenkin välinen kaula on ohut. M12 lenkissä muistaakseni 9 mm. Rakennetta voi vahvistaa hitsaamalla lenkki kiinni puskuriin. Mutta jos hitsaaja ei ole tarpeeksi kokenut, niin se lenkki ei pala kunnolla (halvalla valovirta migillä..) puskuriin kiinni. Noita lenkkejä on mennyt meillä poikki jo "oikeilla" kuormilla. Mutta koe tilanteessa ne ovat kestäneet kolmin kertaisen ylikuorma. Vähän arvaamattomia kapistuksia... ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Myytinmurtajassahan joskus testivät tuota katkeavan vaijerin tappovoimaa eivätkä saaneet testisialle kaksisia vammoja vaikka melkoisilla voimillakin yrittivät.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kaitsu
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin ontelolaattatehtaalla on vaijereita lentäny ovien läpi kun on katkennu, tiedä sitten millaisia vaijerit on vinssessä käytettäviin verrattuna.
Noi myytinmurtajien kokeilut ei aina vakuuta mua, melko suppeita kokeiluja vaikka hyvää hömppäviihdettä.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Matto takki tms keskellä vaijeria, jarruttaa jo kummasti jos katkeaa.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta huomattavasti jo tukevampi lenkki kuin usein käytetty M12. http://www.certex.fi/fi/nostosilmuka...karuuvi__11927 Mulla on jemmassa yksi M30 lenkki. Painoa melkein pari kiloa, muttei sillekään paljoa kestoa luvata.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Tos tempus miu trooperil ois tult otsaan koko takarunko...
Isoilla vinsseil touhutes on saanut joskus huutaa pallo punaisena pällistelijöille, painuuvat kauemmas, hyvä ettei jotkut pyri nojailemaan varppiin...Se kun käytännössä osaa piiskailmiön tehdä vaik teoriassa ehkä ei siltä vaikutaskaa.
__________________
RUMARACING Esla T4 |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kettingeillä tullut kiskottua vuosien mittaan useampaankin otteeseen(neljä kesää turvesuolla). Kertaakaan en niissä hommissa ole kyllä kettinkiä poikki saanut itse vetäessä, mutta vieressä seissyt muutamaan otteeseen. Näissä tapauksissa ei saatu kettinkiä lentämään mihinkään kun hiljalleen vedettiin ensin kettinki aina tiukalle. Ainut tapaus millon olen nähnyt kettingin lentävän ja laittavan scanian etumaskin,tuulilasin,ylävalot ja jonkun kennon uuteen uskoon. Silloinkin vedettiin kettinki tiukalle, mutta pienempää vaihtaessa traktori valui hieman taakse päin ja kuski otti kytkin pommilla liikkeelle. Traktori liikkuin ehkä hyppäämällä 1m, mutta kettinki lähti kuin ohjus. Kummatkin kuskit säikähtivät sen verran että aski tupakkaa palo aika joutuin ![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Jätelavaa kun muinoin hirmuliskojen aikaan vaijerivehkeillä nostelin Scanian päälle, päätti vaijeri katketessaan ampua kuskilta peilin ja lippalakin mennessään. Ja meni pari sätkää aika vauhilla ton jälkee.
__________________
__________________________________________________ _____________________________ Jos toimintasavu pääsee ulos, tulee se pussittaa. Päiväkodissa sentään rehellisesti hakattii lapioilla jos vitutti. Nykyään ei enää saisi edes sanoa ääneen jos vituttaa. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta jos koukussa on nostoliina tai nostoketju niin sitten olen kusi sukassa... Yksi umpio hävisi traktorin keulalta lähes pölynä ilmaan kun 8t nostoliina irtosi vetopisteestä sakkelin kanssa. Jos olisi tullut tuulilasiin kohdilleen niin hampaita saisi varmaan etsiä vieläkin... 10t ketjun kanssa on koettu reilu 15m kantava piiskanisku kun kiinnitys petti koneesta täydellä vedolla toisen koneen ollessa upoksissa tukevasti, vetopisteen n.15kg palikka mukanaan...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Vanha video jossa kerhon porukka mittaili vaijerin ja köyden kestoa. Liinat tosin puussa kiinni venymässä...kuten monesti muutenkin metsävinssailussa.
Alkaa kohdasta 4.36 http://www.youtube.com/watch?v=ctac_39M0jY&feature=plcp |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Tullu nähtyä semmonenkin tilanne kun kaapelinvedossa meni 6mm vaijeri poikki. Vaijerinpää kasvoi noin metrin halkasijaltaan kokoseks palloks (purkaantu)) en ois halunnu olla kohdalla tuossakaan tilanteessa
|
#18
|
|||
|
|||
![]() Tuossa näkyy kun Ameriikan joet käyttää vaijeria benjiköytenä ![]()
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#19
|
|||
|
|||
![]() Kettinkiä ....
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Protoilla aikoinaan ajettiin paljon ja jaatiin kiinni.
Viruvalla liinalla vedettiin usein irti, eika ollut probleemia ikina. Liina vielakin tallella ja ehja. Land Poverilla revin Patrollia kerran viruvalla, jossa solmu keskella. Toisella yrityksella meni poikki, oli kova pamaus takaoveen, onneksi ei kukaan ollut valissa! Viimeksi muokannut Topi1982 : 26.08.2012 10:23 |
![]() |
Luokat |
hinaus, naru, onnettomuus, vaijeri, vetopiste |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vinssaus tien yli | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 19 | 06.02.2010 16:13 |
onnettomuus | -hatsuni- | Chit-Chat | 6 | 25.10.2008 21:51 |
Vinssaus ankkuri! | Gravedigger | Chit-Chat | 4 | 16.08.2008 19:06 |
Poitsun eka vinssaus | Karhu67 | Chit-Chat | 4 | 06.06.2006 07:57 |
Kiinalainen vinssaus | JanneBlomgren | Chit-Chat | 17 | 07.11.2005 18:43 |