![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Itellä on -09 rangeri ajossa. Maantiellä siinä saattaa olla ohjattavuus huonompi, kun mitsussa, koska on simpukka ohjaus. Muuten kulkee melko mukavasti, välillä kun olen sillä siirrellyt pitkiäkin matkoja 3500kg painoista kaivinkone/lavettiyhdistelmää. Ykkönen ja pakko ovat todellakin liian pitkiä ja auto sammuu vakiona melko helposti varsinkin ekoja kertoja ajaessa. Sitten jos on tuo facelift malli, eli -09 loppuvuoden malli niin niissä on muutettu vaihteiston välityksiä lyhyemmäksi. Ainakin näin luki jossain tuulilasin koeajossa. Uudella softalla tuo rangeri muuttui aivan eri autoksi, eikä sammu enää niin helpolla. Autossa kun on Bosch EDC16 ohjainboksi, niin sen pystyy softaamaan uusiksi. Penkitettyä tehoa on 205hv/460nm. Menovettä kuluu lähinnä tyhjänä ajellessa 7,6-8,7 L/100km. Renkaina pyörivät 265/65-17, tuo taitaa vastata jotain 31". 40tkm olen tuolla nyt ajanut ilman ongelmia. Ja huollot ovat olleet edullisia Fordilla. Työkäyttöön ja muutenkin kannattaa ostaa limited malli, niin on nahkasisustuksella, huomattavasti mukavampi pitää puhtaana. Heikkoja paikkoja en osaa sanoa, enkä etenemistä syvässä lumessa. 100% paineilmalukon tuohon taitaa saada jälkikäteen. Ja 3" korotuksia on offivarusteella noihin tehty. Takaovet ovat todella iso plussa aivan kaikessa käytössä. Kahden rangerin kokemuksella voin suositella!
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kiitokset gigserille vastauksesta.
Elikkäs tuosta voisi vetää pientä johtopäätöstä, että kytkin joutuu kovalle rasitukselle syvässä lumessa? osaako kukaan sanoa tuolle 06 mallin fordille kulutuksia? 07:sta etiäpäin vissiin moottorissa tulee jotain muutoksia? |
#3
|
|||
|
|||
![]()
-07 -> on commonrail. Siihen asti ilmeisesti tavallinen jakajapumppu. Tuo -99 joka mulla ennen oli, vei 31x10,5-15 renkailla sellaista 11-12,5 L /100km. Ja oli huomattavasti laiskempi, ainakin siihen asti, kun vaihdoin siihen turbon, coolerin ja pumpun osia. Kulutuskin siinä putos litran verran. Jaa niin ja -07 on 16 venttiilinen, kun vanhemmat on 12 venttiilisiä.
Ehdottomasti suosittelen tuota -07 tai uudempaa. Noissa -06 mallisissa taitaa olla vielä lavaa siirretty jonkin verran taaksepäin, jolloin takarengas ei ole keskellä pyöräauokkoa ja lavaa on jatkettu takakulmista sellaisilla muovinpaloillla. Tämä tais olla verotuksellisista syistä, kun lava oli liian lyhyt tai jotain. Eipä se kytkin kovin kovalle rasitukselle lumessa joudu, kun pitää rengaskoon maltillisena ja ajelee pienellä puolella. Parilla tutulla metsäkone yrittäjällä on tuollaiset -07 rangerit käytössä. Kummallakin lavalla painoa aina n. 600-700kg ja tehoa huomattavasti vakiota enemmän. Toisella on vähän vakiota suuremmat renkaat ja toisessa 33" vastaavat renkaat. Kummassakaan ei ole ollut kytkimen kanssa murheita ja niitä ei ainakaan ole paljoa säälitty käytössä. Jos tulee vielä jotain kysyttävää, niin vastailen mikäli osaan. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Matka-ajoa, nopeus satasen kahta puolen niin 13-14l menee noilla 12v koneilla. Edellisessä firmassa oli noita useampia.
Lujia kamppeita, ei niissä oikeastaan juuri remppaa ollut. Kylmä talvella jos ei webastoa ole. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Itse olen 6 kk ajanut 2008 Rangerilla jossa Dynacin varustus. Kuten tullutkin selväksi ykkönen ja pakki liian pitkät. Firmalla 5 yksilöä joista 3sta meni kytkin ennen 70 000 kilsaa. Hiluxeilla eikä Kingcabeillä samaa ongelmaa joten kovilla ovat Fordit talvella.
Toinen ongelma ollut sammuilu kun antaa kaasua kiihdyttääkseen rampilta etc. Hyvinkään Vaunula löysy tehtaan päivityksen ongelmaan: karkeampi naftasuodin ja yhden banjoliittimen vaihto. Ei vielä kokemusta loppuiko sammuilut (jouduin lumisateen takia tänään perumaan banjoliittimen vaihdon) Kaappariovi on ehdottoman hyvä: pääsee työkaluihin käsiksi. Myös muuttuva geometrinen ahdin antaa hyvän alaväännön. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tuota pitkän ykkösen ja pakin vaivaa on myös esim. -07-> navarassa. Pitkä ykkönen yhdistettynä moottoriin, jossa ei ole sitkeyttä alakierroksilla on epämukava ominaisuus.
Tuota softausta suosittelen ehdottomasti tuollaiseen commonrail rangeriin. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Pystyykö tuon softauksen tekemään ihan missä vaan korjaamolla, missä on nykypäivän härpäkkeet?
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Rangerissa on nestekytkin, joka on kovemmalla pakkasella vähän hitaammin palauttava kuin mekaaninen. Pari kertaa olen huomannut oikeasti kylmällä kelillä, että se jää hetkeksi luistamaan, jos HYVIN nopeasti vaihtaa suuntaa edestakaisin LR/L2. Kumminkin alkuperäinen kytkin on edelleen käytössä ja toiminut kuten pitää nyt 12 vuotta, mutta toisaalta vasta 200 tkm. En tiedä onko se vähän kytkimelle, mutta kyllä mazdarangerilla on ajettu myös hangessa. Kyllä työkalut mieluummin vie perille asti.
__________________
Jukka |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Jotain kertoo kestävyydestä että aura ja hiekoituskäytössä menee kytkin Rangerista alle 100 tkm lähes varmasti. Nissaneissa ja Toyotissa kestävät sen matkan.
Koeyksilöitä: -5 kpl Ranger -9 King cap -6 Hilux Ja muistaessa että Rangerin peilinlämmittimet aivan ala-arvoiset. Kokemuksia kun kysyttiin. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Näin on - peilit on pitänyt raapata itse.
__________________
Jukka |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Kaverilla oli ainakin BT-50 matukka kai siinä jonkun sortin kytkettävä lukko oli ainakin takana ja kaappari ovet oli kyllä aika hyvät ja siellä matkustikin tarvittaessa. Eikös tuo BT-50 ja uudempi rangeri oo melko sama kapistus. Kaverin matukassa oli kansa kylmä käynnistys ongelmia kovemmilla pakkasilla vaikka oli eberi. Vissiin suodattimia tai jotain jääti, vaikka oli tuoreet suodattimetkin.
|
#12
|
|||
|
|||
![]()
Peilinlämmittimet saattavat tuntuakin vähän huonoilta, koska niitä ei ole lainkaan.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Ford Ranger 4x4 | Tapsala | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 25.11.2011 11:56 |
Myydään ford ranger | voorti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 26.01.2011 20:09 |
Myydään Ford Ranger 4x4 -89 | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 29.05.2010 16:08 |
Ford Ranger | himmel | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 11.09.2007 09:27 |
M:Ford Ranger -87 | Rankku | O/M/V Ajoneuvot | 8 | 21.02.2007 12:57 |