Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.07.2012, 21:23
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

ilta nysvätty sähköjä


En ollut tyytyväinen aikaisempaan pääkytkimen sijoitteluun ja uusiksihan se meni. Samalla tuli otettua pois lasinpesunestesäiliön tukirautahässäkkä ja sitten se piti putsata ja maalata tietenkin varmasti komein valkoinen tukirautahässäkkä ikinä, syynä ylimääräinen valkoinen spröömaali, jota ei tarvinnut muualle.

Sitten piti tehdä oikealla sähkökyläseppämeiningillä juttuja. Maajohto ekalle liitokselle 2 kpl 16 mm2 kaapeli rinnan ja siihen piti tuunata 16 mm2 liitin toiseen päähän sopivaksi kahdelle 16 kaapelille ja toiseen päähän kirurgoitiin 50 mm2 sopivaksi noille 16 neliöisille. Sitten vaan tinaa sisään, lämmitys tapahtui uutuuttaan hohtavalla kaasupolttimella, jolla pystyisi kärtsäämään makkaran kuoret ilman, että sisus lämpiäisi. Jos tuota ominaisuutta nyt sitten tartteekaan, ehkei

Nyt vaan odotellaan paketteja, tilasin netistä kaikenlaista tarpeellista eri puolilta Suomea.

__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.08.2012, 17:56
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Taas nysvätty, nyt jo jotain valmistakin


Sähköhommat alkaa olemaan valmiita.

Auton varsinaisten akkujen ja vinssiakun välinen kytkin siirrettiin parempaan paikkaan. Ulkopuoliselle tarkkailijalle tekstitys siltä varalta, että jonkun tarttee joskus kytkeä toi irti tai kiinni.

Sitten seuraava kiertoajelukohde on akkukytkin, joka siis katkaisee sähköt vinssiltä. In 300 A ja hetkellisesti 1500 A. Ei pala eikä pärise.

Akku meni kiltisti sille varattuun mustalla maalilla vuorattuun yksiöön.

Akun yksiön kalustus on melko askeettinen ja ehkä hiukan täyteläinen. Modernia tyyliä hallitsevat kauniisti kaareutuvat 35 ja 50 mm2 kaapelit perinteisine kaapelikenkineen.

Akulta vinsille lähtevän pluskaapelin suojaus tapahtui sopivaisesti käsillä olleelle pex-vesijohdon suojaputkella. "Jos putki suojaa vedeltä niin kyllä se suoja sähköltäkin" muinaissuomalaista suojaputkiaiheista sananlaskua noudatellen sujutettiin putki paikoilleen. Jostain ihmeen syystä tuo putki oli juuri sopivan mittainen. Tätä ihmettä tuli katsomaan Katti Matikainenkin suoraan TV2:stä.

Lisää osassa 2, tähän kun ei saa kuin 5 kuvaa...
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	02082012512.jpg‎
Views:	1055
Size:	41,1 Kt
ID:	28552   Click image for larger version

Name:	02082012515.jpg‎
Views:	992
Size:	27,2 Kt
ID:	28553   Click image for larger version

Name:	02082012518.jpg‎
Views:	1137
Size:	38,6 Kt
ID:	28554   Click image for larger version

Name:	02082012520.jpg‎
Views:	969
Size:	67,0 Kt
ID:	28555   Click image for larger version

Name:	30092009654.jpg‎
Views:	1008
Size:	94,6 Kt
ID:	28556  

__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.08.2012, 18:05
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Osa 2


juu,

edellisestä oli jäänyt pois tuon akun yksiön sisäkuva.

Tässä osiossa käsittelemme raakarauta-asioita.

Paikallisesta alkuasukasrautakaupasta tarttui kyytiin 7 mm 70x50 kulmaa sekä hiukkaa 70 mm lattaa. Maksoi 20 euroa.

Ajatus oli laittaa tuo kulma vinssipedin alle, tehdä latasta korvat ( siis ei ittelle) jotka tulee kiinni noihin aiemmin esitettyihin vetokoukun ja rungon liitoksiin. Sitten vielä jotain levennystä tolle kulmalle vinssipedin keskelle ja sitten jotain pulttiloita joilla koko äherrys tulee kiinni.

Tää malmiosio ei oo vahvinta osaamisaluetta, mutta onneksi sukuun on siunaantunut oikeakin metallimies, ei kuitenkaan Teräsmies, jotta ihan niin kuuluisia tässä ei sentään vielä olla...

Lisäsin tuohon hiukan tuollaisen atavistisnaivistisen kuvaelman vinssipedistä ja sen ympäristöstä. Taas kävi niin, että piirustuskyvyt alittivat piirustushalut.

Tästä rakenteesta puuttuu vielä Antsan ehdottelemat lisäominaisuudet, tarttee pohtia. Piirtää en enää kehtaa, nauratte vaan kumminkin...
Vaijerista:

12 mm vaijeri on melkoista veijaria. Painaa riittävästi ja heikompi vinssi, saatikka ukko ei jaksaisi edes vetää tuota kaapelia itse kohteeseen vaan uupuisi matkalle. Saas nähdä pitääkö tuollekin tehdä jotain. Katotaan ekan koekäytön jälkeen.

Kysymys loppuun: Pitääkö rekisterikilven näkyä takana kokonaan vai saako se olla osittain katveessa ?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	02082012517.jpg‎
Views:	920
Size:	44,2 Kt
ID:	28557   Click image for larger version

Name:	02082012521.jpg‎
Views:	922
Size:	37,9 Kt
ID:	28558   Click image for larger version

Name:	Hilimaper2.jpg‎
Views:	1083
Size:	92,9 Kt
ID:	28559  
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 02.08.2012 18:31
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.08.2012, 10:30
ssuvik:n Avatar
ssuvik ssuvik ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Nurmo
Viestit: 2.748
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Kysymys loppuun: Pitääkö rekisterikilven näkyä takana kokonaan vai saako se olla osittain katveessa ?
Mulle on aina tullut sanomista jos kilpi on ollut vähänkin katveessa, oli se edessä tai takana.
__________________
HJ61
MMC
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.08.2012, 16:56
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik Näytä viesti
Mulle on aina tullut sanomista jos kilpi on ollut vähänkin katveessa, oli se edessä tai takana.
Tänks,

näin mä vähän ajattelin. Jotenkin saa sellaisen vaikutelman kun kilvessä on ihan valotkin

Tuosta ajatuksesta lähtikin sitten melkoinen pyöritys. Askartelin ensin puusta jonkinlaisen telineen. Ei ollut hyvä. No sitten lisäsin siihen pahvia. Kuva puhukoon puolestaan. Lopuksi tein vielä pedistä pahvimallin.

No sitten taas muuttui ajatus ja lähdin etenemään kohti salaluukkuteoriaa, eli vinssi sijoittamista rekkarikilven taakse. Ajatus sinänsä ihan ok, mutta kita tekee ongelman, se kun ei mahdu kilven taakse ilman,että pitää silputa lavan alla olevaan kannatinta. Tähän en lähde, koska haluan säilyttää kuormankantokyvystä edes rippeet.

Sitten ajatus lähti harhailemaan siihen suuntaan, että jos olisi vinssi lavan alla ja tuo rullakita olisi sellainen helposti irrotettava. Muuten hyvä, mutta koukku ei mahdu läpi. Ilman koukkua menee, mutta liian työlästä. Ei hyvä.

No sitten palasin lavan alta taas maan pinnalle ja aloin sovittelemaan pelkkiä kulmarautoja ja jätin vinssipedin sovinnolla syrjään.

Täytyy tässä välissä taas palauttaa tavoitteet mieleen
a) Vinssin pitää olla irrotettavissa
b) Vinssin tulee olla helppokäyttöinen ja vaijerisotku helposti selvitettävissä
c) Vinssi tulee olla helposti puhdistettavissa
d) Vinssin tulee olla niin hyvin kiinni, että se ei irtoa eikä väännä auton rakenteita vaikka sillä nyitään ihan oikeasti
e) Koko homman tulee täyttää katsastusmääräykset

Eli nää toteutuu vain siten että vinssi on jossain vetokoukun tienoilla ja on helposti irrotettavissa kun sitä ei tartte. Lavanalusasennuskin jää pois näillä kriteereillä. Vapautuskytkimen käyttö lavan alla on melko onnetonta puuhaa.

Siis takaisin suunittelemaan. Täytyy kääntää auto toisinpäin kun naapurit ihmettelee; näin saa ihan rauhassa maata auton perässä, juoda kahvia ja punnertaa rautaa erilaisiin asentoihin

Pannaan vielä loppuun tollainen kevennys päätöksenteon vaikeudesta
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	03082012523.jpg‎
Views:	951
Size:	53,9 Kt
ID:	28578   Click image for larger version

Name:	03082012524.jpg‎
Views:	983
Size:	52,2 Kt
ID:	28579   Click image for larger version

Name:	päätöksenteon vaikeus.jpg‎
Views:	1043
Size:	51,7 Kt
ID:	28580  
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.08.2012, 19:12
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Suunnitelma on valmis !


No tuleehan se sieltä kun vähän potkii !

Oheisessa kuvassa esitetty ns. lopullinen ratkaisu, ei se tolleen hässäkälleen jää, mutta ei riittänyt kädet pitämään osia ja kuvaamaan samalla. Ihan pikkuiset kulmaraudan palat tohon koukun pidikkeen ympärille ja siihen pari pulttia. Tän päälle peti, tai se mitäs siitä jää jäljelle huippukirurgisen metallinpoisto-operaation jälkeen, ehkä noin puolet.

Sunnuntaina tuo suunnitelma toteutetaan hitsausalan erikoisasiantuntijan läsnäollessa. Mä vaan pelkään vieressä.

Toisessa kuvassa on sellainen Rock vinssin kiinnitysmutteri, jollainen uupuu 1 kpl. Saa tarjota tai esittää jotain paikkaa, josta moisen mutskun voisi hankkia. Koko taitaa olla M10.

Tähän ei nyt tuu loppukevennystä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	03082012526.jpg‎
Views:	1848
Size:	43,8 Kt
ID:	28602   Click image for larger version

Name:	03082012527.jpg‎
Views:	906
Size:	19,3 Kt
ID:	28603  
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.08.2012, 20:03
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Hitsausta ja sähköhommia


Tänään saatiin aikaiseksi astinlauta, johon vinssin on hyvä köllähtää.

Kulmarautaa ja lattaa. Käytössä oli Esab puikkokone, kaasupullot, pieni kulmahiomakone, iso kulmahiomakone, pylväsporakone ja 20 vuotta vanha Bosch-porakone.

Pienen hionnan ja maalauksen jälkeen päästiin pedin kokoonpanopuolelle. Sähköpuolelle saatiin aikaiseksi kenties maailman ensimmäinen vinssisähköjen KE68-liittimen ruostumaton pohjalevy. Itse liitin vielä uupuu, mutta mittakuvien ja puusta valmistetun simulaatiokappaleen avulla saatiin riittävästi tilaa sille.

Sitten hifisteltiin ihan oikeasti. Kuorittiin vinssijohtoja sopivasti, kieritettiin paljaiden kuparisäienippujen päälle hopeapäällysteistä kuparilankaa ja juotettiin noista purkaantumattomat päät. Auton arvo nousi ton hopealisäyksen ansiosta huimat 0,05 centtiä. Myynti-ilmoitukseen pääsee sanomaan, että autossa on käytetty jalometalleja.

Vielä arvoitukseksi jää tuon langattoman kauko-ohjaimen laatikon sijoittelu.

Peräkärryä voi vetää ihan normisti ja kun vinssipedin ottaa pois niin rekisterikilpikin näkyy.

Kilven siirto peräluukkuun on pohdinnassa, mutta kysymys: pitääkö kilvessä olla valot ?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	05082012540.jpg‎
Views:	1292
Size:	57,1 Kt
ID:	28640   Click image for larger version

Name:	05082012542.jpg‎
Views:	1336
Size:	61,5 Kt
ID:	28641   Click image for larger version

Name:	05082012543.jpg‎
Views:	1132
Size:	48,9 Kt
ID:	28642  
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
hilux, lava, taka, vinssi


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Metsurille vinssi Toyotaan Porvoon Hilma Chit-Chat 7 14.05.2012 21:26
XJ Cherokeehen takavinssi. 454SS Tekniikka & Jutustelu 10 06.06.2009 23:33
Takavinssi turauksia Repro Tekniikka & Jutustelu 10 13.03.2008 21:55
Takavinssi SoSo Tekniikka & Jutustelu 22 08.08.2005 18:43
hj 60 takavinssi ??? Tekniikka & Jutustelu 6 30.03.2005 22:23


Sivu luotu: 16:40 (GMT +2).