![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Säätö / huolto vaatisi taas mun kannalta aivokirurgitason koneosaamista, joten jos on p*shana niin, sitten mennään noiden hyvin toimivien etulukkojen voimalla ja 3-vedolla. 4wd jumi onkin sitten jo melko huolellinen jumitus ![]() ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#2
|
||||
|
||||
![]() ![]() Viimeksi muokannut MF356 : 19.05.2012 14:46 |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Niin tuskinpa tuo kovin hyvin vetää jos eestä ei lukkoa löydy?
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Joo napalukoilla kytketään vain ne etupyörät vetoakseleihin. Tasauspyörästö siellä on edelleen niinkuin takanakin.
Eli jos vaikka jompi kumpi napalukko on auki niin kumpikaan pyörä ei vedä ja auto on takavetoinen oli kepit missä asennossa tahansa.Ja näiden funktio on säästää pieni määrä polttoainetta kun etupään vetolaitteet ei pyöri turhaan mukana silloin kun niitä ei tarvita. Tasauspyörästön lukot on sitten se juttu millä saa kaikki pyörät vetämään oli sitten joku pyörä ilmassa,liukkaalla, tms. www.totuusnelivedosta.com Mitsun tietopaketti aiheesta...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuohon BJ40/76 juttuun pitää laittaa lisäkysymys, muutaman kerran kun piukassa on oltu ja koitettu pois päästä niin 1 pyörä takana ja 1 edessä on lyönyt sutia, miten nuo pyörät on vetäneet jotka liikkumatta ovat olleet edessä ja takana?
Vai onko nelivetoni rikki, tuo on saattanut muuttua auton liikkuessa vaikka sen 1m eteenpäin ja se sutiva pyörä on jäänyt liikkumattomaksi jne. Aika pitkälti jäänyt sellainen mutu että noissa 4WD autoissa missä ei ole erillistä kytkettävää lukkoa ei noita akseleita saa niin että ne molemmat etu tai takapyörät vetävät vaan se helpompi pyörii eli vetää. Tuota vinssiä ajattelin ja meinasin jo hommata mutta omassa käytössä monasti ei ole mistä vetää tai sitten taakse pitäisi päästä liikkumaan ja ne harvat kerrat sitten vaikka taljalla saa autettua. Eli olisiko hyvä taakse vaikka se paineilmalukko ja eteen tuollainen automaatti mikä oli jo esiintuodussa linkissä? Vai onko hyvempi parempi molempiin p-ilmalukot, Tml tai Tlm lukkoa saa hieman edukkaammin kun Arb.n mutta onko siitä kokemuksia? |
#7
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() Mutta joo niinkuin jo tuolla toisessa topicissa taisin kehua niin kyllä noista lukoista on ollu jo koko rahalla apua vaikka mitään offia en ajakkaan. Ja kytkettävää puoltaa semmonen juttu että se on aina omassa hanskassa milloin se on päällä ja milloin ei. Automaatti/palalukoilla/tms. saattaa saada parhaimmillaan talvella itsensä vaan pahempaan pinteeseen sivusiirtymien muodossa. Toisaalta sladit on näyttäviä.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 19.05.2012 18:12 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Siis molemmat vetää samalla momentilla.Lainaus:
Ja kun tuo sutiva pyörä a) kaivautuu alaspäin b) lämpenee (lumessa erittäin haitallinen ominaisuus) niin se alkaa pyörimään helpommin, siis vääntömomentti laskee, ja samoin laskee sutimattoman pyörän vääntömomentti. -> jos sutivaan pyörään menee vääntömomentti 200kg/metri, ja renkaan halkaisija on yksi metri, niin sutiva pyörä vetää autoa 400 kg voimalla eteenpäin, ja myös toinen, sutimaton pyörä vetää samalla voimalla. Ja kitkalukot: Yksinkertaistan mahdollisimman paljon, jopa totuutta sivuten, että "normaali" maastoautoilija ymmärtää toimintaa, ja osaa ajaa kitkalukolla. Kitkalukoissa puhutaan prosenteista, esim. 30% lukko pystyy välittämään voimaa renkaille 30% momentti erosta huolimatta. > siis edellisessä esimerkissä n. 230 kg/m toiselle ja 170 kg/m toiselle renkaalle. Ja koska kitkalukossa voima välittyy aina suhteessa toiseen pyörään, niin kitkalukko ei pidä, mikäli toiseen renkaaseen ei saada pitoa -> siis esim. ristiriipunnassa. Kitkalukoissa on niin sanottu alkukiristys, missä jousella puristetaan kitkapakkoja kiinni jo valmiiksi, jotta saataisiin erittäin liukkaissa olosuhteissa lukko kiinni. tätä ominaisuutta voidaan muokata, esim lisäämällä aluslevyjä jousen alle, mutta lukon prosenttiluku ei muutu minnekkään. (toki toimii paremmin, mutta tuo prosenttiluku tulee makaanisasta mitoituksesta, esim toyotissa tasauspyörästön hampaan kulmista ja litkalevyjen halkaisijasta, materiaalista ja lukumäärästä) Ja kitkalukon voi tuhota helposti, joko väärillä öljyillä, tai "polttamalla" kitkalevyt. Kitkalevyt+välilevyt painaa noin kilon ja jos suditetaan esim kiinni juuttuneena siten, että toinen pyörä ei pyöri, niin kitkalukkoon jää suuruusluokkaa prosenttimäärän mukainen lämpöteho, joten jos perään ajetaan 20 kw tehoa, niin 7 kw lämmittää pakkoja, ja 13 kw syytää kuraa tms. -> lukko palaa suhteellisen herkästi, jos tilanne jatkuu. (Kodin sähkölieden iso levy painaa suurin piirtein saman, ja tehoa on vain edellisestä esimerkistä 1/3 osa täysillä, kokeileppa pitkäänkö viitsit pitää kättä levyllä/ siihen että levy alkaa näkyä pimeässä). Ja kitkalukolla ajettaessa on syytä muistaa, että tartuntakitka on paljon suurempi kuin liukukitka. Siis silloin kun kitkalukko ei enää jaksa pitää, niin pito ei enää palaa. Täytyy siis heittää sudittamasta, ja yrittää uudestaan... Jos kitkalukollisessa akselissa on käsijarrut rummussa, niin kokeile vetää käsijarrua pikkuisen päälle ja sitten nytkäyttelet autoa kytkimellä pikkuisen kerralla, niin voit päästä irti, vaikka ilman jarrua vain toinen rengas sutii tyhjää. Ja kun on 100% kytkettävät lukot (mitkä esim hj-61 vakiona), niin ajamista opetellaan lukot auki, ja sitten kun eteneminen loppuu, niin lukot kiinni. Ja joku kysyi, mistä tietää toimiiko Lsd lukko? hyvä kysymys, sillä lasketaanko toimivaksi jos toimii huonosti? ja lukkojen prosentit vaihtelee 25-90% Kevyt peräisissä autoissa, esim hilux, joissa myös takaveto mahdollisuus, niin kokeile liukkaalla esim soralla ottaa sutia, ja jos lukko ei toimi ollenkaan, niin suoraan ajaessa tai huomattavan pienellä kaartamisella pelkästään toinen takanen vetää sutia. (kokeile kaartamista molempiin suuntiin) Jos kitkalukollinen vetää aina, ja kaikissa oloissa molemmilla renkailla sutia (esim kiinnijuuttuneena lievässä ristiriipunnassa), niin lukko on rikki ![]() Hj-60 omistajat, verratkaa tuota sudittamistapahtumaa hj-61:llä tehtyyn, niin huomaatte eron (siis lukot auki) p.s nuo Palalukot eivät ole paras vaihtoehto paljon ajavalle. Torsen tyyppiset vastaavat kitkalukkoja, toki lienevät tehokkaampia 70%?? Arb lienee paras vaihtoehto, mutta jos kilometrejä tulee kymmeniä tuhansia vuodessa, niin pitkäänköhän nuo paineilman tiivisterenkaat kestävät? oletettavasti pitempään kuin noiden kiinanlukkojen, asiasta ei minulla tietoa. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mä löysin tällaisen Hiluxiin liittyvän jutun tuolta yhdelta toiselta palstalta ja koska se vaikutti pätevältä, niin kopioin sen tänne, kiitokset Sgt Hulka -nimimerkille: """Voimansiirron (pikkukepin) asennot ja vastaavat toiminnat ovat: 2H: nopea takaveto, etuvoimansiirron sakarakytkin auki, voima ei välity eteen 4H: nopea neliveto, etuvoimansiirto kytketty ja voima välittyy myös eteen JOS napalukot on kytketty N: jakovaihteiston vapaa-asento, auto ei liiku vaikka päävaihteistossa olisi tilanne päällä 4L: hidas neliveto, jakovaihteisto hitaalla alueella (Hiluxissa 1:2,566 alennus). Hidasta aluetta käytettäessä etuveto on aina mukana. Hidas takaveto on mahdollinen vain jättämällä napalukot auki=KIELLETTY. Ylikuormittaa takavoimansiirtoa rankasti jos pyörät pitävät. Taka-akselin tasauspyörästö: Takana voi olla kitkalukko, riippuu vuosimallista ja 1.alkup.om lompakosta: -banjon kopassa takapuolella tarra "LSD" (jos tallella) = kitkalukko. -perä napsuu käännyttäessä = kitkalukko -tyyppikilvessä A-koodissa on "xxx3" tai "xxx5" = kitkalukko -Suomiautossa vuosimalli 1998 tai uudempi = kitkalukko Muut lukot (paitsi napalukot): -jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä eikä siten lukkoakaan, neliveto on 100% ON/OFF sakarakytkimellä. -etutasauspyörästössä ei ole vakiona lukkoa -jälkiasenteisena Hiluun saa monenlaisia kitka- ja könttälukkoja sekä eteen että taakse. Jos autossa on sellaisia, voidaan aavistella että autolla on jonkin sortin offitaustaa. Napalukot: Napalukko katkaisee etupyörän ja vetoakselin välisen kytkennän, kumpikin puolellaan. Jos napalukko on auki, vetoakseli ei välitä voimaa pyörälle tai toisinpäin. AUTO SIIS YRITTÄÄ VETÄÄ NELJÄLLÄ PYÖRÄLLÄ VAIN, JOS MOLEMMAT ETUPYÖRIEN NAPALUKOT OVAT KIINNI. Elleivät ole, auto on takavetoinen auto jossa on hupia pyörivä etuvoimansiirto. NELIVETOA KÄYTETTÄESSÄ MOLEMMAT NAPALUKOT PITÄÄ KYTKEÄ. Ellei, auto on edelleen vain takavetoinen, sillä etuperä pääsee tasaamaan vapaasti. Napalukot kytkettynä voidaan autolla ajaa myös pelkällä takavedolla. Suositeltavaa kuitenkin on, että navat ovat auki, jos nelivetotarvetta ei ole näkyvissä. Kuluminen, melu ja polttoaineenkulutus ovat etuvoimansiirron levätessä pienemmät. Ja jos napalukon aukaiset, avaa sitten molemmat. Tai remontoit ja avaat. Yleinen väärä uskomus: napalukoilla on jotakin tekemistä tasauspyörästön lukituksen kanssa. Ei ole. Kysymällä tätä asiaa myyjältä voit testata mitä hän autosta aivan tosiasiassa tietää. Jollei hän tätä asiaa tiedä, ei hän tästä autosta tiedä paljoa muutakaan. Hilux: käsikäyttöiset napalukot olivat vakiona (Suomessa) LN170-mallin loppuun saakka eli ns. 6:n sukupolven loppuun, vuoteen 2005. Sitä uudemmat ovat jatkuvalla etuvetoakselien kytkennällä. Tuontiautoissa asia voi vaihdella. """ Tässä yllä oli mun mielestä oli ihan hyvää selitystä Hiluxin vetotapoihin ja lukkoihin sekä tuohon tasauspyörästöön. Muut vekottimet lienee osittain erilaisia. ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli etukardaani ja etuperä lakkaa pyörimästä joutavaa takavedolla ajelessa.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
tml.lukot | Unregistered | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 17.12.2012 19:49 |
tml lukot | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 20.05.2010 06:47 |
LJ:n lukot? | tojotojo | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 30.01.2007 20:51 |
Kam lukot ? | RST | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 21.11.2005 22:00 |
Lukot | wallu | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 08.06.2004 19:38 |