Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.04.2012, 18:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No, selvästi huomaa että et ole palalukolla ajanut pidempiä matkoja Normaalissa katuajossa takaperän automaattilukosta ei ole mitään haittaa, ja nuo kunnolliset kyllä avaa käännöksissä lukkoa sillä tavalla että että ei mikään rengas kihnuta vastaan tai aiheuta puskemista millään tavalla. Pieni naksutus saattaa käännöksissä kuulua, lukkomallista riippuen. Jopa kevyellä kaasulla ajaessa jyrkissäkin käännöksissä lukko on auki, myös liukkaalla. Reilummin kaasua, tai kun pitoa tarttee (rengas luistaa tai on ilmassa tjsp.) niin menee heti lukkoon ja pitoa on.

Oikeastaan ainoa huono puoli takaperän automaattilukossa on kun ajaa kallistuksissa; perse haluaa liukua alamäkeen, mitä ei avoimella perällä yhtä helposti kävisi.

Etuakselilla automaattilukko onkin jo vähän kiperämpi kysymys, riippuen myös auton vetotavoista. Takavedolla maantieajossa etuakselin lukkoa ei edes huomaa, ei tartte olla mitään avattavia napalukkoja. Nelivedolla se tietysti kytkeytyy ja aiheuttaa puskemista, varsinkin liukkaalla. Siksi itse ainakin suosittelen etuakselille aina kytkettävää lukkoa.

Torsenit toimii jollain lailla myös ristiriipunnassa tai kun rengas/ pari rengasta on ilmassa, mutta vaatii jarrupedaalin käyttöä että saa huijattua pitoa pitämättömille pyörille. Ei tietysti 100% lukkoa korvaa, mutta on paljon parempi kuin kitka tai varsinkin avoin. Torsenin pitäisi olla kohtuu huomaamaton myös etuakselilla, tosin tästä ei ole itsellä kokemusta. Piti testata nykyisessä katu- Jeepissä, mutta jäi sitten väliin..

..ja mielipiteitähän nämäkin, mutta niistä on niin mukava kiistellä
Siis tuo lukkohan ei ole tasauspyörästö, vaan "räikkä", siis kun toinen rengas haluaa pyöriä nopeammin mitä kardaani haluaa, niin nopeammin pyörivä puoli menee kohtaan, missä lukko pääsee hyppimään yli.

siis kun autolla käännytään esim asfaltilla, takaveto päällä, VAIN sisäkurvin puoleinen rengas vetää, ulomman puoleinen ei ainakaan vedä, jos oikein tarkkaa katsotaan niin jarruttaa mitättömästi.
Ja jos tuo ei vaikuta ajokäytökseen, niin ei sitten
Ja liukkaalla tuo sisempi pyörä vetää helposti tyhjää, niin paljon että lukko ottaa molemmat takaset vetoon, ja kun sisäkurvin puoleinen luistaa jo valmiiksi, niin perä irtoaa helposti.

En sanonut, että takaperässä käyttökelvoton, ja jos tuo vapaastipyörivään oleva ero ei haittaa, niin siitä vaan käyttöautoonkin.
siis kärjistettynä liukkaalla; ensin puskee, ja sitten perä irti.

Ja korostin nimenomaan että ei paljoa kokemusta. (Kun tuntuu olevan että kukaan ei ksokaan suostu tarkastelemaan kriittisesti omia virheinvestointeja)

Ja esimerkiksi ristiriipunnassa korvaa täysin kytkettävän lukon, (jos ei tarvi tietoisesti sudittaa roikkuvaa rengasta.)

Ja siinä olette aivan oikeassa, että sähkö/paineilma jää pois; siis sitä kautta toimintavarmempi.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.04.2012, 18:53
Tro Tro ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Ikaalinen
Viestit: 25
Perusasetus

Tarttee koitella että se varmasti olis kunnossa, mutta nuo 13" leveet pyörätkin jo uskottavimmin panee hanttiin hangessa/upottavassa liikuttaessa. Kyllä se melkein on vaan pantava sitten lukkoa eteen kun rahkeet sallii mutta vinssi ensin Kiitoksia näkemyksistä!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.04.2012, 20:23
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis tuo lukkohan ei ole tasauspyörästö, vaan "räikkä", siis kun toinen rengas haluaa pyöriä nopeammin mitä kardaani haluaa, niin nopeammin pyörivä puoli menee kohtaan, missä lukko pääsee hyppimään yli.
Toimintatapa on hyvinkin tuttu, oli mulla kolme vuotta käyttö- ja metsäautossa Detroit locker takaperässä

Lainaus:
siis kun autolla käännytään esim asfaltilla, takaveto päällä, VAIN sisäkurvin puoleinen rengas vetää, ulomman puoleinen ei ainakaan vedä, jos oikein tarkkaa katsotaan niin jarruttaa mitättömästi.
Ja jos tuo ei vaikuta ajokäytökseen, niin ei sitten
Ja liukkaalla tuo sisempi pyörä vetää helposti tyhjää, niin paljon että lukko ottaa molemmat takaset vetoon, ja kun sisäkurvin puoleinen luistaa jo valmiiksi, niin perä irtoaa helposti.

En sanonut, että takaperässä käyttökelvoton, ja jos tuo vapaastipyörivään oleva ero ei haittaa, niin siitä vaan käyttöautoonkin.
siis kärjistettynä liukkaalla; ensin puskee, ja sitten perä irti.
Tuo on se teoria, ja sitten käytäntö onkin eri asia

Kai se ajokäytös on tietysti vähän autostakin kiinni, mutta en kyllä ihan oikeasti huomannut sen enempää kuivalla kuin lumella tai jäälläkään mitään takalukosta aiheutunutta puskemista verrattuna siihen, että olisi ajanut avoimella perällä tai kitkalukolla. Tuli ajettua sekä kesäkumeilla, uusilla nastarenkailla kuin 35" Creepyillä lukon kanssa, ja kitkalukon kanssa kesärenkailla, nastoilla ja 31" Fedima Siroccoilla.

Mielestäni paras ajokäytös oli millä tahansa renkailla ja millä alustalla ajessa tuon Detroit lockerin kanssa. Toki jos reippaasti polkaisee niin lähteehän se perä aika lipakasti alta, mutta mieluummin johdonmukainen ja ennalta- arvattava käytös liukkaalla, kuin avoimen perän "lähtee- ei lähde"- fiilis. Ja toisaalta autoissa ollut neliveto, että jos se hanuri meinaa liian herkästi lähteä liukkaalla niin sitten nelikkoa päälle, joko avoin tai lukittu


Lainaus:
Ja korostin nimenomaan että ei paljoa kokemusta. (Kun tuntuu olevan että kukaan ei ksokaan suostu tarkastelemaan kriittisesti omia virheinvestointeja)

Ja esimerkiksi ristiriipunnassa korvaa täysin kytkettävän lukon, (jos ei tarvi tietoisesti sudittaa roikkuvaa rengasta.)

Ja siinä olette aivan oikeassa, että sähkö/paineilma jää pois; siis sitä kautta toimintavarmempi.
Automaattilukon huonoin puoli on se, että sitä ei saa pois päältä jos haluaisi. Oikein kriittisesti pelkkää katukäytöstä ajatellen varmaan torseni olisi parempi kuin palalukko tai kitkalukko, kun ei ole niin ärhäkkä ja toisaalta ei kulu kuten kitkalukko. Eipä minua kyllä kadulla koskaan haitannut, metsässä olisi satunnaisesti toivonut että saa takalukon pois päältä, kun olisi pitänyt päästä varovasti hiipien ajettua suorassa jotain kallistuksia liukkaalla.

Ja toimintavarmoja nuo tosiaan on, ei ollut Detroit lockerin kanssa ainakaan yhtään kertaa ongelmaa eikä mitään ylimääräisiä paukkeita tjsp. kuulunut.

Olisin hommanut tähän nykyiseenkin käyttikseen taakse palalukon jos olisi saanut, mutta kun ei saanut
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.04.2012, 12:32
Infernaalinen Infernaalinen ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.11.11
Sijainti: Kaupunti, Vinlanti
Viestit: 73
Perusasetus

Onko kukaan asentanut autoonsa Yukon Grizzly Lockeria? Detroit tyyppinen murikallinen paketti. Hintaetu Detroitiin tosin aika pieni ja kun tuon Detroitin kanssa ei ilmeisesti suuremmin porukalla ole harmejakaan ollut, niin onko tuo nyt sitten ainakaan yhtään parempi? Lupaavat ainakin paperilla paremman takuun kuin Detroitille luvataan.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.04.2012, 13:06
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Ainakin jenkkisaiteilla pääsääntöisesti näyttänyt saavan grizzley kehuja ja hyväksi todettu. Ei taida täällä kovin paljon vielä porukalla olla käytössä noita. Sanoisin, että ota kumpi tahansa niin tuskin pieleen menee..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.04.2012, 07:58
sisuli sisuli ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.09.11
Sijainti: suomi
Viestit: 80
Perusasetus

Hobroa mietityttää lähinnä katukäyttö talvella.

Ensin oli alkuperäinen kitkalevylukko- , ei haittaa talviajossa, muttei hyötyäkään,

Seuraavaksi oli Lockrite palalukko, äkäinen tartunta ja vapautus ,pauketta ja pienempää ääntelyä . Maastoajoon hyvä, seka-ajoon ei...

Suregrip Auburn kartiokitkalukko ,kitkapinnat metallia, ei kulu, mutta toisin kävi, muutama kymmenentuhatta km, ja ei ollut kun helkkaristi klappia jäljellä .Liikaa esijännitystä ,puskee talvella, tarvittaessa ei kuitenkaan pidä

Detroit Softlocker oli seuraava, äänetön ,pito niinkuin pitääkin , mutta se pinion backflash ja aina se pihamäki ruvella kun se sisempi pyöra sutii.

Truetrac on nyt ja tie on kuljettu loppuun , toimii kuin ajatus, aloita siitä
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O: Automaattilukko Hiluxiin Löyty jo HiluMiks O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 29.06.2007 08:58
Kääntöjarrut ja automaattilukko Rojota Tekniikka & Jutustelu 2 21.11.2006 02:01
Automaattilukko ja pienempi vararengas KariS Tekniikka & Jutustelu 13 09.04.2006 12:43
100% automaattilukko talvella? hiluman Tekniikka & Jutustelu 22 23.11.2005 17:54


Sivu luotu: 04:39 (GMT +2).