![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() ilta nysvätty sähköjäEn ollut tyytyväinen aikaisempaan pääkytkimen sijoitteluun ja uusiksihan se meni. Samalla tuli otettua pois lasinpesunestesäiliön tukirautahässäkkä ja sitten se piti putsata ja maalata tietenkin ![]() Sitten piti tehdä oikealla sähkökyläseppämeiningillä juttuja. Maajohto ekalle liitokselle 2 kpl 16 mm2 kaapeli rinnan ja siihen piti tuunata 16 mm2 liitin toiseen päähän sopivaksi kahdelle 16 kaapelille ja toiseen päähän kirurgoitiin 50 mm2 sopivaksi noille 16 neliöisille. Sitten vaan tinaa sisään, lämmitys tapahtui uutuuttaan hohtavalla kaasupolttimella, jolla pystyisi kärtsäämään makkaran kuoret ilman, että sisus lämpiäisi. Jos tuota ominaisuutta nyt sitten tartteekaan, ehkei ![]() Nyt vaan odotellaan paketteja, tilasin netistä kaikenlaista tarpeellista eri puolilta Suomea.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Taas nysvätty, nyt jo jotain valmistakin
Sähköhommat alkaa olemaan valmiita.
Auton varsinaisten akkujen ja vinssiakun välinen kytkin siirrettiin parempaan paikkaan. Ulkopuoliselle tarkkailijalle tekstitys siltä varalta, että jonkun tarttee joskus kytkeä toi irti tai kiinni. Sitten seuraava kiertoajelukohde on akkukytkin, joka siis katkaisee sähköt vinssiltä. In 300 A ja hetkellisesti 1500 A. Ei pala eikä pärise. Akku meni kiltisti sille varattuun mustalla maalilla vuorattuun yksiöön. Akun yksiön kalustus on melko askeettinen ja ehkä hiukan täyteläinen. Modernia tyyliä hallitsevat kauniisti kaareutuvat 35 ja 50 mm2 kaapelit perinteisine kaapelikenkineen. Akulta vinsille lähtevän pluskaapelin suojaus tapahtui sopivaisesti käsillä olleelle pex-vesijohdon suojaputkella. "Jos putki suojaa vedeltä niin kyllä se suoja sähköltäkin" muinaissuomalaista suojaputkiaiheista sananlaskua noudatellen sujutettiin putki paikoilleen. Jostain ihmeen syystä tuo putki oli juuri sopivan mittainen. Tätä ihmettä tuli katsomaan Katti Matikainenkin suoraan TV2:stä. Lisää osassa 2, tähän kun ei saa kuin 5 kuvaa...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Osa 2
juu,
edellisestä oli jäänyt pois tuon akun yksiön sisäkuva. Tässä osiossa käsittelemme raakarauta-asioita. Paikallisesta alkuasukasrautakaupasta tarttui kyytiin 7 mm 70x50 kulmaa sekä hiukkaa 70 mm lattaa. Maksoi 20 euroa. Ajatus oli laittaa tuo kulma vinssipedin alle, tehdä latasta korvat ( siis ei ittelle) jotka tulee kiinni noihin aiemmin esitettyihin vetokoukun ja rungon liitoksiin. Sitten vielä jotain levennystä tolle kulmalle vinssipedin keskelle ja sitten jotain pulttiloita joilla koko äherrys tulee kiinni. Tää malmiosio ei oo vahvinta osaamisaluetta, mutta onneksi sukuun on siunaantunut oikeakin metallimies, ei kuitenkaan Teräsmies, jotta ihan niin kuuluisia tässä ei sentään vielä olla... Lisäsin tuohon hiukan tuollaisen atavistisnaivistisen kuvaelman vinssipedistä ja sen ympäristöstä. Taas kävi niin, että piirustuskyvyt alittivat piirustushalut. ![]() Tästä rakenteesta puuttuu vielä Antsan ehdottelemat lisäominaisuudet, tarttee pohtia. Piirtää en enää kehtaa, nauratte vaan kumminkin... Vaijerista: 12 mm vaijeri on melkoista veijaria. Painaa riittävästi ja heikompi vinssi, saatikka ukko ei jaksaisi edes vetää tuota kaapelia itse kohteeseen vaan uupuisi matkalle. Saas nähdä pitääkö tuollekin tehdä jotain. Katotaan ekan koekäytön jälkeen. Kysymys loppuun: Pitääkö rekisterikilven näkyä takana kokonaan vai saako se olla osittain katveessa ?
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 02.08.2012 18:31 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mulle on aina tullut sanomista jos kilpi on ollut vähänkin katveessa, oli se edessä tai takana.
__________________
HJ61 MMC |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
näin mä vähän ajattelin. Jotenkin saa sellaisen vaikutelman kun kilvessä on ihan valotkin ![]() Tuosta ajatuksesta lähtikin sitten melkoinen pyöritys. Askartelin ensin puusta jonkinlaisen telineen. Ei ollut hyvä. No sitten lisäsin siihen pahvia. Kuva puhukoon puolestaan. Lopuksi tein vielä pedistä pahvimallin. No sitten taas muuttui ajatus ja lähdin etenemään kohti salaluukkuteoriaa, eli vinssi sijoittamista rekkarikilven taakse. Ajatus sinänsä ihan ok, mutta kita tekee ongelman, se kun ei mahdu kilven taakse ilman,että pitää silputa lavan alla olevaan kannatinta. Tähän en lähde, koska haluan säilyttää kuormankantokyvystä edes rippeet. Sitten ajatus lähti harhailemaan siihen suuntaan, että jos olisi vinssi lavan alla ja tuo rullakita olisi sellainen helposti irrotettava. Muuten hyvä, mutta koukku ei mahdu läpi. Ilman koukkua menee, mutta liian työlästä. Ei hyvä. No sitten palasin lavan alta taas maan pinnalle ja aloin sovittelemaan pelkkiä kulmarautoja ja jätin vinssipedin sovinnolla syrjään. Täytyy tässä välissä taas palauttaa tavoitteet mieleen a) Vinssin pitää olla irrotettavissa b) Vinssin tulee olla helppokäyttöinen ja vaijerisotku helposti selvitettävissä c) Vinssi tulee olla helposti puhdistettavissa d) Vinssin tulee olla niin hyvin kiinni, että se ei irtoa eikä väännä auton rakenteita vaikka sillä nyitään ihan oikeasti e) Koko homman tulee täyttää katsastusmääräykset Eli nää toteutuu vain siten että vinssi on jossain vetokoukun tienoilla ja on helposti irrotettavissa kun sitä ei tartte. Lavanalusasennuskin jää pois näillä kriteereillä. Vapautuskytkimen käyttö lavan alla on melko onnetonta puuhaa. Siis takaisin suunittelemaan. Täytyy kääntää auto toisinpäin kun naapurit ihmettelee; näin saa ihan rauhassa maata auton perässä, juoda kahvia ja punnertaa rautaa erilaisiin asentoihin ![]() Pannaan vielä loppuun tollainen kevennys päätöksenteon vaikeudesta
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Suunnitelma on valmis !
No tuleehan se sieltä kun vähän potkii !
Oheisessa kuvassa esitetty ns. lopullinen ratkaisu, ei se tolleen hässäkälleen jää, mutta ei riittänyt kädet pitämään osia ja kuvaamaan samalla. Ihan pikkuiset kulmaraudan palat tohon koukun pidikkeen ympärille ja siihen pari pulttia. Tän päälle peti, tai se mitäs siitä jää jäljelle huippukirurgisen metallinpoisto-operaation jälkeen, ehkä noin puolet. Sunnuntaina tuo suunnitelma toteutetaan hitsausalan erikoisasiantuntijan läsnäollessa. Mä vaan pelkään vieressä. Toisessa kuvassa on sellainen Rock vinssin kiinnitysmutteri, jollainen uupuu 1 kpl. Saa tarjota tai esittää jotain paikkaa, josta moisen mutskun voisi hankkia. Koko taitaa olla M10. Tähän ei nyt tuu loppukevennystä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Hitsausta ja sähköhommia
Tänään saatiin aikaiseksi astinlauta, johon vinssin on hyvä köllähtää.
Kulmarautaa ja lattaa. Käytössä oli Esab puikkokone, kaasupullot, pieni kulmahiomakone, iso kulmahiomakone, pylväsporakone ja 20 vuotta vanha Bosch-porakone. Pienen hionnan ja maalauksen jälkeen päästiin pedin kokoonpanopuolelle. Sähköpuolelle saatiin aikaiseksi kenties maailman ensimmäinen vinssisähköjen KE68-liittimen ruostumaton pohjalevy. Itse liitin vielä uupuu, mutta mittakuvien ja puusta valmistetun simulaatiokappaleen avulla saatiin riittävästi tilaa sille. Sitten hifisteltiin ihan oikeasti. Kuorittiin vinssijohtoja sopivasti, kieritettiin paljaiden kuparisäienippujen päälle hopeapäällysteistä kuparilankaa ja juotettiin noista purkaantumattomat päät. Auton arvo nousi ton hopealisäyksen ansiosta huimat 0,05 centtiä. Myynti-ilmoitukseen pääsee sanomaan, että autossa on käytetty jalometalleja. Vielä arvoitukseksi jää tuon langattoman kauko-ohjaimen laatikon sijoittelu. Peräkärryä voi vetää ihan normisti ja kun vinssipedin ottaa pois niin rekisterikilpikin näkyy. Kilven siirto peräluukkuun on pohdinnassa, mutta kysymys: pitääkö kilvessä olla valot ?
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
![]() |
Luokat |
hilux, lava, taka, vinssi |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Metsurille vinssi Toyotaan | Porvoon Hilma | Chit-Chat | 7 | 14.05.2012 21:26 |
XJ Cherokeehen takavinssi. | 454SS | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 06.06.2009 23:33 |
Takavinssi turauksia | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 13.03.2008 21:55 |
Takavinssi | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 08.08.2005 18:43 |
hj 60 takavinssi ??? | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 30.03.2005 22:23 |