![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Kiinnostusta Custom jakolaatikkoon?Laitoin tuossa kyselyn vetämään että jos teetättäisin custom jakiksen. mitkä pitäs olla välitykset? pitkä puoli? 1.5? Lyhyt puoli? ajattelin että joku 6? meinasin että tekis ihan sellaisen hidas nopee jakis joka olisi helppo sitten laittaa näihin omiin porjekteihin / susukeihin yms toyotaankin kait aika helppo laittaa? Olisiko kiinnostuneita, pitäs noin 10 ottaa kerta linttuulla, jotta hinta pysys järjellisellä tasolla / kpl. Mitä se sais maksaa? vähempi tietysti parempi. ite ajattelin että joku 800-1000e (pelkät ratassarja suskaan 600, ja sitten että kestääkö se, uus jakis taas äkkiä sen 200e toitsun jakikseen ollut rattaa n500? ) tällähän korjaisi myös hjn perävälitystäkin helposti. tekijällä vankka ammattitaito, ja sellaiselle tilailin tarjousta että pitäs kestää, ennemmin kuin super kevyt. Paljonko sais painaa? Tuleeko muita ajatuksia? se ulosotto olis tietysti kiva olla tie autoissa, piisaako booritumppi kampiakselinpäässä ulosotoksi? entäs hytikka ulosotto?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Periaatteessahan tuosta kannattaisi suunnitella sellaista että saa mahdollisimman pienellä työllä sovitettua eri autoihin paikalleen. Siis mahdollisuus vaihteisto-jakolaatikko joko välikardaanilla tai sovitelaipalla käyttökohteen mukaan. Jos vaan hinta pysyy kohtuullisena niin luulisi olevan kysyntää tuollaiselle.
Kompaktit ulkomitatkaan ei tietenkään olisi mikään huono asia ainakaan pituussuunnassa ajatellen sitä että monissa lyhyemmissä autoissa takakardaani on ongelmallinen lyhyytensä takia. EDIT: mahdollisuus käyttää joko vasemman tai oikeanpuoleisella etukardaanilla voisi myöskin olla hyödyllinen. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kolmevaihteinen ois hyvä. Pitkä puoli 1:1 ettei mee siirtymät vituiks, lyhyet joku 2,5-3:1 hankeen / mutaan ja muuhu rallaukseen ja sit 5-6:1 kivikkoon ja kalliokiipimiseen sekä suohiippailuun yms. Kaksvaihteisella tulee välityksistä äkkiä vähän kompromissi jos lyhyt puoli on kovin tiuha.
Sit pitäis olla etukardaanin lähtö mieleisellä puolella kullakin, eli kuskin vai apparin puoli, oisko taka kardaanin lähtö keskellä kaikille hyvä jne.jne. Sit ois hyvä pystyä "kellottamaan" mieleiseen asentoon vai olisko tämä erillinen jakis välikartaanilla niin sittenhän sen saa silleen kenolleen kun haluaakin ja voisko sen tehä symmetrisesti niin että saa käännettyä vaikka ympäri niin että ei tarvii vas / oikee kätistä versiota etukartaanin suhteen. Mielenkiintoinen suunnitelma sinänsä. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Atlaksen 2-nopeuksisen saa hinnat alkaen rapiat kaks tuhatta taalaa. Konttirahdilla ja verotettuna euroissa aika lähelle sama summa. Nelivaihteinen on reilun tonnin lisää. www.advanceadapters.com/products/atlas-4-speed/ Stakilta löytyy kolme pykäläinen jakis. www.stak4x4.com/Transfer_Cases/3speed.htm Mut kyllähän tollanen Made In Finland versio ois kiinnostava.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Toki kiinnostaa,mielellään unmarried jakis eli laatikosta välikardaanilla jakikselle.
Hintahan sanelee jo paljon. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
jos ajatettelee inhorealistisella tavalla niin vaikea uskoa että täällä saadaan loihdittua kasaan kerralla toimiva ja kestävä jakis joka soveltuu kaikille n.1000e hintaan, tai sitten tekijänä pitää olla intohimoinen harrastaja joka ei laske työlleen hintaa!! mutta mistä löytyy ne kymmenen rohkeaa ( persaukista offaria ) jotka uskaltaa laittaa tonnin kiinni prototyyppi jakikseen, ja sitoutuu maksamaan jo tilatessa ettei jää oharin mahdollisuutta... näin netissä on helppo huudella että kiinnostusta löytyy mutta kun pitäisi oikeasti sitoutua niin se onkin toinen juttu, sen takia etukäteismaksu olisi varma tapa tekijän kannalta.
jos sijoittamalla toisen tonnin saa toimivaksi tehdyn kamppeen johon saa tilausruutuun rastia toiveet kardaanilähdöistä ja jopa välityssuhteista niin se on houkutteleva valinta, ja tästä huolimatta ei taida atlaksiakaan olla monta täällä härmässä. suurin osa vaan kärvistelee ylipitkien maastovälitysten kanssa, lukuunottamatta hilux ja suzuki heeboja joille löytyy lääkettä vaivaan kohtuu hinnalla. ja tietysti porttaalimiehet jotka on löytäneet ratkaisun sitä kautta. ajatuksena tällainen on tietenkin loistava ja pipo nousee kunnioituksesta korkealle jos joku tähän ryhtyy!! viisainta olisi kuitenkin suunnitella harrastuksen aloittaminen sellasella kamppeella johon löytyy palikoita kaikkien teknisten ongelmien poistamiseksi ja maastokelpoisuuden parantamiseksi, jos halukkuutta ja rahaa. tässäkin tapauksessa jää varmasti kehitettävää ja teknisiä ongelmia jotta vodaan puhua harrastamisesta. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Itellä on pyörinyt leikkimielisesti mielessä, että josko sitä jo aikaisemmin elämässä hankittua suunnittelukokemusta ja valmistuskontakteja hyödyntäis ja kehittelis jälkiasenteiset portaalit omaan autoon. Tuollainen systeemihän on tietenkin sovellettavissa melko helposti mihin tahansa akselistoon kunhan pääsee eka jyvällä mietoituksesta yms. Pitäis vaan tehdä 3-rattaiset ku pyöris renkaat muuten väärään suuntaan...
Tuollaisen jakiksen kanssa saa kyllä hieman aikaa suunnitelun kanssa raapia päätään joku jolla on suunnittelukokemustakin... Kuorethan tuollaiseen jakikseen tekee vaikka levystä vesileikaten(paksumpia koteloita usemmasta ohuesta palasta kooten) ja pesät koneistaen, ei oo mikään älytön tuotos semmoinen. NC-sorvilla saa akselitkit tehtyä ja kataloogista kyllä löytyy varmasti sopivat rattaatkin sisälle pyörimään. Rattaiden kytkentäosien kanssa saaki sit jo hieman raapia päänuppia varsinkin jos haluis esim syncrot mersun tapaan. Kuoret jos tahtoo valuna niin menee se 1500e pelkkiin kuoriin ku piensarjana teettää tai sit jos koneistettuna niin aihiot maksaa tonnin ja koneistus toisen päälle... =) Jos tuota joku oikeasti suunnittelee eikä vaan koneistaja piirrä kuvia tupakka-askin kanteen, niin haluisin ihan mielenkiinnosta nähdä et mimmosta on mielessä =) |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Kun nyt kerta tuli asiaa miettineeks niin tietty alko päässä ruksuttamaan ja tuli mietittyä miten tollanen custom jakis onnistuu. Jos rakenteesta haluu mahdollisimman yksinkertaisen, niin sisääntulo on omalla akselilla ja ulostulot toisella. Näin päästään yksinkertaiseen kahden ratasparin rakenteeseen. Lisävälitykset ovat myös mahdollisia mutta vaihteensiirto monimutkaistuu hieman ja lootan pituus kasvaa. Akseleiden välisen etäisyyden määrää pitkälti monentinkesto ja lyhyin välityssuhde. Tuollaisen jakiksen vois jopa onnistua tekee tonniin...
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu custom prätkä | Nostokurki | O/M/V Ajoneuvot | 17 | 21.02.2012 18:42 |
Myydään custom moottoripyörä | jupe69 | O/M/V Muut | 0 | 06.03.2009 10:14 |
m:moottoripyörä honda 500 custom. | jupe69 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 08.05.2008 21:19 |
M: Jeep Comanche Custom 2.5+4man+2WD | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.02.2008 19:37 |