Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.04.2012, 18:51
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Thumbs up

Kaasua komisario Palmu!


Terve.

Hyvältä kuulostaa kulut noin puolittuivat?
Onkos kiihtyvyydessä tai maastoajossa eroa?
Mitäs tää ny sitten makso jotta sait Jeepin kaasuajokuntoon?

Kyl määkin voisin ajaa ihan millä vaan jos edullista olis? Säköllä tai kaasulla vaik.

t. Ismo Ämmä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kuha Näytä viesti
Eli otsikon mukan koitetaan saada Jeepin XJ -93 4,0 polttoaineen kulutus euroissa aisoihin. Ja päädyttin maakaasu ratkaisuun. Asennus tehtiin niin sanotusti Hw-asennuksena eli kaikki koponentit ja niiden kiinnikeet asensin itse ja loput tetettiin alan liikkessä josta kaikki kovatavara oli ostettu ja heillä TUKES hyväksyntä.
Kaasu säiliön kiinnitäminen takakontiin oli ehkä aikaa eniten vaativa työ myös kaasulinja
”jäykää putkea” takakontista konepellin alle vaati auton alla pyöriskelyä. Tämän asennusliikken kanssa yhteistyö sujui hyvin ja kaikki tarvitavat paperit katsatukseen saatin ongelmitta, http://www.gascorner.fi/.
Kokemusta kulutuksesta ei viellä ole paljon, yhden reissun tein traileri perässä ja RJ kyydissä kärry painaa 700kg ja RJ / työkalu noin 1700kg kuutus oli 12 kg kaasua sadalla pelkää mootoritietä noin 76–86 nopeudella.
Kerran ajettin motarilla noin 100 km ja meni noin 11kg vauhtia oli noin125-130 km ja paljon ohittelua. Normi ajossa motarilla 100 km/h vauhtia noin 100 km matkalla vei 8,5 kg kaasua.
Tarkempaa kulutus tietoa kun kilometrejä kertyy.
Automatiikka vaihtaa poltoaineen kaasulle kun moottorin lämpötila nousee 40:n asteesen, läpösenä auto käynnistyy suoraa kasulla ja poltoaineen voi vaihtaa lennosta ajon aikana.
Jeep on minun käytössä vienyt 14-16 litraa normiajossa ja traileri perässä noin 22-24 l/100km.
rahassa 15*1.70 =25,50 euroo/100km kaasulla 8,5*1,32=11,22 euroo/100km
Lainaus tuolta
http://www.gasum.fi/LIIKENNE/Sivut/Hinta.aspx
Biokaasun ja maakaasun hinnat Gasumin tankkausasemilla ovat asema- ja päiväkohtaisia. Tällä hetkellä biokaasu maksaa Gasumin tankkausasemilla 1,44 €/ kg ja maakaasu (CNG) 1,32 €/ kg.
Biokaasun vertailulitrahinta 95 E bensiiniin on 0,922 €/ litra ja maakaasun 0,845 €/ litra. Maakaasu on edullisin liikenteen polttoaine ja biokaasu on markkinoiden edullisin liikenteen uusiutuva polttoain.
Kuvia komponenteistä ja kaasu säiliösttä.

__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.04.2012, 21:09
kuha:n Avatar
kuha kuha ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.06
Sijainti: Hartola
Viestit: 333
Perusasetus

Kyllä pientä eroa on kaasulla kiihdyttäessä bensaan verratuna muuten väänto kohdallan, eli yläkieroksilla pieni terävyyden puute. homma maksoi noin 2300 euroo ja katsastus päälle
eli 20 tuhata pyöreesti pitää ajella jotta homman saa maksettu. Auto on tarkoitus ottaa jokapäiväiseen ajoon heinäkuussa kun työnantajan liisari loppu sen jälkeen kilometrejä alkaa tulla, ajoi viimevuona yli 30 tuhatta joista 14 tuhatta niin sanottua työ ajoa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.04.2012, 21:13
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

vähän nää kaasujutut menny mulla ohi, mutta:

- käyttömaksut / v. ?
- kaasusäiliön tilavuus / toimintasäde ?
- käyks kummallakin kaasulla samoin ? eli voiko sotkea, vai tarviiko kattoa mitä tankkaa ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.04.2012, 22:02
kuha:n Avatar
kuha kuha ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.06
Sijainti: Hartola
Viestit: 333
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
vähän nää kaasujutut menny mulla ohi, mutta:

- käyttömaksut / v. ?
- kaasusäiliön tilavuus / toimintasäde ?
- käyks kummallakin kaasulla samoin ? eli voiko sotkea, vai tarviiko kattoa mitä tankkaa ?
ei käyttö maksua (on kuulemma suunitteilla)
mulla 14,5 kg / 90l vesitilavuus siis kaasua 200bari paineella 14,5kg
tominta säde noin 160 km toimii maakasulla ja diokaasulla ei tarvii katso mutta maaksu on ollut halvempaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.04.2012, 22:11
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Asemia?


Kuinkas noita tankkauspaikkoja on tarjolla? Pystyykö ympäri ämpäri suomea kaasulla ajaa?
Pystyiskö tekee kaasusäiliöistä bonttooni tyyppiset, niin sittenhän sillä vesistötkin ylittäis sujuvsti?

Vaihtaako se ite bensalle kun kaasu loppuu?

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.04.2012, 08:06
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.564
Perusasetus

Hyvät kokemukset kaasuttelusta Rankulla. Polttoainekulut puolittuivat ja tosiaankin ~20tkm:n ajolla vehkeet maksaneet itsensä takaisin. Auton käytettävyys ei pilaannu muuten kuin takakontin osalta, josta pytty vie oman tilansa.

9kg/100km vetää Rankku kaasua, mielenkiintoisena puolena vielä se että kulutus on hyvinkin dieselmäinen. Ajotapa/nopeus ei vaikuta niin radikaalisti kulutukseen kuin bensalla.
Nykyään pystyy ajamaan motarilla 120+ muun liikenteen mukana, kun aiemmin bensalla mennessä piti tyytyä noin 100kmh vauhtiin bensankulutuksen noustessa radikaalisti tuosta ylöspäin. Tämähän lienee auto/moottorinohjaussysteemiin liittyvä asia, mutta näin ainakin tossa Rangessa. Itseasiassa taloudellisin nopeus kaasulla on 110-115, kun bensalla se oli +90.

Tankkaus on talvella mukavaa kun voi pitää kädet mun..., eiku taskussa lämpöisessä eikä tarvi värjötellä pistoolin kanssa tai pelätä ylitulvimista. Hana kiinni ja sitten odotellaan että pytty on täys.

Bio-, ja maakaasu toimii ihan samalla tavalla. Ero on hinnassa, toki tuossa biokaasussa on se vihreysarvo jota ei ehkä sovi aliarvioida. Paitsi valtiovallan taholta.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.04.2012, 10:45
kuha:n Avatar
kuha kuha ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.06
Sijainti: Hartola
Viestit: 333
Perusasetus

Vähän ennen kun kaasu loppuu antaa merkkiäänen ja nappia painamalla vaihtaa bensalle,
polttoaineen valintakytkimessä 4:jä vihreetä lediä ja 1 punainen kuvaamassa kaasun määrää. Tossa linkki tankauspaikoista
http://www.gasum.fi/liikenne/tankkau...t/default.aspx eli eteläsuomi suurin piirtein katettu Helsingin ympäristö katavasti.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.04.2012, 16:28
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Itseasiassa taloudellisin nopeus kaasulla on 110-115, kun bensalla se oli +90.
Voiskohan todellakin olla noin?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AVRO Näytä viesti
Bio-, ja maakaasu toimii ihan samalla tavalla. Ero on hinnassa, toki tuossa biokaasussa on se vihreysarvo jota ei ehkä sovi aliarvioida. Paitsi valtiovallan taholta.
Ja kannattaa myös tiedostaa että biokaasua ostaessa tilanne on sama kuin ostasit vaikka tuulivoimalla tuotettua sähköä. Eli samoja linjoja pitkin tulee just sitä samaa tavaraa, ei sitä pumpulla voi toisistaan erotella.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.04.2012, 16:22
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Maakaasuautolle tulee käyttövoimaveroa maksettavaksi 1.1.2013 jälkeiseltä ajalta, eli jos kaasutat nyt niin Trafista tulee lisälasku jo nyt kun etukäteen noita keräävät.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...ero_HAjaPA2013

Eli karkeesti puolet entisestä henkilöauton dieselverosta (nythän se halventu tälle vuodelle),
tollasessa Jeepissä n. 260 €/vuosi.

Itellä kans maakaasusetti asentumassa FJ Cruiseriin. Samanlainen tankki, mut sain sen ängettyä takalattian alapuolelle runkopalkkien väliin. Ei pilaannu käytettävyys sitä vähääkään. No, tosioffaaja ajas sen kiville kuitenkin, jää siihen tosin n. 50 cm pullosta maahan joten ei se joka kiveen osu.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
jeep, kaasu, kulutus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kulutus kuriin... Reetu Linkit 1 13.09.2007 22:37
Mielenosoittajat kuriin! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 17:53
EVR kuriin! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 15:59
Homot Kuriin! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 15:34
Huumehemmot Kuriin! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 14:06


Sivu luotu: 21:54 (GMT +2).